2010/08/03

Felújítás: Hot Wheels Shely Cobra 427 S/C

Kicsit rendhagyó ez a felújítás, ugyanis ezúttal festésre nem került sor, inkább csak hiánypótlásra. Nem hiszem, hogy bármelyikőtök is emlékszik rá, de már szerepelt itt Joe 1983-as Hot Wheels Shelby Cobra 427 S/C modellje, még ha csak a fotóháttér kiegészítéseként, de a hozzászólásokban ki lett tárgyalva. Akkor felajánlottam, hogy megpróbálnám kipótolni a szép állapotú, de szélvédőjétől és belterétől megfosztott kisautót. A nem megfelelő donor miatt hanyagoltuk a dolgot, de a 2010-es darab elérhetősége újabb esélyt dobott fel, amit felvetettem a becses tulajdonosnak. Természetesen kapott az alkalmon, amit tettek követtek, én beszereztem a donort, majd megejtettük a sebesült átvételét.

Hazaérve meglestem a beteget, aminek fejcsóválás lett a vége, el nem tudtam képzelni, hogy miként kerülhetett ki a beltere ép szegecselés mellett. Persze nem lehetetlen feladat, de az erőszakhoz nagyon egyben volt a fényezés. No, de gondoltam lényegtelen, inkább összefotóztam a donorral, hogy láthassátok mi változott 27 év alatt. Ha ilyen lenne a most kapható példány fém karosszériája, egy árva rossz szót nem szóltam volna rá, ugyanis nagyon szép az illesztése a nyitható motorháznak, az első sárvédők bemélyedéseinek nyoma sincs, valamint a fara is szép. Mivel azonban elég szembetűnőek ezek a részek, így szívfájdalom nélkül fúrtam szét, hogy kinyerjem belőle a kincset érő szélvédőt és a belteret - a kerekek helyére pedig már van jelöltem. A régit már annál inkább sajnáltam szétfúrni, így azzal még picit vártam, gondoltam majd megpróbálom kívülről belegyömöszölni a hiányzó alkatrészeket - tettem mindezt az esélytelenek nyugalmával. Végül egyik sem történt meg, ugyanis az alvázról készült képemet nézegetve feltűnt, hogy gyanúsan néz ki a záró szegecs. Furcsálltam, hogy nincs meg a közepén a szokott lyuk, és a szélei is túl szabályosak. Gyorsan a kezembe vettem a járgányt, rázúmoltam, majd benyúltam egyik körmömmel az alváz és a hátfal közé, aminek eredményeként lepattant az alváz. Áhá! Szóval ezért hiányozhatnak a műanyag alkatrészek. (Az autó előéletéről sok mindent nem tudok, azt leszámítva, hogy Gyuri barátom gyerekkori gyűjteményéből származik. Valószínűleg ő szerelte ki a fenti alkatrészeket. Sam. Joe)

Nem, vagyok Hot Wheels gyűjtő - ilyen régi modell sem volt még sok a kezemben -, így lehet csak számomra friss felfedezés, hogy a kerekek kúp szeletek. Ezzel a megoldással elegánsan érték el azt, hogy a széles kerekek ellenére jól guruljon a kisautó. Sokkal szebb megoldás, mint a kerék belső részének kimagasítása, bár lehet nem olyan hatékony.

Mindezek után már gyerekjáték volt a csere, körülbelül három másodpercet vett igénybe az egész művelet. Küldtem is a gazdinak a képet, had örüljön a fejleményeknek. A makrózott képeknek megvan az a rossz - jelen esetben szerintem jó - tulajdonsága, hogy minden apró hibát felnagyít, így a képeket nézegetve szúrni kezdte a szemem a kipufogó oxidált szürkesége. Eszembe jutott, hogy polírozni kéne az alvázat - korábbi pozitív tapasztalatomra hagyatkozva -, annak összetettségét tekintve legalább csak az oldalsó kipufogókat. Joe rám bízta a döntést, így nekiálltam, hogy kifényesítsem a kidörgőket. Kicsit bajban voltam, ugyanis most a kerekek a helyükön maradtak a polírozás idejére, amik amellett, hogy útban vannak, még vigyázni is kell rájuk. Betekertem őket kitakaró szalaggal, így már tényleg semmi nem állt az utamban. Először belül, egy nem látszó helyen próbáltam ki, hogy mit reagál az alváz a fémtisztító és a hobbigépbe fogott filckorong támadására. Jó volt a fogadtatás, így vérszemet kapva az egész alváznak nekiestem, ami picit nehezebb művelet volt, mint a kipufogók. A szélvédő és a beltér új mivolta révén nem indokolt törődést, az alváz is megújult a polírozás után, így már csak a karosszériát kellett ápolni. Csekély törölgetés hatására az is visszakapta eredeti fényét - még a két makacs koszfolt is eltűnt a fehér csíkról -, durvább beavatkozásra nem volt szükség, semmi nem állta útját az összerakásnak. A szegecselés szerencsére még mindig megfogja az alvázat, így ragasztás nélkül összepattintottam. Nem bombabiztos, de annak tudatában, hogy nem játszani fog vele tulajdonosa - legalább is remélem - bőven megteszi. Extraként szerettem volna a 2010-es blisterbe visszacsomagolva átadni a felújított Cobra-t, de sajnos nem sikerült elfogadható módon kibontani, így ez a meglepetés most elmarad. Gondoltam csinálok neki új blister kartont, de akkor úgy sem bontaná ki, így legalább fizikai kontaktusba is kerülhet vele.

A kiindulási alapnak sem szélvédője, ...
... sem beltere nem volt
Régebben valahogy jobban figyeltek a részletekre, ami a motorházon (is) jól látszik
A motorháztető új a mostani darabon, vastagabb is lett, a felfogatása is picit más
A régi öntvény anyaga is más, szebben fénylik, mint az új
Műanyag a fém ellen. A műanyag immáron két szegeccsel rögzül a kasztnihoz.
Manapság a nagy felni peres gumival a divat
Egy gyors próba, hogy miként mutat szélvédővel ...
... és beltérrel
Teljesen más arcot kölcsönöz neki a szélvédő jelenléte
Már csak egy alapos mosás kell neki
Ilyen lett a végeredmény
Csillog-villog, mint Salamon Shelby Cobrá-ja
Tiszta lett a hűtőrács is
Mennyivel szebb hátulról is, mint fiatalabb testvére
A motort csak napszemüvegben szabad piszkálni
A szegecselést nézve akár még eredeti állapotú is lehetne

8 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Teljes döbbenés, hogy mennyire szélsőséges modelleket sikerült erre az alapra építenie a HW-nak!
http://www.southtexasdiecast.com/hwguide/classiccobra.html

Andrew0807 írta...

Nekem a 2005-ös van meg ami még a régi öntvényes fém alvázas.
Volt egy régebbi de arral hatalmas darabokban elkezdett lepattogni a festék.

Én egy régi 65-ös mustangnak cseréltem ki a szélvédőjét.De annak ki lehet pattintani.

Apropó.Szélvédőt hogy lehet jól polírozni?

Ferenc írta...

A 2010-es és az abból felújított darab is egy szerszámon készült, ezért sorjás, és elnagyolt annyira a 2010-es kiadás. Nem volt elég pénz a felújításra, kapott egy új kereket, ami feldobja annyira, ami már eladja a mai gyerkőcöknek a régi gépet. Biztos sok designer járt mostanában olyan honlapokon mint ez, és meglátta hányan frissítjük fel új kerékkel a 80-as évek dizájnját, gondolták nekik is bejöhet. Nem lennék meglepve ha az MB is kihozna előbb-utóbb pár klasszikust újfajta kerékkel.

Charlie Brown írta...

Nagyon frankó lett! Fém alváz, rendes kerekek, biztos rugózik is... irigylem. :) Most akkor jól érem hogy ez az eredeti HW kerék? Lám, tudtak ezek régen rendes kerekeket is használni. Én alapvetően kedvelem ezeket a jellegű kerekeket. Nem hasonlítanak ugyan az eredetikre, elég játékautósak, de cserébe annyira diszkrétek, kevéssé tolakodók, hogy egyáltalán nem zavaróak szinte semmilyen autó alatt, mindenhez tűrhetően mennek.
A régi MB-k keréktrükkje, hogy a futófelület közepén futott egy egész vékony kiemelkedő sáv, szerintem egyszerű de nagyszerű ötlet volt a tervezőktől. Nem is értem, mára miért halt ki az a megoldás. Hasonlóképp nem értem, miért hagyták el teljesen a klasszikus tengelytávtartó tüskéket, azokat a kis műanyag háromszögeket, ami belülről támasztotta a tengely tövénél a kerekeket, óva némileg a tengelyt az elgörbüléstől és tartva a kerék távolságát az alváz belsejétől. 0 centes megoldás volt, és működött.

@Andrew: plexit fogkrémmel. Persze nem valami ilyen puccos átlátszó kék-zöld zselés kakával, hanem hagyományos fehér fajtával. Azokban van egy nagyon finom csiszolóanyag, pl makettezők szokták vele polírozni a műveiket. Nagyon szépen kilehet vele szedni a kisebb -néha akár nagyobb- karcokat a műanyagból. Persze csodát azért ne várj tőle.

Sam. Joe írta...

A történet még egyszerűbb, mint gondolod. Csak a beltere és a szélvédője lett kibarkácsolva ebből az autóból, ami pótolva lett egy új kiadású változatból. Minden alkatrész eredeti rajta.

porsche írta...

Ferenc: Szerintem az MB nem nagyon fog visszanyúlni a régi modelljeihez, bár én szívesen venném.

Charlie Brown: Nem rugózik, a harmadik képen valamelyest látszik, hogy fix rögzítésű.

A fogkrém az nálam újdonság, én krómtisztítót hallottam, de valószínű előbbi finomabb szemcsékből áll, ezért kíméletesebb is.

Tommi írta...

Jó lett a Cobra és tényleg érdemes volt nem veszni hagyni. Én is szeretnék valami régebbi példányt, de akár egy Ultra Hots szériás is jöhetne. ;-)

OFF:
Rendes üvegből hogy lehet karcolást eltüntetni? Megsínylette kissé a napszemüvegem ugyanis a 3 hetes, kesztyűtartóban történő tartózkodást :-(

Sam. Joe írta...

Porsche: Egyet kell értsek, a Matchboxnál inkább az az irány, hogy új modelleket készítenek olyan autókból, amik korábban már szerepeltek a kínálatban. Erre rengeteg példa van az elmúlt 10 évből: Range Rover, Lotus Europa, Willys Jeep, és a többiek.