2009/04/26

Matchbox MB-02 Jeep Hot Rod

Vannak olyan Matchboxok, amit már gyerekként döbbent értetlenséggel fogadtam, nem szerettem őket és ez azóta sem változott. Ezek zöme teljesen fantázia szülte jármű. A mostani is egy ilyen „nem szeretem” darab, de hogy rosszabb legyen a helyzet egy olyan autó torzított változata, amit nagyon-nagyon szerettem volna eredeti, katonai jármű állapotában birtokolni. (Ami igazán bosszantó, hogy Matchboxnál idővel kapcsoltak és elkészítették úgy is. Ennek ellenére gyerekként nem volt olyanom. Másfelől jogos a kérdés, hogy mit keres a gyűjteményemben egy olyan darab, amit nem szeretek. Nos, egy teljes gyűjtemény részeként vásároltam.)


Egy háborús veterán...
Aki már látott akár egyetlen, második világháborús filmet, annak ismernie kell a Willys Jeep-et. Az amúgy meglepően pici, összkerékhajtású amerikai az összes frontot megjárta a szövetségesek oldalán és mindegyik szövetséges hadseregben teljesített szolgálatot. A Totalcar több anyagot is jegyez az első, eredeti Jeep-ről, érdemes ezeket átolvasni típustörténet ügyben és így én is nyugodt lélekkel ellustálkodhatom ezt.


...rózsaszín tütüben
A Matchboxnál nem az először az 1972-es katalógusban szereplő, de az alvázán 1971-es keltezéstt viselő MB-2 az első megmintázott Jeep. Az a mifelénk kevésbé ismert, MB-71 Gladiator kisteherautó, ami már márkajelzésként viseli a Jeep nevet. Hogy kinek és miként támadhatott az az ötlete, hogy a harci járművet rózsaszínbe öltöztesse, az orrába nyolchengeres, kompresszoros – legalábbis nekem annak tűnik az a dudor a blokk tetején –, levegőszűrő nélküli V-blokkot ültessen, minden csillapítás nélkül, a közvetlen környezetébe köpködő nyolc kipufogócsonkkal, az örök rejtély marad. Talán ez jobb is így, mert én biztos megkérdezném tőle, hogy mit szedett, amikor ez az ötlete támadt. Az öreg harcossal így elbánni rosszabb, mint amit az MB-53 Flareside-dal műveltek és ha létezne olyan, akkor egy Matchboxoknak fenntartott Kár volt blogra lenne való. Hogy mitől Hot Rod azt sem igazán értem. Ez az izé sokkal inkább tűnik dragsternek, de hogy egy ilyen tengelytávolságú autó, ekkora motorral mit csinálna egy gyorsulási verseny rajtjánál? Nem véletlen a VW Bogárnak látszó dragster, Dragon Wheels hosszítása sem – már azon túl, hogy ez egy középmotoros funny car. A Jeep szerintem simán a hátára vágná magát. Ezen kívül vicces a hátulján a vonóhorog, a szerszámos láda és a benzinkanna is. A színét meg hagyjuk, az büntetés. Ezt érezhették a Matchboxnál is, 1976-ban piros lesz az MB-02, egyúttal ez a modell utolsó éve is, az 1977-es katalógusban már egy légpárnás hajó viseli ezt a számot. Elnézve a Totalcaros cikkek képeit – meg a sajátjaimat amit tavaly lőttem a Palm Springs Air Museumban – a Matchbox pár helyen jócskán elnagyolt. A szélvédőkeret előtt az a két dudor elképzelésem sincs, hogy mi akar lenni. A műszerek jó helyen vannak a műszerfalon, de hogy a kormány miért került a jobb oldalra, arról lövésem sincs! A kesztyűtartó fedele köszönő viszonyban sincs az eredetivel. A hátsó traktusban lévő két, inkább radiátornak, mintsem padnak tűnő valami sem tűnik autentikusnak. A Google kiköpte kiscsillió képen még csak hasonlót sem láttam.


Ritka?
Gyerekként nekem az 1976-os változat volt meg – ma már gyűjtőként úgy tűnik, hogy egy felettébb ritka változatban. Viszonylag kevés kisautómat dezintegráltam gyerekfejjel, de ezt igen. Eredetileg valamelyik szülőmnek sikerült rátaposnia, ettől a hátsó felfüggesztés eltört, így a tengelyt semmi sem rögzíti az alvázhoz és a kerekek belemarnak a kerékjárati ívbe. A taposás eredményeként a szélvédőkeret is ment a levesbe. Itt döntöttem úgy, hogy én ezzel bizony roncsautósat fogok játszani – mindig ezt vontatta az autómentő, meg ez állt a képzeletbeli autószerelőnél. Nem végeztem félmunkát, kisollóval eltávolítottam a vonóhorgát meg a kipufogócsonkokat. Ehhez a motorblokkot is kioperáltam, de a maradék csonkok az alján még a helyén tartják. Arra viszont már nem emlékszem, hogy az alváz milyen apropóból kapott kék filctollas kezelést. Hogy mitől ritka ez a szegény roncs? A kerekeitől. Charlie Mack 15 változatot jegyez, amiből én az enyémet a tizenharmadikként azonosítok. Charlie 18-25 dollár közé becsli a kis aranyost, de hogy ez mennyire reális, azt nem tudom. Én fenntartok egy automatikus keresést a ennek a darabnak az eBay-en és az elmúlt jó másfél évben nem láttam még egyet sem belőle.

Matchbox MB-02 Jeep Hot Rod. Az egyik leggyakoribb változat...
...rózsaszínű karosszéria...
...zöld alvázzal.
Létezik jobbkormányos Willys Jeep?
Még gyerekként romosítottam, sajnálom.
Persze ha akkor tudom, hogy - viszonylag - ritka darab, akkor nem bánok el vele ilyen kegyetlenül.
Bár eredetileg egy véletlen rátaposás miatt rokkant meg szegény.
A pirosnak le van szakadva a hátsó tengelye, ezért a kerekein ül.
Jól látszik különbség a két kerék között.
Ilyen az eredeti előről. Ezt a képet tavaly lőttem a Palm Springs Air Museum-ban.
Amíg nem láttad élőben, nem is sejtenéd, hogy milyen pici.
Az ülésekről a párnázás hiányzik. (A jobboldali ülésen az egy kis nyakba akasztható óra, amit valaki elhagyott. Leadtuk a recepción.)
Ezek szerint legalább a műszereket jó helyre tették a Matchboxban.
A kesztyűtartó viszont a Matchboxon pontatlan.

23 megjegyzés:

Andrew0807 írta...

Nagyon jó az új fejléc.Grat.

Sam. Joe írta...

Köszi, de nem az enyém az érdem, csak találtam egy jó képet egy régi katalógusban. Még a fejléc fontot kéne átpofozni egy kicsit, de ahhoz kevés vagyok HTML-ben.

Zsizso írta...

Nekem is feltűnt a fejléc,szerintem is baba.

porsche írta...

Szerintem borzalmas, abszolút nem tudom összeegyeztetni ezt a típus-motor-szín kombinációt.

Unknown írta...

A használtautó-kereskedéssel kapcsolatban hol lehet veled kontaktolni? Csak csere érdekel, vagy készpénzre is cserélsz? A két Mod Rod és a Freeman Intercity érdekelne.

Sam. Joe írta...

Áron: Kérlek hagyj egy kommentet az e-mail címeddel! Nem publikálom és csak én fogom tudni. E-mailben megbeszéljük a részleteket.

Ikarus 256 írta...

Vasárnap kinéztem a vásárba és találtam az ócskásoknál egy sárga Jeep Hot Rod-ot, igaz nem ez volt a neve, hanem Sleet-N-Snow és a MB II volt az aljára írva. Nem hagytam volna ott, ha van szélvédője, és nem feketére van átmázolva a karosszériája. Csúnyán elbántak vele.:-(

Zsizso írta...

Háttér:MB-39 Rolls Royce Silver Shadow

Sam. Joe írta...

Ikarus256: Ajjaj... Kár hogy ott hagytad. Az az 1978-as amerikai római számú sorozatból volt, érdekességnek érdemes lett volna beszerezni, mert nem igazán gyakori mifelénk. Még ha szétkapod és egy MB-05 US Mail Jeep-ből restaurálod, akkor is. Ha megvan még a következő hétvégén, akkor szerintem érdemes megvenned egy ésszerű 1-200 forint körüli áron.

Zsizso: Határeset, elfogadom! 8-)

Zsizso írta...

Az én sárgám is Sleet-N-Snow ablak nelkül.Picit kopott,de az még jól is áll neki.

Ikarus 256 írta...

Nagyon rossz állapotban volt, de ha találkozok vele elhozom. ;-)
Barátnőm talált egy nagyon elrontott Peterbilt Cement/Quarry Truck másolatot. Az ablak keret olyan vastag volt rajta, mintha páncélozott kamion lenne. Szegénynek kereke sem volt, meg felépítménye sem, de látni lehetett benne az eredeti modellt.
Összesen egy Majorette-tel lettem gazdagabb. Egy Pontiac Trans Sport-ot vettem. Ilyen, mint ezen a képen:
http://www.mjrttnrv.nl/majorette/unitedstates/pontiactranssportm.jpg

Sam. Joe írta...

Zsizso: Sárga? A Gliding Clubos Twin Packből?

Ikarus256: Érdekes ez a megoldás az átlátszó tetővel. Nem tudom eldönteni, hogy tetszik-e.

Zsizso írta...

Gliding Club-os,de hogy Twin Pack-e azt nemtom...A szomszed bácsitól kaptam szólóba.

Sam. Joe írta...

Akkor az egy Twin Pack fele! Most gyorsan megnéztem az enyémeket, azokon is ez van. (3 darab.) Viszont akkor Ikarus256 kollégának hülyeséget beszéltem, mert ha minden ilyen Twin Packnak ez van a fenekén, akkor az egyáltalán nem ritka.

Névtelen írta...

A kérdéseidre a válasz, legalábbis szerintem: a dudorok az elején a forrasztás miatt kerülhettek kialakításra, bizonyára ugyanúgy lett a keret a kasztnihoz forrasztva vagy ráütve, mint a kasztnik az alvázakhoz. Az ehhez szükséges csonkok kialakítása szülhette ezt a dudoros megoldást.
A jobb kormány oka meg valszeg egyszerűen az, hogy a cég angol, és nyilván ezért úgymond "angolosították"!
Amúgy a koncepció leginkább a kipufogók miatt sántít: az uccsó a sorban (vagy első ha úgy nézzük) amelyik pár a legjobban hátranyúlik beleütközik a Jeep kasztnijába, ezért előre nyomja azokat, ezzel kvázi "gyárilag amortizálva" az alkatrészt! A való életben ilyenkor természetesen alakítanak a kasztin, ahogy ez sok Hot Wheels autón látszik is.

Névtelen írta...

igen, létezett jobb kormányos Willys Jeep

varadyg írta...

Nekem is meg volt gyerekkoromban a rózsaszín kis dzsip. Furán néztem rá, mert játszani nem szerettem vele - a színe miatt, de valamiért tetszett is a fura forma, a színek is érdekesek voltak (továbbra is kizárva egy fiú gyerek szívéből). Nem tudom melyik verzió, mert mélyen van egy dobozban évek óta. Azóta van még egy, ami hibátlan, szintén rózsasín, meg egy katonai zöld is, hibátlan, ritka matricával (fehér alapon zöld csillag). A csúcs pedig az, hogy ültem is egy ilyenben (fotó is van), mégpedig egy forgalomban lévő, felújított, zöld példányban. Tényleg pici, nagyon fapados, de nagyon bírja a strapát.

Az autót eleve mindig is, a színt felnőtt fejjel most már szeretem, különleges.

Névtelen írta...

Örököltem kb. 80 kisautót, mind matchbox és kiváló állapotban dobozzal együtt, és köztük van ez a rózsaszín csoda is, gondolom az én édesapámnak sem ez volt a kedvence.
1963-1980ig vannak kicsikocsik!

Névtelen írta...

A cikk bevezetőjéhez:
http://diecast.spiraln.com/jeep/index.html
Az ötödik sorban van egy sárga 1966-tól (?) nekem tűtengelyes volt belőle, szerettem. Az oldalon más gyártótól is megfigyelhetők ilyen dragsteres rémségek.

Jeep írta...

Sziasztok, nekem is volt "Jeep Hot Rod"-om és én sem szerettem a kilógó motor miatt. Úgy oldottam meg, hogy sötétkék iskolai csomagoló papírból készítettem rá motorháztetőt, de a motort a helyén hagytam. Egy MIG-21-esről megmaradt ötágú vörös
csillagot tettem rá. Fehér kellett volna, de olyan nem volt...

Unknown írta...

Ez régebbi, mint a rózsaszín, ilyenem is volt, jóval a hotrod előtt. http://www.ebay.com/itm/Matchbox-Superfast-72a-Standard-Jeep-/192141129383?hash=item2cbc80f6a7:g:wSMAAOSwCU1Y2Nuf

Sam. Joe írta...

Stimmel, ez egy Willys M38A1 civil változata a CJ-5. Az eredeti autó 1954-től 1983-ig készült. A Matchbox 1966-tól 1969-ig gombkerékkel (regular wheel) 70-től 71-ig Superfast kerérrkel úgy, ahogy linkelted a hamarosan lejáró eBay aukción. Mi a kérdés? 8-)

Unknown írta...

Csak a bevezetőhöz akartam csatlakoztam, mert abból az jön le, mintha az MB71-es gladiatoron kívül nem lett volna Jeep a rózsaszín förmedvény előtt, pedig az MB72-es elég jól sikerült, figyelemre méltó...