Az Alfa Romeo a 105-ös kupé sorozatot 1963 és 1977-között készítette, számos változatban. A változatok mindegyikében ugyanaz a négyhengeres motor szolgált – igaz változatos hengerűrtartalommal. Ami a Matchbox megmintázott az az 1965 és 69 között gyártott, gyárilag tuningolt és könnyített változat. A névben a GTA-ból az utolsó betű pont erre, az olasz „allegerita”, azaz könnyített kifejezésre utal, lévén a normál acél karosszériaelemeket alumíniumra cserélték, míg az 1600 köbcentis motor egyes alkatrészeit az amúgy is könnyű alumíniumból készültek helyett magnézium ötvözetből gyártottra cserélték. Ezen kívül olyan tuningoláson is átment a motor, hogy megkapta az elsősorban az Alfára jellemző iker-gyújtógyertyákat és egy Weber karburátort. Kívülről a GTA-kat az alacsonyabb hátsó keréknyílás különbözteti meg a többiektől, bár a Giulia Sprint GT-ken és GTV-ken is ilyen volt, mint ahogy a nagyon korai GT 1300 Junior-okon is. Az eredetiről készült képekkel kivételesen saját forrásból tudok szolgálni, lévén a Las Vegas-i The Auto Colletions eladásra kínált egy 1967-es GTV-t, amikor ott jártunk és ez szerencsénkre megjelenésében édes tesója a GTA-nak.
A 2007-es modellévben az összes piacon MB-32-ként debütáló Alfával – melynek természetesen az alján 2006-os keltezés olvasható – az történt, ami a Matchbox gyakorlatában egyáltalán nem ritka: ha a megmintázott eredeti autó sorozatában valamennyi tag ugyanúgy, vagy legalábbis közel ugyanúgy néz ki, akkor a neve a csúcsmodellé lesz. Nos, ezt a gyakorlatot jelen esetben megszívták. A GTA csak és kizárólag pirosban és fehérben készült, így amikor az olaszok észlelték, hogy a Matchbox egy zöld verziót is tervez – az egyesült államokban „küld vissza ezt a szelvényt, kapsz ajándék plakátot az 1-100 sorozatról” promóció van – akkor szóltak, hogy ezt nem kéne. Ebből kifolyólag három dolgot tartok lehetségesnek. Egy: a továbbiak vagy a piros és a fehér különböző árnyalataiban készül majd ez az autó – erre már most van jel, érdemes megnézni Areh gyűjteményét. Kettő: expressz gyorsasággal fog kikerülni a kínálatból – ezt költség hatékonysági szempontból valószínűtlennek tartom. Három: átnevezik, mondjuk GT 1300 Juniornak és onnantól már készülhet másféle színekben is.
Amennyire meg tudom ítélni a már linkelt eredetiről készült képek alapján, az Alfa külseje kifogástalan, de a belseje rettenetesen elnagyolt, műszerfalról nem is beszélhetünk. Azzal együtt pofás darab.
8 megjegyzés:
Piros kéne, mert csak a fehér van meg...
A háttérben meg a Z31-esek... Csak nem felkeltettem benned az érdeklődést irántuk?
Érdekes ez az dolog, hogy csak két színben gyárthatnák. Engem is érdekel, hogy mit kezd majd ezzel a Matchbox. A névváltoztatás a legvalószínűbb szerintem.
Tommi: Az a helyzet, hogy a szürke már megvolt egy darab ideje. A postod után megvettem hozzá egy eBay-es aukción a BP-s "verseny" festésűt is amellé, amiért eredetileg licitáltam ott. A Majorette meg a legutóbbi Autómániás portya után kísért haza. 8-) Szóval a Te postod után jöttem rá, hogy nekem ez az autó tetszik.
Ikarus256: Én is erre szavazok!
És azt megfigyelted-e, hogy a Majorette-féle verziónak mennyivel jobban hasonlít a hátsó lámpája az eredetire?
Még pont ott tartok, hogy kutatom az eredeti történetét, mert a két verzió - Matchbox és Majorette - feneke köszönő viszonyban sincs egymással.
Nézz rá újból a ZX-es posztomra... Találtam ma valamit, amit bele is írtam...
Most olvastam az MB egyik képviselője írta, hogy átnevezik 1300 juniorra, így több színben kiadhatják. Szóval igazatok van.
Ferenc: Bárcsak a lottószámok jóslása menne így! 8-)
Megjegyzés küldése