2008/03/08

Matchboxon kívüliek: Siku Opel Rekord Coupe

Egy régi városi legenda szerint, még a hetvenes években, Németországban a rendőrségen csörgött a telefon és a bejelentkező panaszos szabályosan jelentett egy autólopást, rendszámmal, színnel, típussal. A helyszínre érkező rendőrök a telefonfülkében egy kissrácot találtak, akinek a barátja elvette a kisautóját és elszaladt vele. Persze legenda az egész, mert nincs az a rossz telefonvonal, amiben nem lehet megkülönböztetni egy gyerek hangját egy felnőttétől, meg remélem olyan ostoba rendőr is csak a rendőrviccekben létezik, akinek nem tűnik fel, hogy egy gyerekkel beszél. Nem is ide akartam kilukadni a bevezetővel, hanem oda, hogy csak és kizárólag a gyermeki agy olyan csodálatos, hogy minden felesleges információt képes elraktározni, olyasmiket is, mint egy játékautó rendszáma.
Már említettem régebben, hogy újra beszereztem pár Siku modellt, ami régen, gyerekkoromban megvolt. Ez alkalommal azt a darabot szeretném bemutatni, ami legnagyobb kedvencem volt és tulajdonképpen meg is van a gyerekkori darab, csak nagyon levitézlett állapotban. Amikor megjött a szinte tökéletes másodpéldány azonnal beugrott a fenti történet: Emlékeztem a rendszámára: LU-DA11! (Rákerestem a neten, ahol tényleg minden fent van, az LU a rendszám elején Ludwigshafen am Rhein városát jelenti. Az viszont valószínűleg sohasem fog kiderülni, hogy miért pont ezt választották a Sikunál.)
A Wikipédiának köszönhetően megúszom a típusismertetőt, hiszen ott minden részlet megtalálható a Rekord 1950-es évek béli kezdeteitől, az 1986-os utolsó szériáig, természetesen beleértve azt is, amit a Siku megmintázott, az 1967-71 között gyártott C-sorozatot. A kupé kólásüveg formája szerintem időtlenül szép, szerintem még az 1968-69-es Dodge Chargert is megveri megjelenésben, mert kisebb, finomabbak az arányai. (Nem véletlenül választottam az internet bőséges felhozatalából két narancssárga darabról képet erről a kettőről. Így még jobban látszik, hogy mintha édes testvérek lennének, bár ugye az egyik GM, a másik Chrysler.) Bár a sorozatból mindenképp a Coupe jelenti megjelenésben a csúcsot, a Wikipédián látható két és négyajtós Saloon is nagyon kedvemre való.
A Siku-féle 1:60-as méretarányú modell sok érdekességet hordoz. A nyitható ajtók 1967-74 közt, míg gyártották ezt a járgányt, nem mentek ritkaságszámba – ma már annál inkább eltűnőben van az ilyesmi. Viszont az ajtók mechanikáját nem látták el azzal a kis készséggel (csúfoljuk laprúgónak) ami zárt, illetve nyitott állapotában megtartja azokat. Így a járgány ajtajai hajlamosak önállósítani magukat és kedvük szerint nyílni-csukódni. Cserébe olyan részlettel is felvértezték ezt a darabot, ami ebben a Matchbox 1-75 sorozata körüli méretarányban unikum: A kis kupé első üléstámlái dönthetőek! Az én gyerekkori példányom és az újonnan beszerzett között számos különbség van. Lévén az előbb linkelt Sikumodels.com-on felvállaltan nincs fenn minden Siku modell, ezért nem vonnék le messzemenő következtetéseket, de azt hiszem, hogy az én régi példányom a ritkább. Azon nincs elől sárga fényszóró, illetve hátul piros helyzetjelző és féklámpa. Mások a kerekek és az alvázuk is.
Tulajdonképpen nagyon tetszik a Siku értelmezése, de az olyan részletei az eredetinek, mint az orr kialakítása – a lemezek előrébb nyúlnak, mint a hűtőmaszk – vagy a finoman lekerekített far, az ív a B-oszlop alatt már nem olyan hangsúlyos, mint az eredetin.
Nem véletlenül választottam ezt a narancssárga Dodge Chargert illusztrációnak. Szerintem az Opel Rekord Coupe szinte ugyanez a forma, csak kicsiben, sokkal "európaibb". A fenti képen az eredeti Opelt már megbolondították modern sportfelnikkel és a Charger-re hajazó narancssárga festéssel, de jót tett neki. Sokkal sportosabbnak tűnik, mint amilyen egyébként az 1,9 literes motorjával.

Világos, hogy melyik a gyerekkori példány és melyiket szereztem be mostanság. Szemből már látszik az egyik fő különbség, a borostyánsárga reflektor. Az Opel embléma megvan mindkettőn, de a jobb állapotún elvész a vastag festék alatt.


A hátsó fertájuk is sokban különbözik. Az ütött-kopott verzió hátulja nekem jobban tetszik, inkább hajaz az eredetire, mint a másik.

Nyitható ajtót már láttunk...

...na de dönthető üléstámlát az 1:60 méretarányban?

Az alvázuk is eltérő, csakúgy mint a kerekeik.

Ezzel a fantaszikusan szép kombival - Caravan - osztozik egy alvázon a kettőből szebbik verzióm.

Még az ilyen hiányos - a sílécek közül hiányzik egy és mintha egy bobnak is kéne lennie a csomagtartóban -, de szép állapotú darabok is 20 euró felett közlekednek az eBay-en.

Igen, ez az alváz ugyanaz. (A képek az eBay-ről származnak.)

5 megjegyzés:

Tommi írta...

Ezzel a bejegyzéssel megint csak felszítottad bennem a régi Sikuk utáni vágyakozást...
De gratulálok a szép példányhoz!

Sam. Joe írta...

Iszonyú áruk van sajnos. 8-( A kék Caravan 20 euró felett volt, amikor néztem és volt még vagy 4 nap hátra a licitből.

Tommi írta...

Ez van... A szép Matchboxok is drágák, miért pont a Siku legyen olcsó... Ezek a régi példányok nagyon ritkák...
Amúgy a kidolgozott lámpákkal rendelkező a régebbi... Mert azon még csak felirat van, hogy "Siku", a gyerekkori példányodon meg már a kerek "Siku" logó első verziója, és rendes, (elvileg) egymástól függetlenül forgó kerekek. A másik "egybetengely+kerék" felépítésű.

Sam. Joe írta...

Érdekes, most megnéztem és mindkettőnek külön-külön is forog mindegyik kereke.

Tommi írta...

Lehet, de ha megnézed, a kidolgozott lámpával rendelkezőnek hasonló kereke van, mint a Matchbox RW, a másik meg inkább SuperFast...