2007/12/31

Matchbox Unimog update – Twin Pack TP-112

Több mint egy éve, hogy írtam a Matchbox Mercedes Unimog értelmezéseiről és mivel közben a Mercedes Trailer mibenlétét is tisztáztam, végre írhatok a Twin Pack (Two Pack) megjelenéseiről. Charlie Mack sokat segített az azonosításban, így végre tudom, hogy amik nekem vannak azok TP-112-ők. Az első, a fehér-narancssárga ponyvás – nálam NRFB – változatról is tőle tudom, hogy azon az a bélcsavarodásra emlékeztető betű egy „e”. Tehát ha ő mondja, akkor a felirat „GES”. A szerelvényben sok különlegesség nincs, elől az MB-48 Unimog, hátul az MB-2 Mercedes trailer – igaz annak fix zsámolyú változata. Azt, hogy ennél a szerelvénynél sok jelentősége nincs, hogy a forgózsámoly rögzített már a piros „UR-83 Unfall-Rettung” (amennyire hiányos nyelvtudásommal sikerült felfognom, „Beleset-Mentő”) szerelvényből tudom: Lévén az Unimogon meglehetősen magasan van a vonóhorog, az utánfutó első kerékpárja a levegőben lóg! Lehet, hogy pont ezért rögzítették ezt az alkatrészt? Érdekes az is, hogy Charlie mindkét változatot 10-12 dollár körüli értékre becsüli, ezzel szemben én úgy tudom, hogy a Német piacra készült szerelvény az értékesebb, ráadásul elég sokkal. Egyébként négy különböző változatot említ, melyből kettő a sárga, „Rescue” feliratos MB-48-al kezdődik és egy „Alpine Rescue” feliratú MB-2-ben ér véget. Azok közt csak annyi a különbség, hogy az egyiknek sárga, a másiknak kék ablaka és fényhídja – népszerű nevén cici – van.

A négy különböző TP-112-ből az első. A második ugyanez, csak kék ablakokkal. A kép az eBay-ről származik.
Charlie Mack-től tudom, hogy az a felirat ott GES. Ez az NRFB viszont már az enyém! Mondtam már, hogy piszok nehéz ezeket a blistereket úgy fotózni, hogy ne csillanjanak be?

Úgy tudom, hogy ez a legértékesebb a TP-112-ők közül, lévén ez a változat csak az NSZK piacra készült. Az utánfutó első kerekei a levegőben kalimpálnak, mert az Unimog vonóhorga magasabban van.

Matchbox Convoy CY-114 Tractor Cab Good Year Fishbelly Trailer

Ez egy nagyon rövid post lesz, mert mind a Tractor Cab-et, mind a Fishbelly Trailert oda, vissza, tétre és befutóra is kiveséztem már és nem ismételném magam. Ami új, az az összeállítás, lévén ebből a két elemből álló szerelvény itt még sohasem szerepelt, holott ez a leosztás egyáltalán nem új. Az első ilyen, azaz a CY-114 2005-ből való, ez a konkrét verzió pedig 2006-ból. Még úgyis, hogy csak egy matrica a vontatón, tetszik a jópofa grafika. A Tractor Cab-nek sohasem leszek lelkes híve, ezzel a ronda, fakó szürke műanyag alvázzal, ami egyben a hűtőrácsot is adja, meg különösen nem tetszik.

Matchbox CY-114 2006-ból. Csak a Tractor Cab szürke alvázát tudnám feledni!
A Good Year matricázású Fishbelly trailer azonban kifejezetten pofás.

2007/12/27

Médiatámogató - Corvette Grand Sport by Rauscher Customs

Bevezetőnek egy szolgálati közlemény: Nincs otthon netem úgy meg nehéz blogot frissíteni. Most úgy vagyok, mint a hülyegyerek a tévéreklámból, akit a biztonsági őrök szívatnak amikor bejár a munkahelyére este netezni. Félek csak januárra változik meg érdemben a helyzet. Éljen a zökkenőmentes ADSL-szolgáltató váltás intézménye!

Rauscher kolléga sem tétlenkedett az ünnepek előtt-alatt és nekilátott Matchboxot pimpelni! Nem lövöm le a poént, tessenek ellátogatni hozzá és elolvasni az RCustom01 hiteles történetét! Amitől tulajdonképpen a legjobban tetszik, hogy egy minden tekintetben értéktelen, kukaszökevény, homokozót megjárt darabot pimpelt át! Hmmm... Azt hiszem tudom, hogy kinek fogom felajánlani a „roncstelep” feliratú cipősdobozom tartalmát újrahasznosításra!


Rút kiskacsából ezüstnyíl - RCustom01

2007/12/18

Matchbox MB-01 Mercedes Truck és MB-02 Mercedes Trailer - UPDATE

Ígéretemhez híven pótolnám az elmaradt képeket az Matchbox MB-01 Mercedes Truck posthoz.


A TP-15 NRFB. A csomagoláson Military Truck and Trailer fedőnéven fut a szerelvény.


Sajna nem lett bugyikék TP-1-em azóta, de Tamás kisegített pár, az ő példányáról készült kitűnő képpel.

2007/12/14

Matchboxon kívüliek: Majorette Ford Cargo Truck

Mindenképp csak az MB-1- MB-2 Mercedes Truck és Mercedes Trailer páros ismertetője után jöhettem elő ezzel a Matchboxon kívülivel, lévén pont azért döntöttem amellett, hogy megtartom, mert „minden Convoyok mamájára” emlékeztet. Egy kupac mindenféle részeként került a birtokomba, amit azért vettem meg a Vaterán még jó régen, mert volt egyetlen egy valami ami kellett a halomból és végül olyan áron jutott hozzám, hogy az az egy vonzó darab többet ér. Igen, néha az ember jól is tud járni ilyen helyeken. Szóval az enyém lett és megtartottam.

Francia barátaink amit megmintáztak, az a Ford Cargo teherautó. Eredetileg 1981-ben dobta piacra a könnyű teherkocsit a cég az Egyesült Királyságban. A külső megjelenéséért egy Patrick le Quément nevű úr volt a felelős. Bevallom nekem nagyon tetszik a kabin, melynek sajátossága a mélyre lenyúló oldalablakok, amik nagyban megkönnyíti a járda mellé parkolást a sofőr számára. A teherautó annyira sikeres volt, hogy Braziliában is gyártották, illetve Sterling és Freghtliner néven az Egyesült Államokban is forgalmazták. 1986-ban a Ford európai teherautó gyártása az Iveco-hoz került. Egy darabig ezek a teherautók Iveco Ford emblémát kaptak, aztán Angilában is az Iveco típusokat gyártották, majd 1997-ben leállították az egész Langley-beli gyárat. Jelenleg a brazil Ford mellett a török Ford Otosan és az indiai Ashok Leyland is még mindig gyártja.

Az eredetiről meglévő személyes emlékeim és a netről beszerzett képek alapján a Majorette-féle értelmezés egész pofásnak tűnik. Érdekes hogy sok részletben sokkal finomabb mint a jócskán idősebb Matchbox Mercedes Trailer, máshol meg sokkal elnagyoltabb. Tetszenek a ponyva gyűrődései, de az nem, hogy nem lehet levenni azt sem az utánfutóról, sem a teherautóról. Mondjuk így elveszíteni sem könnyű. A vonóhorog feletti műanyag idom kizárttá teszi, hogy szerelvény véletlenül szétakadjon, de szándékosan szétszedni is nagyon nehéz. Rendszám, TIR tábla csak az utánfutóra jutott, de gyanítom ez annak szólt, hogy ez egyben egy szerelvény. A vezetőfülke belsejéből csak az ülések támláját dolgozták ki, de aztán ennyi. Sem műszerfal, sem kormány, se más. Vicces.
Klassz játékszer, egyre nőnek a szememben ezek a francia cuccok!
A Ford Cargo Truck eredetiben.
Francia Ford Cargo katalógus - a Majorette gyártmányhoz stilszerű.
Megtetszett mert emlékeztet a Matchbox-féle Mercedes Truck szerelvényre.
A vezetőfülke belseje elnagyolt de legalább van bent valami.
Véletlenül biztos nem akad szét. Sőt! Készakarva is nehéz szétszedni.
A pótkocsi hátulja a kidolgozottabb.

2007/12/13

Médiatámogató - Lada Samara

Tommi leadja virtuálisan karácsonyi megrendeléseit a blogján egy kevéssé ismert kínai gyártó Lada Samarájára. Amúgy a születésnapja is mostanában volt - kicsit frusztrál a tudat, hogy valamivel több mint kétszer annyi idős vagyok, mint ő - úgyhogy megbocsátható, hogy folyton Saab 9000-ért nyúz! 8-) Isten éltesse!

2007/12/08

Matchbox MB-01 Mercedes Truck és MB-02 Mercedes Trailer

Egyszer régen az Matchbox M-09 Inter-State Double Freighter-t „minden Convoy kamion atyjának” tituláltam. Nos, ha ezt elfogadjuk, akkor az MB-01 és MB-02 1967-ből a mamájuk.

Ez a Regular Wheel szerelvény ugyan 87:1-hez arányú, tehát nagyobb mint az 100:1-körüli Convoyok, és semmiképp sem olyan aránytalanul liliputi, mint a Mercedes Container Truck. Érdekes, hogy ez a tulajdonképpen összetartozó szerelvény külön-külön volt megvásárolható, a klasszikus Matchbox dobozban. A regular wheel változat három gyártási éve (1967-1969), illetve a vékony-superfast kerekű változatok (1,2,3,4) két gyártási éve (1970-1971) közt nem sok jelentősége volt a dolognak, aztán később már igen. Ugyanis a Matchbox többször elővette a pótkocsit különböző szerelvényekhez. Ebből a recyclálásból most még csak egy Dodge Commando szerelvényt tudok prezentálni, de ami késik az a vonat! A pótkocsiról sok minden nem mondható el azon kívül, hogy csak a ponyva és a kerekek készültek műanyagból, és az első kerékpár forgózsámolya valóban elforog. Idővel – az újrafelhasználás során – olyan változatok is napvilágot láttak belőle, ahol ez az alkatrész fixen rögzített, amit őszintén nem értek, hogy mire jó, mert a rögzítést egy kis pöcökkel oldották meg, tehát ettől a változtatástól nem lett olcsóbb előállítani. Viszont mindegyiken van hátul vonóhorog, tehát szép hosszú road train-t lehet építeni belőlük.

A Mercedes Truck, a Mercedes-Benz LP-sorozatú teherautóinak feldolgozása, melyet 1963 és 1974 között gyártottak. Több képet is leltem róla utánfutóstul a neten – meglepő módon eladó (!) ilyen szerelvényekről – de igazán az LP1632-eshez hasonlít a legjobban, bár ahhoz pont egy háromtengelyes utánfutót kapcsoltak. A vezetőfülke belsejének kidolgozásával egyáltalán nem foglalkoztak, valószínűleg ezért van minden változatnak erősen színezett szélvédője.

Ami a Matchbox értelmezést illeti, nos majdnem teljes a gyűjteményem. Kipipálhatom a Regular Wheel MB-01 és MB-02-őt, az aranyszínű Superfast MB-10 és MB-02-őt, illetve az 1976-79 közt gyártott piros színű Twin Pack (Twopack) TP-1-et. Sajnos az 1980-as bugyikék TP-1 hiányzik, viszont az 1977-80 közt gyártott katonai festésű TP-15 megvan. (Ez utóbbi NRFB-ről még pótolnom kell a képet.)

A két első MB-01 és MB-02 változat...
...a háttérben a Regular Wheel...
...jobbra pedig a vékonykerekű Superfast verzió.
A teljes kollekció, balról-jobbra időrendben...
...a műanyagból készült ponyva színe is eltér...
...ha pedig a hátukon kalimpálnak, jól látszik az eltérés a kerekekben és a felfüggesztésekben.
TP-1 Twin Pack 1976-79 közöttről. Huhh, van még valaki, aki emlékszik arra, hogy mi az a telex?
1977-80 közt készült a TP-15 "Military Truck and Trailer" Twin Pack. Ennek a hiányos változata díszeleg itt, szintén széles Superfast kerekeken. Mint minden katonai Twin Pack-nek, ennek sincs dísztárcsája és ez így van jól. Van ebből NRFB-m is, idővel pótolom a fotót.
Ilyen az eredeti LP-sorozatú Mercedes-Benz teherautó.
Ennek a színe és az utánfutója hasonlít a Matchbox értelmezésre.
Itt viszont a teherautó tűnik jobban hasonlítani a Matchboxra a maga dupla üzemanyagtankjával a jobb oldalon.

Hamleys – A világ legjobb játékboltja

A héten villámlátogatást tettem Londonban, és egy erőltetett menet árán elloholtam abba a játékboltba, ami nem szerényebb szlogent választott magának, minthogy „a világ legjobb játékboltja”. Hát... A Hamleys tényleg nagy. A Hamleysnek tényleg van egy spéci hangulata, de a Matchbox kínálatuk szégyen. Az egykor patinás brit márka egy szerény sarkot kapott, a Minichamps, Corgi, Hot Wheels maga alá temeti a kínálatot, ami kicsivel sem nagyobb, mint mondjuk egy Tescoban itt nálunk. Az árak? Nos, 1-75 sorozatot nem érdemes hozni kintről, mert nagyjából kétszer annyiba kerülnek, mint itthon. Viszont semmi érdekeset, extrát nem láttam kint, ugyanaz a kínálat mint nálunk, amit a bécsi Mariahilfer strasse is lazán lepipál. Ha már itt tartunk, akkor eddig a legjobb árakat Németországban láttam, 90 eurocent volt az 1-75 sorozat egy számomra ismeretlen hypermarketben. Viszont az 5-ös csomagok annyiba kerülnek, mint itthon, hoztam is kettőt. Hogy ezek mikor kerülnek fel az oldalra, nem tudom, mert nagyon utálom, hogy roncsolás mentesen nem nyithatóak – pontosabban rá kéne jönnöm, hogy ezt az ördöglakat feladványt hogy lehet megoldani.

Visszatérve a Hamleys-re: Viszont nagyon szép a Corgi és Minichamps kínálat! Nem érdekelnek ezek a léptékek, sem ezek a típusok, de ami szép az, szép! Zoli vágyott Ford Escort IV-re. Nos, érdemes megnézni a Minichamps-nél! Négyajtós nincs, I-III viszont van és van Cosworth, amiről viszont nem tudom, hogy minek számít.

Viszont, hogy hogy múlik el a világ dicsősége: A Corgi is gyártat a RealToy-al! Nézzétek meg a mellékelt képet és hasonlítsátok össze a Fast Lane Superliner tartalmával! De ugyanez ismerős lehet innen is.

Real Toy, mint Corgi Wheelz. Jajj, de jó! Tesco márkanévvel ugyanez sokkal olcsóbb.

2007/12/04