2007/06/27

Matchbox Mini mimikrik

Azt hiszem összesen egy olyan autó van a világon, amiről már csak a neve alapján mindenki tudja, hogy hogyan néz ki: A Volkswagen Bogár. Fogadni mernék rá, hogy a második legismertebb pedig a Mini. Akinek mégis be kéne mutatni Sir Alec Isigonis művét, annak egyfelől ajánlom figyelmébe a TotalCar idevágó tesztjét és a Wikipédia hosszú és alapos bejegyzését.

Az MB-29-ről – ami Racing Mini feliratot visel az alvázán –, azt sejtem, hogy az első generációs Mini reprodukciója és mivel „racing” megfosztották lökhárítóitól. A külsején nem leltem kivetnivalót, a belső elnagyolt, a Mini-jellegzetességet, a középen lévő műszeregységet teljesen kihagyták. Az ülések elől-hátul megvannak és a kormány a jobb oldalon található. A kiadási évvel kapcsolatos történet a szokásos, bár az alvázon 1970-es évszám olvasható, az első katalógus amiben szerepel az 1971-es.

A klasszikus Mini még egyszer felbukkan a Matchbox történetében, mint őrült, sohasem létezett csillagmotoros dragster. Fogalmam sincs, hogy ki hogy van vele, de én már gyerekként is utáltam az ilyen sohasem volt autókat mintázó izéket, a középen trónoló, bőr-pilótasapkát viselő alak miatt meg különösen. Olyan idétlen-aránytalan izének találtam és valamiért most sem a szívem csücske. De szemlátomást csak én voltam ezzel így, mert az MB-14 „Mini-Ha-Ha” – mely 1975-ös keltezést hordoz az alvázán, de az első katalógus amiben szerepel, szokás szerint az egy évvel későbbi – egészen 1981-ig gyártásban marad.


Verseny-Mini, lökhárítók nélkül. Imádom!
Mini-dragster-izé. Sohasem szerettem. Viszont csak ebben a színváltozatban létezik, bár van egy sötétebb-kék ablakos változat Arehnél.
Egymás oldalán.

2007/06/24

Matchbox DAF XF95 Jet Tanker

Egy ideje minden kollégát, ismerőst és barátot, aki külföldre utazik, vagy a határokon kívül él, azzal nyúzok, hogyha a közelébe jön valami játékbolt, akkor keressen nekem ilyet:

Tapasztalnom kellett, hogy a 2007-es premiermodell sehol sincs, csak Ausztráliában és az USÁ-ban, az eBay-en is csak ezekről a helyekről találtam. Kihasználtam, hogy a Kedves papája jön ide Amerikából és hajlandó postást játszani a kedvemért, így végül Kanadából megrendeltem a hőn áhított darabot - hozzá. Ez érkezett meg hozzám a napokban és így végre fellélegezhetnek a fentebb említettek, nem macerálom őket tovább.

A Convoy Projekt (CP) oldalára is csak nemrég került fel az XF95 – annyira új nekik, hogy össze-vissza FX95-nek, meg XB95-nek is kinevezték egyes helyeken. Amennyire én – meg a CP is – tudom, az új DAF vontató még csak egyetlen változatban, egy kék-sárga Jet tartálykocsi elé fogva létezik. Érdekes, hogy az új DAF méretaránya éppen úgy 1:86, mint a régi DAF 3300 Space Cab. (Például a csőrös Peterbilt 1:90.) A kéttengelyes vontató nagyon jól fest, érdekessége, hogy elődjével ellentétben kidolgozták a fülke belsejét, de csak amúgy tessék-lássék módon. A baloldali ülés mellé került egy embertelenül nagy sebváltókar, de se műszerfal, se kormány nincs benne. Viszont van napfénytető rajta! Tetszenek az apró, DAF és XF feliratok a karosszérián és a gigantikus hűtőmaszkon. Az alvázon 2005-ös keltezés olvasható, de bizonyosan az idén – azaz 2007-ben – került a piacra. Kicsit zavarba ejt a jelölés. A CP CY-118-nak hívja, az én darabjaim blisterjein – azért a többes szám, mert csalafinta módon rögvest kettőt szereztem be, egyet kibontani és fotózni, egyet meg dobozban tartani és úgy elrakni – J4753 jelzés van. Kicsit turkáltam a gyűjtemény feldolgozatlan részeiben az új kiadású Convoyok között és egy részükön „CY”, más részükön meg „J” kezdetű jelzést találtam, úgyhogy azt hiszem az lesz a jó, hogyha átállok mindkettőnek a rögzítésére a nagy antiópiai, szent Excel-táblázatban.

A vontatmány is újdonság a Matchbox Memories lapjain. Az ős-tartálykocsi, valamikor réges-régen szerepelt már itt és érdekessége hogy a CP nem említi, pedig eltér az általuk Tanker-ként emlegetett tartálytól – nincs kitámasztó lába és más vonószeme, illetve eltérő kerekei vannak. Tehát a Tanker még nem volt itt – de lesz, ígérem – és a 2006-ban debütáló, New Tanker sem – egészen eddig. Bevallom, hogy nekem a régi jobban tetszett, bár ez sem csúnya. Az alváz fém, a tartály műanyag. Az előbbin jól mutatnak a leeresztő csövek csatlakozói és a csőhálózat imitációja az alvázon, de még a tároló dobozok is közvetlenül a kerekek előtt. Kár, hogy ezekről tüzetesebb vizsgálat után azonnal kiderül, hogy nincsenek oldalai, csak előlapjuk. Viszont hogy a közvetlenül mellettük lévő, lefelé néző tüskék mik lehetnek, arról elképzelésem sincs.

A CY-118 szép festésű szerelvény és ebben a pillanatban még ritkának is tekinthető, hiszen Európában még nem kapható.

Európában még nincs. CY-118 / J4753 szerelvény, azaz egy DAF XF95 vontató, Jet tanker elég fogva.
Csinos vontató, sok kidolgozott, apró részlettel.
Jól látszik a napfénytető.

Bazi nagy sebváltó, de se műszerfal, sem kormány.

Matchboxon kívüliek: Fast Lane Superliner

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Armageddon című film, amiről TRf anno a PC-X weboldalán a feledhetetlen „Szarmageddon” című postot elkövette. A film egyetlen értékelhető pillanata, amikor az orosz űrhajós csépeli a nemtudommit, mert az nem akar működni és valami olyasmit kiabál, hogy „Amerikai alkatrész, orosz alkatrész, mind egyformán szar mert Tajvanon készül!” Pontosan ez jutott az eszembe, a Matchboxok kapcsán.
Úgy emlékszem valahol már elejtettem azt, hogy a mostani Matchboxokat nem becsülöm sokra, a minőségük a közelében sincs a 70-es, korai 80-as években kiadottaknak. Ez alól sajna a kedvencem, a Convoy sorozat sem kivétel, bár ezekből még meg-megkockáztatok beszerezni egyet-egyet. Tajpejből nem jöttem haza üres kézzel, mert a bevásárlóközpontos barangolásom közben szembe jött velem egy jókora Toys”R”Us üzlet, tele a cég saját márkájának tűnő Fast Lane kisautókkal. Ettől még nem jöttem volna lázba, de láttam egy nagyon jópofa, óriáskamion alakú tartót, 36 kisautónak benne 18 járgánnyal. Szóval a tartó miatt megvettem – volt valami komoly 6000 forint.
Amikor itthon kibontottam, akkor tapasztalnom kellett, hogy a benne lévő, kínai gyártmányú kisautók nagy része meglepően jó minőségű. Közben ráleltem a gyártóra is, RealToy-nak hívják őket. Azt hiszem, már értem, hogy a Matchbox-nak mivel kellett megküzdeni a piacon, hogy miért sodródott egyik tulajdonostól a másikig. Ezek a járgányok nevetségesen olcsók, bele sem merek gondolni, hogy mennyiért adja a gyártó a kereskedőnek nagy tételben. Slusszpoén: A Tesco ugyanezeket a járgányokat árulja a saját márkaneve alatt. Azt hiszem egy nyolcas szettért kérnek kétezer forintot.

A Fast Lane Superliner még a csomagolásában.
Itt még az eredeti tartalmával.
Kétszer annyi kisautó befogadására képes, mint amennyit adnak hozzá.A RealToy autók nagyobb része döbbenetesen jó minőségű. Helyi bímer szakértőnk, Stinger meglepően akkurátusnak nyilvánította ezt az M3-mas BMW-t, én meg elhiszem neki.
A Ford Focus WRC-n nem csak az apró Ford emblémát dolgozták ki, de piros sportüléseket is kapott.
A másik Ford, az F350 pickup viszont már közel sem ilyen akkurátusan festett és kidolgozott Elölről kifejezetten béna
Ellenben a hot hatch-ek nagyon jól mennek a cégnek. A Peugeot 206 WRC-n nagyon jól látszik a részletes belső kidolgozás, a műszerfal és a versenyülések.
Isuzu VehiCross SUV
Személyes kedvencem, fantasztikus filmek díszletének is beillik
A két Merci is teljesen rendben van, balról egy SLK, jobbról egy C-osztály
Azért látszik, hogy kínai gyártóról van szó! A második generációs Mitsubishi Pajero kidolgozása tulajdonképpen rendben van, de a feliratok rajta elég ötletszerűnek - a hülyeséget sem tartom túl erős jelzőnek - tűnnek. Ennek egyébként nincs is semmiféle típusmegjelölés az alján. Lehetséges, hogy nem licencelték?
A Nissan Z350 ezzel szemben megint csak tökéletes. Ráadásul, ez a jobbkormányos, belső piacos változat.
Japánban Fairlady-nek - azaz Tündérhölgynek - hívják a Z sorozatot, így ez a felirat olvasható a hátulján. Ööö... Valaki elárulná, hogy ez milyen szín?
A Jeep-ek viszont nem sikerültek jól. Ezeknek sincs felirat az alvázán, ezért csak gyanítom, hogy a kék egy régebbi Grand Cherokee, ...
... a fekete pedig egy CJ7. A Cherokee elnagyolt, a CJ leginkább bigfootnak látszik.
A Porsche Boxster S-ben sem találtam kivetnivalót - a színétől eltekintve.
Az Audi TT-t streetraceresre akarták venni, a confine felirat - azaz határol - kapcsán nem tudom mire gondolhattak
VW Beetle
Csak a művirág hiányzik a műszerfalról.

2007/06/12

Gripping Stuff – Pirelli mintás Matchbox teherautók

Bevallom, fogalmam sincs, hogy hogy és miként kerültek a Pirelli festésű járgányok a Matchbox kínálatába. Ez a három teljesen különböző forrásból származik, nem egy szett részét képezik, bár így együtt úgy festenek, mintha egy rallye kiszolgáló hátterét adnák. Haladjunk sorban! Az MB-72 Dodge Delivery Truck gazdagon ki lett már itt, meg itt tárgyalva, nem szaporítanám a szót, ez egyszerűen csak egy újabb festés.

Az MB-26 Volvo Tilt Truck már más ügy. Az alvázán 1984-es keltezést hordozó, de először – természetesen – az 1985-ös katalógusban szereplő, háromtengelyes teherautó, a kéttengelyes, szintén MB-26 egyenes ági leszármazottja. (Ilyenem is pihen a gyűjtemény még feldolgozatlan bugyraiban.) A plató körüli palánk fix és fémből készült, míg a műanyag ponyva egy mozdulattal eltávolítható.

A DAF 3300 Space Cab vontató és a hozzá tartozó „articulated trailer (box truck)” vontatmányban sincs semmi speciális. Hozzá hasonló Code 2 szerelvény szerepelt már itt, de a Matchbox Convoy Project oldaláról egyértelműen kiderül, hogy közönséges CY-25 szerelvény.

Tehát három, nem különösebben érdekes darabról van szó, melyek jól mutatnak együtt – szerintem.


MB-72 Dodge Commando Delivery Truck. Szerepelt már itt, nem is egyszer.



Két MB-26 Volvo teherautó is van a sorozatban, ez az újabb, a háromtengelyes.

CY-25 DAF Box Truck a Convoy sorozatból.
A teljes kollekció együtt. Szerintem jól mutatnak.