Egyszer olvastam egy felmérésről, mely szerint a VW Bogár az az autótípus, amit a legtöbb ember ismer fel, még azok is, akiket teljesen hidegen hagynak a gépjárművek. Biztos vagyok benne, hogy a repülőgépek közül az első Jumbo, a Boeing 747 kerülne ki győztesen egy ilyen felmérésből!
Az „Égbolt
Királynője” a világ második legismertebb márkája színeiben
Irtózatosan
nehéz dolgom lenne, mert egy olyan repülőgépről kellene
érdekesen írnom, amit így vagy úgy mindenki ismer, a történetéről
könyvek születtek. Hozzá egy olyan légitársaság színeit
viselte, ami szintén legendás és a történetéről szintén
könyvek születtek, de még egy kalandos-kémkedős tévésorozat
is. Szerencsémre nagyon könnyű dolgom van a feladat
kiszervezésében! Az
Aeropark Budapest YouTube csatornája mindkét témában –
amiről egyébként majd fogjátok látni, hogy szorosan összefügg
– olyan minőségű videót jegyez, mely vetekszik bármely
természettudományos tévécsatorna produktumával! A két videó
együtt cirka egy órányi színtiszta szórakozás és azt javaslom,
hogy ne hagyjátok ki őket!
Pan Am: A légitársaság, ami megváltoztatta az utazást
Boeing 747: A Jumbo-korszak
A 747-el kapcsolatban van még számos videó a csatornán, a „Jumbo Titkok” sorozatot is szívből ajánlom, szóval egy hétvégi délutánt tartalmasan el lehet ütni a csatornán, csak 747-es ügyekben.
A fenti információhegy után még rá tudok tenni egy lapáttal: Még a kalandozós korszakomban A Kézzel együtt felkerestünk a Hiller repülőmúzeumot San Carlosban, Kaliforniában. Ott kiállították egy korábban a Biritsh Airways színeiben repülő, 1971 márciusában készült, 747-100-as orrészét, mely látogatható. A Flying Tiger Line (úgy is ismert mint Flying Tigers) az első, menetrend szerinti amerikai cargo légitársaság volt – míg 1989-ben be nem kebelezte a FedEx. Ennek színeit azért viseli, mert az egész múzeumi projekt fő-támogatója ennek a cégnek dolgozott 35 éven át – mint az olvasható is a fenti linken. Mivel ugyanaz a sorozat, mint a kis Matchbox és nagyjából hasonló korú is, úgy gondoltam érdekes lehet látnotok az ott készült képeinket.
Ex-British Ariways Boeing 747-100 nózi a Hiller Aviation museum szabadterén. Nem volt benne hideg. Abszolút kortárs az Ocean Pearl-el.Pratt & Whitney hajtómű. A háttérben egy Mig-17-es. (Nem tartozék.)Az Óceán Gyöngy(e)
Nem,
nem az Óceán Szíve, a
Titanic filmből, hanem egy valóban létező repülőgép a Pan
Am flottájából az, amit a Matchboxnál megmintáztak – meglepő
részletességgel az ici-pici méretarányhoz képest. Mivel egy
konkrét-, ráadásul alaposan dokumentált járműről van szó,
érdemes vele alaposabban is foglalkoznunk! Ha máshonnan nem, akkor
a fenti videókból tudhatjátok már, hogy a Pan Am hagyományosan a
19. század gyorsjáratú teherhajóiról, a klipperekről nevezte el
flottája tagjait. Az N740PA lajstromjelű 747-100-as, 1970 január
31-én repült először. A Pan Am 1970 február 24-én vette át,
ahol először a „Clipper Rival” (Rivális, vetélytárs), majd –
valószínűleg az új céges arculatra átfestésekor – a Clipper
Ocean Pearl (Óceáni Gyöngy, de talán az Óceán Gyöngye
szabadfordítás is belefér) nevet kapta.
A
cég 1985-ben Florida felett légi felvételeket készíttetett a
gépről, melyet hirdetésekben és promóciós anyagokban is
használt az új, „hirdetőtábla” (bilboard) flotta arculatra
festett gépről. Mi több, ezeket a felvételeket licencelték is
filmekhez és tévésorozatokhoz. Meg nem erősített információk
szerint az 1986-os, „Hotshot” című sport témájú filmben és
az 1991-es „Hook” című mesefilmben is felhasználták.
A Matchbox ezt a konkrét gépet mintázta meg.
1987 március 10-én egy „majdnem baleset” részese volt. Londonból tartott New Yorkba a PA125-ös járatot repülve. 20 000 lábas (kb. 6100 méteres) magasságon a legénység nyomáscsökkenést tapasztalt. 15 000 lábra (kb. 4570 méter) ereszkedve a probléma megszűnt. Ismét emelkedni kezdtek, de 20 000 láb környékén ismét jelentkezett a nyomáscsökkenés. A gép visszatért Londonba, ahol a gépet ellenőrizve azt tapasztalták, hogy az első rakodótérajtó nagyjából 3,8 centis rést hagyva az alsó részén nem volt megfelelően bezárva. A rögzítőfülek nem voltak a helyükön, de a „kilincs”, „zárva” helyzetbe volt fordítva. A kabinban a nyitott ajtóra figyelmeztető fények nem gyulladtak ki. 1989-ben ugyanez a probléma 9 ember halálát és 38 sebesülését követelte az United Airlines egyik járatán. Csak ezután tervezte át a Boeing a csomagtérajtót. A Clipper Ocean Pearlnek szerencséje volt.
1990-ben a gépet eladják. Négy gazdát is megjár – két újabb regisztrációs szám alatt – míg végül 1993-ban elbontják.
Skybusters 747-100
Nem
igazán használjuk túl ezt a tag-et a címkefelhőben, mert
egyikünknek sem esik igazán az érdeklődési körébe a
Matchbox repülőgépes sorozata, mint gyűjtő. Gyerekként
nagyon szerettem volna SB-20-as
helikoptert – bármilyen helikoptert –, amikor még
rendeltetésszerűen, játékra használtam a kisautóimat.
Gyűjtőként inkább „csak úgy véletlenül”, leginkább
szettek részeként került Skybusters a kollekciómba. A széria
1973-ban startol el és mindenféle rendszert nélkülözve,
kisebb-nagyobb megszakításokkal egészen az 1990-es évekig készül.
Felvonultak sport-, személyszállító-, katonai- – ezen belül
vadász- és teherszállító- – utasszállító repülőgépeket
és helikoptereket egyaránt. Erős a gyanúm, hogy a Lesney azért
indítja el a sorozatot, mert a konkurenseinek is van, illetve hogy
promóciós repülőgépmodelleket is értékesíthessen. A rossz
nyelvek szerint a széria sohasem volt profitábilis, úgyhogy
nehezen érthető, hogy a Mattel a 2000-es években ismét előveszi.
Kézenfekvő lenne azt mondani, hogy ez megint a promócióról szól,
de erről szó sincs, leginkább fantáziagépek készültek az
utóbbi időben, mint például a 2022-es, „Airliner” nevű,
Boeing 747-400-as testű, de hathajtóműves rémség, a „Matchbox
Cargo Airlines” színeiben.
A Boeing 747-100-as 1973-ban debütál, mint SB-10. Az öntvényt egészen 1993-ig használják, SB-09, SB-10, SB-11 szám alatt, elképesztően sok változatban. 1989-ben debütál a 747-400-as, amit könnyű felismerni a wingtip-ekről a szárnyai végén. (Mi a csuda ennek a magyar neve?) Tehát párhuzamosan készül a kettő egy ideig.
A Pan Am festésű verzió 1986-ban debütál mint SB-10. Már korábban említettem, hogy a G-10 pakk keltezése szerintem a legtöbb forrásnál hibás és én a dobozon olvasható, 1986-os dátumhoz tartom magam. Nos, az SB-10 premieréve is ez. Később SB-09 is előfordul, de abban óriási a káosz a különböző adatbázisokban, hogy meddig készül. Az 1990-es dátumot valószínűbbnek tartom, mint az 1993-asat – különösen, hogy a légitársaság 1991-ben csődöt jelent.
Egy ennyire apró, egyes források szerint 1:635 (!) méretarányú játékszernél nagyon komoly elvárásaink nem lehetnek. Mivel nem makettnek, vagy modellnek készült a kerekei nem lehetnek méretarányosak, hiszen ki kell bírják, ha játszanak vele. A megfelelő méretűeknek nem is tudom miből kellene készülniük, hogy elviseljék a teljesen fém apróság súlyát – nemhogy a „kemény leszállásokat”. Megkockáztatom, hogy amit ebből ki lehetett hozni, azt bizony kihozták! A képeknél majd mutatom, hogy mire gondolok.
Egy
Pan Am szettnek kötelezően része kell, hogy legyen egy repülőgép
is. Nyilván nem lehet elvárás, hogy a háromhüvelykes, 1:65
körüli méretarányú kisautókhoz stimmelő repülőgép modell
készüljék – érdekes lenne, de a 80-as évek minőségi
színvonalán, strapabíró kivitelben megfizethetetlen. Ésszerű
kompromisszum egy felnőttnek, én gyerekként biztosan nem
lelkesedtem volna az ennyire aránytalan repcsiért – az
osztálytársaimmal valahogy nagyon érzékenyek voltunk erre.
3 megjegyzés:
Az „Airliner” egyértelműen az Antonov 225-öst akarta megidézni, persze ugyanolyan komolytalan eredménnyel, mint megannyi fantáziaautó, ami hajaz valami létezőre, de annyira azért nem, hogy licencdíjjat is keljen fizetni. 😏 Gyerekként kaptam egy Concorde-ot, de nem kötött le, később egy Stealth lopakodóra azért beruháztam, mert az tetszett, de a bumfordi kerekek azért minden gépnél jócskán lerontjak a megjelenést. Később egy régiségboltban a porcelán nippek és vázák között találtam két original repcsit dobozában, egy ezres volt darabja, aztán a duplájáért el is adtam őket.
@Trolleybus: Bocs, de protestálok! Az "Airliner" nem más, mint egy 747-400-as, 6 hajtóművel. A Mriyához - béke poraira - annyi köze van, hogy repülőgép(nek látszik) és szintén 6 hajtőműve van a szárny alatt, meg van púpja. A Mriya felsőszárnyas volt, dupla függőleges vezérsíkja volt, kitolva egy-egy szárny végére.
Igen tudom, ismerem a gépet, de miután ez egy fiktív repülő valójában szinte mindegy is honnan loptak több "inspirációt" hozzá. 🙂 A törzs Boeing, a hajtómű Antonov, legalábbis a kiosztása, aztán Ödönkének meg úgyis jó lesz.
Megjegyzés küldése