Az idén ötven éves a Renault 5-ös ami remek alkalmat ad arra, hogy ismét elővegyek ilyeneket a ládafiából – különösen, hogy teljesen véletlenül pont kéznél is voltak.
Le Car
Nagyon
kedvelem azokat a kisautókat, amik – legalább többé-kevésbé –
de követik az eredeti jármű megjelenését. Az 1980-ban debütáló
„Le Car” festésű, sárga Matchbox pont ilyen. A Renault az
AMC-vel szövetkezett annak érdekében, hogy a nagy vízen túl,
1300 kereskedője kínálatába bekerüljön a francia kisautó.
Javában tombol az olajválság, nagyot mennek az USÁ-ban
subcompact-ként emlegetett, ottani mércével parányi, de cserébe
igencsak visszafogott fogyasztású olyan autók, mint a Honda Civic,
Volkswagen Rabbit-ként forgalmazott Golf – hogy csak a
legismertebbeket említsem. 1976 és 1980 közt csak a háromajtós
verziót forgalmazzák, majd 1981-ben debütál az ötajtós. Az
USÁ-ban 1983-ig forgalmazzák a típust, amit a Renault 11-en alapuló, Renault Alliance vált – ezt már Wisconsinban szerelték
össze. Kanadában viszont egészen 1985-ig forgalmazzák a „Le
Car-t”, mikor az első generációs 5-öst kifuttatta a Renault.
Ami
több mint meglepő, hogy legalább két rendőrség használta az
Egyesült Államokban a flottájában. Az akkor 600 lelkes,
washingtoni LaConner városa hármat vásárolt belőle. A Renault
fel is használta a hirdetési kampányában LaConner rendőreiről
és járműveikről készült képeket. Maine-ben, Ogunquit városában
– 2020-ban 1577 lakosa volt – a hetvenes évek végén, a
nyolcvanas évek elején is használtak Le Car-okat, amiről viszont
képeket is sikerült találnom.
Le Matchbox
Az
amerikai kivitelű Renault 5-ösön nem változtattak az európai
5TL-hez képest. A legszembeszökőbb különbség, hogy az első
lámpái maradtak szögletesek, míg az USÁ-ban forgalmazottakon
ezeket kör alakúakra cserélték – az akkori előírások miatt
ez kötelező volt. Az apróbb eltérések – szélességjelző
fények elől-hátul – szintúgy hiányoznak. Azt hiszem ezek talán
megbocsáthatóak, hiszen amúgy kitűnő modellről van szó.
Az
én példányomon valamelyik előző tulajdonos piros festékkel
kiemelte a hátsó világítótesteket. Nagyon precíz munkát
végzett, de annyira, hogy utána kellett néznem, hogy ez biztosan
nem gyári verzió. Nos, nem az, de nekem nagyon tetszik az eredmény.
1 megjegyzés:
Akkori USA-szabványú izzók, megbocsátható eltérés, miután sokszor nem is sikerült túl esztétikusra az utólagos "műtét".
Megjegyzés küldése