Én úgy tanultam, hogyha felelsz, akkor csak olyasmiről beszélj amit tudsz és ne arról, amiről gőzöd sincs. (Ajánlott irodalom: Nádas György „Érettségi”) Na, ez most egy ilyen dolgozat lesz, mert őrülten keveset tudok arról amiről beszélni fogok, pedig megpróbáltam tisztességgel elvégezni a feladatot, nem találtam róla érdemben semmit.
Ez mi ez?
Az
egészen biztos, hogy az amit a Matchboxnál megmintáztak, az egy
négytengelyes, nyolckerekű Leyland teherautó. Nagyjából ez az,
amit biztosan tudhatunk róla. De hogy melyik? Nagy valószínűséggel
egy Beaver. Ekkoriban a cég állatokról (is) nevezte el a
termékeit, ami szerintem jópofa, ugyanakkor a hód bizonyos
nyelvterületek angol szlengjeiben jelenti azt is, ami „kívül
szőrös, belül nedves és a legénynek igen kedves”, de NEM a
csikós kulacs. De! Mindenféle súly és hosszúság korlátozások
okán, az 50-es években népszerűek voltak a szigetországban az
efféle, négytengelyes teherautók. (Aztán 1964-ben megemelik a
nyergesvontatók legnagyobb engedélyezett súlyát és akkor
elkezdik elveszíteni a népszerűségüket a nyilvánvaló okok
miatt.) A Leylandnál ezeket a nyolckerekű verziókat függetlenül
attól, hogy mikor készültek, Octopusnak, azaz polipnak hívják –
ismét nyilvánvaló, hogy miért. Szóval ez a holmi lehet Leyland
Octopus, Leyland Beaver, vagy valami egészen más. Éppen ezért a
legalapvetőbb műszaki adatokkal sem tudok szolgálni.
Az viszont egészen biztos, hogy 1964 utánra datálódik, mert a Leyland ekkor mutatja be az előre billenthető „Ergomatic” fülkét, amit aztán minden nehéz teherautójánál bevet. Ezen az apróságon pedig ilyen látható. Mi több, a Leyland-Csoport egyéb márkáinál (AEC, Albion) is felbukkannak ezek – aminek Matchbox szexualitási szempontból majd később lesz jelentősége számunkra. Létezik hálóhelyes verziója is, illetve fix, nem billenthető kivitelben is szerelik. Módosításokkal egész 1981-ig gyártásban marad.
1968-1969
A
Regular Wheel verzió amit a mai postban láthattok mindössze két
évig szerepelt az
1-75 szériában mint MB-32. Ez az egy változata létezik,
melyet 1970-1972 közt vált a Superfast verzió, ami küllemre
ugyanilyen, természetesen Superfast kerekekkel. A német piacon
ugyanebben az időszakban és ugyanúgy MB-32-ként kék-fehér, Aral
verziót kínálnak. Ilyenjeim sajnos nincsenek, pedig pont ezek, a
gombkerekűekből képzett, Superfast kisautók óriás kedvenceim.
Csak mellékesen jegyzem meg, hogy létezik még két, spéci
Superfast változat ami 1995-re datálódik és NAOMC (National
Association of Matchbox Collectors) klubmodell mindkettő. Az egyik
bíbor-fehér, a másik piros-fehér, mindkettő elérhető, de
csillagászati áron.
Nem cizellálták túl. Se oldaldoboz, se üzemanyagtartály. A másik oldala is pont ilyen.
1 megjegyzés:
Sajna ez a gombkerekű változat még hiányzik,de a superfast kerekes megvan.Igaz kerékhiányosan érkezett ami pótolva lett.
Megjegyzés küldése