2013/12/27

Matchbox MB-73 Mercury Commuter – UPDATE

A Matchbox Mercuryk történetét onnan szeretném folytatni, ahol utoljára befejeztem, ami pont egy kattintásnyi távolban van innen, úgyhogy mindenféle „ez történt az előző részekben” kitérő nélkül haladjunk tovább a sztoriban!

Majd kijavítotok ha tévednék, de nem tudok még egy olyan Matchboxot, aminek egyetlen változatán – gondolok itt pusztán a kombi Commuterre, ha beleszámítjuk a szedán Park Lane-t, akkor még durvább a helyzet – ennyi változtatást eszközölt volna a cég. Kezdetben volt a regular wheel verzió, követte a vékony kerekű Superfast minimális változtatásokkal, hogy keletkezzen belőle kibővített hátsó kerékíves verzió is – na ilyenem nincs – aztán meg valami, amihez megint változtatni kellett az öntvényen – ezt tartogatom mára –, illetve a végére egy rendőrségi változat amit majd a nem olyan távoli jövőben szeretnék elétek tárni. Mindez belesűrítve az 1969-1974 közötti időszakba! Szerintem a cég pénzügyesei korán halhattak akkoriban, mert tudva azt, hogy a változatokhoz szükséges szerszámok előállítása borzalmasan sokba kerül, 5-6 év alatt folyamatosan cserélgetni ezeket összesen két termékhez, egyenes út az infarktus közeli állapothoz.

De mi változott az utolsó civil verzión? Először is piros lett. Aztán szélesebb kerekeket kapott. A beltér a kandikáló kutyákkal változatlan, de a szélvédő már a rendőrségi változaté – igen, ez az amit későbbre tartogatok –, látszanak benne ugyanis a megkülönböztető jelzések helyei. A karosszéria változott, a c-oszlop tájékán „csíkok” nőttek rá, amit én tetőcsomagtartónak vélek. Ezen kívül kapott egy matricát a motorháztetejére. A leggyakoribb változatokon a matrica valamiféle párosujjú patás fejét ábrázolja, szerintem bika, de ha vízibivaly, akkor én kérek elnézést! Gondolom ez leheletfinom utalás arra, hogy az Egyesült Államok bizonyos helyein divat halott szarvasmarhák legfőbb ékességét a motorháztetőre szerelni, aminek az okát én még csak találgatni sem merem. Az egészen biztos, hogy aki ilyesmit tesz, az kifinomult ízlésű ember lehet, mondjuk például hegedűkészítő. Bikás matricát csinálni a kisautóra meg olcsóbb volt, mint kicsi bikafejet.

1973-as Caddy kabrióból faragott pickup, szteroidozott párosujjú patás szarvaival az elején. Az örökösök árulják. A tulajdonos minden bizonnyal hegedűkészítő volt - de vállalt brácsát is - és ezzel hordta ki a készárut a megrendelőkhöz.

Hogy miért birizgálták szegény Commuter civil változatát ennyiszer? A jó ég tudja! A saját, személyes, a világon semmivel alá nem támasztható összeesküvés elméletem szerint ez is a „megijedtünk a Hot Wheelstől” reakció. Függetlenül attól, hogy az eredeti verziót esetleg szeretjük, be kell ismerni, hogy unalmas. Hát megpróbálták feldobni valamivel. De miért nem cserélték le inkább? Rejtély!

Ami a változatokat illeti, itt jön az igazi elmebaj! Csupa olyasmi, amin én gyűjtőként röhögök, más meg rajong az ilyesmiért, de pont ez a jó ebben az egész műfajban, hogy nincs a hátam mögött egy bizottság, aki megitéli, hogy amit csinálok az jó, vagy nem. A kedvencem az, hogy a bika matrica csücskei kerekítettek, vagy hegyesek – ami nekem van az a hegyes. Aztán jönnek a „hogyan sikerült bekeverni a festéket” árnyalatkülönbségek, illetve az „elfogyott a matrica Főnök, mit csináljunk? Eredj Fiam, hozz a Mod Rod matricájából pár dobozzal!” verziók.

A következő részben majd a fentebb emlegetett rendőrségi verzió következik a nagyra nőtt kombiból, szóval maradjatok vételen!

Az utolsó civil Commuter. Piros lett, kapott előre matricát, hátra meg tetőcsomagtartót.
A hátsó kerékjárati ívet alaposan átszabták, hogy aláférjen ez a fajta kerék.

 Generációk.
 Generációk 2 - Az ebek maradtak, ami a legjobb ebben a kisautóban.
Generációk 3.

A Mercury sztori eddig megjelent részei:

1968
Mercury Cougar (Regular Wheel)

1969

1970

1971
Mercury Commuter (szélesebb Superfast kerék, tetőcsomagtartó) – Ezt a postot olvasod most

6 megjegyzés:

pittlaren írta...

Az enyém lekerekített matricás. Tervezhetem a korai nyugdíjba vonulást? :-P

Más: sose' értettem ezt a matricát az elején, ettől függetlenül nagyon örültem, mikor végre sikerült egyet becserkelnem.

Sam. Joe írta...

Azt nem, de érezheted magad az Univerzum Császárának, pont amikor én életem első és utolsó félkarú rablózásakor nyertem kb. 1942 forintot! 8-]

Trolleybus írta...

A zöldből is volt kerekített sárhányójú változat vastag kerekekkel, matrica viszont csak a pirosra került.

Sam. Joe írta...

Torlleybus: Szórul-szóra ezt írtam én is.

Trolleybus írta...

Bocs, akkor figyelmetlen voltam, de akkor nyilván az is világos, hogy kerek sárhányóval nemcsak vastag, hanem vékony kerékkel is készült, persze csak a zöld. Nekem piros és a rendőrségi változat van meg, meg még valami, amiről majd posztot szeretnék írni hamarosan.:)

Sam. Joe írta...

Trolleybus: Igen, teljesen világos, ha visszakattintasz az ezt megelőző postra - linkelve a postban többször is - ott részletezem ezt is.