2013/11/03

Átalakítás: Matchbox MB-03 Porsche 911 Turbo

A Porsche 911 Turbo Matchbox verziója már a közepesnél jobban túlragozott ezen a blogon is. Úgy tűnik, hogy már nem lehet újdonságot közölni, mutatni a különböző gyártmányok, színek, kerekek, árnyalatok, dekorok, szettek és csomagolások tartományban. Az átalakítás kategória azonban még mindig - sőt örökké - tartogat lehetőségeket. Használjuk is ki, amennyire csak lehet!
Kellően mocskosan érkezett

Névtudományi vizsgálatok
Ha azt mondom: Carrera, lehet, hogy nem mindenkinek ugrik be elsőre, hogy melyik Porsche kialakításra is gondolok. Jóllehet a Carrera név már a 356-os utolsó, legspécibb változatánál is feltűnt, viszont 1974-től jelent meg az első 911-es Carrera, igaz, akkor még csak felszereltségi szintet jelölve. Később azonban a Turbo mellett önálló változatként jegyezték a Carrerát és az SC-t is. Ez a név és a hozzá tartozó különböző kialakításmódok, verziók, motorok, felszereltségi szintek és karosszéria-változatok meglehetősen bonyolult rendszert alkottak, ezért ebbe a részbe most nem bonyolódnék bele. Különösen annak fényében például, hogy lehetett kapni akkoriban Carrera modellt a Turbo kinézetű megjelenéssel (szélesítés, szárnyak). Ránézésre tehát nem olyan egyszerű eldönteni, hogy melyik modellről is van szó. Mindazonáltal kis túlzással elmondhatjuk, hogy a Carrera, alapváltozatban a szélesítések nélküli változat az akkor kapható 911-esek közül.

Na, akkor pontosítsunk!
Kissé szakszerűbben megfogalmazva. Ez az SC verzió 1980-ban jelent meg, amikor is a korszerűtlenebb, kissé nagyobb fogyasztású autók eladása már nehezebbé vált a növekvő olajárak miatt, a sebességkorlátozások és egyéb szigorítások erősödtek - elsősorban a cég fő piacán - az Egyesült Államokban is. A takarékos motorokon túl az autót modernizálni kellett, és ellátni olyan extrákkal (villanyablak, lámpamosó, jobb hifi) amik ismét felpörgethetik az eladásokat és megfelelnek az újonnan jött előírásoknak (katalizátor, nagyobb biztonsági jellemzők). Az alapkoncepciót megtartva újraszabták a meglévő modellt, és egy hagyománytisztelő de teljesen naprakész modern sportkocsit készítettek belőle. A kocsit háromliteres 204 lóerős (Amerikába ennél gyengébb verziók kerülhettek csak) motorral szerelték, SC és továbbfejlesztve Turbo elnevezéssel. Az SC rövidítés Super Carrerát jelent, utalva a pár évvel azelőtti sikeres Carrera korszakra. Ez a kocsi annak a sikernek az újra felpörgetése. Csökkent a krómok mennyisége, bejöttek a matt fekete felületek. Oldalra is indexlámpa került az első kerekek mögé. Kezdtek kinőni a kisebb nagyobb stabilizátor szárnyak hátul a motorháztetőn. Az első spoiler is megnőtt, sportosabb megjelenést biztosítva. Fuchs kerekek tették még mutatósabbá, akár selyemfényű feketére, akár polírozott küllősre gondolunk. halogénlámpákkal, elöl-hátul tárcsafékekkel, injektorral és már légkondival is szállították. Készült belőle targa és kabrió változat is. Mindezek (Carrera és Turbo) mellett a gyár már a 928-as és 924-es orrmotoros típusait is kínálja.

Lehet hasonlítgatni a méreteket

A kiindulási paraméterek

Mindez kicsiben
A Matchboxom esetében szinte adódott a sorban ez a ki/átalakítási mód. Mivel a Turbo kialakítása ebből az alapváltozatból történt a valóságban, így nem kellett mást csinálnom, "csak" (fájó szívvel) leszedni a fölösleget. A hátsó szárnyat és a sárvédő szélesítéseket. Ez meg is történt, figyelve azonban, hogy nehogy több anyag jöjjön le a kelleténél. Némi kis felületi megmunkálásra, finomításra, kiigazításra gömbölyítésre, tapaszolásra azonban így is szükség volt.

Egyik részéből elveszünk, a másikhoz hozzáadunk

Festés után

A többi már csak divatos matt fekete festék kérdése volt. A felniket fehérre festve, az eredeti kerekeken gurul most a kisautó, bár ha nem nézzük közelről, akkor a felni így már más hatást mutat. A felnik tájékán járva még egy dologra felhívnám a vájtszemű olvasóközönség figyelmét. Korábbi Porsche átalakításom kommentjében hiányként hangsúlyozódott a helyes kasznimagasság meg nem léte (gyárilag elkövetve, általam ki nem korrigálva). A gyári beállítás valóban túlzóan magas, ezért leültettem az egészet. Ki kellett robbantani a bepréselt tengelyeket a padlólemez bepréselt tartótömbjeinek fogságából, majd a vájatot átalakítva kerültek vissza a tengelyek a kerekekkel a  helyükre (most már helyes magasságba). Így már valóban sokkal valóság-közelibb a látvány.

A végeredmény hiánypótló a Porsche modellsorban, mert ezt a verziót előszeretettel hagyják ki a gyártók, szemben a sokkal látványosabb, szélesebb, szárnyasabb turbo generálvarázsnévvel ellátott fajtával. Most csökkentettem ezen a hiányon eggyel.

Matt fekete a csillogó feketén+kék ég= lila árnyalatok
A matt fekete az matt fekete, a fényes pedig had tükrözzön
Trendi a szín
Ráültetve a tükörképére
Fekete-zöld orgia

Itt látszik igazán az ültetés
Síkok, élek, kerekítések
Jól kiadja a formát ez a látószög
Mintha vízen járna
Az igazi Carrera megjelenés
Ahol megint csak látszik a differencia a turbóhoz képest

1 megjegyzés:

Tommi írta...

Dicséretes átalakítás, de én nem matt feketére festettem volna. :-)