2013/01/23

Matchboxon kívüliek: Hot Wheels - Toyota Celica TA22

Bár alapvetően a 80-as évek autóit kedvelem, az egy évtizeddel korábbról származó járgányok sem hagynak hidegen. Sőt, ki merem jelenteni, hogy egy rendes autómániás nem kirekesztő. Mindegy, melyik történelmi korszakról, vagy évről beszélünk, tud mondani egy-egy olyan típust, amit kedvel.
Én például az autómániámmal együtt ralimániás is vagyok, és a raliban nem teszek különbséget évjáratok és korszakok között. Bármilyen raliautó, vagy annak utcai változata jöhet kisautóként is, ezért volt különösen örömteli számomra, hogy a Hot Wheels megmintázta 2013-ra a címben is említett első generációs Celicát, az autót, amivel - többek között - Ove Andersson is versenyzett.

Celica TA22
Az első generációs Celica - melynek neve a latin "coelica", azaz "isteni"/mennyei" kifejezésből származik - fejlesztése a 60-as évek elején kezdődött, a kész autót az 1970-es Tokiói Autószalonon leplezték le. Kétféle karosszériaváltozat készült, a fastback Ford Mustangra emlékeztető liftback - TA27 kód alatt -, illetve a normál kétajtós kupé-szedán. Többféle felszereltségben, ötféle motorral, illetve háromféle váltóval készült. A motorok mindegyike benzines, a legkisebb 1.4, a legnagyobb 2.2 literes hengerűrtartalommal rendelkezett, a váltók között egy négy- és egy ötsebességes kézit, illetve egy háromfokozatú automata egységet találtunk. 1975-ig csak jobbkormányos verzióban készült, így európai exportja is csak az Egyesült Királyságra korlátozódott, csak az abban az évben végrehajtott - egyébként második - modellfrissítés után készültek baloldali kormánnyal szerelt példányok is, így Európa minden nem szovjet fennhatóság alatt lévő országa, valamint az USA is felfedezhette magának a kis japán sportkocsit. Érdekes módon, két évvel azután, hogy beindulhatott az európai és USA export, már el is érkezett a generációváltás.

'70 Toyota Celica - HW City 2013
Sok mindent nem tudok írni a kisautóról azok után, hogy Sanyi már bemutatta sőt, mi több össze is hasonlította egy Tomica példánnyal, Andrew pedig már át is alakította. Szerinte Bosozoku, szerintem nem. Tény és való, hogy inkább tuningautó, mint gyári sportváltozat, de mind a szélesítések, mind pedig az orrspoiler számomra egy pályázásra épített hobbiautót juttat eszembe. Ezért kaptak plexiburkolatot az eredeti fényszórók, ezért van a kis szárny is a csomagtérfedélen, illetve a sidepipe is módosított kipufogórendszert sejtet. A beltérbe nehezen nézhetünk be az enyhén sötétített ablakok miatt, de két kagylóülést, egy pizzakormányt, egy váltókart és egy kézifékkart láthatunk, ha nagyon megerőltetjük a szemünket. Összességében véve nagyon tetszik és örülök neki, hogy a Hot Wheels elindult a japán autók irányába.

 A sidepipe sajnos elég picike, igazából feledhető részlet.
 A hátsó lámpák a beltér műanyagából vannak. Az oldalt, ezüst alapon lévő piros foltot nem tudom értelmezni, mit akar jelképezni.
 Az ajtón lévő minta az eredeti gyári GT felszereltséghez tartozó dekoráció alapján készült.
 A kormány említésre sem méltó, de a műszerfal is csak formailag emlékeztet az eredetire.
 A dupla, kör alakú fényszórók plexi bura alatt laknak.
 Ugye, hogy hasonlít rá a kisautó mintája? A sárvédőre tett tükröket imádom.
 A rali-verzió.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia!

Tudomásom szerint a Bosozokuból indult el minden irányzat.

A Bosozokut is pályaautó ihlette, a Silhouette.

Ez a Celica ezen belül Shakotan stílust képvisel.

Sam. Joe írta...

Csatlakoznék a szerzőhöz, ez szerintem sem bosozoku, hanem egy street racer. Klassz kisautó én is bezsákoltam. Jó kis post, köszi!

Farkas Sándor írta...

Ha amerikaiasul fogalmazunk, akkor valóban street racer :)

A bosozoku gyűjtőfogalommal jelölt autók közt ez a shakotan, yanky, v. a kyusha stílust képviseli. Többé-kevésbé...
Az általánosságban Bosozokuként, v. bosozoku-style néven emlegetett autók (mint a Mad Manga a Hot Wheelstől)a mindent bele kategóriát képviselik, leginkább a versenypálya szökevény grachanhoz állnak közel.

Igazándiból attól függ, melyik kultúrkörnyezetből nézzük a dolgot.

Sam. Joe írta...

Ez egy Mattel termék, én ezért amerikai környezetben képzelem el. 8-)

Rákerestem shakotan TA22-kre és sokkal kisebb kerekeket, meg komoly ültetéseket láttam. De ha azt mondod, hogy ezek a szekérkerekek beleférnek, én készséggel elhiszem. Az mindenképp a Te álláspontodat támasztja alá, hogy jobbkormányos.

wmormo írta...

És ha csak önmagában néznénk a kisautót? Style-októl és trendektől függetlenül?
A régi emlékek alapján (is) tetszik a kocsi.
Gondolom ez a lényeg nem?

Farkas Sándor írta...

Azt hiszem önmagukban nézve a kisautókat, tökéletes az egyetértés :)
És természetesen igazad van, ez a lényeg!

Egy kis vita felpezsdíti a gondolkodást és szélesíti a látószöget, amíg nem fajul vitatkozássá. :)