2010/07/10

Matchbox MB-06 Ford Focus 2002 Logo 50 Years

Párszor már leírtam itt, de „egy csecsemőnek minden vicc új” alapon ismétlem magam: A Matchbox kínálatában 1952 óta a leggyakoribb márka a Ford. Érdekes lenne tudni, hogy miért alakult így, bár gyanítom az angliai gyökerek lehetnek a jó kapcsolat alapjai.

Az utcán, közel önhöz!
Nehéz érdekeset mondani egy olyan autóról, ami annyira része a mindennapok utcaképének, mint a Focus. Engem egészen meglepett, hogy az autó 1998-ban debütált Európában, egészen hihetetlennek tűnik, hogy az első generáció már 12 éve velünk van. Bár 2004-ben kijött a második generáció, az első kiadás szerintem szebb. A vonalai mindmáig nem idejét múltak, csak azért koptak meg, mert a Focus akkora számban van jelen az utakon, hogy egyszerűen már észre sem vesszük.

Szerintem a világon senkinek nem fogok újat mondani vele, de gyorsan fussunk át a Focus legfontosabb jellemzőin! A családi kompakt motorja elől van és elől is hajtja a kerekeit. Sornégyes motorjai 1,4-, 1,6-, 1,8- és 2 liter hengerűrtartalmúak és jellemzően benzinesek. A dízel erőforrások 1,8 lityisek. A váltója négysebességes, ha automata, öt ha manuális és ha jó sorsunk az ST csúcsmodellt sodorja alánk, akkor hatgangos. A leadott teljesítmény 74 pacitól 212 terjed, a kiviteleit tekintve megkülönböztetünk három- és ötajtós ferde hátút, négyajtós lépcsős hátút és öt ajtós kombit. Mondtam eddig bármiféle újdonságot? A Focus igazi világautó, az első generációt a következő helyeken szerelték össze: Kína, Argentína, Mexikó, Dél-Afrika, Németország, Fülöp-Szigetek, Portugália, Tajvan, Spanyolország, Egyesült Államok, Oroszország, Vietnam. A Focus elől-hátul független kerékfelfüggesztését nagyra értékelte a szakmai sajtó, a belterét meg egyenesen a negyedik generációs VW Golfhoz mérték, holott azt drágábban kínálták mikor mindkét gép még az új autókat kínáló szalonokban állt.

Matchboxban ugyanez
Az alvázán 1999-es keltezést viselő Focus 2000-ben jelenik meg a világon mindenhol. Amerikában MB-84, mindenhol máshol MB-64. Ki merem jelenteni, hogy a modell nagyon jól sikerült. A háromajtós ferde hátú beltere szerintem túl is teljesíti azt amit egy játékszer minőségű kisautótól elvárunk, a jellegzetes, lendületes, átlós vonalakból álló műszerfal ott van a helyén, még a szellőzőrostélyokat is kialakították. A kerekek szépen rugóznak, a modell klasszul gurul. Areh gyűjteményében érdemes vetni egy pillantást a változatokra, a kismillió verzió között bőséggel vannak kiemelkedően jó darabok és a legszebb az egészben, hogy ez nem egy igazán drága modell. Amit az alábbi képeken láthattok 2002-ből való ROW kiadás és a Matchbox márka létezésének ötvenedik évfordulóját ünneplő, aszimmetrikus festést kapott. Az egyik oldalon a – márkanév fennállásának legcsúnyább – Matchbox logója van rajta fehérben, míg a másik oldalon az 1952-2002 évszámokat viselő, ötven éves pecsét. A Ford embléma és az eredeti tipográfiával írt Focus logó kifejezetten jól áll az autónak. Az első világítótesteket kifestették rajta, de a ködlámpákon, a hűtőrácson lévő Ford logón, vagy a gép hátulján már ne keressünk ilyesmit, az már egy sokkal drágább, spéci kiadás kéne, hogy legyen.

Úgy tapasztalom, hogy a 2000-es évek elejéről származó modelleket eléggé alul értékelik a gyűjtők, néha okkal, néha ok nélkül. Jelen esetben ez az utóbbi eset áll fenn, a Matchbox Ford Focusa egy kifejezetten jól sikerült, részletes, igényes darab!

A világítótestek kifestve. Ha a ködlámpán meg a Ford emblémán is szeretnénk festéket látni, akkor ahhoz egy drágább kiadást kell keresni.
Matchbox MB-06 Ford Focus 2002 Logo 50 Years.
A "gumik" Matchbox márkájúak, a kerekek szépen rugóznak, a "felnik" kimondottan szépek, a fekete fényezésen a Focus logó és a Ford embléma kifejezetten ütős.
A műszerfal kimondottan részletgazdag.
A far... Hát... Lopakodó...
Az aszimmetrikus festés. Bal oldalon a korabeli Matchbox logó...
...a jobbon meg az ötven éves "pecsét".
Ő pedig az eredeti előröl...
...hátulról...
...meg belülről. A fa utánzat betétért én kérek elnézést!

8 megjegyzés:

porsche írta...

Tényleg szép darab, pláne, hogy tisztességes kormány van odabent.

Tommi írta...

Bocsánat, hogy közbeszólok, de az első generációs Focusból is az RS jelzésű volt a csúcs a 212 lóerejével és a torsen-rendszerű önzáró differenciálművével. Az ST "csak" 173 lóerős volt. :-)

Egyébként tetszetős a kisautó, nekem is kéne egy. A személyautóhoz is volt már szerencsém, tényleg jó vezetni. :-)

RÁJEN írta...

Nekem is bejön ez a szín. Ezüstben vettem egyszer egy ilyet, ajándékba egy (akkor) volt kollégámnak. Szerintem örült neki.

Sam. Joe írta...

Az a Superfast - ha jól emlékszem. Nekem is megvan, majd lesz itt előbb-utóbb.

Ferenc írta...

Úgy látszik itt egyedül én vagyok ellenkező véleményen. Azért nem vettem még egyet sem, mert nem tartom egy szépen kidolgozott darabnak. Inkább vettem egy DUB kerekes realtoy-t, és aláraktam az új sokküllős MB felnit. De mivel egy focus-t hajtok, lehet beszerzek egyet. Talán meg is szeretem majd.

Sam. Joe írta...

Húha! És mit látsz rajta hibának?

Ferenc írta...

Az arányai nem tetszenek.

somytomy írta...

Nekem is van Focusom, de azon ki van festve minden
http://matchboxandbeyond.blogspot.com/2010/07/matchbox-euro-sports-5-pakk.html