2007/08/26

Matchbox Peterbilt Update – High Riders / Supercharger / Monster Wars

Könnyű dolgom lesz, mert egyetlen kivétellel csak új változatokról „kell” beszámolnom azok közül a Peterbilt teherautók közül, melyeket már bemutattam ITT. Két új festésére tettem szert az MB-5 Petrol Tankerből, egyre az MB-23 Tipper Truckból és valami teljesen újra abból, ami e legutóbbira hasonlít leginkább. Ismét Charlie Mack segített ki tájékozatlanságom ocsmány posványából. 1984-ben a Matchboxnál úgy döntöttek, hogy beszállnak a Monster Truck üzletbe és High Riders / Supercharger néven piacra dobtak számos nagykerekű járgányt. 93-ban leállították a sorozatot, de 1994-ben ismét elővették akkor már Monster Wars néven. Azt a darabot, amire szert tettem, Charlie SC-15-A Big Pete-nek hívja és három különböző verziót is említ, amelyek között az enyém nem szerepel. Ez két dolgot jelenthet. Vagy megint belenyúltam valami ritkába, mint a Super G.T.-k esetében – jelzem, írtam Charlie kiadójának, ők meg is ígérték, hogy továbbítják neki a levelem, de azóta sem írt vissza egy „köszit” legalább –, vagy valaki kicserélte szürkére a billenőplatót.





MB-5 változatok.Szegénykék eléggé viharvertek, de igazándiból mindig sokkal többre becsültem azokat a darabokat, amik ugyan nem tökéletesek, látszik rajtuk, hogy egy kissrác sokat játszott velük, de nincsenek halálosan lelakva.


MB-23-ból egy szép darab. Legnagyobb bánatomra a legnagyobb attrakciója, a hűtőmaszkon kialakított lukakhoz csatolható tolólap hiányzik.


SC-15-A Big Pete. Szürke billenőplatót nem említ Charlie Mack. Kár, hogy a kipufogók felső végét lenyisszantotta az eredeti gyerkőc tulajdonos.

2007/08/15

Matchbox CY-119 Tractor Cab Double Container Trailer

Kicsit félve írok már le olyat egy darabról, hogy „Európában még nem forgalmazzák” az XF95 óta – illetve dehogyis! Javítsatok ki és szóljatok, ha láttok ilyesmit itthon! – de úgy tudom, hogy ez bizony az öreg kontinensen még nincs.

A Tractor Cab vontató – a Convoy Project (CP) Generic Tractor Cab-ként említi – nem új darab. Az 1-75 sorozat 2005-ös katalógusában MB-31-ként debütált, de az alvázon 2004-es keltezés látható. Annak a darabnak az alvázán, amit eddig felbontottam MB664 olvasható, szóval a káosz teljes, de hogy még bonyolultabb legyen a dolog, a CP szintén 2005-re datálja. Az viszont biztos, hogy nekem sohasem tetszett. Amennyire meg tudom ítélni, egyetlen ma futó vontatóra sem hasonlít, teljesen fantáziaszülemény és – rossz értelemben – az én szememben olyan drabális, mint egy Tigris tank. Azt azonban be kell valljam, hogy egy változatban nagyon tetszik és arra nagyon fáj is a fogam. Állítólag valamilyen szett részeként – és itt sajna megáll a tudomány, fogalmam sincs, hogy miben, de persze ennek ellentmond, hogy a CP CY-117-ként említi – létezik egy rozsdás hatást keltő festésű változat, ami mögé egy new tanker van kötve. Ez a D.U.M.P. feliratot viselő tartályszerelvény engem Steven Spielberg klasszikusában a Párbajban szereplő öreg Peterbiltre emlékeztet.

Ami sokkal izgalmasabb, az a vontatmány! Már a Convoy sorozat premierjekor is létezett konténerszállító és tulajdonképpen nem is értem, hogy hogy nem kerítettem még rájuk sort, hiszen számos változatban csücsülnek a szekrényben. Ezek a régi platós utánfutón csücsülő, két konténert felvonultató szerelvények számos vontatóval és rengeteg különböző festésű konténerrel léteztek. Ilyen konténerek már a PS-1 szettben, illetve az 1-75 sorozat Mercedes Container Truck-ján, vagy Flat Car & Container-en is voltak, a különbség köztük csupán annyi volt, hogy az 1-75-ben lévő konténerek ajtói nyithatóak, a Convoy konténerek meg csak egyszerű kis műanyag dobozok. Nos, itt az új! A CP egyáltalán nem említi ezt az utánfutót, de ha az ottani elnevezéseket követem, akkor valószínű ennek new double container lesz majd a neve. Hogy mi van ráírva, az sajna most nem fog kiderülni, mert csak ez az egy van belőle és ez bizony NRFB marad. (Remélhetőleg ez változik majd szeptember végén, de nem akarok semmit elkiabálni.) Első ránézésre nagyon hasonlít a new tanker-re, de egyértelműen különbözik attól. A rajta lévő konténerek is újak, szélesebbek, de alacsonyabbak és rövidebbek is mint a régiek, de a legszembetűnőbb különbség, hogy nincsen rajtuk két luk a Sambron Jacklift, vagy a Fork Lift Truck villái számára. Ehelyett apró lábaik vannak. A tetejükön kis hornyok vannak, hogy az egymásra helyezett konténerek egymáson is maradjanak. Hogy az ajtajuk nyitható-e azt a fenti NRFB okból nem sejthetem, de fogadni mernék rá, hogy a mai költség hatékony világban nem az. Lévén amerikai kiadású, nem CY jelölésű, hanem az egy betű, négy szám kódból ezen az L3942 olvasható, ami megint csak újdonság, mert nekem eddig csak J kezdetű kóddal bíró darabjaim voltak. A blister még valamiben érdekes. A hátulján egy hasonló szerelvény látható, de azon nem konténerek, hanem azokkal nagyjából megegyező méretű csőtartók vannak. Közben erről találtam képet az eBay-en, lásd alább.

Kicsit már félve mondom, de úgy tudom, hogy ez a modell még nincs Európában. A Tractor Cab nem új, de a vontatmány és a rakomány annál inkább.
Bár a new tankerre emlékeztet, az új vontatmány eléggé eltér.
Új konténer, az alján kis lábbal...
...és horonnyal a tetején, hogy egymásra téve úgy is maradjanak.
Ez sincs még nálunk. Nagyon hasonló szerelvény csőrakománnyal. A villástargonca az 1-75 sorozatból származik és nem tartozék. A kép az ausztrál eBay-ről van.

2007/08/09

Matchbox MB-57 1963 Cadillac Fleetwood Hearse - UPDATE II.

Ha játékszergyártók lennétek, nektek eszetekbe jutna halottaskocsit gyártani a 3+ éves célcsoportnak? Nekem sem! Tudja fenyő, lehet, hogy csak prűd vagyok, mert igazából erkölcsileg pont annyira megkérdőjelezhető egy tank is, csak arról nem kell kényelmetlen kérdésekre válaszolni, a kissrác már tudja magától, hogy az arra van, hogy piff-puff a katona bácsikat. A hullaszállítóról meg jönnek a kényelmetlen kérdések, a halál fogalmának elmagyarázása és a többi. Erkölcsi példabeszéd vége.

A hullaszállító gondolata talán kissé meredek, de a Matchbox elkészítette, a 2006-os modellévben piacra dobta, én meg nem tudtam neki ellenállni, amikor szembe jött velem a Madaras Tescoban. Nem tudom jó fotón bemutatni, hogy bizony, koporsó is van benne! Ezen kívül van még ott más is a... utastérben? Csomagtérben? Raktérben? Milye van egy hullaszállítónak? De nem tudok rájönni, hogy mi az a cumó. De itt és most kijavítanám magam, mert egy régi TotalCar cikkből tudom, hogy ezt a dolgot szertartáskocsinak, de még inkább pompakocsinak hívják.

Lévén „matchbox” nickű tisztelt olvasóm kijavított – valóban 2006-os keltezés van az alvázon, ez úton is köszi, hogy felhívtad rá a figyelmem – kicsit túrtam a netet Matchbox hearse ügyben. Így jutottam el a DiecastAudio.com podcast oldalra és ott elég érdekes dolgokat találtam! Kitűnő képeket arról, hogy mi is van odabent! Az ilyesmit hívják a programokban easter egg-nek, azaz húsvéti tojásnak! Lévén valóban lehetetlen kivenni anélkül, hogy az ember szétszerelné – és ezzel gyakorlatilag tönkre is tenné – a modellt, ebben sem találtam kivetnivalót! Hatalmas poén, nem véletlenül dugtam a post legvégére a képeket!

A Cadillac-et gyanítom senkinek sem kell bemutatni – akinek meg igen, annak ott a Wikipédia ide vágó bejegyzése. A hearse viszont már érdekesebb történet. Alapvetően a szertartáskocsit emlegetik ezen a néven – legalábbis a Wikipédia szerint – de úgy tűnik, hogy a hasonló kialakítású felépítménnyel szerelt mentőautókat is említik így. Ennek ékes példája ez az oldal. Mókás, hogy pont 1963-as Cadillac nincs itt, csak 62-es és 64-es. Ha pedig mélyre ásunk a halottaskocsik történetében – huhh, ez így elég hátborzongatóra sikeredett – akkor kiderül, hogy ez a modell egészen pontosan landau coach. Az ívelt fémdarabokat a hátsó fertályon hívják landau fémrúdnak. Landaunak pedig egyfajta leereszthető tetejű lovaskocsit hívnak és gyanítom eredetileg ezeken voltak ilyen vasak. Amúgy ha átlátszó üvegfal mögött lenne a koporsó, akkor state coach-nak hívnák.

Pfff... Most már tudtok mindent!

Matchbox hullaszállító. Pontosabban pompakocsi.
Közeli ugyanerről. Areh szerint Cadillac Fleetwood, a Matchbox nem említi a pontos típust.
Koporsó beépítve!
Landau csukva.
Landau nyitva.
1963 Cadillac Fleetwood Hearse
Kibontva sem mutat többet a "rakományból", de legalább jobban látható a fantasztikus hűtőrács.
Igazi meglepetés!
Ez van belül! Kívülről semmi sem látszik belőle. (A DiecastAudio.com-ról.)

Boldog Születésnapot!

Ma egy éves a Matchbox Memories! Boldog születésnapot!

2007/08/06

Matchbox MB-28 1961 Jaguar E-Type Coupe – Factory Error

Nem csináltam abból titkot, hogy nem sokra becsülöm a jelenlegi Matchboxokat, mert a régi, 60-as, 70-es, 80-as évekből származó járgányokat javarészt részletgazdagabbnak, jobb és több anyagból lévőnek gondolom, a nyitható ajtókról és egyéb részletekről már nem is beszélve. Viszont amikor vásárolni megyünk a Madaras Teszkóba, vagy valami hasonló helyre, akkor mindig kapok pár perc szabad játékot a játékosztályon. Nos, a legutolsó portyán viszont nem tudtam ellenállni annak, amit találtam. Ez a post és majd még következő pár, ennek lesz az eredménye. Legnagyobb meglepetésemre igényes modellek jöttek velem szembe és nem tudtam otthagyni őket.

A Jaguar E-Type-ot mindig is a világ leggyönyörűbb autói közé soroltam – igaz, nem a kupét, hanem a roadstert –, úgyhogy már csak ezért is meg „kellett” vennem. Érdekes, hogy az E-Type kupé nem először fordul elő a Matchbox kínálatában, 1962-től, 1967-ig készült egy fantasztikusan szép változat, gyönyörű küllős felnikkel, amin műanyagból készült „gumik” vannak. Sajna ez az eredeti messze túl van a megfizethetőség határain számomra. Viszont a 2006-os modellévben valakinek a márka új tulajdonosánál eszébe juthatott, hogy valaha a Matchboxok mit is képviseltek és új, igényes modellek kerültek be az 1-75 sorozatba. Köztük az MB-4 Jaguar E-Type Coupe. (Azért vicces, hogy a korai Fastwheel és a még korábbi katalógusokban a járgányok rajza volt és nem egy fotó róluk. Nos, 2006-os katalógusban sikerült ide visszatérni.) Az idei modellévben a név maradt változatlan, de az MB-4-ből MB-28 lett. Egyébként teljesen ugyanarról a modellről van szó, aminek ékes bizonyítéka, hogy az alvázon 2005-ös keltezés olvasható.

Ami ezt az NRFB darabot illeti, a csomagolása gyári hibás. Az MB-28 helyett az MB-49 Ford Crown Victoria blisterébe csomagolták a „kék csík a kék festésen” modellt. Egyébként van akik kifejezetten ezekre utaznak és nagy értéket tulajdonítanak az ilyen hibásan csomagolt, vagy másként hibás daraboknak. Nekem is van egy gyárilag előre rossz méretű kerékkel szerelt darabom, de erről majd egyszer máskor.


Ezen a képen még egészen jól látszik, hogy kék a kéken színű és a csomagoláson a hibás, MB-49 Ford Crown Victoria jelölés.
Nem csalás, nem ámítás. Gyári hibás csomagolású NRFB. A csomagolás sárga háttere meghülyítette a fényképezőgépet, a kékből szürkés-fekete lett.
Az eredeti, de nem a kupé, hanem a kedvencem a roadster.

2007/08/02

Linkeskedés

Két új linket is elhelyeztem az oldalon - az egyiket már kicsit régebben, úgyhogy most pótolom a beharangozásukat.

http://www.matchboxmuzeum.sk
Találtam egy kitűnő gyűjteményes oldalt. Ha jól sejtem, az üzemeltető egy szlovákiai cég, akik amellett, hogy játékokkal rőfölnek, még ehhez is vették a fáradtságot! Le a kalappal!

http://www.matchbox.mindenkilapja.hu
Gáborral a Vaterán találkoztam és vettem tőle még régebben ezt-azt. Elindított egy oldalt, aminek roppant örülök, mert - bár lehet, hogy csak én vagyok tájékozatlan - semmilyen hazai, Matchbox témájú weboldalt sem ismerek. Ráadásul ő nem csak 1-75-ben és Convoyban utazik, de Hotwheelsben és egyebekben is.

2007/08/01

Valódi barn find

Be kell vallanom, hogy szeretem a régi, amerikai autókat. Járatok is egy nem akármilyen amerikai autósmagazint, a Hemmings Muscle Machines-t. Ebből felszedek ezt-azt, például a „barn find” kifejezést.

Mindig úgy gondoltam erre, mint városi legendára. Olyan nincs, hogy valaki egy elhagyatott farm, még elhagyatottabb pajtájába benézve egy régi autót találjon a szalmabálák és a csirkepottyantás alatt, amit ha leporol, akkor kiderül, hogy az egy hiánytalan Yenko Camaro, Shelby GT, vagy AAR Cuda’. Amit csak ki kell tisztítani, a kopó-fogyó dolgokat kicserélni, és hipp-hopp, máris ott az 50-60-100 000-500 000 dolláros ritkaság. Szóval szerintem ilyen nincs, mese habbal, mint ahogy az esetek többségében tényleg az is.

Nos, a legendáról bebizonyosodott, hogy igazság, the story is true, real barn find – persze kicsiben. B.B. kollégám költözik. Az új lakáshoz járt egy tároló is, amiben az előző tulaj benne hagyta minden vackát, régi bútorokat, ezt-azt. B.B. átkozta, hiszen a pudvás polcoktól és hasonló használt bútortól neki kell megszabadulnia, kukásembert fizetnie és hasonlókkal bíbelődnie. Ez akkor is kellemetlen, hogyha az előző lakót esetleg tényleg jó szándék vezette és nem „véletlenül felejtette ott” a vackait, mert azt gondolta, hogy ezzel jót tesz, a szimpatikus fiatalokkal, akik beköltöznek a lakásba. A sok vacak között talált egy „nylon szatyornyi, régi Matchbox dobozt a 60-as, 70-es évekből” és megkérdezte, hogy kell-e nekem. Az idézet abból az e-mail-ből származik, amit a hétvégén küldött és én csak hétfőn láttam. Szóval hétfő reggel óta rázom a rácsot, mint Móricka a klasszikus viccben. (Akinek nem lenne meg a sutka: Móricka szülei moziba készülnek. A gyereket beteszik a rácsos ágyba, feltesznek neki egy meselemezt, hogy azon majd jól elalszik, majd elindulnak. A moziból hazafelé jövet már messziről hallják, hogy Móricka rázza a rácsot és kiabál: „Igen! Igen! Igen! Igen!” Persze futásnak erednek, és közelebb érve egy kedves, női hangot is meghallanak: „Akarjátok hallani Hófehérke történetét? Klaaak... Akarjátok hallani Hófehérke történetét? Klaaak... Akarjátok hallani Hófehérke történetét? Klaaak...”) Ma behozta a kincset, az eredeti, korabeli, autentikus nylonzacskóban – amiért ez úton is szeretném kifejezni köszönetem, jó helyre került! Tételesen: 38 darab 1-75 dobozt talált, zömében a Superfast korai, „tranzíciós” időszakából – azaz olyan modellekét, amik „regular wheelként” is léteztek, de Superfastként is –, a késői hatvanas, korai hetvenes évekből. Ezen kívül két Models of Yesteryear dobozt is – amiket én nem gyűjtök, de cserealapnak természetesen kitűnők –, egy 1971-es Matchbox és egy 1969-es mini-Gama katalógust – ez utóbbiról annyit sikerült kiderítenem, hogy német cég vagy német cég volt. Minden kitűnő állapotban van és ha nem az én kezembe sodorja a jó szerencsém – illetve B.B. pechje és jóindulata, akkor nem is hiszem el, hogy van ilyen.