Oldalak

2022/02/28

Welly Trabant 601S Polizei

A mai post lehetne update is, mert tulajdonképpen a tavaly december végi anyag afféle folytatása – tessenek fogyasztani belátás szerint. Városkánk apró játékboltjában – a helyi pénztárcákhoz igazodva alapvetően kínai szemétben olcsó játékokban utaznak – jött velem szembe ez a példány. Alapvetően nem is járok hozzájuk kisautóra portyázva, mert még a Hot Wheels is a „drága” kategóriában indul ott – nem is adják olcsón, ha néha van is pár mutatóba –, de a farsangi időszakban jelmez kellett a legkisebbeknek. Szóval teljesen váratlanul jött szembe velem ez a Welly. Eddig fogalmam sem volt róla, hogy létezik rendőrségi gúnyába bújtatott változat 1:64-ben náluk Trabiból, tehát kellemes volt a meglepetés.

Ilyen állat pedig nincs!”
A helyzet az, hogy ez a kisautó jó is, meg nem is. Irtózatos mennyiségű internetes keresés – és még több Google Translate koptatás – után nagy biztonsággal kijelenthetem, hogy a Német Demokratikus Köztársaság rendőségének állományában (Volkspolizei) Trabant járőrautó sohasem volt rendszeresítve. A keletnémet ipar gyártmányai közül kéklámpásként volt Wartburg, Barkas, IFA, Robur, még MZ motorkerékpár is. Trabi csak és kizárólag civil ügyintézői, illetve a kombi – mit is beszélek – Universal azonban igen. Utóbbiból rendőrkutyák szállítására is (?) alakítottak át, „bedeszkázott” hátsó oldalablakkal. Az újraegyesítés után azonban készültek „showcarok” az előbbi linken látható hivatalos rendőrségi járművek stílusában.

Ha lett volna a Volkspolizei flottájában Trabi járőrautó, az valahogy így nézett volna ki. De nem volt. Ez is egy "showcar", mint a többi amit a neten lehet látni. Ha fenti linken lévő más járműveket alaposabban megnézitek, akkor fogjátok látni, hogy itt még arra is törekedtek, hogy a tetőn lévő akszesszoárok olyanok legyenek, vagy legalábbis hasonlítsanak azokhoz, amit a Volkspolizei járművein használtak - beleértve a tartókonzolt is. (Kép: Wikipédia)

Mi több, a Német Szövettségi Köztársagág rendőrségének (Bundespolizei) azóta már túlhaladott amúgy szög egyszerű zöld-fehér – mostanság már a kék-metálszürke/ezüst színséma dívik – festésével is készült ilyen járgány szép számmal. Az előbbire még csak-csak van magyarázat, még akkor is, ha a valóságban sohasem létezett ilyen Trabi, de az utóbbi előtt én értetlenül állok, holott igyekszem megértően viszonyulni mások nem destruktív elmebajához.

Ilyen "rendőrségi" showcar Trabival is Rajnát lehet rekeszteni. Ez abból a szempontból sem "jó", hogy a Szövettségi Németország rendőrségének az azóta már túlhaladott festési sémáját követi. Ezt még Bréma városának címerével is aljasították szegényt - a rendszáma is brémai - mely a háború után az amerikai megszálási zónához tartozott, szóval végképp nem lehet azzal gyanusítani őket, hogy sok közük lett volna a DDR-hez. A tetőn lévő cumók is nyugatiak, 1-es Golfokon, meg B1-es Passatokon használt ilyesmiket (is) a Bundespolizei.

Tehát ez a kis Welly úgy jó, hogy sosem volt rendőrségi festésű, Trabi showcarokat mintáz. Ha pedig megguglizzátok a „Trabant Polizei” kifejezést, akkor láthatjátok, hogy abból bizony van annyi mint égen a csillag.

Ha már nem volt ilyen a valóságban, mellé tettem egy zöld egyenruhás rendőrt, ha már a Volkspolizei zöldben nyomta.

A Welly bezzeg tudott kék lámpát tenni a Trabira, a Matchbox 1-es Golfra a Mattel meg...

NRFB. Még újabb fajta Welly doboz. Vicces, hogy az inzert nagyobb, mint a doboz, egyszerűen nem fér bele rendesen, az egyik oldalsó fület tehát kinyomja egy kicsit.

2022/02/27

Matchbox CCY09 Convoy Collectibles - Texaco Peterbilt

Ha jól számolok, akkor ez az utolsó előtti tartálykocsis Collectibles szerelvény amit birtokolok és még nem mutattam be e lapokon. Szép, bár nyilván csak a festésben tudok újat mutatni.

Kötelező gyakorlatok: A Peterbilt 379 vontatós Convoyokkal tele nálunk a padlás, inkább már nem is linkelek direktben semmit, ellenben javaslom figyelmetekbe e post végén is megtalálható címkefelhőt. A mögé fogott tartálykocsival kapcsolatban pedig erre érdemes körülnéznetek.

A korábbi hasonló szerelvények fényében sok mindent nem tudok erről mondani, amit meg igen azt elolvashatjátok a képek alatt.

Fekete-piros. Vagány! Talapzat ehhez sem járt.

"Vidd el a csillaghoz"...

...már hogy a járgányod a csillagos kúthoz megtankolni - gondolom.

Texaco Clean System 3 üzemanyagok. Van róla videó öreg kamionnal, csinos hölggyel és Christine-ezős autókkal!

2022/02/25

Matchbox 1999 Airport 5-Pack Ford LTD Taxi

Még a legeslegelső Ford LTD postban utaltam rá, hogy a Matchbox nem csupán kéklámpásként mintázta meg a típust, hanem taxiként is. Aztán a mindeddig legutolsó Ford LTD postban pedig azt kottyantottam el, hogy a következő ezzel a járművel foglalkozó anyag már biztosan nem rendőrségi autó lesz, mert kifutottam a készletből – ez azóta változott. Nos, ahhoz a bizonyos „következő posthoz” most érkeztünk el, taxizzunk!

Bérkocsi
Szeretném onnan folytatni a történetet, ahol a fentebb már linkelt, ős-LTD postban félbehagytam. Típusismertetőért is oda irányítanálak benneteket, ha kimaradt volna anno, vagy csak szeretnétek újra átfutni.

Tehát ott tartottunk, hogy a Matchbox taxiként is feldolgozta a Ford LTD-t. A két verzió nagyon hasonlít, az alvázat, a belteret és valószínűleg a szélvédőt is kiadó alkatrészek – meg ami még esetleg nem látszik, de nagy valószínűséggel létezik és a tengelyeket hivatott a helyükön tartani – valóban azonosak is, de a karosszéria már különbözik. Tekintve azt, hogy mennyire drága egy öntvény elkészítése, számomra egészen érthetetlen, hogy miért mindössze négy verziója létezik! (Hogy arcoskodjak kicsit: ebből három megvan és egészen tisztességes állapotban.) Ebből kettő az 1-75 sorban, kettő pedig spéci kiadásban kapott helyet.

Mik a különbségek a rendőrségi verzióhoz képest? Ha olvastátok az első LTD postot, akkor tudjátok, de ha nem akkor vegyük át őket! Nos, eltűntek az A-oszlopok tövében lévő keresőfények, illetve a bal hátsó ajtó feletti, sebességmérő radar antenna. Illetve a tetőn szabadjelző van és nem megkülönböztető jelzés. A beltér ugyanaz mint a rendőrnél. A műszerfalon lévő bazirgák és ketyerék felfoghatók, mint taxameter és URH rádió, a kalaptartón lévő, hátrafelé néző kiegészítő fények megmaradtak, ami ugyan nem feltűnő, de vicces.

A minden bizonyítékot nélkülöző feltételezésem az, hogy pont a szabadjelző az, ami miatt nagyon hamar lekerült a taxi a palettáról. A műanyag alkatrész amiből van, annyira apró és annyira könnyű letörni (leharapni, levágni a gyerekek kreatívak az ilyesmiben) és lenyelni, hogy inkább visszavonultatták a modellt.

Az utolsó
A postban szereplő verzió a négyből pont az utolsó, az 1999-es reptér tematikájú ötös csomagból származik. Nem mellesleg ez egy igen jól sikerült csomag, minden benne lévő darab vonzó. (#regenmindenjobbvolt)

Ebből a szögből kettő is látszik a rendőrségi verziótól való eltérések közül.

Ez az egyetlen Ford LTD taxi, aminek nem a mindenen jól mutató, "nyolclyukú" (8-dot) kereke van. Aki el tud menni a tarifatáblázaton, ne habozzon kommentben elmagyarázni!

Ebből a szögből meg a harmadik eltérés is látható, illetve a taxin vicces, de kicsit sem feltűnő, hátrafelé néző megkülönböztető jelzések a kalaptartón.

Ilyen ötös csomagból származik. A többi kisautó is remek ebben a pakkban! (Kép: eBay)

2022/02/23

Hot Wheels Standard Kart - Super Mario

Azt már tudjuk korábbról, hogy a Hot Wheels elég tágan értelmezi a filmes autó kategóriát, sőt, jelen alanyunk még csak nem is filmes adaptáció (Ami készült film azt inkább jobb elfelejteni.). Szerintem Super Mariot senkinek sem kell bemutatni, nagyszerű videójátékok készültek a játékipar hőskorától egészen napjainkig a "főszereplésével". 

Ezek közül a számunkra most aktuális az pedig a Kart sorozat, jelen jármű innen származik. Itt a Mario világából megismert karakterekkel lehet versenyezni egymás ellen, mindenki egyedi gokarttal rendelkezik. Persze nem csak egy sima autóversenyről van szó, hiszen a pályán különféle akadályok várnak ránt, illetve felvehető extra holmik is, amivel például olajfoltot hagyhatunk a hátunk mögött, vagy éppen egy rakéta kilövésével "lassíthatjuk" az előttünk haladót. Igazán élvezetes és szórakoztató, aki még esetleg nem tette próbálja ki valamelyik részét!

A Hot Wheels égisze alatt 2019-ben jelent meg egy Mario Kart nevű sorozat, amiben először felbukkant ez a Standard Kart névre keresztelt gokart. Minden karakter ugyanezt a gokartot kapta meg, csak a festését igazították hozzájuk. Nem elhanyagolandó tény, hogy maguk a karakterek is ott ültek a jármű ülésében. 2021-ben viszont kicsit alakítottak rajta és immáron figurák nélkül megjelent a mainline sorban is, az én, vagyis a fiam példánya már innen való. Persze sokkal jobb lenne Marioval az ülésében, de most be kell érnetek azzal, hogy mellette áll és büszkén megmutatja nektek - a figura Kinder tojásból származik.

Mario és az ő büszkesége
Az első idom és a kormány alatt történtek változások az eredetihez képes. Zártabb lett és nincsenek pedálok.
Nem csak a kék alváz, a matt fekete rész is fémből van. Súlyos, masszív darab a méretéhez képest.
Sajnos csak így tud "beülni", viszont elég jól a helyén marad. Úgy látom mérete is pont megfelelő.

2022/02/21

Editions Atlas Collection – Ikarus 556

Ha nem más név alatt jelent volna meg, akkor simán lehetne a címben egy „update” is. Ez az 1:72-es méretarányú Ikarus 556-os szakasztott ugyanaz, mint a „Legendás Buszok a Múltból” sorozat piros-fehérje, „csak” BKV festésű. A DeAgostini és Edition Atlas kapcsolatát már tisztáztuk korábban, hogy egy tőről fakadnak. Ez a mostani példány egy sokkal korábbi kiadás, mint a Legendás Buszok és ami azt illeti nem is az enyém, hanem porsche kolléga sógorától kaptuk kölcsön fotótúrnéra, szóval igazi kooperáció ez a post, mert a fotókat porsche készítette. Ez úton is köszönjük szépen!

Eddigi Ikarusos bejegyzések a megmintázott eredetik gyártásának sorrendjében:


  • Beltér, ablaktörlők, világítótestek, feliratok, jó ez, na! Nem véletlenül mennek csillagászati áron az online piactereken.

    Most megint belém nyilallt, hogy mennyire zokon vetem gyerekkoromban, amikor a BKV lecserélte a 200-as sorozatra ezeket, meg a 180-asokat, amik a mi környékünkön jártak.

    Jó, hát ezzel a festéssel lényegesen vagányabb, mint az én piros-fehérem.

    Már nem emlékszem a belső elrendezésre, de így beugrott, hogy milyen is volt.

    Törekszünk a sokoldalúságra! Ez például a bal oldala!

    Csuda tudja, nekem a hátulja is tetszik, pedig tényleg nincs barokkosan túlcizellálva.

2022/02/20

Matchbox CCY11 Convoy Collectibles - Shell Mack CH600 Aeromax

„Tartogasd a legjobbat a legvégére” tartja az örökbecsű mondás és valami ilyesmit szándékozom elkövetni mostanság, mivelhogy kezdünk a felhalmozott Collectibles készleteim végére érni. Ha jól számoltam öt darab várja még, hogy e lapokra, meg vitrinbe kerüljön.

A helyzet az, hogy közel minden meg is van a Collectibles Convoyokból amire vágytam, talán 1-2 van még amit kívánok és becs' szó nem az a bizonyos gyümölcs savanyú.

Tehát a kötelező körök: Mack CH600-ról itt írtunk bővebben, teljesen véletlenül az is Shell témájú volt, csak a normál Convoy sorozatból. A Convoy sorozatról és leágazásairól úgy általában, illetve az Ultra félpótokról pedig ebben a postban pótoltuk a hiányt. Ha már Ultra tartály, réges-régen ugyanebből a sorozatból szerepelt már itt egy parádés Gulf témájú, illetve egy csinos Sunoco festésű szerelvénybe fogva.

Ami ebben a Mack szerelvényben különösen tetszik az a „króm” tartály. Láttam ilyet élőben természetes élőhelyén és ott is megvolt a „hű” élmény, amit az hűen visszaad. Szerintem a Collectibles tartályosok közül egyszerűen ez a „leg”.

Terepasztalon is megállná a helyét.

A tartályos szerelvényekhez nem jár talapzat.

Annyira jó az is, hogy nem lazsálták el, a két oldal...

...nem szimmetrikus.

Ez a nagyon tükröződő "króm" tartály, ez nagyon ütős!

A két másik - linkek fentebb - tartályon is elsütötték a "megáll a vasúti átjárókban" figyelmeztető feliratot. Csak annyira tükröződik a tartályban minden, hogy ezen a képen rajta van a kezem, meg a fényképezőgépem objektíve is.

2022/02/18

Matchbox MB-54 Ford Capri Update

Nem is olyan nagyon régen írtam a Matchbox eredeti Ford Capri értelmezéséről és annak derivátumairól. Abban a postban alaposan átvettük az eredeti autót és a Matchbox értelmezéseinek egy jó részét, szóval javaslom kattintsatok át oda is.

Ez a post a leggyakoribb verzióról szól – ami vicces módon akkor még nem állt rendelkezésemre. Ebben a formájában, a metál-bíbor színben 1972 és 1976 közt regnált az 1-75 szériában.

Nem merném ráfogni, hogy hibátlan állapotban van.

És nem teszi a szája elé a kezét, ha ásít!

Az óriás kerekek ellenére nagyon kedvelem. Gyerekkorom egyik leginkább vágyott kisautója volt, bár kölökként nem volt ilyenem. Bezzeg az osztálytársaknak. De szerintem ismeritek az érzést.

Az ilyen Matchboxokat tologatva nőttem fel. Amitől ez különösen kedves, hogy elvétve a hazai utakon is láttunk belőle egyet-egyet.

Hol érdekelt engem akkor olyasmi, mint az elnagyolt beltér?

Hát a vonóhorga az valahol elkopott az évek során.


2022/02/16

Matchbox MB-32 Leyland Petrol Tanker

Én úgy tanultam, hogyha felelsz, akkor csak olyasmiről beszélj amit tudsz és ne arról, amiről gőzöd sincs. (Ajánlott irodalom: Nádas György „Érettségi”) Na, ez most egy ilyen dolgozat lesz, mert őrülten keveset tudok arról amiről beszélni fogok, pedig megpróbáltam tisztességgel elvégezni a feladatot, nem találtam róla érdemben semmit.

Ez mi ez?
Az egészen biztos, hogy az amit a Matchboxnál megmintáztak, az egy négytengelyes, nyolckerekű Leyland teherautó. Nagyjából ez az, amit biztosan tudhatunk róla. De hogy melyik? Nagy valószínűséggel egy Beaver. Ekkoriban a cég állatokról (is) nevezte el a termékeit, ami szerintem jópofa, ugyanakkor a hód bizonyos nyelvterületek angol szlengjeiben jelenti azt is, ami „kívül szőrös, belül nedves és a legénynek igen kedves”, de NEM a csikós kulacs. De! Mindenféle súly és hosszúság korlátozások okán, az 50-es években népszerűek voltak a szigetországban az efféle, négytengelyes teherautók. (Aztán 1964-ben megemelik a nyergesvontatók legnagyobb engedélyezett súlyát és akkor elkezdik elveszíteni a népszerűségüket a nyilvánvaló okok miatt.) A Leylandnál ezeket a nyolckerekű verziókat függetlenül attól, hogy mikor készültek, Octopusnak, azaz polipnak hívják – ismét nyilvánvaló, hogy miért. Szóval ez a holmi lehet Leyland Octopus, Leyland Beaver, vagy valami egészen más. Éppen ezért a legalapvetőbb műszaki adatokkal sem tudok szolgálni.

1967-es Leyland Octopus teherautó munka közben. (Kép: HeritageMachines.com)

Az viszont egészen biztos, hogy 1964 utánra datálódik, mert a Leyland ekkor mutatja be az előre billenthető „Ergomatic” fülkét, amit aztán minden nehéz teherautójánál bevet. Ezen az apróságon pedig ilyen látható. Mi több, a Leyland-Csoport egyéb márkáinál (AEC, Albion) is felbukkannak ezek – aminek Matchbox szexualitási szempontból majd később lesz jelentősége számunkra. Létezik hálóhelyes verziója is, illetve fix, nem billenthető kivitelben is szerelik. Módosításokkal egész 1981-ig gyártásban marad.

A Leyland Ergomatic fülkéje, ami 1964-ben debütál. (Kép: HeritageMachines.com)

1968-1969
A Regular Wheel verzió amit a mai postban láthattok mindössze két évig szerepelt az 1-75 szériában mint MB-32. Ez az egy változata létezik, melyet 1970-1972 közt vált a Superfast verzió, ami küllemre ugyanilyen, természetesen Superfast kerekekkel. A német piacon ugyanebben az időszakban és ugyanúgy MB-32-ként kék-fehér, Aral verziót kínálnak. Ilyenjeim sajnos nincsenek, pedig pont ezek, a gombkerekűekből képzett, Superfast kisautók óriás kedvenceim. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy létezik még két, spéci Superfast változat ami 1995-re datálódik és NAOMC (National Association of Matchbox Collectors) klubmodell mindkettő. Az egyik bíbor-fehér, a másik piros-fehér, mindkettő elérhető, de csillagászati áron.

Regular Wheel-ként mindössze egyetlen verzióban lézezik. Sajnos beltér az nincs.

Nem cizellálták túl. Se oldaldoboz, se üzemanyagtartály. A másik oldala is pont ilyen.


Ezen a végén aztán meg végképp nem öltek bele sok energiát a tervezésbe.

2022/02/14

Matchbox 2008 American Superfast MB-16 Honda Ridgeline

A Honda első pickup próbálkozásának első generációja szerepelt már e lapokon az 1-120 sorból, két postban összesen három verzió. Annyira keveset lehet róla mondani, hogy csak ismételni tudnám magunkat, szóval kattintsatok vissza azokra a postokra. Igazából rém érdektelen járgány, de cserébe szép, részletes kidolgozású még a beltere is és a platóján még rakomány is van.

Hogy a 2008-as amerikai Superfast szériában lévő változat mi pluszt ad az 1-120-ban lévőkhöz képest? Kb. semmit. Érdekes színe van. A „ha elütne egy ilyen nem tudnám megmondani milyen színe volt” versenyben előkelő helyen végezne, mert ezt úgy hívják – kapaszkodjunk meg kérem –, hogy „sötét meggy gyöngy” (dark cherry pearl). Gyá!


Az első Honda Pickup volt az amerikai piacon. 2005-2015 közt készült ebben a formájában, azóta van második generációja.

Ha elütne egy ilyen, nem tudnám megmondani, hogy milyen színű volt. Részletesebben fentebb.

Drágább, spéci sorozatban van, de semmi extrát nem nyújt az 1-120-as testvérkéihez képest.

2022/02/13

Matchbox CY-109 White Rose Collectibles Convoy Ford Aeromax Motorcraft Superstar Transporter

Mostani postunkban a Matchbox Convoy sorozatának egy olyan elágazásából mutatok be egy darabot, amiből csak mutatóba szereztem be párat. No, nem mintha nem tetszenének, csak éppen valahol muszáj meghúzni egy határt.

Fehér Rózsa
A Convoy Családfa postban ejtettem róla pár szót, ebben az ősiben meg részletesebben körüljártam, hogy mi a White Rose Collectibles és a Matchbox kapcsolata. A lényeg, hogy egy időben a White Rose birtokolta a NASCAR merchandising jogokat és rengeteget gyártatott a Matchboxszal. A csapatszettjei parádésak, mint a mellékelt ábra mutatja, de a szóló csapatkamionjai nem fogtak meg. Félreértés ne essék, nem rosszak ezek és a szőlő sem savanyú, csak akartam húzni egy ésszerű határt a gyűjtésben és az, hogy az amerikai autóverseny sorozathoz semmi kötődésem sincs, jó indok volt a „nemre”. Másrészt egy kaptafára megy az összes. Valamilyen amerikai vontató, de a félpót mindegyiknél cirka ugyanaz és ezeket nem tamponnyomták, hanem matricázták. Nem tartom feltétlenül ördögtől valónak a matricát, de ha már... Értitek.

Bud Moore Engineering
Gyanítom ti is annyira virtuózan kezelitek a Google keresőt mint én, de azért pár linket elhelyeznék. E post tárgyát képező kamion a Bud Moore Engineering színeit viseli. 1990 és 1993 közt viselte az általuk használt Ford Thunderbird(ök) ezeket a színeket és szponzorlogókat. A tulajdonos életéről és karrierjéről alapos Wikipédia szócikk szól. (Bocsánat, tényleg semmi kötődésem a NASCAR-hoz, nem is akarok úgy tenni.)

Mert piros
Elnézést kérek ez úton is minden NASCAR rajongótól de anno amikor ezt a szerelvényt megvettem, két dolog vezérelt: Tetszett, hogy piros, meg hogy legyen ilyen is mutatóba. A White Rose, NASCAR kamionok mind a Convoy játékszer sorozatra épülnek és játékszernek is szánták őket, nincsenek olyan törékeny, sérülékeny, lenyelhető alkatrészeik, mint a Collectibles szériának. A Ford Aeromaxot ismeritek, gyakori vontató, a vele részletesebben foglalkozó post erre található. Az utána akasztott, a Lowboy-ra épülő, Transporterre (helyenként Boxcar) épülő, Superstar Transporter (helyenként csak Superstar) a White Rose-on kívüli összes sorozatban ritkának mondható – cserébe a White Rose-nál meg csak ezt a kettőt használták. A különbség igen egyszerű: A Transporternek kétszárnyú ajtajai vannak, a Superstarnak meg lefelé nyíló rámpája.

Szép piros és sok rajta a felirat, meg a króm.

Ha lenne bármi kötődésem a NASCAR-hoz, akkor erre a Convoy leágazásra se tudnék nemet mondani, de a pénztárcám szerencséjére nincs.

A vontató fém fülkéjén, a félpót műanyag felépítményén és a rajta lévő matricán ennyire sikerült összehozni a piros árnyalatot. Nem rossz kiállású holmi ez, a krómcsík is nagyon jó a matricán, de nem halmozom őket, van mutatóba ilyen is.

A különbség a "Transporter" és a "Superstar Transporter" félpót között...

...az utóbbin lefelé nyíló rámpa van.

A doboz a Convoy szériában megszokottak egyik változata. A Matchbox logó viszont nem mindegyik White Rose kiadáson van rajta. Vagy nem ennyire hangsúlyosan. Amúgy nekem bejön a kockás-zászlós dizájn.

Mondom, Convoy doboz.

Itt "bukik le", hogy ez nem a hétköznapi Matchbox Convoy sorozatból jön. A doboz alján lévő apróbetűsből kiderül, hogy 1992-es kiadás.