2025/08/10

Hot Wheels Proton Saga

2024 Hot Wheels meglepetése nekem ez a mifelénk jobbára ismeretlen gyártótól érkező autó, mely eredetijének és a Hot Wheels kínálatában megjelenésének is érdekes története van, és még a Mitsubishi rajongókhoz is szól.

A maláj nemzeti büszkeség
Malajziának a Proton valami olyasmit jelent, mint nekünk magyaroknak az Ikarus. Az 1970-es évek végén a malajziai kormány a nemzeti önellátás és gazdasági növekedés előmozdítására törekedett a hazai nehézipar ösztönzésével. Akkoriban már léteztek autógyárak az országban, amelyek külföldi típusokat szereltek össze, de az 1970-es évekre ez költségesnek és gazdaságilag károsnak bizonyult. Akkoriban Mahathir Mohamad kereskedelmi és ipari miniszter ezért egy nemzeti autó gyártásának ötletével állt elő. 1981-re Mohamadot miniszterelnöknek választották, így felgyorsíthatta a projekt munkálatait, hivatalosan 1982-ben adta meg a zöld utat. Felkérte a japán óriást, a Mitsubishit, hogy nyújtson segítséget, és 1983-ra két prototípus is készen állt a frissen létrehozott „Perusahaan Otomobil Nasional” vagy röviden „Proton” általi gyártásra.

Első generációs Proton Saga. Az idei Hot Wheels kiadás szakasztott ilyen! (Kép: Wikipédia)

Nem akarom a malájok érdemeit kisebbíteni, de Malajzia első saját gyártású és tervezésű autójába a Mitsubishi bőven hozott a saját alkatrészes ládikájából. A második generációs Lancer platformját és a 4G motorsorozatából az 1,3- és 1,5 literes, sornégyes benzineseket adta bele. Egy pillanatra időzzünk el a Mitsubishi vonatkozás felett! Mindenhol azt fogjátok olvasni, hogy az első generációs Saga, Lancer származék, de a helyzet az, hogy a Mitsubishi autóinak elnevezésében őrületes a katyvasz. Ebben az időszakban a különböző modelleket más-más néven kínálták a különböző piacokon és voltak komoly átfedések, amik eléggé kaotikussá teszik a képet. Amit a Sagához adtak, az Mirage néven futott az Egyesült Államokban – és badge engineering lévén Dodge és Plymuth márkanév alatt is – és Új Zélandon. Európában a különböző karosszériaváltozatok Colt és Lancer néven is futottak, Tájföldön Champ-nek hívták, a szülőhazájában pedig Mirage, Colt és a négyajtós szedán, amiből a Saga lett Lancer Fiore néven is futott.

Az első generációs Sagát 1985. július 9-én mutatták be, és gyorsan nemzeti szimbólummá vált. A név mozaikszó, a „Safety, Achievement, Greatness, Ability” (Biztonság, Teljesítmény a szó eredmény értelmében, Nagyszerűség, Képesség) de valamilyen számomra nagyon homályos módon egyfajta Malajziában honos fára is utal.


Brit Proton Saga tévéreklám a kilencvenes évek elejéről.

1986-ra a Saga a hazai autóeladások 64%-át tette ki a saját méretkategóriájában, és a Proton sikeresen exportálta is a járművet olyan országokba, ahol „balra tarts” van a közlekedésben. 1991-re már kapható volt Új-Zélandon, Máltán, Sri Lankán és az Egyesült Királyságban, ahol elnyerte az azévi „What Car?” magazin „az év legjobb ár-érték arányú autója” díját. Érdekes, hogy létezett balkormányos verziója is, amit legalábbis Egyiptomba biztosan exportáltak.

Mire a második generációs Saga, az Iswara 1992-ben megjelent, több mint 300 000 Saga kelt el globálisan, és a Forbes a Protonot a világ 29. legnagyobb autógyártójaként rangsorolta. Tehát Malajzia autóipara igen rövid idő alatt hatalmas utat tett meg.

A maláj kapcsolat
Jogos a kérdés, hogy a Proton Saga miért mint Hot Wheels jelent meg, hiszen az igen rugalmasan kezelt, íratlan szabály szerint inkább a Matchbox a valódi és tuningolatlan autók márkája a Mattelnél. Nos, a Hot Wheels és Malajzia közötti kapcsolat, mint gyártási és tervezési bázis, mélyre nyúlik, és hatalmas rajongótábora is van a márkának az országban. Kezdetben az USÁ-n kívül Hong Kongban gyártatott a Mattel, de hamar Malajzia lett a legnagyobb gyártó ország.


A Hot Wheels gyára Malajziában.

Az bizonyos, hogy a Mattel valamiféle évfordulóra szánta a Sagát Malajziában, de egészen őszintén szólva nem tudom, hogy minek az évfordulójára, mert 2024-ben nem volt kerek évszámú esemény. A Mattel helyi vállalatát – Mattel Malaysia Sdn. Bhd. (MMSB) – 1981-ben alapították. A gyár (Seberang Perai, Pulau Penang) 82-ben kezdett termelni, 2022-ben volt negyven éves, amikor bejelentették a bővítését is, ami 2023-ban meg is valósult. A Hot Wheels márka maga 56 éves volt 2024-ben. A második „Malaysia Hot Wheels Collectors Convention-t” rendezték még 2024-ben. Talán ekkor jöttek rá, hogy bőven lenne mit megünnepelni csak eddig nem kerítettek rá sort? Elég az hozzá, hogy az ottani csapat a Proton Sagá-t javasolta ünnepi modellnek. Miután a Hot Wheels tervezője, Fraser Campbell készített néhány koncepciót, a malajziai csapat – akiknek a nemzeti büszkeség okán igazi szívügye volt a projekt –, kiválasztott egyet, és annak az olyan részleteivel, mint szín és grafika dolgozott tovább. Az az igazság, hogy látszik is rajta, mert remek!

Bár minden évfordulós modell ilyen lenne!

A közelmúltban a Matchbox hetvenedik szülinapjára kiadott modellek közül sokat erős kritikával illettünk a gyenge minőségű kivitelezés miatt, ami egy saját magukat ünneplő kiadás esetében nagyon-nagyon kínos.

A Proton Saga nem ilyen. Mi több, egyenesen az egyik-, ha nem A legjobb Hot Wheels mainline modellnek tartom mostanában. Eleve a tervezést nem érhető szó. Az arányok jók, az areodisc kerekek nagyon jól állnak neki. A szélvédő pont annyira színezett, amennyire kell. Az első lámpák a szélvédő anyagából vannak, ami a Mattel termékeknél manapság már ritkaságszámba megy. Az apró részletek az öntvényen – és a festék azokon – a helyükön vannak. A Proton embléma az orron, a SAGA és Hot Wheels logók az oldalain szuperek. A beltere szép részletes, még a kormánykereket is sikerült úgy megmintázni, hogy bár tulajdonképpen egy alkatrész a műszerfallal, mégis megjelennek rajta a jellegzetes részletek. Az élénkvörös szín pedig telitalálat! Látod Mattel fiam, tudsz te ha akarsz, csak hát egyre ritkábban akarsz!

Ezeddig három változatát készítette el a Sagának a mattel. Az ebben a bejegyzésben látható piros volt a premiermodell, ami többféle blisteres csomagolásban is megjelent.

A maláj Mattel dolgozóit egy elvben pezsgőszínűnek mondott, de inkább a német taxiszínnél egy ici-picivel világosabb színű verzióval lepte meg, speciális „Hot Wheels Happy Birthday” feliratú kártyás blister csomagolásban. Ennek a dekorja megegyezik a piroséval, de a Hot Wheels embléma és a dekorcsík felett egy apró „Happy Birthday” feliratot is elhelyeztek rajta. Nagyjából beszerezhetetlen, a „tudjuk hogy van ilyen is” kategória.

Illetve idén debütált a második, a nagyközönség számára is elérhető, mainline verzió, aminek a dekorja megegyezik a piroséval, de fehér alapszínű és az aerodisc kerekek nem krómozottak, hanem sötétszürkék – kiköpött olyan, mint a fenti képen látható eredeti. Szeretnék ilyet, de nem láttam még boltban sehol.

Nyilván Magyarországon nem sok minden kapcsol minket a márkához. Én annyira öreg vagyok, hogy még játszottam az 1993-as Network Q Rac Rally-val, amiben szerepelt a Proton Wira és nagyon kedveltem – nagyjából ezért is tudok arról, hogy egyáltalán van olyan márka, hogy Proton. Illetve a fenti nyilvánvaló okokból belelátom a Mitsubishi Lancert is, amit szintén nagyon kedvelek. Tehát megértem, hogyha másokban nem mozgat meg semmit, ugyanakkor azt gondolom, hogy bánhatja aki kihagyta.

A jelen Hot Wheels kínálatának az egyik legjobbja az öntvényt és a gyártásminőséget tekintve is! Vegyétek észre az orrán az apró Proton logót - benne a zöld részt is, mely szín csak itt jelenik meg - illetve a szélvédő anyagából kiképzett fényszórót!

Az aerodisc kerekek nagyon jól állnak neki!

Mindenhol van rajta festék, ahol kell! A logók is jó érzékkel vannak rajta elhelyezve.

A szerekezete egészen a nyolcvanas években regnáló Matchboxokét idézi, ami nekem az egyik kedvenc érám.

Hátulra már nem jutott festék, de egyrészt megvannak a részletek öntvényből, másrészt ez egy ilyen színű kisautónál megbocsátható. A piros gyönyörű, ragyogó árnyalat és jé, sikerült a fém és műanyag részeket azonos színűre elkészíteni!

A szélvédő is pont annyira színezett, amennyire kell! Az arányai is tökéletesek!

Még a kulcslyuk is kapott festéket! Nagyon belelátom a Mitsubishi Lancert, ezért nagyon kedves a szívemnek!

Látod, tudsz te Mattel fiam, ha akarsz, csak hát mostanság valahogy ritkán akarsz! #mostsemmindenrossz

NRFB.

Nincsenek megjegyzések: