2009/05/29

Matchboxon kívüliek: Tatra T148 S1 dömper

A tisztelt olvasóközönség és a köztem húzódó generációs szakadéknak köszönhetően elképzelhetőnek tartom, hogy a többségnek elképzelése sincs arról, hogy mekkora királyságnak számított a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek közepén az, ha az ember gyereke birtokolt egy bazi nagy, műanyag dömpert. Remekül lehetett velük úgy száguldozni, hogy belekapaszkodtunk a billenőplatóba és hátulról toltuk mint az őrült. Persze rohadtul nagyokat lehetett így zakózni, de hát kit érdekelt? Természetesen homokozni is isteni volt, belefért legalább 5-6 kiló föld. Emlékeim szerint akkoriban amikor én ilyesmivel töltöttem az időt, akkor mindenkinek ugyanolyan, sárga kabinos, piros hűtőrácsos dömpere volt és mintha talán IFA embléma is lett volna azon a hűtőrácson. A sógorom limlomjai között viszont olyat találtam, amivel bárki a játszótér császára lett volna az én kölyökkoromban – persze több mint tíz évvel vagyok idősebb mint ő, akkor nem volt ilyesmi.


Tatra T148

1969-ben a Csehszlovák Tatra gyárban úgy döntenek, hogy modernizálják a T138-as nehézteherautót. Az utód T148 erősebb, gyorsabb, halkabb, megbízhatóbb és kevésbé szennyező lett. A 4x4 és 6x6 hajtású kivitelben is létező gépezet lelke a 2000-es fordulaton, 200 lóerőt leadó, léghűtéses, V8-as dízelmotor. A 12 667 köbcentis apróság 100 kilométeren 32 liter gázolajat pusszant be. Nem tudom, hogy mi teszi, tán a léghűtés de a jellegzetes, legömbölyített élekkel megformált csőrös fülkéjű gép jellegzetes, sivító hangot adott ki. Melyik fiúgyerek ne lelkesedne valamiért, aminek tíz kereke van, bazi nagy, narancssárga – erről később – és hangos? A T148 gyártását 1972-ben kezdik meg és 1982 decemberéig folytatják. A 113 647 darab készül belőle és ebből 63 700 darab kerül a világ 43 országába. A legnagyobb felvevőpiac a Szovjetunió. Én leggyakrabban daruskocsi formájában találkoztam vele, de az S3-as dömper is rémlik.


A játszótér császára

Az ismeretlen gyártótól származó dömper a T148 S1 változatot mintázza. A sógorom nyilvánvalóan rendeltetésszerűen használta zsengébb korában, azért a fülke mögötti akszeszoárok már hiányoznak. Nem faggattam ki róla, de gyanítom, hogy a játékon is pótkeréktartó volt, mint az eredetin. A fülkét csupán patentok tartották az egyetlen darabból készült alvázhoz, melyek nagy része mára már az enyészeté lett. Érdekes, hogy helyenként mennyire részletgazdag ez a homokozói játék, például a hűtőrácson keresztül kivehetőek a motor körvonalai, meg a jellegzetes hűtőventilátor. (A képek mobiltelefonnal készültek, igény esetén legközelebb viszek magammal fényképezőgépet és készítek normális fotókat.)


A hűtőrács mára már némileg hiányos.
Eredetileg a fülke mögött különböző akszeszoárok voltak. A dísztárcsák azonban hiánytalanul megvannak.
Nem tudom, hogy nálunk használták-e a T148 S1-es változatát, amit a homokozói játékszer megmintáz.
Az eredeti Tatra T148 S1.

12 megjegyzés:

Ikarus 256 írta...

Nagyon állat! Nekem is IFA hasonmásom volt, de sajnos a szomszéd kutyája is szeretett vele játszani, és szétszedte. Pedig nagyon király járgány volt. A szomszéd srácnak is volt egy homokozós teherautója, de ő már menőbb volt, mert 3 tengelyes MAN-nal nyomult.
A sógorod biztos azért tört ki az elejéről pár rácsot, mert melege volt a gépnek. Keresztapám is leveszi a Zukról a hűtőrácsot nyárra. :-)

Kicsit más: Ha jól tudom, a Tatra még mindig gyárt léghűtéses motort.

Sam. Joe írta...

Teljesen jól tudod! Erős a gyanúm, hogy ugyanaz a motor lehet a modern Tatrákban, mint ebben az ősben is - hengerűrtartalom ugyanaz, olajhűtés -, csak a mai károsanyag kibocsátási normákra hangolva, meg turbóval ellátva.
http://totalcar.hu/tesztek/haszon/tatra815/

Tommi írta...

Ikarus256: Jól tudod.

Amúgy állat ez a dömper. Nekem sosem volt semmi ilyesmim, úgyhogy esz a sárga irigység...

porsche írta...

Csatlakozom a kéttengelyes dömperesekhez, csak nekem piros volt a fülkéje, sárga a szomszédnak volt, így legalább nem kevertük össze. Ilyet láttam viszont egyszer gyerekkoromban, azonban a szomszéd utcában leledzett egy Ikarus által említett MAN, illetve egy ilyen Tatra:
http://retronom.hu/index.php?q=node/14608

Sam. Joe írta...

Huhh, ez vadállat! Ilyet még nem is láttam. Olyan nagyon régi nem lehet - bár ki tudja mióta használja a Tatra ezt a fülkét.

Tommyz írta...

:) Hihetetlen. No kb. 1985-ben kaptam ilyet a szüleimtől. Minden srácnak az Ifa utánzat volt, nekem meg a Tatra. A fülke mögött egy pótkerék volt.

Sam. Joe írta...

Tommyz: Könyveld el őszinte irígységünket az ügyben! 8-) Megvan még a jármű?

Andrew0807 írta...

Találtam itthon egy Mb kópiát érdekelnek róla képek?Egy vw golf gti.1985-ös magyar gyártmány.Ennyi szerepel az alján.

Sam. Joe írta...

Természetesen! Előre is köszi!

Tommyz írta...

A dísztárcsa ua. mint az IFA-nál.

http://retronom.hu/index.php?q=node/3735

Sam. Joe írta...

Hogy mennyire igazad van! Én megtaláltam mellette azt a fajtát, ami nekem volt:
http://retronom.hu/index.php?q=node/2397

De biztos vagyok benne, hogy az enyémnek volt szélvédője is. Vajon hol gyárthatták ezeket?

Krisztian írta...

Nekem is volt ilyenem kettő is 1 kék és 1 narancs színű . Abban a szerencsében voltam, hogy én ilyet vezethettem is kiskoromban és napjainkban is.