2007/03/28

Matchbox Peterbilt extravaganza – Peterbiltek az 1-75 sorozatban

A Matchboxnak „mániája”, hogy összekutyulja a kiadott modelleken az évszámokat. A Convoy sorozatot az 1982-83-mas modellév katalógusában találjuk meg először, én hajlamos vagyok a Convoyokat 1982-re datálni. Eddig még világos a történet. A Convoyban használt vontatók többségét az 1-75 sorozatban is kiadták. Csak egyetlen volt közülük, melyet módosítottak és felépítménnyel láttak el, a csőrös Peterbilt Conventional Sleeper Cab vontató. Összesen négyféle módosított verzió készült. Ugyan mindegyik alvázán 1981-es dátum olvasható, először az 1982-es katalógusban bukkan fel az MB-19 Peterbilt Cement Truck, és az MB-61 Peterbilt Wreck Truck. Arra, amit mi nemes egyszerűséggel dömpernek hívunk, 1983-ig kell várni és MB-23 Tipper Truck néven fut, azaz lemarad a neve elől a Peterbilt a katalógusból. Nem lehet véletlen, mert a másik két, már bevezetett változat neve elől is eltűnik ugyanebben a prospektusban. A negyedik változat pedig tartálykocsi és 1985-ben szerepel először katalógusban, mint MB-5 Peterbilt Petrol Tanker, azaz érdekes módon visszatér a gyártó neve. További érdekesség, hogy a négy változat kétféle alvázra és karosszériára épül. A betonkeverő és a dömper, illetve a vontató és a tartálykocsi osztozik ezeken a közös alkatrészeken. Természetesen mindegyik verzióból dögivel készült különféle festésű változat, elég csak Areh-nél rákeresni a Peterbilt-re az autótípusok közt.

Matchbox MB-19 Peterbilt Cement Truck
Matchbox MB-61 Peterbilt Wreck Truck
Matchbox MB-23 Tipper Truck. A premierkor a katalógusból valamiért kimaradt a Peterbilt név.
Matchbox MB-5 Peterbilt Petrol Tanker

A fenti két képen az azonos alvázon osztozó verziók. A hátsó lökhárítók az árulkodó nyomok.

2007/03/25

Matchbox Convoy CY-25 DAF 3300 Space Cab Box Truck - UPDATE

Ez a szegény, ütött-kopott kamion két szempontból is érdekes. Egyfelől ez az első manifesztációja ennek a DAF vontatónak az oldalon, másfelől ez egy úgynevezett Code 2 modell. Haladjunk sorban!

A DAF 3300 Space Cab vontató 1987-ben került be a Convoy sorozatba, az 1982/83-as három premiermodell, a csőrös Peterbilt, a bulldogfülkés és csőrös Kenworth-ok, illetve az 1985-ben kiadott csőrös Scania után. Olyan borzalmasan sok mindent nem lehet elmondani róla, azon túl, hogy a második európai vontató a Convoy sorozatban, masszív fém fülkével és alvázzal – még hűtőrácsa is fémből készült, ami nem véletlen, hiszen egy darab az alvázzal. A vezetőfülke kidolgozásával nem vesződtek, ezért a szélvédő az összes ilyenen erősen színezett.

A vontatmányban sincs semmi speciális, hiszen ez a fajta vontatmány (Articulated Trailer [Box Truck]) is meglehetősen gyakori. Egyetlen apróságtól eltekintve: Ez a járgány az 1992-es Wales-i Kerti Fesztiválra készült úgy, hogy az alapot, a kamiont természetesen a Matchbox készítette, de a festés egy külsős cég munkája, a Matchbox engedélyével. Ezeket a külsős cég által, de a Matchbox engedélyével készített darabokat nevezik a Matchbox gyűjtők szakzsargonjában Code 2-nek és a gyűjteményemben ez az első ilyen. (A Code 1 a kereskedelmi forgalomban kapható Matchbox-okat jelenti, a Code 3 és Code 4 jelentését pedig majd akkor vesszük át, ha ilyenekről is lesz írnivalóm.)


2007/03/22

Tulajdonképpen érdektelen – Matchbox Dodge Delivery Truck / Convoy CY-806 Scania Low Bed Trailer

Vonzódom a tehergépjárművekhez, már ami a Matchbox gyűjtésüket illeti. Gyanítom, hogy az MB-72 Dodge Commando Delivery Truck mindenki más számára tökéletesen érdektelen, csak nekem tetszik, mert hogy olyan szép, színes festésű változatai vannak. Ezen kívül sokkal közelebb áll arányaiban a Matchbox személyautókhoz, mint a funkcióját tekintve hasonló Matchbox, a Mercedes-Benz Container Truck, amiről még a konténerkikötő playset kapcsán írtam a Matchbox Memories indulásakor. Az MB-72 egyszerű dobozos teherautó – tehát nem konténerhordozó –, de legalább a puttony ajtajai nyithatóak. Tényleg nincs benne semmi különös, azon túl, hogy szép, színes festéssel készült számos változata. Örömmel konstatáltam, hogy nekem két olyan verzióm is van – a British Airways változat és a Wigwam – mely Areh mesternek nincs, pedig neki akad egynéhány. Ami a megjelenés évét illeti, a történet a szokásos: az alvázon 1982 szerepel – Hé! Ez a Speccy születési éve is! – de az első katalógus, melyben előfordul az 1983-as. A Wigwam csomagról, ami a szokásos "kibontsam, vagy ne bontsam" dilemma tárgya, egy picit többet is tudok. A Wigwam egy Holland szupermarket lánc volt, vagy van – a neten nem leltem nyomát – és nekik gyártották ezt a spéci csomagot. Ami alatta tartózkodik, az egy Scania vontató, ami még nem szerepelt itt, de bátran fenyegetőzhetek azzal, hogy idővel fog. Ami az eredetit, a valódi járművet illeti, arról egyetlen értékelhető képet sikerült csak levadásznom a neten – lásd alább –, de hogy miért van az orrán az a Renault jel, arra csak ez az oldal enged következtetni a típus rövid történetével.
Az igazi Dodge Commando - itt mint utcasöprőgép.
Kommandósok bevetésen.
Egy munkanap a kikötőben. A British Airways festés ritkább.
Egy csomag részeként, melyet egy Holland szupermarketnek készítettek.
Ez sem gyakori festés.

2007/03/21

Matchbox Mercedes 300 SE – civilben

Már korábban szerepelt itt az MB-46-os Mercedes Benz 300SE, csak akkor, mint vezérkari autó. A gyűjtésben az a szép, hogy teljesen váratlanul beesnek olyan darabok, amikre az ember nem is számított. Így sikerült szert tenni egy szép, tranzíciós változatra 1970-ből. Az eredeti, Regular Wheels változatnak nem csak a csomagtartója, de az ajtajai is nyíltak, ennek a vékony Superfast kerekű verziónak már csak a csomagtartója. Areh két színárnyalatot is jegyez ebből az aranyszínű verzióból, de én nem tudnám megmondani, hogy az enyém vajon melyik. Megjelenésében – a keskenyebb kerekektől eltekintve – teljesen megegyezik a „besorozott” verzióval.