Oldalak

2022/03/30

Matchbox MB-65 Airport Coach – UPDATE

2008 márciusában, tehát majdnem pontosan 14 éve volt, amikor az 1-75 sorozatban és speciális szettekben 1977 és 1991 közt regnáló reptéri busz flottám legnagyobb részét bemutattam. (Akár kvízkérdés is lehetne: Hány már nem létező légitársaság logója jelenik meg ezeken?) Aztán még az év májusában prezentáltam kettőt – egy Code 2-őt és egy Virgin témájú szettből valót. Azóta semmit, mert bizony idén sikerült beszereznem egy újabb verziót.

Végeztem némi kutatást, hogy a friss beszerzésemen szereplő logó verziót mikor használhatta a British Airways. Végül annyira jutottam csak, hogy például a Boeing 757-eseik – melyek 1983 és 2010 közt szolgáltak a cégnél – viseltek ilyen festést.

A Matchboxnál a kétféle logó közül a „British Airways” 1977 és 1980 közt, míg a rövid „British” egyetlen évben, 1982-ben szerepelt a kis buszok oldalán.

 

Azt hiszem a rajtuk - jellemzően - megjelenő légitársaság logók miatt tetszenek ezek a kis buszok.

Ugyanabban az évben jelenik meg a Matchbox kínálatában ezzel az emblémával, amikor a cég bevezeti a Boeing 757-eseket. Valószínűleg nem véletlen az egybeesés.

Nem túl bonyolult beltér, de legalább van.

Fejtor és potroh.

A British Airways, "Dower Castle" nevű Boeing 757 200-asa. A lajstromjele nagyon menő! Még azt is kiderítettem róla, hogy 22172 volt a gyári száma, 1983 márciusában állt szolgálatba a Britishnél. 2008 júliusában teherszállítóvá alakítva egy belga céghez, a European Air Transporthoz kerül, 2010 márciusában a német EAT Leipzighez, 2016 márciusában a DHL Air-hez kerül. 2017-ben, 34 évesen elbontották. (Kép: Wikipédia)

A kétféle British logó.


2022/03/28

Hot Wheels '96 Porsche Carrera

Nagyon régóta vágytam rá, hogy a Matchbox elkészítse a Porsche 993-as kódjelű 911-es modelljét. Hosszú évekig kisautós fronton meglehetősen alulreprezentált volt ez a típus, de szerencsére mostanra már megváltozott a helyzet. Ugyan korábban a Hot Wheels kiadta már GT2-es kivitelben, annak kapcsán reménykedtem, hogy talán a Mattel a Matchbox szakembereivel elkészítteti az alap változatot is. Nos, mint látható nem ez történt, ami nem feltétlen baj.

Die letzte luftgekühlt
A Porsche cég történetében, pontosabban a 911-es generációk tekintetében vízválasztó volt az 1993-ban megjelenő kivitel, de persze ezt akkor még nem feltétlenül lehetett tudni. Amellett, hogy még tovább tökéletesítette a gyár a korábban megalkotott alapokat, ezzel modellel azt egyúttal le is zárta. Utóda nem csak a formában hozott újítást, de a motor terén is, vagyis ez az utolsó léghűtéses 911-es. Itt már szinte csak az övvonal feletti rész emlékeztet az első generációra, hosszabb is lett elődeinél, illetve amennyire lehetett gömbölyítették a formát. Az első lámpák dőlésszöge sokkal enyhébb lett, a lökhárítók is még íveltebbek lettek, mint közvetlen elődjén. Elől az indexsor és a hátsó lámpa is kicsivel kisebb lett. Nem mellesleg gyönyörű szép tükröket kapott. Természetesen a műszaki tartalom is változott, teljesen új hátsó futóművet kapott - azt eredetileg a 989-hez tervezték -, amivel még jobb lett a kezelhetőség, tovább csökkent a far kitörésének az esélye. Kicsit igazítottak az első futóművön és a kormányművön is, valamint nagyobb féktárcsákkal szerelték, természetesen ABS-el kiegészítve. A 3,6 literes boxermotor még erősebb lett, 272 lóerő és 330 Nm lett az új érték amit egy szintén új, hatsebességes váltóval társítottak. A manuális helyett azonban az átdolgozott automatával is, vagyis a Tiptronic S-el is lehetett kérni. Az alap változattal egyidőben jelent meg A Carrera 4 is, ami szükség esetén a hajtás maximum 25%-át az első kerekekre át tudja irányítani egy viszkókuplunggal, de alapból mindent a hátsó kerekek kapnak. A különféle kiviteleket tekintve ebből is készült a kupé mellett kabrió és targa is - ez itt már csak egy hatalmas, hátracsúszó üvegtetőt jelentett -, majd jött a Turbo, az RS és a GT2 változat is.

Egy a számos 993 reklám közül. (Valamilyen érthetetlen oknál fogva csak VHS mínusz minőségben találhatóak meg a neten.) A narrátor Sir Patrick Stewart.

Mintha nem is HW lenne
Mint a bevezetőben írtam, a Mattel részéről a "tuningos szekció" nyerte meg a feladatot, hogy elkészítse az alap 993-ast is. A nevében az évszám ugyan helytálló, de kicsit fura, mondjuk ez legyen a legnagyobb gondja. Azért szerettem volna, hogyha a Matchbox kapja a feladatot, hogy egy rendesen kialakított utcai kivitelt kapjunk belőle. Szerencsére a Hot Wheels részéről pont ezt kaptuk 2019-ben, mondhatni "Matchbox minőségben". Gondolok itt arra, hogy semmi túlkapás, nincs úthenger kerék hátul, felesleges spoilerektől mentes, tükröket is kapott, nem mellesleg minden apró részlet a helyén. Szóval ezúttal csillagos ötöst érdemelnek tőlem a srácok, nagyon szép munkát végeztek, elégedett vagyok a végeredménnyel. Az első verziója - maradok most szigorúan a premier darabnál -, sima fehér festést kapott, amiben kicsit csalódtam, de kárpótolt, hogy a lámpafestéseket nem spórolták le róla, illetve egy emblémára és típusjelzésre is futotta tőlük, nem beszélve a hátsó hűtőrács fekete festéséről. A kerekek tekintetében is visszafogottabbat választottak hozzá, nálam a még elmegy, másikkal és más színben jobban tetszene. A beltér nagyon jó barna árnyalatot kapott, csak sajnos az ablakok eléggé sötétre sikerültek. Hiába, még is csak Hot Wheels, nem hazudtolhatják meg önmagukat! Szóval összességében azt mondom, hogy köszönöm szépen Mattel, ezt már nagyon vártam tőled!

Nem tudok elmenni az mellett, hogy mennyire nehéz volt ebből egy épkézláb példányt beszereznem. Sajnos ez sem mellőzi a sorjákat itt-ott - azért hoztam el ezt egyáltalán, hogy legyen már meg végre -, de némelyik olyan borzasztó nagyokat viselt belőlük magán, hogy nem hittem a szememnek. Elképesztően gyatra gyártási minőséget produkált ebből a Mattel, szerencsére később sikerült egy még szebb kivitelt találnom a fehérből, de nagyon elszomorított a dolog. Ja, ha már fehér, a festés minősége is hagy maga után némi kívánni valót, az éleken eszméletlenül ronda. Pedig lehet vékonyan és egyben jól fedően is festeni, ha "akarunk". Puffogás vége.

Szinte már Matchbox
Még lámpamosóra is futotta a tervezőjétől (Ryu Asada munkája)
Szép színe van a belterének, csak sajnos túl sötétek az ablakok
A kerékválasztás még az elmegy kategória
Hátul kifestették amit kellett
A motorháztető felső éle hiányzik ugyan, de talán jobb is így
Hot Wheels '96 Porsche Carrera 
Szerintem nincs ennél szebb visszapillantó tükör
Jól áll neki az élénk szín is
Szeretjük a röntgen rajzokat

2022/03/27

Matchbox Convoy CY-122 DAF XF95 Container Truck

Mivel a végére értem a Convoy Premiere sorozat készletemnek, visszatérek a játékszer Convoyokhoz.

A három jól elkülöníthető Convoy generáció közül – a legfrissebb, csak az Egyesült Államokban forgalmazottból sajnos még csak mutatóba sincs nekem, olyan csillagászati lenne az ára, mire ideér – ez a másodikból való, egészen pontosan 2008-ból.

A vontató szerepelt már itt, tehát DAF XF95 / 95XF ügyekben irányítanálak benneteket ehhez, meg ehhez a posthoz.

A vontatmány azonban már ritkább madár. Ha jól emlékszem mindössze egyszer szerepelt itt a Generic Tractor Cab elé fogva. Abból a szempontból ehhez a szerelvényhez nem jó választás, hogy amerikai stílusú és méretű.

Európai vontató, amerikai félpót. 2008-ból.


2022/03/25

Matchbox MB-53 Ford LTD Taxi (1992)

A Ford LTD postokat – valószínűleg a kéklámpás és taxi mivoltuk teszi – nagyon kedvelitek. Ha az előző LTD postban megjelent verzió a négy, Matchbox LTD taxi közül időrendi sorrendben az utolsó volt, akkor ez most a változatosság kedvéért legyen az első! 1992-ben és 1993-ban szerepelt az 1-75 sorban MB-53-ként a „Radio XYZ Cab” festéssel.

Úgy döntöttem, hogy egyszerűsítek e téren és a Bubba-Gump listában is szereplő járművek postjaiba többé nem teszek teljes listát, csak egy linket a ráklistára – mint fentebb.

Ettől a króm orrtól még mindig vizuális cukorsokkot kapok, akárhányszor látom! Az arréblökő vasak az orrán inkább rendőrautós szolgáltatás, de önszememmel láttam ilyet taxin New Yorkban - igaz az Crown Vic volt.

"Rédió EkszVájZed Keb" - nyelvtörőnek is kiváló! Az pedig, hogy nyolclyukú kerék mindennek jól áll, tudományosan bizonyított tény.

56-os kocsi. A szabadjelzőn hátul nincs semmi, de ha már ebből a szögből nézzük úgy, hogy taxit akartunk fogni, végülis mindegy.

2022/03/23

Majorette MAN TGS tűzoltóautó

Régóta tartozom már nektek azzal, hogy a finn vonatkozású Majorette SOS 3 pack MAN TGS tűzoltóautójáról is írjak pár sort. Alig merem leírni, hogy már több, mint hat éve írtam a csomagban található Reanult Master menőautóról, majd pár hónappal később a Porsche Panamera rendőrautó is terítékre került.

A MAN 2000-ben váltotta le addig futó teherautó családját TG sorozatra. 2007-ben a TGA modellt leváltotta a TGS / TGX páros, amit a Majorette is alapul vett. Igen tág határok között lehet konfigurálni, a sima kéttengelyes nyerges vontatótól a három tengelyes kivitelen át el tudunk jutni egy négy tengelyes, akár 8x8-as verzióig is. Így gyakorlatig a megrendelő egészen jól ki tudja választani, hogy a tervezett felépítményhez melyik változatot is rendelje meg magának.

A francia gyökerekkel rendelkező kisautógyártó ezek közül a háromtengelyes változatot készítette el. Tette mindezt úgy, hogy a felépítmény később szabadon változtatható legyen - Mattel itt különösen figyeljen, ezáltal lehet belőle például szemétszállító, tartálykocsi, stb, vagy mint jelen esetben tűzoltóautó is. Az alaposan kidolgozott és dekorál fémből készült fülke egy műanyag felépítményt kapott, de itt is törekedtek a részletességre, ahogyan a játszhatóságra is. Az emelőkosaras kialakítás természetesen nem csak úgy "ott van", felemelhető, kihúzható és körbe is forgatható, vagyis minden olyan funkciót tud, ami tökéletes játékszerré teszi. Egy kis hibát tudok felnőtt gyűjtői szemmel felróni neki, hogy a kosár a fülke tetejére fekszik fel, így teljesen eltakarja a kék villogókat. Szülőként pedig azt tapasztaltam, hogy a kosár talán túl könnyen eltávolítható a helyéről, így akár könnyen elkallódhat.

Kellően részletes a fémből készült fülke kialakítása
A kosár kitakarja a villogókat
Műanyag a hátsó rész, de a részletek kialakítására itt is ügyeltek
Mindent tud, ami elvárható tőle. Így láthatóak a kék villogók is.
Ebből a hármas csomagból származik

2022/03/21

Matchbox MB-68 Porsche 910 felújítás

A Matchbox Porsche 910-es modellje bevallom sosem volt a kedvencem. Sokáig nem is nagyon törekedtem rá, hogy legyen belőle, de aztán rászántam magam és lett egy dobozos példányom. Úgy voltam vele, hogy akkor ez pipa, le is van tudva az összes variáció belőle. Persze ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna, még úgy sem, ha a Super G.T.-ket nem vesszük figyelembe. Eleve a bordó mellett van belőle fehér változat is, de ne fussunk így előre, maradjunk csak a bordó színnél! Rengeteg kisebb-nagyobb különbségekkel készült belőle többféle változat ami főleg a matricákra és a kerekekre korlátozódik. Mivel a 910-es a klasszikus Superfast éra gyermeke, így az árcédula is ennek függvényében mutat egyre magasabb összegeket, vagyis számomra a verziók hajszolása egyre inkább "lehetetlen küldetés".

Igen ám, de van nekünk Modellautó börzénk, ahova mint tudjuk, érdemes kijárni, kincsekre bukkanhat az ember. Persze kinek mi a kincs, én nagyon megörültem, mikor az egyik turkálós dobozból elém került egy vékony kerekű, ami az oldalán is 68-as számot viselő matricát hordoz. Mondjuk úgy, hogy ez a ritkábbik változatok egyike, ezért nem is hagytam ott. Sajnos az állapota nem volt a legjobb, a fényezés még tűrhető, a matricái is egész jók, viszont a kerekei csálén álltak és a legrosszabb, hogy nem volt ablaka. Gondoltam fillerenek jó lesz és megvettem. Nem sokkal ezelőtt újra a kezembe került és akkor úgy voltam vele, hogy bár számomra érzelmileg nem, de az állapota alapján csak egy értéktelen roncs, akkor miért is ne tegyem vonzóbbá?! Fogtam hát a fúrót, óvatosan szétfúrtam, alaposan megpucoltam kívül és belül egyaránt. Amennyire tudtam kiegyenesítettem a tengelyeit és egy másik, ennél sokkal rosszabb állapotú donorból kapott egy új szélvédőt is. Összerakáskor az eredeti szegecset használtam, egy pontozó segítségével sikerült vele összefogatom. A végeredmény tetszik, sokkal jobban mutat, az értéke persze csak a szemeben lett nagyobb - de más nem is volt szempont.

Ilyen állapotban túrtam elő
Ilyen lett miután kicsit rendbe szedtem
Az oldalsó kis matrica miatt értékes számomra
Vékony kerekű kivitel

2022/03/20

Matchbox Convoy Collectibles CCY12 - Mobile Kenworth W900 Conventional Aerodyne Tanker

Korábban már beharangoztam, hogy nem sok maradt a Convoy Collectibles szériából. Nos, elérkeztünk a tulajdonomban lévő utolsó darabhoz!

A kötelező körök: Ebben a postban foglalkoztunk azzal, hogy mitől „Conventional” a Kenworth W900 és ugyanitt leltek linket a vontatóval kapcsolatos további részletekhez, illetve a félpóttal kapcsolatos részletekhez is.

Ez a szerelvény közel nem a leglátványosabb ebből a sorozatból, de a „légierő szürke” vontató és a metálszürke tartály együttese telitalálat. Van ezen is egyedi részlet a többihez képest, de ezeket inkább a képeknél „mutatom”.

Jé, hibás a krómozás a hűtőn! Eddig fel sem tűnt.

A feliratot az ajtón én már szabad szemmel nem tudom elolvasni.

A vontató "légierő szürkéje" és a tartály metálszürkéje szerintem nagyon ütős együtt.

Pegazus.

Ilyen felirat sincs másik tankeren: "A lámpáink (közlekedés)biztonsági okokból világítanak (nappal)."

2022/03/18

BM Creations Junior 1989 Suzuki Swift GTi

Nem kell túlmagyaráznom: „A mi autónk” Suzuki Swift. 1:64-ben. Kell? Naná!

1992 óta az utcakép része és szerintem még egy ideig marad is, mert nagyon úgy fest, hogy minden elhanyagolás ellenére a Swift csak akkor adja fel, ha elporlad. Minimális személyes kötődésem is van a típushoz: Egy volt egy réges-régi munkahelyemen. A fénymásoló szervizes kollégának ilyet vett a cég, mert ledöntött hátsó ülésekkel vidáman elfért benne a legnagyobb másoló is, amivel akkor rőföltünk. Még nem esztergomi gyártású volt, mert ez még 1990-1991 tájékán volt. Néha én is vezettem és mindannyian egyetértettünk abban, hogy az 1,3 literes sornégyes 71 lova igencsak vehemensen mozgatja a könnyű kis bodegát. A GL felszereltséggel olyan rövid ülőlapú szék járt, amit a közel 190 centimmel pokoli kényelmetlennek ítéltem meg már középtávon is, és a kormánykerék is olyan vékonyka volt, hogy az minden csak nem komfortos. Később megtapasztaltam, hogy a GLX felszereltség lényegesen jobb volt mindkét téren.

A japán, aki Esztergomban (is) született

Elgondolkodtam rajta, hogy kell-e róla típusismertetőt írnom. Legnagyobb meglepetésemre nem találtam a neten az elvárásaimat kielégítő típusbemutatót. „Korabeli” anyagot nyilván nem lelhettem, hiszen akkoriban még javában dúl a polgárháború. Titkos támaszpontjukról a felkelők először hajtottak végre sikeres támadást a gonosz Galaktikus Birodalom ellen. otthoni internet hozzáférés sem létezett még, nemhogy autós portálok lettek volna. FidoNet BBS-eken nyomtuk, betárcsázós modemeken és az is forradalmi volt. 2400 bps, szoftveres hibajavító... Hely, daliás idők! Elkalandoztam!

Úgyhogy marad a Wikipédia bejegyzése, ami az első generációs, „szögletes” Swiftre építve meséli el a „gömbölyű”, második generációs Swift történetét. Kicsit nehéz kihámozni, de a post tárgya, a GTi felszereltség csak háromajtós karosszériával készült, 1,3 literes, két vezérműtengelyes, 16 szelepes motor hajtotta ami 101 lóerőre volt elegendő, valamint minden kerekét tárcsafék lassította.

Az élő példa arra, hogy a Swift élni akar a végső elporladásig.

BM
Az a helyzet, hogy én a BM Creations-ről addig nem is hallottam, míg az általuk készített Swift fel nem bukkant az egyik online pénztemetőm akciós kínálatában. Hongkongi, érzetre nem túl nagy cég lehet, olyan weboldallal, amit úgy tűnik, hogy két éve nem frissítettek. Jó kapcsolatot ápolhatnak a Suzukival, mert kínálatukban szerepelt a Jimny is.

Ami pedig a terméket illeti: Nos, minőségben mindenképp a pedigrésebb, nem tömeggyártó márkákkal vetekszik és árban is oda van pozicionálva. Amiben különlegeset nyújt, hogy mellékelnek a járgányhoz egy szett, könnyen cserélhető bling-bling felniszettet is, de én maradtam a gyári, eredeti Suzuki felniket meggyőzően felidéző készletnél. Mi több, az első kerekek el is fordulnak. További érdekesség, hogy a kis modellt kínálják jobb- és balkormányos kivitelben, pirosban és feketében is. A részleteivel tökéletesen elégedett vagyok, ami festékkel kiemelhető volt, azt kiszínezték, és még az első-hátsó ablaktörlők karjai is megvannak műanyagból. A hátsó ablakban lévő fűtőszálak imitációja túl hangsúlyosra is sikerült, de a fotókon a helyzet rosszabbnak tűnik, mint a valóságban.

Amiben viszont nem vagyok egészen biztos, az a méretaránya. Előrebocsátom, hogy nem vagyok jó a méretarány megítélésében és azt is tudom, hogy a „háromhüvelykes” kategóriában a gyártók igen nagyvonalúan kezelik a kérdést. Talán ez teszi, de érzetre nekem túl apró. Ez viszont lehet, hogy csak attól van, hogyha a Swiftet a Mattel gyártja bármelyik brandje alatt, vagy akár a Welly, vagy a Majorette, biztos vagyok benne, hogy nagyobbra veszik. A mellé állított 1:64 méretarányú figura arányosnak tűnik hozzá és az ilyen léptékű nyergesvontatóimhoz képest is azt teszi, amit tennie kell: Eltörpül.

Kifejezetten jó minőségű, hazai vonatkozású, egészen ritka darab. A magam részéről jöhet a többi Suzuki is ilyen léptékben és minőségben!

Kicsinek éreztem a dobozból kibontva, de az 1:64-es figura nem tűnik mellette aránytalannak. A részletek gyönyörűen kiemelve, az első kerekek elfordulnak.

A BM-nél készült jobbkormányos kivitelben, pirosban és feketében is. Ezek amik rajta vannak, meggyőzően hozzák a gyári felniket.

A hátsó ablakban lévő fűtőszálak talán túlságosan is hangsúlyosra sikerültek, de a fotón rosszabbnak tűnik, mint amilyen a valóságban.

Egyetlen csavar tartja az alvázat, nem lenne ördöngősség lecserélni a kerékszettet...

...a mellékelt bling-bling szettre, csak nekem a gyárival tetszik.

Impozáns doboz, amiben eltörpül.

Jó kapcsolatokat ápolhatnak a Suzukival, Jimny-jük is van. Nekem lenne igényem a többi, hazai vonatkozású Suzuki modellre is.

2022/03/16

Matchbox MB-19 Peterbilt Cement Truck – UPDATE

Egészen meglepő, hogy az 1-xxx sorozat többi Peterbilt haszongépjárművéhez képest mennyire kevés verziója készült a betonkeverőnek. Hozzá a kevés verzióból is sok csak szettekbe, vagy speciális kiadásokba került. Tehát a kevésből egy: Ez a verzió igazi „egynyári” cucc, egyetlen esztendeig, 1996-ban volt MB-19.


Nagyon visszafogott dekor, de nagyon szép szín. Egyszerű, nagyszerű.

Szeretem ezeken, ha felkerül a Peterbilt logó.

Tudom, hogy az azonos alváz teszi, de a "Caution" feliratú hátsó lökhárító mindegyiken telitalálat.

2022/03/14

Matchbox MB-18 - 40th Anniversary Superfast - Lotus Evora

Egészen meglepett, hogy milyen régen foglalkoztunk a Matchbox Lotus Evoráival – konkrétan itt és itt – tíz éve. Az meg még jobban meglepett, hogy tavaly befejezték a gyártását. Persze érthető, 11 évig gyártották ami egy ennyire időtlenül gyönyörű formájú autónál is sok.

A 2009-es, negyvenedik évfordulós Superfast sorozatot nem kell bemutatni nektek. Jókora elmaradásban vagyunk vele kapcsolatban, de ami késik az a vonat.

Szemből van benne valami halszerű. Azzal együtt nekem tetszik.

Szép színt kapott - szemben a fentebb linkelt BoB testvérével.

Hátulról az Exige-re emlékeztet, de ez egyáltalán nem baj.


2022/03/13

Matchbox CCY05-M Convoy Collectibles - Mack CH600

Nagyon közeledünk már a sorozat végéhez és mint ígértem az előző, eléggé megkérdőjelezhető esztétikájú szerelvénnyel foglalkozó postban, egy csinos darabbal igyekszem kárpótolni titeket.

Egészen hasonló szerepelt már e lapokon, még a hőskorban, az alapítás évében, 2006-ban a CCY05 C-M. A CH600-as vontatóval itt foglalkoztunk kicsit behatóbban, az Ultra pótkocsi pedig pont az elsőként linkelt postban debütált. E post tárgya is 1997-es és egyszerűségében pont az egyik legvagányabb darab mind közül.


"Whoa, Black Betty (Bam-ba-lam)"

Gőzöm sincs, hogy miért de ez ugrott be a Ram Jam klasszikusából, bár Tom Jones-al jobb.

"Úgy épült mint egy Mack teherautó."

Szimmetrikus a festés. Egyszerű, semmi csicsa, de nekem pont ezért tetszik nagyon.

Bulldogos embléma.