Oldalak

2021/08/31

Corgi Superhaulers – Volvo FH12 Lotus

Nem sok maradt már hátra a Corgi Superhaulerből, ez az utolsó előtti példányom a sorozatból. Hogy előre lelőjem a poént: Ez egészen jó.

Természetesen ehhez a darabhoz is az ETS2 adta az indíttatást – az egész haszongépjármű szexualitásról bővebben itt. Ugyan a játékban alapból FH12 nincs, csak az egy generációval későbbről kezdve a második és harmadik generációs FH16-ok, de modként elérhető. Nyilván kellett nekem ilyen.

Első generáció, 1993-1998
Az alcímből kiderül, hogy a svédek mettől-meddig gyártották az FH12 és FH16 első generációját. A név a
macska és a vakond szavak összevo... izé a „Forward control High entry” (kb. Bulldogfülke Magas beszállás – értsd: fel kell mászni a kabinba, nem alacsony padlós, mint az újabb szemetesautók) és a motor kerekített lökettérfogatából jön. Az FH12-vel rögtön 1994-ben be is söprik a „Truck of the Year” díjat. A nem kevésbé legendás F-szériához képest a Volvo igyekezett igazán nagyot dobni. A galvanizált, nagy szilárdságú acélból készült fülke könnyebb lett, mint a korábbiak. Áramvonalasabbra formálták és ebből a tükrök sem maradtak ki. Végre a vezető köré tervezték a munka- és pihenőhelyét, nem pedig szükséges rosszként kezelték a vezetőt, ami kell a jármű működtetéséhez. Teljesen új motorokat terveztek az alapoktól kezdve, amihez fogható fejlesztés ezen a téren a Volvónál az 1950-es években volt utoljára. A D12A és D16A – amúgy a hengerűrtartalmat lefelé kerekítették az elnevezésben, a valóságban 12,1- és 16,1 literesek – azok amikkel az egész világon kínálták a gépeket. Kivéve Ausztráliát, ahol 1998 és 2006 közt rendelhető volt egy 14,91 lityis Cummins dízellel is. Az erőforrások egy teljesen új, hatásosabb motorfék rendszert kaptak és egyben ez volt az első CAN-buszos nehézteherautójuk. A mai napig több mint 400 000 járművet értékesítettek, de persze ez a több köztes ráncfelvarráson átesett, jelenleg a harmadik generációjánál tartó, teljes szériára értendő.

Első generációs Volvo FH12 szerelvény napjainkban, Fehéroroszországból szeretettel. Szemlátomást látott már szebb napokat. Ez pontosan olyan kivitel - kis fülke légterelővel - mint a Corgi Superhauler. (Kép: Wikipédia)

Egészen jó
A bevezetőben már céloztam rá, hogy közepesen vagyok elégedett. Nos, a traktor a játékszer kategóriában hibátlan! Fém mindene, sok részlete kifestve, gumiból vannak az abroncsok, a fekete fényezés a Lotus emblémával ütős – talán egy Britsh Racing Green fényezés lenne ütősebb, de ne legyünk telhetetlenek.

A félpót viszont már teljes egészében műanyag. Picivel jobb, mint amit – azt hiszem joggal – szapultam a Gyuriszállító Scaniánál. A kerekeken itt még gumi feszül, a gyönyörű Lotus motívum az oldalán tamponnyomású, nem matrica Ebből kifolyólag nyílik is rendesen a hátsó ajtó. Szerintem amúgy az egy Lotus Exige sziluett, ami a szerelvény 2000-es keltezéséhez teljesen stimmel is. Elég csehül állok hellyel a vitrinben, de ha úgy látom befér, akkor nem leszek rest és kitúrom hozzá a bontott példányom, a fentebb linkelt Matchbox értelmezés eléggé versenyautós kiállású amúgy is.

Szóval a félpótnak egy baja van: műanyag! De teljesen! Na, itt időzzünk picit! Ezt a korábbi Corgikhoz képest tartom negatívumnak. Igazából semmivel sem rosszabb, mint egy jelenkori Welly, fémet csak a tengelyében tartalmazó félpótjai. Hogy akkor miért csinálok mégis ekkora ügyet belőle? Az ára miatt. Az első néhány, hazai beszerzésű Corgi Superhauleremmel mázlim volt. Ezek viszont már Britanniából jöttek, jelentősen drágábban. Mivel 20+ éves játékok, szükségszerűen nem olcsók, a szállítás szintúgy drága, nem is sorolom tovább. Na, ehhez képest ezek már nem érnek ennyit! Persze aki bír brit előretolt helyőrséggel, annak ezt a konkrét verziót ajánlom a figyelmébe, mert ez bizony nagyon szép, még egészen közelről is.

Itt még NRFB. Nem én bontottam ki először és egészen biztos, hogy sokáig padláson lakhatott, mert egészen rossz dohos szaga van a doboznak.

Jobboldali a kormányállás. A részletek zseniálisak, a Lotus festés mesés!

Az ott szerintem egy Exige. Tervezem előszedni mellé a Matchbox értelmezést, mert piszok jól mutatnának együtt a vitrinben.

Heavy metal!

Alul is. Azt hiszem, hogy a szovjet katonai jármű játékok vetekszenek vele elpusztíthatatlanságban.

Azért ez a Lotus festés, na ez nagyon rendben van!

Nagyon látszik és nagyon dob is rajta, hogy nem matrica van sehol, hanem rendes tamponnyomás.

"Heló! Gyuri vagyok! Nem kerestek?"

2021/08/30

DeAgostini Legendás Buszok a Múltból sorozat – Ikarus 256

Zavarban vagyok, amikor ezekről az Ikarusokról kell írnom, hiszen valóban legendásak és vallásos rajongás övezi őket. Seregnyi ember ért hozzájuk sokkal jobban, mint én. Nekem csak tetszenek.

1974-2002
A Wikipédia szócikke rövid, de frappáns és lényegre törő, ezért idézném is szórul-szóra: „Az Ikarus 256 egy, az Ikarus által Magyarországon gyártott helyközi, távolsági autóbusztípus. 25 évig tartó sorozatgyártása alatt több mint 23 000 db készült belőle. A típust az Ikarus székesfehérvári gyáregysége tervezte a szerény komfortfokozatú, laprugós Ikarus 255-ös, és a távolsági kategóriában csúcsmodellnek számító 250-es közötti piaci rés betöltésére. A 255-ös főbb méreteivel, de légrugós kivitelben épített prototípus az 1973-as BNV-n mutatkozott be. A következő években mindössze néhány darab készült, a sorozatgyártás 1977-ben indult. A magyarországi közforgalmú közlekedésben előbb a budapesti székhelyű Volánbusz állított üzembe 1977-ben 22 darabot, majd 1978 és 1989 között több mint 1300 darab érkezett a Volán Vállalatokhoz. A nagy darabszámnak köszönhetően az 1980-as évek elejétől az 1990-es évek közepéig a típus magyarországi távolsági közlekedés szinte egyeduralkodó járművévé vált.” A megújuló Oldikarus.hu a típusra vonatkozó oldala pont éppen feltöltés alatt van, mikor e sorokat írom, de azért beszúrtam ide egy linket a 200-as szériára, mert a jövőben egészen biztosan klassz dolgok kerülnek majd ide.


Ikarus 256 túladagolás, Csirketeleppel és Béke Tónival!

Unalmas
Tényleg unalmas már lassan, hogy minden DeAgostini busznál csak ismételni tudom magam: Ezért a pénzért ez a minőség, ez a részletgazdagság teljesen rendben van ebben a méretarányban. Teljesen elégedett vagyok vele és igen, lehetne például a visszapillantó tükrök rögzítése sokkal elegánsabb, a beltér sokkal részletesebb, csak akkor nem ennyibe kerülne. Kedvelem, jó cucc ez és még szép emlékeket is idéz.

Eddigi Ikarusos bejegyzések a megmintázott eredetik gyártásának sorrendjében:

Igen, a visszapillantó tükrök rögzítése lehetne igényesebb, de akkor nem ennyibe kerülne.

Teljesen elégedett vagyok az apró részletekkel. Például a kék Ikarus tábla az ajtó mögött is mennyire jó?!

A tükrök kilógnak, bocsi.

A másik oldalról már megvannak!

Hátulról is jó!

2021/08/28

2021/08/27

Matchbox 2008 American Superfast MB-19 '55 Chevy Bel Air Hardtop

Aki régóta követi a blogunkat, annak egyáltalán nem újdonság a TriFive függőségem – különösen az 1957-es változatot találom vonzónak. Hogy az 1955-ös Bel Air hogy kerülte el eddig e lapokat arra egy jó ok van: Szinte csak különleges kiadásokba került be.

A 2008-as, amerikai Superfast kiadásokat pont 2008 óta próbáljuk feldolgozni és még mindig nem értünk a végükre, nem vesztegetnék rájuk különösebben karaktereket, egy link az eddig megjelent postokra tökéletes ismertető az ügyben.

1955-ös Chevy szerepelt már nálunk, csak még sohasem a Matchboxtól. Az ok, hogy valamiért egyetlen egy, 1-75 szériás verziója létezik és hát elég csicsás lett szegényke. A spéci kiadásokban debütált verziói pedig... Hááát... Maradjunk abban, hogy ez a legszebb, a többi nem vonz kicsit sem.

A Matchbox valamiért csak spéci kiadásban szereti szerepeltetni az 1955-ös Chevy Bel Airt.

Megkockáztatom, hogy mind közül ez a legszebb.

Tényleg indokolt hogy speciális kiadásban szerepeljen. A többi verzióról nem merném megkockáztatni ezt a kijelentést.

 

2021/08/25

Matchbox Graffic Chrome Porsche 959 és Ferrari F40 - Matchcaps Porsche 959

A Matchbox Graffix/Graffic szériája ugyan nem volt túl sikeres és ebből kifolyólag hosszú életű sem, azért pár változatot elkészítettek erre a témára a sima fehérre festett 1-75-ös autók mellett. Voltak repülők, Specials méretű autók, Convoy-ból származó kamionok és Monster Truck-ok is. A szóló, vagy páros kiadások mellett igyekeztek különböző tematikus pakkokkal is fellendíteni az eladásokat, de mindegyik szett ugyanazon három összetevőből állt: teljesen fehér jármű/járművek, filctollak és matricák. De erről a részéről írtam már a Chevy 4x4 kapcsán

Maradva az alap elképzelésen, készült belőle krómozott autót/autókat tartalmazó kiadások is. Persze addig nem tűnt fel sehol, hogy van ilyen, amíg nem került a szemem elé az alábbi szett. A fehérek mellett eltörpülhet a mennyiségük, nem nagyon találkozni ilyennel. Fotózásakor a fiamnak eléggé felkeltette a figyelmét, szívesen rárabolt volna a három filctollra. Hiába no, a célközönség korában van, még ha a kisautók nem is nagyon érdeklik, a rajzeszközök annál inkább. Közölnöm kellett vele a szomorú hírt, hogy ez most még marad bontatlan. Egyelőre ezt sincs szívem kibontani, használni a filctollakat és a matricákat meg végképp nem akarom. Esetleg egy bontott példány jó lenne a Porsche 959-ből, ahogyan a fehér verzióból is olyan állapotban szereztem be egy példányt. Ráadásul abban a bejegyzésben kapásból mutattam egy krómozott 959-est, ami nagyon messze van ettől a változattól - Joe pedig kiegészítette a Matchcaps-es kiadással. Most azt a kettőt összegyúrva láthatjátok itt gyári kivitelben, ráadásul nincs is egyedül. Jó érzékkel a legnagyobb kortárs konkurensét, egy Ferrari F40-est mellékeltek hozzá. 

A Matchcaps-os 959-es kinézete csak egy dekorációval több ennél 
Jó érzékre vall ez a párosítás
Többféle matrica lap is létezik
Kedvcsináló a csomagolás hátulján
 

A hasonlóság okán ide kívánkozik újra, de ezúttal a saját Matchcap-es Porsche 959-es verzióját láthatjátok, szintén bontatlan kivitelben. A tyúk vagy a tojás kérdéskört itt nagyon könnyű eldönteni, ugyanis a Graffic 1993-as csomagolású, a Matchcaps pedig 1995-ös. Feltehetőleg a megmaradt Graffic-hoz készült kisautókat hasznosította így a gyártó.

Matchcaps Porsche 959
Eléggé szembeötlő a hasonlóság

2021/08/24

Matchbox CY-17 Convoy Scania Amoco Tanker

Mint azt a közelmúltban tudományos alapossággal tisztáztuk, az európai illetőségű vontató a ritkább a Convoy szériában. Hozzá ha az még csőrös is... Na, olyan csak egy van!

A típusismertetőn már réges-régen túl vagyunk, azon is merengtünk már, hogy a csőrösök miért tűntek el Európa útjairól, az 1-75 szériában megjelent két változata kapcsán.

A Twin Pack tartálykocsiból képzett vontatmány már végképp nem új ezeken a lapokon. Szerintem még mindig a legszebb tartályos vontatmány, amit a Matchbox azóta is készíteni tudott. Ez a példány két szempontból is érdekes. Egyrészt az Amoco egy az Amerikai Egyesült Államok keleti partján működő cég volt, amit a BP bekebelezett. Tehát a Scaniával párosítani eléggé érdekes – bár egy csomó olyan helyen is működtek (Olaszország, Oroszország, Ausztrália), ahol nem lenne elképzelhetetlen. Másrészt remekül megmutatja, hogy mennyire el tud bánni az ultraibolya sugárzás a kisautók műanyagjaival. Az igazán alattomos az, hogy amikor megveszed, akkor még nem is látszik, hogy bármi baja lenne, csak évek múltán jön elő a sárgaság. Léteznek varázsszerek, amivel ki lehet fehéríteni az ilyesmit, de több okból sem mernék nekimenni ezekkel egy kisautónak. Egyrészt nincs rá semmiféle tapasztalat, hogy hosszú távon mennyire roncsolja az adott műanyagot az ilyen. Másrészt szinte biztos vagyok benne, hogy a rajta lévő festés bánná.

Még mindig a legjobb tartálykocsi, amit kamionhoz a Matchbox készített.

Az Amoco motívum érdekes pont a Scanián, lévén az Egyesült Államok keleti partján működő cég, bár több helyen is működtek, ahol nem elképzelhetetlen egy csőrös, európai vontató.

Az az alattomos az UV fényben, hogy amikor megveszed még akár egyáltalán nem is látszik a műanyagon, hogy megtámadta, csak évekkel később sárgul be.

Annyira jók ezek az apró részletek!

Már a doboz "celofánján" is látszik a sárgaság.

2021/08/23

Matchbox 1990 Motorcity MC-15 Ford LTD Fire Chief

Úgy tűnik, hogy a kéklámpások mindig hálás téma. E sorozat első része a közelmúlt egyik legnépszerűbb postja, úgyhogy megkockáztatom a folytatást – talán ez a gyakoriság nem teszi unalmassá a nagy, amerikai tepsit.

Azt már a legelején tisztáztuk, hogy a Matchbox kétféle kivitelben is elkészítette ezt a járművet. Rendőrségi és taxi – és kifejezetten örvendetesnek találom, hogy ezt a hagyományt feleleveníteni tűnnek. Ez a verzió azonban afféle kakukktojás, hiszen a járőrautó verzióra épül, de nem rendőrségi jármű.

 
Volt ilyen ám a valóságban is! Ez a példány 1982-től 1990-ig szolgált. (Képek: Carcoms.com)

A tűzoltó parancsnoki autók a Matchboxnál régi, hálás és visszatérő téma. Ez a változat 1990-ben lát napvilágot, egy igencsak kívánatos Motor City készlet részeként – a méretarány igencsak változatos, de cserébe a járművek is vonzóan sokfélék. A post tárgyánál maradva: a rendőrségi kivitelen nem változtattak semmit, ami a keresőlámpák esetében teljesen rendben van, de a sebességmérő radar – mióta tudjuk hogy mi az a bigyó ott hátul – igencsak feladatidegen ebbe az uniformisba bújtatva. Még a piros-kék fényhíd az, amibe bele lehet kötni, hiszen ez egyértelműen rendőrségi módi, a tűzoltóknál inkább az egyszínű a megszokott. De mindezt megbocsátjuk, igaz?

A piros-kék fényhíd és a sebességmérő radar az, amibe bele lehet kötni, de a többi részlet hibátlan!

Szemlátomást játszottak vele.

A tűzoltók parancsnokának járműve régi és hálás téma a Matchboxnál.
A Motorcity MC-15 szett, amilyenben eredetileg lakott. Nem ebben a konkrét példányban, ez várja hogy sorra kerüljék.

Az oldalunkon eddig megjelent Ford LTD postok:

2021/08/20

Editions Atlas Ikarus Collection: Ikarus 260 BKV

Nemzeti ünnepünkre mi lehetne jobb téma, mint egy ikonikus magyar jármű? A múltban már bővebben érintettük a témát, hogy a DeAgostini és az Edition Atlas modellek egy tőről fakadnak. Édes testvérkéje pedig szerepelt is már nálunk korábban.

A Budapestiek főként ebben a színben láthatták az utcákon
Határozottabb az él a két szín között és ködlámpa is festett
A világosabb szín miatt jobban szemügyre vehető a beltere
Hátul jókora üres placc van, vagyis állóhely
Korabeli "utcakép"
Alap esetben a másik fele néz a talapzaton
Rendes plexi dobozt is kapott az Ikarus-os sorozatban

Eddigi Ikarusos bejegyzések a megmintázott eredetik gyártásának sorrendjében:

2021/08/18

Matchbox MB-61, Lucky Dip és MB-24 Porsche Cayenne Turbo

A Matchbox Porsche Cayenne Turbo értelmezéséről még 2010-ben írtam először és azóta jól el is hanyagoltam szegényt. Azóta csak a fekete és a vajfehér Superfast verzió került csak bemutatásra, utóbbi ráadásul inkább csak mellékszereplő volt.

Ezen csorbát kiköszörülendő most mindjárt hármat is mutatok!

A színét leszámítva megegyezik az ezüsttel
Rendszám fejtők előnyben
Több színvariáció is készült ezzel a dekorációval, ...
... pontosabban az összessel ami addig megjelent
Némi árnyalatbeli különbség felfedezhető közöttük
A Cayenne alatt is jól néz ki ez a kerékgarnitúra
Amikor a kormány még úgy is nézett ki, mint egy kormány
Rendszám nincs, de a lámpák részletesebb dekorációt kaptak
Matchbox MB-61 Porsche Cayenne Turbo NRFB
Jellemző a hosszú papíros csomagolás hátuljának felső részén levő termékajánló
Egyszerű fehér doboz egy nyomtatott etikettel