2007/01/13

Matchbox Light & Sound

Belenyúltam, megint belenyúltam! Nincs mese, kell a legfrissebb kiadású Charlie Mack könyv, hogy be tudjak azonosítani bizonyos modelleket – bár jelen esetben az sem segítene kicsit se. Talán 1990 volt az első év, amikor piacra dobták a Light & Sound modelleket. Talán azért, mert az első katalógus, amiben nyomát leltem, az 1990-es nemzetközi volt, ahol Lasertronic néven bukkannak fel. A következő amiben nyomuk van a 96-97-es ahol ugyanezeket Light & Sound-nak hívják. Charlie Mack cserben hagy, mert az amúgy zseniális munkájában a későbbi Real Talkin kapcsán egyetlen sort ejt el a „korábbi Light & Sound sorozat továbbfejlesztéséről”, de a Light & Sound-ot nem tárgyalja. Areh szintúgy csak Real Talkin-t „tart”, melyek között van egy az enyémhez hasonlatos Ford Sierra. De mi is ez az egész? Korábbi Superfast modellek felhasználásával – az ablakok egységesen átlátszatlanok lettek, az interiőrt kihagyták, illetve ahol volt, a nyitható karosszériaelemeket zártak váltották fel – hozták létre a Light & Sound-okat. A kis test valamiféle elektronikát rejt, mely a tetőn lévő két apró ledet villogtatja, illetve egy parányi csipogón keresztül szirénázik. A későbbi Real Talkin – a nevéből állati nehéz kisütni – beszél is hozzá, nem csak szirénázni tud. Hogy a technológia hogyan működik – gombelem táplálja, vagy valami más – sajnos nem derül ki, mert ehhez tönkre kéne tenni valamelyik modellt, amit érthető módon nem szeretnék. A szirénázást úgy lehet életre kelteni, hogy az első tengelynél lenyomjuk a járgányokat. Mivel mindhárom Light & Sound modellemből van legalább egy Superfast változat is „raktáron”, ezeket majd később szándékozom tárgyalni. Első ránézésre a karosszériákon nem változtattak érdemben, csak az alvázról tűnt el – érthetően – az MB-sorszám, de minden más megmaradt. A Mercedes-Benz 500 SEC-ről azonban eltűnt előröl a nagy Mercedes csillag, de hátul megmaradt. Vajh’ miért? Annyiban mázlim van, hogy ezeket a korántsem gyakori darabokat bagóért vettem és bár nem makulátlanok – a Sierra összes műanyag eleme lötyög, a körbefutó dekorcsík-lökháríró műanyag darab egyenesen meg van sárgulva –, arra nem is számítottam, hogy tizeniksz évvel a gyártásuk és valószínűleg egy kisgyerek használata után még működnek. Ezzel szemben csak a Merci néma, a Ford Supervan II és a Sierra is tökéletesen működik. Arra azért kíváncsi lennék, hogy a Sierrára milyen apropóból került amerikai vészhívószám (911) és „Sheriff” felirat! A járgányoknak nem találtam semmiféle sorszámot az alján, úgyhogy a könyvelésembe is homokot szórnak.

Az első nyom, 1990-es Matchbox katalógus, még Lasertronic elnevezéssel.

A második és egyben utolsó nyom, a 96-97-es katalógus már Light & Sound-ként emlegeti őket.

Szolíd gyűjtemnényem, Ford Sierra XR4i, Ford Supervan II és Mercedes-Benz 500 SEL



Így működnek. Az első videó ezen az oldalon jól bemutatja, hogy hogyan idegesítettük volna velük halálra a szüleinket gyerekkén!

2007/01/04

Előttem az utódom – Part II.

Sántít kicsit a cím, de felvállalom – alább majd kiderül, hogy miért. A Matchbox a Mattel idők előtt nem nagyon birizgálta a Bajor Motorművek termékeit. 1976-ban jelent meg a 3.0 CSL – e sorok egyik tárgya – 1981-ben az M1 – a bajorok balsorsú szuper-sportkocsijának külön cikket szándékozom szentelni majd egyszer –, aztán 1985-ben az E30 323i. Később, már Mattel fennhatóság alatt persze sorban jöttek és jönnek az egyéb BMW modellek, de ezeket már nem tartom igazi Matchboxnak, nincsenek is meg és így tovább. Az „előttem az utódom” sorozatba csak attól került pont ez a két járgány, mert mindkettő bömös. Más nem igazán köti össze a CSL-t és az E30-at. A 3.0 CSL a BMW Motorsport részlegének első munkája. A „Batmobil” becenév a versenyváltozat jókora hátsó szárnya miatt ragadt rá. Szép sportsikerek fűződnek a géphez. Az első BMW melyben ABS is volt, 1973 és 1979 között ötször nyerte meg az Európai Túraautó Bajnokságot. Ez azért felettébb érdekes, mert a gyártása 1975-ben fejeződött be, hogy átadja a helyét az utód hatos sorozatnak. Köszönhetően a BMW hathengeres motorja folyamatos fejlesztésének – mely a hengerenkénti négyszelepes megoldásban csúcsosodott ki –, és a 3,2 literes lökettérfogata 3,5-re nőtt, a kezdetben 340 lóerőt produkáló versenyszörnyeteg végül már 430 mént eresztett a hátsó kerekekre. A versenyváltozat homologizációjához szükséges volt, hogy az utcai változat is megkapja a nagyobb motort. 1974-ben az utcai CSL a 3,2 literes erőforrással már 206 lóerőt produkált. Az autó Matchbox-féle értelmezése szerintem nagyon bénára sikeredett. Szerény véleményem szerint a narancssárga, nyitható ajtós kisautó köszönő viszonyban sincs az eredetivel! Hol van a határozott cápaorr, mely annyira jellemző a korabeli bömösökre? Vagy a csónakszerűen lefelé ívelt karosszéria? A Matchbox a valódi gyártás után egy évvel debütált – legalábbis az alvázán olvasható dátum szerint, és meglepő módon az első katalógus is, amiben felbukkan az MB-45, az 1976-os. Areh is csak két változatot jegyez, a mellékelt képeken is látható narancssárgát és egy rendőrségi festésűt.Stinger komával – helyiérdekű BMW szakértőnkkel – először egyetértettünk abban, hogy márpedig ilyen állat nincs is, mert a tisztességes E30-as kabrió az biza bukókeret nélküli szivar. Aztán rá kellett ébrednünk, hogy az internet jó barát és megleltük az eredeti képeit is. A Baur-Cabrio tényleg ilyen. Mint az az autóiparban oly gyakori, a hármas sorozatú E30-as BMW-k rongytetejű változatát a Baur nevű cég is készítette. Ebből kifolyólag az alváz szerint 1985-ben debütáló, de először csak az 1986-os katalógusban szereplő MB-39 korrekt reprodukciója gyermekkorom álomautójának. (Az eredetit csak a közelmúltban sikerült kipróbálnom.) Areh számos festési változatot jegyez, ami nem csoda, mert Twin Pack-ban, de még Convoy Action Pack-ben is felbukkan – ez utóbbiban mint az autószállító kamion egyik „utasa”. Ez utóbbi szépen kivitelezett, korrekt miniatúra, az előbbi azonban egyáltalán nem az.



"Gyere Batman..."


"száljunk be a Batmobilba!"


Kár, hogy a Matchbox köszönő viszonyban sincs ezzel az eredetivel. Természetesen nem a hátsó szárnyra és a spoilerekre gondolok!

E30 323i kabrió Matchboxban...
...és eredetiben. Mindkettő nyammm!


Kettecskén

Mégkettecskébben

2007/01/03

Matchbox rajongói mobil

Kicsit rajongó? Igaz, hogy Mattel féle, kortárs Matchbox-okkal ékesített, amiket én alapvetően ipari hulladéknak gondolok, de akkor is kafa. Ytse lelte fel. (Mivel ez az átok már megint tojik megkattinthatóan megnövősre kitenni, itt az eredeti kép.)

2007/01/01

Rend a lelke...

Nekiduráltam magam és 2006 legvégén kipakoltam a gyűjtemény feldolgozatlan darabjait, átcsoportosítottam a dobozokat és átrendeztem a tartalmukat. Mivel nagyjából rájöttem, hogy hogyan tudok elfogadható képeket készíteni - köszönet Greg Apónak a tippekért -, a rendrakás után valószínűleg felgyorsulnak itt az események. Már csak idő kell majd hozzá, hogy gyárthassam a postokat szép sorban. A mellékelt képen a már kipakolt, de még dobozolatlan állapot látszik. Bevallom engem is meglepett a mennyiség! ;-)