Amikor 1982-ben a Matchbox előrukkolt a Convoy sorozattal, akkor az 1-75 sorba bekerült a Kenworth COE. Gondolom azért, hogy lehessen cserélgetni a vontatókat a Convoy szerelvények közt. Amit ebben a postban láthattok, az első verziója a csak az 1-75 szériában szereplőknek. Igazából nem is voltam tudatában, hogy nekem van ilyen, aztán a minap rendezgetés közben tűnt fel, hogy a hiányos, meg roncs Convoy dobozomban ott árválkodik egy ilyen – nekem legalábbis – fontos darab. Szegény kapott a sorstól rendesen, cserébe érdekes.
Oldalak
2022/04/29
Matchbox MB-45 Kenworth Cabover Aerodyne (1982-83) - FRISSÍTVE!
2022/04/27
Matchbox MB-11 Superfast Mercedes-Benz E Class (2006)
Néha nagyon nem értem, hogy a Matchboxnál – az aktuális tulajdonostól függetlenül – mi, miért történt. Ha megkattintjátok a „Mercedes-Benz” tag-et, akkor látni fogjátok, hogy egyértelműen a kezdetektől fogva jó kapcsolatot ápoltak a gyártóval. Mégis legendás típusok maradtak ki, soha nem volt „Állólámpás” (W115), vagy „Zöldséges” (W123) – bár ez utóbbi a közelmúltban változott és lesz is róla post előbb-utóbb – Matchbox.
Azt meg végképp nem értem, hogyha valamire megszerezték a licencet, akkor mi a csudáért bántak vele mostohán? Mert ezzel a második generációs E-osztállyal (W210) – úgy is ismert, mint a „Pápaszemes” – pont ezt tették.
„A legrosszabb
Mercedes”
Az
E-osztály a közepes méretű luxusautó a Mercedes-Benz
kínálatában. A fentebb említett, általam a Matchboxtól erősen
hiányolt elődtípusok is ebbe a méretkategóriába esnek és még
további, szintén legendásnak számítók is. (A jó hír az, hogy
van „mocorgás” e téren, már „csak” be kell szerezni a
hiányzókat, ami nem egyszerű, mert a börzék sztárjai lettek, a
nepperek vérmérséklettől függően a szupermarketekéhez képest
három- ötszörös áron lehet őket megvenni.) A második,
1996-2002/2003 (a kombit egy évvel tovább gyártották) generáció
nagyon megosztó típus, egyesek szerint a valaha volt legrosszabb
Mercedes-Benz. De most átadnám a szót Csikós Zsoltnak, aki
közismerten az idősebb Mercedesek pontifex maximusa és tökéletes
cikket jegyez a W210-ről.
Gyári promó videó a W210-ről, 1995-ből.
Miért tettétek?
Azt
gondolom, hogy a W210 megmintázásakor alapos és remek munkát
végeztek, de valamiért egyáltalán nem tudtak mit kezdeni vele. Én
összesen hét verzióról tudok az 1998 és 2006 közti időszakból
– bár kimaradtak évek (2000, 2001, 2004, 2005) – és egészen
őszintén a hétből egy az, ami nagyon tetszik, egy van ami szo-szo
és egyik sem az, amit ebben a postban láthattok.
A 2006-os Superfast szériában jelent meg ez a sötétbordó, taxi motívummal aljasított darab és úgy gondolom, hogy sokkal jobb lett volna, ha „csak” egyszerű, elegáns szedán marad. Ha taxi, akkor miért bordó? Ha taxi, miért nincs szabadjelzője – jó, ez költői kérdés? Egy német taxi – azzal a jellegzetes krém színnel –, szabadjelzővel világbajnok lenne egy ilyen spéci szériában! Ez így, jobb lenne ha inkább nem lenne.
Kár érte, nagyon jó az öntvény, de ez így, ezzel a dekorral...
Pápaszemek. Ezen az autón szeretem, a Bentley Continental GT-n meg ki nem állhatom. Ne elemezzétek, de mindig az volt a benyomásom róla, hogy az mintha ennek lenne az olcsó, kínai koppintása...2022/04/25
Matchbox Mercury Park Lane Police (Lightbar) Code Red – UPDATE
Az idén januári post közvetlen folytatása ez a mai, hiszen csak annyit tudok hozzátenni az ott leírtakhoz, hogy szert tettem a gyakori, oldalán is tampon nyomott verzióra. Jöjjenek a képek!
2022/04/24
Matchbox Convoy CY-39 Ford Aeromax Ford Box Trailer
Visszatérve a normál Convoy sorozathoz egy Ford Aeromax szerelvényt tartogatok mára, ami Ford motívumot hordoz, szóval ezért van az, hogy a címben kétszer szerepel a szó és nem azért mert „maga mindent kétszer mond, kétszer mond”.
Az Aeromax vontatóval ebben a postban foglalkoztunk behatóbban, és hasonló szerelvény is szerepelt már e lapokon, a „feljavított vontató, feljavított pótkocsi” Premiere szériából.
A post tárgyát érdekes módon nem tárgyalja a Convoy Project amit afféle bibliaként forgatok a témában. A dobozán olvasható dátumból úgy sejtem, hogy 2001-ből való.
2022/04/22
Matchbox Action System: Builders - Volvo Frames Truck
Volvo Container Truck függőségem ügyében már nem is mentegetődzöm – bár most hagytam nektek időt, hogy kiheverjétek a túladagolást, hiszen az utolsó ilyennel foglalkozó post februárban volt.
Amit ebben a postban láthattok, az éppúgy egy derivátuma a konténeresnek, mint a Zoo Truck, vagy a Cable Truck – vagy hát a csuda se tudja, hogy melyik verziója a melyiknek, a lényeg, hogy azonos alapokra épülnek.
A Frames Truck egy 1997-es csomagból származik, ahol egy faház előre elkészített falkereteit hordozza, melyek teljesen egyformák. A plató magas oldalfalai nem szimmetrikusak, a bal oldalon jókora pöcök áll ki belőle, aminek akkor derül ki az értelme, ha látjuk, hogy egy daruskocsi a másik jármű a készletben. Ennek kinyújtható-visszahúzható gémje van, így azzal le lehet borítani a rakományt. Érdekes, hogy az én példányomhoz mellékelt keretek nem azonos színűek, három sötétebb, egy világosabb barna – már-már krémszínű. Mivel a színűk homogén, nem hiszem hogy az UV dolgozta volna meg őket így, ezek ilyenre sikerültek.
Ugyanez a teherautó még egy helyen, egy 1998-as, farm témájú készletben szerepel, ahol két szalmabálát szállít – a mellékelt képen láthatjátok az eltéréseket. Gondolom mivel a falkeretes verzió volt először, mindkettő „Frames Truck” néven fut.
2022/04/20
Matchbox MB-21 Reanult 5TL - UPDATE
Az idén ötven éves a Renault 5-ös ami remek alkalmat ad arra, hogy ismét elővegyek ilyeneket a ládafiából – különösen, hogy teljesen véletlenül pont kéznél is voltak.
Le Car
Nagyon
kedvelem azokat a kisautókat, amik – legalább többé-kevésbé –
de követik az eredeti jármű megjelenését. Az 1980-ban debütáló
„Le Car” festésű, sárga Matchbox pont ilyen. A Renault az
AMC-vel szövetkezett annak érdekében, hogy a nagy vízen túl,
1300 kereskedője kínálatába bekerüljön a francia kisautó.
Javában tombol az olajválság, nagyot mennek az USÁ-ban
subcompact-ként emlegetett, ottani mércével parányi, de cserébe
igencsak visszafogott fogyasztású olyan autók, mint a Honda Civic,
Volkswagen Rabbit-ként forgalmazott Golf – hogy csak a
legismertebbeket említsem. 1976 és 1980 közt csak a háromajtós
verziót forgalmazzák, majd 1981-ben debütál az ötajtós. Az
USÁ-ban 1983-ig forgalmazzák a típust, amit a Renault 11-en alapuló, Renault Alliance vált – ezt már Wisconsinban szerelték
össze. Kanadában viszont egészen 1985-ig forgalmazzák a „Le
Car-t”, mikor az első generációs 5-öst kifuttatta a Renault.
Ami
több mint meglepő, hogy legalább két rendőrség használta az
Egyesült Államokban a flottájában. Az akkor 600 lelkes,
washingtoni LaConner városa hármat vásárolt belőle. A Renault
fel is használta a hirdetési kampányában LaConner rendőreiről
és járműveikről készült képeket. Maine-ben, Ogunquit városában
– 2020-ban 1577 lakosa volt – a hetvenes évek végén, a
nyolcvanas évek elején is használtak Le Car-okat, amiről viszont
képeket is sikerült találnom.
Le Matchbox
Az
amerikai kivitelű Renault 5-ösön nem változtattak az európai
5TL-hez képest. A legszembeszökőbb különbség, hogy az első
lámpái maradtak szögletesek, míg az USÁ-ban forgalmazottakon
ezeket kör alakúakra cserélték – az akkori előírások miatt
ez kötelező volt. Az apróbb eltérések – szélességjelző
fények elől-hátul – szintúgy hiányoznak. Azt hiszem ezek talán
megbocsáthatóak, hiszen amúgy kitűnő modellről van szó.
Az
én példányomon valamelyik előző tulajdonos piros festékkel
kiemelte a hátsó világítótesteket. Nagyon precíz munkát
végzett, de annyira, hogy utána kellett néznem, hogy ez biztosan
nem gyári verzió. Nos, nem az, de nekem nagyon tetszik az eredmény.
2022/04/18
Matchbox G3 Racing Specials Superset Porsche 910
Ha már legutóbb a Matchbox Porsche 910-nél említettem a matrica verziókat, akkor mutatok annál egy jóval
szebb állapotút, ami az 1970-ben megjelenő Matchbox G3 Racing Specials
Superset elnevezésű (lásd alább) készletből származik. Az alapja ugyanaz a kivitel
amit rendbe tettem, ám ebben a szettben található volt egy matrica ív
is, amivel ki lehetett dekorálni a benne levő kisautókat. Ez sem túl
gyakori, ezért szerencsés voltam, hogy belefutottam egy igencsak kedvező
árú és szép állapotú darabba. Persze ez sem makulátlan, de ez itt
koránt sem annyira szembeötlő. Ha választanom kellene, hogy melyik
tetszik a legjobban, akkor erre voksolnék, így már igazi versenyautós
kinézete van, sokat dob rajta az a matrica szett.
2022/04/17
Global Way MAN TGX XXL Wasa
Afféle „szegény ember Convoya” kerül ebben a postban terítékre, hiánypótló jelleggel, merthogy a Matchboxban az európai nyergesvontatók indokolatlanul alulreprezentáltak – ha jól számolom három a hét jenkivel szemben, amiben a legeslegújabb Convoyok nincsenek is benne, mivel financiális okokból olyanjaim nincsenek.
A helyzet az, hogy a MAN
TGX XXL szerepelt már e lapokon 1:64-es
méretarányban, illetve ugyanettől
ugyanez a vontató tartálykocsival is járt
már itt. Én hajlok a jó szóra és az utóbbi post egyik
kommentjében felmerült, hogy ez nem Jim Beam TGX
hanem TGA, de ha már az 1:64-re is TGX-et írt a Welly, az több
mint gyanús.
Van némi kavarodás a gyártó táján is, igyekszem tisztába tenni a kérdést. A gyártó egész biztosan a Globalway, erre itt a bizonyíték. (Nekem nagyon lassan jön le.) A Tesco tartályosnál úgy kerülhetett rá a Realtoy embléma, hogy ők a Globalway-el gyártatták le a szerelvényt.
Míg a Tesco-s verziót játékszerre szabatta a megrendelő, ez a szerelvény is inkább afféle nézegetni való, törékeny cucc, mint a Family Frost-os Iveco(nak látszó) kamion. A félpót ugyanolyan és ha megnézitek a kerekeket, azok is megegyeznek ezzel.
A vontatmányon oldalt és hátul matricák vannak – pont úgy mint a fentebb említett Family Frost szerelvényen. A Wasa egy 1919 óta létező, svéd sütőipari cég és állítólag bitang jók a kekszeik, de ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom.
Egy kicsit visszatérnék még a vontatóhoz: Az iskolapéldája annak, hogy mennyit számít egy jó kerékszett, meg némi festék. A Wasa-s szerelvényen sokkal több részlet van festékből – például az ajtók feletti „tetőtéri” ablakok, ablaktörlőlapátok – és sokkal „felnőttesebb” tőlük az egész.
Pótolja a hiányt, ezért került ide.
2022/04/15
Matchbox SF-01 Mercury Park Lane Police (Lightbar) 1986
Ha nem először jártok az oldalon, akkor tudjátok, hogy a Matchbox Mercury Park Lane rendőrautó nagy kedvencünk aminek elég komoly sorozatot szenteltünk. Ha először jártok az oldalon, akkor viszont ajánlom figyelmetekbe a Bubba-Gump ráklistát, amiben az összes itt megjelent változatra találtok linket – az elsőknél alapos típusismertetővel is!
Amit ebben a postban
láthattok, az egy 1982-es, az Egyesült Államokban forgalmazott
Superfast kiadásból való. Ugyanezt a motívumot egy évvel később,
1987-ben
a Laser Wheels szériában is elsütik. A két
kisautó közt csak a kerék az eltérés, amúgy teljesen
megegyeznek.
2022/04/13
Matchbox Hitch'n Haul 2021 MBX Wave Rider
Tavaly márciusban hoztuk hírnek, hogy a Mattel feltámasztja a szériát. Matchbox kolléga akkor megírt mindent amit érdemes volt és akkor már tudni lehetett róla, tessenek kedves lenni visszakattintani!
Akkor még nem tudhattuk, hogy nálunk fogja-e a Mattel forgalmazni vagy sem, de a boltokba került, és nem volt különösebben nehéz beszerezni sem, mert a szóló kisautókhoz képest némileg magasabb ár sokakat visszatartott a vásárlástól. A megjelent kettőből nekem csak a szörf témájú tetszett, a stratégiai csapásmérő betonkeverős szett nem. Ez előbbiből viszont beszereztem mindkét változatot – de ne szaladjunk ennyire előre!
Doppelkabine mit
Travel Trailer
Nem
vitás, hogy a Hullámlovas szett a legtöbbünk számára a
duplakabinos-platós (DoKa) Volkswagen T3 Transporter miatt vonzó –
vagy éppen taszító. A típusról már írtunk korábban, egy
Matchbox átalakítás kapcsán, szóval ismertetőért
tessenek kedves lenni oda klattyintani.
Ha én autógyártó lennék, akkor magam tenném fel a netre ezeket a jó kis marketingfilmeket, normális minőségben. VW T3 marketingfilm első rész. Sajnos a DoKá-t egyikben sem tárgyalják.
A szettben mögé kötött lakókocsi – minden valószínűség szerint – nem valós járművet mintáz, porsche kolléga már többször is értekezett róla, mert nem újdonság – mindazonáltal kedveljük.
Mutasd a platód,
megmondom mi vagy!
A
Matchboxnál 2016-ban debütál a típus és a szokásos eltérő
színek, díszítések és kerekek adta verziókon kívül háromféle
fontos, de elsőre nem is feltűnő változatban létezik. Az alváza
műanyag, de a karosszériája lehet fémből és műanyagból is. Az
utóbbiból van a kevesebb, összesen háromról tudok 2017 és 2019
közöttről és mindhárom Color Changer(s), azaz a színváltós
szériából való. Érdekes, mert ezt régen fém karosszériával
is megoldotta a cég – a
hőmérséklet függvényében színt váltó járgányokról itt
érdemes kutakodni. A műanyag karosszériásoknak üres a platója
és úgy van két darabból, hogy törés nélkül, egyenes vonalban
ér össze a két alkatrész.
A fentiekből logikusan következik, hogy a fém karosszériásoknak ezzel szemben két változata van, az üres platós, illetve az amin egy kerék, egy lánc és valamiféle táska van. Ezeknél a plató – és egyben a beltér – műanyag alkatrésze úgy ér össze, hogy abba U-alakban, mint egy nyelv lóg bele a fém karosszéria. Így leírva meglehetősen bonyolultan hangzik, de a képek egyértelművé teszik. Így a Wave Rider pack is kétféle változatban létezik.
Surf nazis must die!
Én
tökéletesen elégedett lettem volna a Transporterrel és a
lakókocsival, azonban a Mattel istenségei úgy döntöttek, hogy a
szörfös témát kimaxolják és ezért mellékeltek hordozható
műanyaghullámot, bele illeszthető szörfössel, szörfdeszkákat
és napozóágyas henyélőt is. Valami értelmesebbnek jobban
örülnék, pl. szállítható szörfdeszkáknak, Baywatch-toronynak
– ennyi műanyagból kijöttek volna azok is.
A DoKa Transporter festése eléggé passzív-agresszívre sikerült, a „Csak helyieknek!” (értsd: helyi szörfösök számára) felirattal, meg a kivehetetlenül apró betűvel írt szörfös névsorral. Az előbbiről a „Surf Nazis Must Die!” (Szabadfordításomban: Pusztuljanak a szörfös nácik!”) című film jutott eszembe, ami nem vicc, mert viccnek kicsit erős lett volna. Sokáig minden idők legalacsonyabb IMDB pontszámával bírt és teljesen jogos volt a dolog. Én megpróbáltam megnézni egyszer és nem sikerült. Aztán persze jöttünk mi és odavágtunk az Álom.net című alkotással, ami csak annyiban jobb, hogy vannak benne látványosan kidobott, vonzó női idomok, de ugyanúgy vallatni lehetne vele és több agysejtet pusztít mint egy üveg vodka. Bocsánat, elkalandoztam!
A „Matchbox Surf Club El Segundo”, meg „Mattel” feliratok valószínűvé teszik, hogy a névsor Mattel alkalmazottak nevét rejtik és mint ilyen újabb húsvéti tojással van dolgunk, ami nem állna messze a cég szellemiségétől, de míg anno Jason Richman neve tökéletesen olvasható volt és némi nyomozás után el is tudtam érni egy villáminterjú erejéig, ez esetben erről le kell mondanom. Annyira aprók a betűk, hogy sajnos kivehetetlenek a nevek.
Nem rossz szett ez, de a kiegészítőből a kevesebb, de igényesebb, több lett volna.
Az egyik változat, mindenfélékkel a platón.2022/04/11
Matchbox Porsche 911 Turbo és GT3 - UPDATE
Régen volt szó nálunk a 2000-ben debütáló Matchbox Porsche 911 Turbo-ról. Egész pontosan két bejegyzés volt eddig róla, a bemutatót egy Superfast verzió követte. Valahogy eddig háttérbe szorult, ezért most mindjárt újabb kettőt is mutatok belőle, egy kevésbé és egy nagyon jól sikerült példányt. Felmerülhet a kérdés, hogy a címben miért szerepel a GT3? Nos, az egy hiba okán keveredett ide, ugyanis elrontották a papírját, rossz típust írtak rá. Nem csak az én példányommal van a gond, ez tömegesen így került forgalomba.
Elsőként a 2012-es lila Turbo-ról ejtenék pár szót. Elsőre talán a borzalmas szót tudnám használni a színe kapcsán, amire ráerősít a piros beltér is. Utóbbi más színben talán enyhíthetne még az összképen, de így a tökéletes kerék választáson és az egyszerű de tökéletes oldalsó dekorációnak jut ez a feladat. Lámpafestéseket hiába is keresünk, annak lehetőségét elvitte az oldaldekor, hiszen megszokhattuk már, hogy vagy ez, vagy az, a kettő együtt már nem megy.
Ezzel el is ékeztünk az álnéven futó GT3-hoz, ami a kivitelét tekintve ugyanezt az elvet követi, azzal az apró eltéréssel, hogy ez jól is néz ki. A lámpafestés hiánya igazából csak hátul zavaró, ráadásul egy piros paca is elég lett volna, ha már az oldala miatt be volt készítve ez a szín is. A fekete és a kék változaton megismert mintát vitték tovább még az ízlésesség határán belül. Itt tetszik a piros beltér is, aminek köszönhetően a hátsó szárny is ilyen színű, de passzol a külsőhöz.
Végére hagytam a leginkább "egyben levőt", a piros, 2016-ban megjelent Exotic néven futó ötös csomagban felbukkanó változatot. Jó szín, passzol hozzá a barna belső. Kapott lámpafestéseket és az ötküllős felni is jó választás volt. Gyakorlatilag semmivel nem kevesebb mint a már mutatott Superfast verzió.