Oldalak

2022/04/20

Matchbox MB-21 Reanult 5TL - UPDATE

Az idén ötven éves a Renault 5-ös ami remek alkalmat ad arra, hogy ismét elővegyek ilyeneket a ládafiából – különösen, hogy teljesen véletlenül pont kéznél is voltak.

Le Car
Nagyon kedvelem azokat a kisautókat, amik – legalább többé-kevésbé – de követik az eredeti jármű megjelenését. Az 1980-ban debütáló „Le Car” festésű, sárga Matchbox pont ilyen. A Renault az AMC-vel szövetkezett annak érdekében, hogy a nagy vízen túl, 1300 kereskedője kínálatába bekerüljön a francia kisautó. Javában tombol az olajválság, nagyot mennek az USÁ-ban subcompact-ként emlegetett, ottani mércével parányi, de cserébe igencsak visszafogott fogyasztású olyan autók, mint a Honda Civic, Volkswagen Rabbit-ként forgalmazott Golf – hogy csak a legismertebbeket említsem. 1976 és 1980 közt csak a háromajtós verziót forgalmazzák, majd 1981-ben debütál az ötajtós. Az USÁ-ban 1983-ig forgalmazzák a típust, amit a Renault 11-en alapuló, Renault Alliance vált – ezt már Wisconsinban szerelték össze. Kanadában viszont egészen 1985-ig forgalmazzák a „Le Car-t”, mikor az első generációs 5-öst kifuttatta a Renault.

Amerikai változatú Renault 5 hirdetés 1988-ból. (Kép: Auto.cz)

Ami több mint meglepő, hogy legalább két rendőrség használta az Egyesült Államokban a flottájában. Az akkor 600 lelkes, washingtoni LaConner városa hármat vásárolt belőle. A Renault fel is használta a hirdetési kampányában LaConner rendőreiről és járműveikről készült képeket. Maine-ben, Ogunquit városában – 2020-ban 1577 lakosa volt – a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején is használtak Le Car-okat, amiről viszont képeket is sikerült találnom.

LeConner rendőrségi járműveit a Renault felhasználta a hirdetési kampányában is. (Kép: Auto.cz)

Ez már Ogunquit rendőrei és szolgálati járműveik Main államból. (Képek: Auto.cz)

Le Matchbox
Az amerikai kivitelű Renault 5-ösön nem változtattak az európai 5TL-hez képest. A legszembeszökőbb különbség, hogy az első lámpái maradtak szögletesek, míg az USÁ-ban forgalmazottakon ezeket kör alakúakra cserélték – az akkori előírások miatt ez kötelező volt. Az apróbb eltérések – szélességjelző fények elől-hátul – szintúgy hiányoznak. Azt hiszem ezek talán megbocsáthatóak, hiszen amúgy kitűnő modellről van szó.

Az én példányomon valamelyik előző tulajdonos piros festékkel kiemelte a hátsó világítótesteket. Nagyon precíz munkát végzett, de annyira, hogy utána kellett néznem, hogy ez biztosan nem gyári verzió. Nos, nem az, de nekem nagyon tetszik az eredmény.

Az amerikai verziónak kör alakú első lámpái voltak, szóval ez a részlet nem stimmel.

A csík, a felirat, a szín viszont igen.

Egy előző tulaj annyira ügyesen pimpelte meg a hátsó lámpákat pirossal, hogy nyomoznom kellett, hogy nem gyári-e.

Nagyon jól sikerült összehozni a műanyagból készült harmadik ajtó színét a karosszériával.

1 megjegyzés:

Trolleybus írta...

Akkori USA-szabványú izzók, megbocsátható eltérés, miután sokszor nem is sikerült túl esztétikusra az utólagos "műtét".

Megjegyzés küldése