Oldalak

2023/05/31

Majorette No. 240 Chevy Impala Police

A Majorette eleve nagyon sokáig gyártotta a Chevrolet Impala rendőrautókat – mint ahogy azt már egy korábbi postban alaposan körüljártuk – de mind közül azzal a festéssel a legtovább, amit ebben a bejegyzésben láthattok.

Az előbbi linken olvashatóakat afféle – a típusismertetőt is tartalmazó – előzményként felfogva ez alkalommal csak ezzel a verzióval foglalkoznék. Nekem az összes közül ez a kedvencem, mert nagy vonalakban New York rendőrségének egy régebben használt, de szerintem mind közül a legszebb festését idézi fel.

A festése erre a régebbi NYPD sémára emlékeztet. Ez amúgy egy Chevy Caprice. Nem veszek rá mérget, de úgy tűnik, hogy a szögletes Impalát nem használta New York rendőrsége. (Kép: Flickr)

1999-ben debütál, pont olyan „nyolcpöttyös” kerekekkel mint a fenti postban is szereplő taxi változat. 2001-ben váltja egy ötágú csillagot mintázó kerekű verzió, ami egészen 2009-ig marad a 200-as sorozatban. 2010-ben debütál az a nagyobb kerekű verzió, amit ebben a postban láthattok. Egyúttal ez az öntvény hattyúdala is. Tehát az öntvény teljes, 24 éves „pályafutása” során, 11 évig ezzel a festéssel készült.

Az alváz bizony fém. #regenmindenjobbvolt

Ezzel a kerékkel csak 2010-ben, a festés és az öntvény utolsó évében készült.

Bár ez a leggyakoribb, ez a kedvenc verzióm belőle, mert a fentebb látható NYPD festésre emlékeztet.

És igen, nyithatóak az ajtajai. #regenmindenjobbvolt

A beltér elnagyolt, de azért a kormánya nem pizza. #regenminden... de tudjátok úgy is.

Masszív és még jól is rugózik - a kisebb kerekű verziók még jobban. Merthogy #regen... bla-bla-bla

2023/05/29

Matchbox MB-15 Peugeot 205 Turbo 16

A Peugeot az a márka, ami a legritkább a Matchboxnál a feldolgozások számát tekintve. Az 1-75 szériában talán ha kétszer szerepel, ha a Super Kings-t, meg a Models of Yesteryear-t is ide vesszük akkor jó ha négyszer – nyilván a típusokat tekintve, nem a verziókat. Mai szeánszunk tárgya hozzá még egy B-kategóriás versenyautó is.

Típusismertető kiszervezve
Elégedetten hátradőlhetek az ügyben, mert csak annyi dolgom van, hogy két linket ideszúrok: Szándékosan nem rangsorolok, mert az Autó Motor és a SuperRally.hu írása remekül kiegészíti egymást, tehát a fogyasztási sorrend nagyjából tetszőleges. A lényeg az, hogy mindent elmondanak és megmutatnak az autóról. Kiegészítendő a fentieket egy rajongói videót szeretnék mutatni, nem mellékesen a veszett töpörtyű hangja miatt is.


1985-1989
Az 1-75 sorozatban MB-15-ként 1984-ben debütál és 1989-ig marad is. Az eredetit inkább kevésbé mint többé imitáló versenyfestésen az első évben piros a 205-ös felirat, később már kék mint az én példányomon is. 1991-ben MB-25 lesz és narancssárga alaszínű, teljesen új versenyfestést kap, ami 1992-re citromsárga alapra vált. A kettő közül az utóbbi a szebb. Mielőtt kikerül az 1-75 sorból, 1991-ben egy német speciális kiadásba is bekerül, egyszerű, de igen ronda árnyalatú zöldben.

Viszonylag nagy, a méretaránya 1:55-höz. Mint az látható a hátsó fertály nyílik ahogy az eredetin is, hogy hozzáférést adjon a középmotorhoz. Már korábban is láthattuk, hogy a rallyautóknak jól tud állni a Convoy-kerék, mint terepgumi – legutoljára pont az MC-20-ból származó járművön.

Az én példányom az MC-20 szettből származik – link a teljes tartalomhoz alább a címkefelhőben is megtalálható – és mint más darabok is ebből a készletből, egészen meglepően gyenge minőségű. Jól látszik, hogy az öntvény milyen sorjás és festésből is láttunk már sokkal szebbet.

Ha elvonatkoztatunk ennek a konkrét darab nyilvánvaló hiányosságaitól, úgy általában remek modell.

A 205 Turbo 16 – gyakran csak „T 16” – kisöccsét, a GTi-t, szintén versenyfestéssel a Majorette megmintázta, amiről itt találtok bejegyzést nálunk.

Nagy vonalakban az eredeti gyári autó versenyfestését idézi.

Onnan lehet tudni, hogy 1985-1989 közöttről való, hogy kék a 205 az oldalán.

Biztos, hogy nem kapott napfényt, mégis sárgul a fehér műanyag.

Egészen siralmas az öntvény minősége.

Hol tartott már akkor a tudomány! Nyitva bír maradni a hátulja, kitámasztás nélkül!

2023/05/28

Metalcar Atlas Garbage Truck

A gyerekkoromban nyúzott kisautók visszagyűjtése kapcsán került fel a bakancslistára az itt látható kukásautó. Szerencsére pont ugyanabban a kivitelben sikerült beszereznem, mint amilyenben megvolt anno. Nem mellékesen tökéletes állapotban is. Egy szemétszállító autó szinte minden kisautókat készítő cég kínálatában megtalálható - a mentő, tűzoltó és rendőrautók mellett -, hiszen elég sok lurkó szereti. Én is így voltam vele, a narancssárga-szürke kombináció olyan volt, ami anno rohangált a városban, szóval jól át jött a dolog.

A Metalcar Atlas másolatokat már ismerjük korábbról, erről a kivitelről is volt már kép a nagy összefoglalóban, de most alaposan körbefotóztam a sajátomat. A felépítmény mindig is tetszett, meglepően részletes kidolgozású, a felnyitható hátsó része csak növelte a játékélményt. A rögzítése viszont eléggé esetleges, ugyanis a teherautó platójára egy szürke lap van rögzítve, amire csak úgy "rá kell húzni" a hordós részt. A plató gyakorlatilag szétfeszíti a tartályt, és attól rögzül, szóval nem egy túl stabil megoldás. Valószínűleg ezért is tűnt el a legtöbbről annak idején. Én erre nagyon vigyáztam, bár volt, hogy keresnem kellett, mert leesett róla, de aztán kompletten eltűnt úgy ahogyan van.

Akkoriban a feliratokkal, matricákkal nem nagyon foglalkoztam, már ami a jelentését illeti, de most rákerestem, hogy miért pont francia vonatkozású matricával látták el. Az ok eléggé prózai, ugyanis egy Majorette Mercedes kukásautóról vették ehhez a mintát, szinte egy az egyben átvették az egészet. Ez azt is megmagyarázza, hogy miért tűnik kicsit kicsinek a felépítmény az autóhoz képest.

Pont ugyanilyennel játszottam gyerekkoromban
Felnyitható a hátsó rész, de betömködni semmit se lehet innen
Párizs tisztaságáért dolgozik
Részletgazdagsága szerintem teljes mértékben megfelelő
A plató, ami rögzíti a felépítményt
Gyanítom nem a véletlen műve a hasonlóság (Majorette képek forrása: ebay.com)
Azért az eredetin több a részlet
A bordázat is eltűnt és látszik, hogy ez is le van falazva a tartály felé

2023/05/26

Metalcar Mercedes-Benz 190E

Érdekes, hogy a hazai kisipar milyen széles körből válogatott másolnivalót. Nyilván a Matchbox volt az elsődleges forrás, mint a legismertebb és leggyakoribb „nyugati” játékszer márka, de mint a mellékelt ábra mutatja, a Siku sem maradt ki a szórásból.

Igazából örülök, hogy nem kell típusismertetőt írnom, mert Tommi egy remek Majorette kapcsán már elvégezte a munkát. Én egy komolyabb összefoglalót valamilyen lényegesen jobbhoz tartok méltónak. Beczl a „legális és illegális kisautógyártás Magyarországon a '80-'90-es években - Ötödik rész: Illegális másolatok – Metalcar" című írásában már foglalkozott a Metalcarral és véletlenül pont egy fehér 190E-t mutat ő is.

Nekem annyi feladatom maradt, hogy az eredeti SIKU 1054-re helyezek el egy stratégiai linket. A SIKU-k hagyományosan kicsit nagyobbak, mint a Matchboxok, amiknek a méretéhez szokva vagyunk, így a Metalcar másolat is nagyobbacskára, 1:55-körüli méretarányúra sikerült. Beczl is említi, hogy igen nagy a szórás a másolatok minőségében, amihez én hozzátenném, hogy bizonyos esetekben egyazon jármű különböző példányai közt is óriási tud lenni a szórás. Remek példa erre a Beczl tulajdonolta 190E és az én példányom közti különbség.

Az én példányom lényegesen szebben van összerakva, mint az ami Beczl-nek - link fent - van. Ebből a szögből egészen rendben van, nemde?

Na, itt azért már látszódik, hogy "kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de a miénk".

Engem meglep, hogy megtartották a nyitható ajtót az eredetiről és nem egyszerűsítették le a modellt.

Pizzakormány? Ugyan már!

Az eredeti Sikut 1984 és 1988 közt gyártották.

Ha nem lennének ilyen rémes kerekei...

...mennyivel jobb lenne! Egyébként egészen lelkesen gurul rajtuk.

Az ERTL-koppintás Batmobile-on is ugyanilyen logó volt. A legjobb a kis korona az M-en, mint Zámbó Jimmy emblémáján.

2023/05/24

Noname Ferrari F1 Modell 1987

Újabb illegális Matchbox másolatból szeretném megmutatni a saját példányomat. Beczl eredetileg itt, A legális és illegális kisautógyártás Magyarországon a '80-'90-es években - Nyolcadik rész: Illegális másolatok - Metalbox – "Noname" című bejegyzésében ír róla és fel is villant pár változatot. A lényeg az, hogy igazából nem tudjuk, hogy ki gyártotta őket. Andrew0807 kolléga gyermekkori, eléggé leharcolt, Ferrari festésű példányát is láthattátok már e lapokon.

Az viszont biztos, hogy a Matchbox, 1984 és 1995 közt gyártott „egy méret jó mindenkinek” versenyautójának másolata. Több néven is ismert „F1 Racer”, „F1 Racing Car”, de elsütötték Indy 500-as versenyautónak is a tengerentúlon spéci kiadásban, meg nagyjából bármiféle versenyautónak ezeken kívül. Mi az 1987 és 1992 közt regnáló változatával tudunk szolgálni, ami az USÁ-ban az MB-16 számot, mindenhol máshol meg az MB-06-ot viselte. Ezen kívül még az MC-09 Motorcity szettben szereplő verziót tudjuk prezentálni. 

Van rá magyarázat, hogy az alvázon miért olvasható az, hogy „Ferrari”. Az 1984-es Matchbox Premierváltozat – szintén MB-16 vagy MB-06 mint fentebb – a Ferrari 126C4 versenygépének a festését viselte. Ez egyébként 1987-ig maradt az 1-75 sorozatban. Az ismeretlen mester erről vehette – de miért is használok feltételes módot? Szóval vette a mintát. „Eh, mi a név? Mit rózsának hívunk, Bárhogy nevezzük, éppoly illatos.” gondolhatta és így lett belőle Ferrari. Ezzel máris jelentős sportértékű duplázást látunk az illegalitás terén, hiszen sikerült lekoppintani a Matchboxot és rögtön Ferrarinak is nevezni.

Ami ezt a konkrét példányt illeti, az Arrows A10, 1987-es és 1988-as versenyidényben használatos autójának festését utánozza és egy lépés távolságból egész meggyőző is. Nyilván köszönő viszonyban sincs a Matchbox minőségével, de nem is olyan rettenetesen rossz.


Nyilván köszönő viszonyban sincs a Matchbox minőségével, de nem is katasztrofális.

A "Ferrari", ami egy 1987-es Arrows A10-es.

Úgy egy-, másfél lépés távolságból akár lehet Arrows is. A Matchbox is használta mindennek, Indy 500-as versenygépnek is.

Az én példányom szét van esve - gyanús hogy nem sikerült már a gyártásakor sem jól összerakni. Ezért csúszott el az első tengely.

2023/05/22

Metal Play Mobil Firs Chief – Update

Egy illegális Matchbox másolatból immár a harmadik verziót mutatjuk be. Az eddigiek közül ez hasonlít leginkább az eredeti MB-64 Fire Chief-hez, amiről a mintát vették. A visszakattintgatást itt érdemes kezdeni, ahonnan eljuttok a Metal Play Mobil históriájához is és itt érdemes folytatni.

Ugyan a karosszéria műanyag, de ezt leszámítva nem is rossz.

Csak az a zöld, az ne lenne!

A vonóhorog fejlesztés az eredetihez képest!

Kihasználták, dupla csomagban lakókocsit vontatott.

Szimmetrikus.

A legendás gépelési hiba, amiből a neve jön. "A U T O". Értem.

2023/05/21

Matchbox Volvo Container Truck - Cookman Accounting Code 2

A haszonjármű hétvégére újabb Volvo Container truck. Ezúttal egy Code 2 – magyarázat a szlengszótárban –, egy könyvelőiroda színeiben, Vermont államból, az Egyesült Államokból.

Tényleg, semmi különleges, ezt csak olyan becsípődéssel mint az enyém, lehet érdekesnek látni!

Érdekes története lehet, hogy egy könyvelőiroda Vermontból miért egy Volvót választ.

Bíztam benne, hogy legalább egy ötdollárost elrejtettek a konténerben, de nem...

2023/05/19

Matchbox 2019 MBX Wild 5-pack 1966 Dodge A100 Pickup

Klasszikus 5-ös csomag dilemma: Vegyem vagy ne vegyem, ha csak 1-, 2-, 3 tetszik az ötből, ami benne van. Jelen esetben megoldódott, mert az ötből három kettő és fél tetszik és ezeket sikerült külön beszereznem. Másfelet már láthattatok itt. A Dode pickup típustörténetével meg itt foglalkoztunk részletesen – az mi egy remek festés!

Ezzel a konkrét darabbal kapcsolatban csak egyetlen dolgot tudok kiemelni: Tetszik a motívum. Ötletes, jópofa, vidám, hiteles, a színe is jó, remek játékszer!

Ebből a szögből Szélesszájú Kisbéka ugrik - "ugrik" ééééérteeed - be róla, a klasszikus, butácska viccből.

Ez az előnyösebb profilja. Az ajtón: "Bázistábor(ba) szállító".

"Kőnyílhegy tábor. Íjjászat, gyalogtúrázás, úszás, lovaglás és egyebek." Az egyebek egyre jobban birizgálják a fantáziámat!

Az előnytelenebbik profilja. A kabinban felsejlik az oszlop.

Műszerfalkormány. A pizza rosszabb lenne.

Totemoszlop lenne az ott? A platóra meg lehet mindenféléket pakolni.

2019 MBX Wild 5-pack, NRFB. (Fotó: eBay)

2023/05/17

Matchbox Autobahn Express IV 5-pack - 2016 Alfa Romeo Giulia

A remek ötös csomagból a kakukktojást hagytam utoljára, az egyetlen nem-német modellt. A Matchbox régi szokása szerint az adott típus csúcsmodelljét mintázta meg, de nem nevesíti, hogy ez, bizony az. Van rá teóriám, hogy miért.

Quadrifoglio
A típusismertetőt Andrew0807 kolléga letudta egy remek fotókkal teletűzdelt összehasonlótó posttal a Matchbox és Majorette értelmezésekről – ez a 2021-es post az utolsó az ő szövegszerkesztőjéből, amit szívből sajnálok, már csak azért is, mert a legrosszabb napján is jobban fotóz egy Szmena 8M-el, lejárt filmre, mint én valaha is fogok bárhol, bárhogy, bármivel. Mint ott akkor ő is igen helyesen megállapította, az a Giulia egy QV, azaz Quadrifoglio, amit egyértelművé tesz az első kerekek mögötti hűtőrács (is). A „négylevelű lóhere” hagyományosan a csúcskivitel az Alfákból, hasonlóan mondjuk ahhoz ami a BMW-nél az „M”, az Audinál az „RS”, vagy Trabantnál a „DeLuxe”. Az Alfa annyira nem veszi egy kalap alá a QV-t a többi Giulia verzióval, hogy teljesen külön tárgyalja a modellt a honlapján.

Eh, mi a név? Mit rózsának hívunk, Bárhogy nevezzük, éppoly illatos.”
Jogos a kérdés, hogy ha már ennyire részletes, az apró részletek ott vannak akkor miért nem lett QV. Nos, azt tudjuk, hogy az Alfánál nagyon rigolyásak az apró részletekre. A Sprint GTA kapcsán meg is romlott a kapcsolatuk a Mattellel évekre, amikor észlelték, hogy tervez egy zöld verziót is belőle kiadni a cég, holott az eredeti csak fehérben és pirosban készült. A Sprint GTA-nál is megkövetelték, hogy a kis lóhere embléma rajta legyen – mondjuk pont a BoI szériánál azért ez volt a minimum a felárért.

Pont ez a részlet, az apró, fehér alapon zöld lóhere – lásd iniciálé, a kép a Wikipédiáról van – hiányzik a Matchboxról és ami azt illeti a Majorette-ről is. Semmi bizonyítékom nincs rá, de nekem gyanús, hogy ezt megspórolandó maradt le a QV a névből. Nevetséges apróságnak tűnik, de az olaszok nem engednek az ilyesmiből és akármennyire abszurdnak tűnik, jelentős költségtétel hogy az oldalát is meg kell festeni vagy sem – a külön színben nem vagyok biztos, de talán az is számít.

Andrew0807 alaposan kiértékelte a modellt a legelsőnek linkelt postban, amihez én érdemben mit sem tudok hozzáfűzni, mint ahogy a 2021-es fehér verziónál sem tudtam.

Nos, a mostani, aranyszínű, csak ebben az ötös csomagban előforduló arany változaton és a fentebb linkelt piros-fehéren kívül még három verzióban létezik. Andrew0807 már említette a 2019-es, spéci Toy Fair kiadást, ami a premiermodell volt. Én említettem a 2021-es, Collectors Series (Hogy ez miért nem Collector's?!), matt szürke, karbonutánzat változatot. Ezeken kívül 2022-ben az 1-100 sorozatban, MB-26-ként volt még egy metál-sötétkék kiadás is belőle.

Ismétlem magam: Ritka jó ez az ötös csomag! Minden benne szereplő járgány exkluzív, csak erre jellemző festést kapott. Ez egy időben magától értetődő volt a Mattelnél, aztán egy időre elmúlt. Örülnék, ha visszatérnének ehhez a gyakorlathoz – a pénztárcám már nem annyira.

Az olasz hölgy morcos!

510 lóerő, 2,9 liter, V6, biturbo.

Quadrifoglio. A Mattel nem úgy hívja, de látszik rajta.

Aranyoskám.

Névtáblát is visel a kisasszony.

NRFB. Kitűnő ez a csomag, örülnék ha véglegesen visszatérne az "egyedi színek a csomagokban" gyakorlathoz a Mattel, még akkor is ha a pénztárcám már kevésbé rajongana érte.