Oldalak

2022/10/31

Matchbox Ford Escort RS Cosworth Ranga-Büki MOL – UPDATE

Bekövetkezett az, amit az alapos, januárban megjelent post írásakor nem gondoltam volna: Lett saját, dobozos példányom belőle. A legkevésbé sem jellemző rám a dobozfétis, de ez olyan darab, hogy ebből bizony bakancslistás a dobozos. Az év elején leírtakat annyiban tudom kiegészíteni, hogy nagyon erős a gyanúm, hogy a dobozt nem a Matchboxnál készítették. Sokkal vékonyabb papírból készült mint a Matchboxtól megszokott csomagolások és az ablaka is teljesen más megoldás és anyag – bár kétség kívül nagyon hasonlít azokra.

A dobozos példányom amúgy sokkal jobb állapotú és nincsen megcsúszva rajta a tamponnyomás sem. „Örülünk Vincent.”

A fényképezőgép kíméletlenül felnagyítja a doboz kopásait. A valóságban közel nincs ilyen szomorú állapotban.

Erős a gyanúm, hogy a dobozt nem a Matchboxnál készítették. Sokkal vékonyabb papír és az ablak is teljesen más kialakítású, illetve más anyagból van, mint a Matchbox dobozai.

Sóhaj.

Meglepett, hogy a dobozfülek nem egyforma nyomást kaptak. Itt van Carrier reklám, a másik oldalon nincsenek.

Azt pedig végképp nem gondoltam volna, hogy semmilyen felirat - dátum, copyright, amiket megszoktunk minden más Matchbox termék dobozán - nincs a doboz alján sem.

2022/10/30

EFSI Mercedes-Benz LP Container „Twin Pack”

Na, ilyet sem láttatok még szerintem! „Hogyan készítsünk twin-pack-et olcsón?” bemutató talán inkább valamely kereskedő, mintsem a gyártó EFSI által. Maga a kivitelezés annyira igénytelenül ótvar, hogy már egészen komikus. Ki lehetne bontogatni a tűzőgépkapcsokat, de hagyom őket így, mert annyira viccesnek találom.

Ami a tartalmat illeti: Ezek Merci LP-k, amiből a legutolsó postot erre találjátok. Pont ez Van Gend and Loos festésű, szóval a kitúrható céginfók is itt olvashatók. Viszont ez ponyvás felépítményű! Ilyen dobozokat egy Merci NG-szerelvényen láthattatok, csak ezeken az LP-ken nincs hűtő aparát. Lespórolták még a vonószem apró, műanyag alkatrészét is, csak a helyén lévő lukak árulkodóak.

Említésre érdemes még a cég, aminek a színeit a felső teherautó viseli. Az SRV egy a hatvanas évek végétől működő cég volt Hollandiában, mely mobil szupermarketeket (!) üzemeltetett. Egészen menő, egyedi járműveik voltak a célra, valószínűtlenül apró kerekekkel. A post legvégére beszúrok egy videót, ami a tévéreklámjukkal kezdődik, de érdemes átkattintani a színes állóképért. A „winkli van a húsban” szlogenjük amúgy azt teszi: „Vásároljon otthon!”

"Twin pack" csináld magad. Annyira ótvar megoldás, hogy az már egyenesen komikus - gondolom valami akciót oldott meg egy tűzőgép segítségével egy kereskedő. Szét lehetne őket szedni nyom nélkül, de marad így.

Ez van a hátulján. Érdekes, hogy a valódi Twin-Pack kártyájának hátlapja üres.


Az SRV reklámjával kezdődik ez a mobil-szupermarketek végnapjairól szóló holland videó. Állati érdekes járműveik voltak! Én még ilyen apró kerekeket, ilyen nagy dobozon nem láttam.

2022/10/28

Matchbox MB-25 Chevrolet Ambulance

Valamikor réges-régen merengtem afelett, hogy micsoda szörnyű gyerekkorom volt nekem, mert soha nem volt normális mentőautó a flottámban. A Binzre, meg amit most ebben a postban láthattok ácsingóztam nagyon.

Titokban Chevy
Nevesítve sohasem volt, a „csokornyakkendő emblémát” sem viseli a hűtőrácsán, de a vak is látja, hogy ehhez a kisautóhoz Chevrolet mentőről vettek mintát. Természetesen nem a General Motors készített mentőket, hanem felépítmény-építők dolgoztak Chevy alapokon. Így műszaki adatok citálása lehetetlen. Most jön az a bizonyos: DE!

1977-es Chevrolet mentőautó(k, mert ami mögötte áll, szerintem az is az). Autentikus a Matchbox feldolgozás. (Kép: Bel Air Volunteer Fire Company, Bel Air, Maryland)

Rendelkezésünkre áll a Chevrolet pickupok katalógusa abból az évből, amikor a (Chevy) Ambulance első változata napvilágot látott, azaz 1977-ből. Ez nyújt némi támpontot a szóba jöhető hajtásláncokkal kapcsolatban. Azonban a GM-nél létező COPO (Central Office Production Order – Központi Irodai Gyártási Megrendelés) program lehetőséget nyújtott speciális megrendelések leadására. Nagyjából bármire, ami fizikailag elképzelhető volt, ezért volt lehetséges a 60-as években a Chevy kereskedőknek bivalyerős izomautókat legyártatni, amik egyébként nem szerepeltek a katalógusban. A programot azonban eredetileg olyan speciális megrendelőknek találták ki, pont mint a felépítménygyártók, rendőrségek, tűzoltóságok, hadsereg és a többi, a kereskedők kiskapunak használták azt. Szóval végképp ne akadjatok fel olyasmin, hogy kétajtós fülkével nincs ilyen hosszúságú alváz, mint ami akár a Matchbox arányait, akár a fenti illusztrációként szolgáló mentőautó arányait kiadná.

 






 








22 év (kis csalással)
Az első Ambulance verzió 1978-ban debütál, mint MB-41. Ekkor még szerepel az alvázán ez a szám, illetve a „Made in England” felirat. 1982-ig hat változata készül ezzel, amikor is a Lesney csődöt jelent. A tulajdonosváltás szükségszerűen változtatásokat hoz magával: lekerül a SuperFast logó, a helyére egy nagy Matchbox embléma kerül, a gyártó a Matchbox International LTD lesz, a gyártás helye meg az az ázsiai ország ahol készül.

Tehát a második kör 1983 és 1999 közt tart – 1987 és 1989 között kikerül az 1-75 sorból ezért az alcím –, cirka 15 verzióval. Ezeken felül kb. tengernyi Code 2 létezik, a tengerentúlon nagyon népszerű volt mint merchandising. Ez a példány a „másodvirágzásának” második verziója, 1984-ben, 85-ben, 89-ben és 1994-ben volt MB-25.

Érdekessége, hogy a nyitható hátsó ajtók miatt szükségszerűen van beltere, de az csak a hátsó traktus tűzfaláig tart. A sofőr munkahelyének hiányát belülről egy tűzfal, kívülről meg a nagyon sötét szélvédő hivatott elrejteni – ennek anyagából vannak a megkülönböztető jelzések is.

Igazából az eredeti Chevy formája egyszerű mint a faék, ezért igazán nagyon nehéz lett volna elszúrni. Az egyetlen dolog, amit nem szeretek benne, hogy legyen akármilyen színű és legyen akárhogyan dekorálva, a hátsó ajtók fehér műanyagból vannak. Bőséggel vannak olyan verziói – sajnos ezt nem úgy kell érteni, hogy a birtokomban – aminél ezek nagyon csúnyák, mert annyira elütnek az amúgy igencsak igényes fényezéstől. Nyilván az eredeti terv az lehetett, hogy az alapszíne fehér lesz.

Szívemnek kedves kis gyösz ez, fentebb már említettem, hogy miért.

Ez a példány az MC-20-as szettből való, aminek tartalmát az előző linkre kattintva vehetitek szemügyre – már amennyit megírtunk belőle eddig, e sorok írásának pillanatában ez pont a fele, tíz.

Gyerekként is nagyon szerettem volna egy ilyet - pontosabban azt a verzióját, ami akkor regnált, amikor én gyerek voltam.

Csaltak, a vezető munkahelyén nincs beltér, csak hátul.

Ez a harsány dekor is nagyon jól áll neki, de a korai, még matricázott verziók is nagyon mutatósak.

Érdemes hasonlítani az eredetihez: Ajtók, ablakok mindenhol a helyükön.

Van beltere, de le van falazva, csak a sofőr munkahelyéig tart.

Szerintem a nyitható ajtók miatt került ki véglegesen az 1-75 sorból. Ez a részlet amúgy szinte minden verzión ilyen fehér, ami néhol nagyon csúnyán elüt a dekortól.

2022/10/26

MC Toy Mercedes-Benz Van 307D Ambulance

Úgy tűnik, hogy volt egy idő, amikor minden kisautógyártónak megvolt a maga, működő szirénával és fényekkel ellátott verziója a megkülönböztető jelzést viselő járművekből. A Matchboxnál ez volt a Light and Sound, a Majorette-nél a Sonic Flashers szintén az 1980-as évek végén.

Hogy az MC Toy-nak – később Maisto – is volt ilyen sorozata, az nekem teljesen új volt egészen addig, míg bele nem futottam egy mentőautóba tőlük. Túl sok mesélnivalóm nincs a típusról, mert civil változatában már láthattátok és abból a postból eltaláltok olyanokra, ahol letudtuk a típusismertetőt.

Számtalanszor megkaptuk már a kérdést, hogy milyen elem van egy ilyenben és hogy lehet cserélni. Nos, gyártótól függetlenül gombelemek vannak bennük, nem tartóban, hanem két dróttal az elektronikára forrasztva. Nem szánták őket arra, hogy cserélhetőek legyenek ezért csak úgy lehet cserélni őket, ha roncsolásos módszerrel választjuk szét a karosszériát az alváztól – aztán majd ki kell fundálni, hogy hogyan lesz ez újra egyben. Illetve forrasztani is kell az elemet le és vissza a drótok végén. Az én példányomban is a végét járja már, a LED-ek már nem villognak, csak a sziréna szól – amikor megvettem, akkor még működtek.

Az egyik – valószínűleg az eredeti – tulajdonos némi átalakítást végzett a hűtőrácson, de annyira szimmetrikusan sikerült ez neki, hogy amikor megvettem, fel sem tűnt.

Az OMSZ is használt hasonló Mercedes esetkocsikat, szóval nem teljesen idegen a látvány és a típusnak a mentő szerep, de kétlem, hogy ilyen alacsony tetős, áruszállító változatokat használtak volna bárhol is a világban mentésre.

Valamelyik korábbi tulaj módosított a hűtőrácson. Az első lámpáknak és az indexbúráknak is meg kéne lenniük, mint ahogy a fentebb linkelt testvérkéjén.

Bejárat jobbról, tehát balkormányosnak kéne lennie - a belteret az elektronika és az elem lakja.

Kritikus törődés egység. A legjobb a tetőn lévő, a LED-ek villogását kiemelő festés! Ebben már halódik az elem, nem villog - amikor vettem évekkel ezelőtt még működött.

Nyilván ilyen alacsony plafonnal nem valószínű mentőautó, meg dízelmotorral sem - lásd típusjelzés - de attól még szerethető darab.

Gyártótól függetlenül valamilyen gombelem gondoskodik arról, hogy a szülők megbánják a pillanatot, amikor megvették a csemetének. Nem szánják őket cserélhetőnek, egyszerűen, roncsolás nélkül nem cserélhetőek.


Készítettem egy videót róla, ahogy szirénázik. Mint fentebb mondottam volt villogni már nem tud az elem elfáradása okán. Bocs a minőségért, a telefonom ennyit tud üzembiztosan makró módban. Tessenek bátran átkattintani a YouTube-ra és lájkolni, LENYOMJUK A GANGNAM STYLE-t!

2022/10/24

Husky 22 Citroën Safari Military Ambulance

E lapokon ritka, a mi földrajzi koordinátáinkon jobbára ismeretlen márkától származó kisautót láthattok ebben a postban, ami a méretarányában is némiképp kilóg az itt láthatóak közül.

DS Break, Safari, Estate, Wagon, Station Wagon...
A nem evilágian szép Citroën DS-ről
értekeztünk már korábban a Matchbox értelmezése kapcsán, úgyhogy a típusismertető ezen része megvan. A kombiról azonban egy szót sem szóltunk, hiszen nem volt miért. 1960-ban dobják piacra. Igazi világautó, forgalmazzák az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, de még Ausztráliában is. Attól függően hogy mely piacra szánják számos néven ismert – lásd az alcímet. Ezen kívül természetesen felszereltségben is sokféle verziója akad, de erről mindjárt mutatok ábrát lentebb. A Rájen itt a szomszédban – pontosabban nem is ő, hanem egy beszállítója – még évekkel ezelőtt szpottolt egy hollandus példányt. Érdemes átkattintani és megcsodálni. A DS szerintem vitán felül szép, a belőle képzett kombi esztétikuma már vitatható, de mindenképpen valami egészen földön túli jelenség, mint mondjuk egy Star Trek-ből szalajtott shuttle.

Citroën DS Break (Kép: Wikipédia)

Az Egyesült Királyságban ahol Break-nek hívták, a polgári verzió a fenti négy verzióban volt elérhető az 1960-as premierjekor. (Kép: www.citroenet.org.uk)

A civil verzióból a Citroën mentőautót is faragott. Amennyire sikerült kihámoznom, ez Citroën termék volt, nem pedig külsős cég átépítése, ugyanakkor több cég is foglalkozott a mentő verzió átépítésével, mind tetőmagasítás, mind mentőfelszerelés terén. Rengeteg kép van róluk a neten, de jellemzően elég kis felbontásban. A YouTube-on található egy remek, rövid videó egy 1966-os, Spanyolországban honos példányról. Sajnos nem ágyazható be. Ha kíváncsiak vagytok a belsejére, mindenképp kattintsatok át ide!

A mentőautó verzió gyári, de több cég is foglalkozott az átépítésével, legyen szó akár magasított tetőről, akár belső felszerelésről. (Kép: www.nuancierds.fr)

A személyzet és a paciens elhelyezkedése odabent. (Kép: www.nuancierds.fr)

Katalógus ábra a mentő belsejéről. (Kép: www.nuancierds.fr)

Egészen valószínűtlen csempészrekesz a mentő padlójában. (Kép: www.nuancierds.fr)

Amit viszont sajnos nem tudtam kitúrni, az a motorizáltságára, illetve a hajtásláncra vonatkozó adatok.

Husky
Beczl kollégának köszönhetően a kisautógyártó történetét alaposan körbejártuk. Ha érdekel benneteket behatóbban a téma, akkor erre induljatok el. Nekem eddig egyetlen Husky kisautóm volt mutatóba, de mint a mellékelt ábra mutatja, a flottám pont a duplájára növekedett.

Erre a némiképp viharvert katonai mentő példányra egy börzén figyeltem fel – nem mostanában volt ez sem. Érdekessége, hogy nagyon-nagyon apró. Szerintem nem lehet hinni a neten fellelt adatnak, hogy a méretaránya 1:50. Szerintem sokkal kisebb kell, hogy legyen, de még csak találgatni sem merek. Ugyanabban az évben dobja piacra a Husky, mint a Citroën az igazit, 1960-ban.

Az első fényszórókból egyértelmű, hogy korai verzióval van dolgunk. És valóban, 1960-ban dobta piacra a Husky, akkor amikor a Citroën is bemutatja a mentő változatot.
Érdekes, hogy a legtöbb mentőautón nincs tetőcsomagtartó. Ez nem a Husky fura elképzelése, az eredetiről készült legtöbb fotón bizony ott figyel ez az akszesszoár. Vajon mire használhatták? Talán nem tűnik fel, de igényes részlet: A b-oszlopok mögött bizony sötétítettek az "üvegek"!

Nagyon picurka, a neten fellelhető adatok szerint mindössze 1:50 a méretaránya. Én nagyon rossz vagyok az ilyesmi megítélésében, de fura, hogy a kortárs Matchboxoknak mennyivel másabb a méretaránya. Szóval gyanús, hogy ez az adat nem jó, és kisebb ez.

Az elmúlt 62 évben kapott némi kiképzést.


Ilyen alulról.

Ilyen az NRFB. Nem számítottam blisterre 1960-ból. (Kép: eBay)

2022/10/23

Matchbox Team Matchbox TM-1 / TM-2 Pepsi

Viszonylag régen volt már szó a Matchbox Team Matchbox / Convoy szériájáról, pedig ezek igazán fantasztikus játékszerek, talán nem véletlen, hogy a Mattel nem régiben elkezdte feltámasztani a konkurens márkájánál.

Az első
Az 1985-ös katalógusban találkozunk először a Team Matchbox sorozattal, elsőre négyféle változatban. Az első számú, vagyis a TM-1 az bizony ez a Pepsi-s dekorációjú Papa Truck, Chevy Pro Stocker és Chevy Van hármasát magába foglaló szett. Talán éppen ezért ez az egyik legkedveltebb, legnépszerűbb kivitele, a maga idejében talán Magyarországon is ez volt a legkönnyebben elérhető változata. Emellett persze még szép is, elég markáns színkombinációjú mind a három járgány. Az 1986-87-es gyűjtői katalógusban ugyanez trió már TM-2 néven fut és öttagú lett a kínálat. Meglepő módon nem az újdonság lett a TM-1, hanem az addig TM-3 név alatt futó Dr. Pepper-es, vagyis kicsit megkutyulta a Matchbox az elnevezéseket. Az én példányom dobozán 1985-ös évszám található és TM 2 felirat. Ha szigorúan nézzük akkor ez így nem fér össze, így valószínűleg doboz cserés volt ez a szett. A sima 1986-os és az 1987-es katalógusokban továbbra is TM-1-ként hivatkoznak rá. Az 1988-as kiadában hivatkoznak rá már ott is kettes számúként, de mint TC-2, azaz Team Convoy! Szóval a számozásokat és az évjáratokat tekintve a Matchbox katalógusai alapján elég nagy a szórás. A lényeg, vagyis a tartalma mindvégig változatlan.

Egy Pepsi TC kalandjai
Ugyan azt nem tudom megmondani, hogy milyen "útvonalon" jutott el a makaói gyárból ahhoz az eladóhoz akitől 2009-ben egy aukciós oldalon megvettem, de onnantól kezdve, hogy kikerült a hirdetés már igen. Be volt állítva a hirdetésfigyelő, így amint megjelentek az eladónál új termékek, egyből kaptam az értesítő e-mailt. Egyből végig is bogarásztam a kínálatot és riasztottam Joe-t is, hogy nézzen rá, mert vannak Convoyok is. Kitalálhattátok, hogy közte volt ez a szett is és akkor még javában gyűjtöttem a Chevy Van különböző variációit. Olyan időket éltünk, hogy erősen elgondolkodtam, majd le is tettem róla, hogy ezt én magamnak megveszem. Nevetni fogtok, de 2600 Ft-ról beszélünk. Joe-nak fel is hívtam rá a figyelmét, de mondta, hogy neki van, nem kell. Ezek után megint fontolóra vettem, hogy megveszem, de aztán felhívott, hogy üsse kő, ennyiért vegyem meg neki ezt is. Így került hozzám egy börzei átvétellel az adott év október 18-ik napján. De hogyan került akkor még is hozzám másodjára is? 2018-ban Joe nekem adta ajándékba azzal a feltétellel, hogy nem bonthatom meg a szettet, együtt kell maradniuk. Vállaltam ezt a hatalmas árat, így lett egy tökéletes állapotú Pepsi-s Chevy Vanom teljes Team Convoy kivitelben. Szóval akkor nem is, de idővel végül a birtokomba került, ami természetesen a furgonok leépítését követően is továbbra megtalálható a gyűjteményemben.

Utolsó?
Ahogyan az imént és már korábban is utaltam rá, hogy a Matchbox Chevy Vanjai különböző verzióinak a gyűjtésével végleg leálltam - még 2017-ben - és el is adtam a többségüket. Néhány, számomra kedves darab azért megmaradt - minden kiviteléből őrzök legalább egyet -, illetve 2019-ben a gyártó "beleköpött a levesembe" és csinált egy új öntvényt a Superfast 50-ik évfordulójára dekorálva. Természetesen azt kénytelen voltam a megmaradt negyvenes mellé beszerezni és ha lesz hatvanas akkor majd persze azt is.

Az egyik-, ha nem a legszebb Team Matchbox / Convoy
Chevy Van, te csodás
Szépen fénylik a krómozás
Jó döntés volt a Matchboxtól a Papa Truck megalkotása
Jól mutatnak így együtt
Egyedül a versenyautó kapott fehér alapszínt
Ezzel a festéssel az 1-75-ös sorban is megtalálhatjuk 1984-86 között mint MB-34
Érdekessége, hogy a hátsó ablaka matt
Felpofátlankodott
Dobozon kívül
Dobozon belül