Szinte biztosra veszem,
hogy ez a címhossz rekord a blogon, de közel sem ez a lényeg,
hanem az, hogy egy olyan gyártótól szereztem be az első
kisautómat, mely a hazai gyűjtők körében az ismeretlenségből
egyre inkább a titkos favorit státuszba csúszik át.
Az első a háromból
A
Chevrolet Bel Air függőségem ismert tény, de a TriFive-ból az
első, az 1955-ös még nem szerepelt itt kisautóként.
Tulajdonképpen – ha jól emlékszem – még cakk-pakk egy 55-ös
várja a gyűjteményemben,
hogy e lapokra kerüljön – az meg olyan csomagolású, hogy soha
nem fog kibontódni – szóval nem fog beleveszni a típustársak
szürke tengerébe. Az 1:1-es autóról szóló típusismertető, meg
az előbb hanyag eleganciával elhajított szakkifejezés magyarázata
megtalálható
abban a postban, amiben eredetileg comingoutoltam függőség ügyben,
úgyhogy ezt most büntetlenül elhanyagolhatom. Ugorjunk!
Zöld a lámpa
Igazándiból
nem
ez az első Greenlight termék a blogon, de mindkettő porsche
kolléga – aki a minap felhívta rá a figyelmem, hogy én vagyok
az egyetlen aki nagybetűvel írom a nickjét, holott a helyes a
csupa kisbetű – gyűjteményét gazdagítja. Mi több, az én
Greenlight beszerzéseim is az ő lelkén száradnak, mert ő szólt,
hogy van 1955-ös Bel Air náluk. Először a cégről kedvenc
amerikai autós periodikám a Hemmings Muscle Machines, szégyenszemre
csak egyoldalas kisautós rovatában olvastam, aztán annak kapcsán
amit ott láttam gyorsan megkerestem őket a neten, és elraktároztam
az agyam megfelelő bugyrában, hogy alkalomadtán meg kéne
vizsgálni a termékeiket, mert tetszett amit láttam és végre 1:6x
méretarányban készült valami igényes. Arra az alaptézisre,
miszerint a nagy gondolatok párhuzamosan születnek meg a nagy
koponyákban, mi sem jobb bizonyíték, hogy mostanság valaki
elkezdte behozni a Greenlight cuccokat is – a pontos céget nem
tudom, mert porsche volt a dealer is, de talán nem is érdekes,
ott
voltak a börzén, meg valószínűleg lesznek is, úgyhogy
megtalálhatóak így.
Túrtam
a gyártó oldalát, mert érdekelt a történetük, de csak arra
sikerült rájönnöm, hogy amerikai, közelebbről indianapolisi
illetőségűek. Hogy mióta léteznek, arról nem találtam
információt. Viszont leltem egy érdekes anyagot arról, hogy
mennyi ideig tart, és hogyan is néz ki egy-egy autónak a
megmintázása.
Érdemes
ránézni, érdekes olvasnivaló.
Greenlight céges bemutató videó, össz-vissz egy percben. Lényegre törnek.
Közel tökély
Mivel
a Greenlight termékek háromszor-ötször többe kerülnek, mint egy
Matchbox – erről majd részletesebben egy kicsit lejjebb –,
nyilvánvalóan az elvárásaim is magasabbak velük szemben. A
Matchboxok játékszerek, a Greenlightok – a méretarányuk ne
tévesszen meg senkit –, sokkal inkább vitrinbe való darabok. Az
55-ös Bel Air amúgy sem könnyű feladat, de azt hiszem sikerült
az 1:64 méretarányban megugrani azt, amit ez az akadály jelentett.
Az arányok, a részletek – különös tekintettel a legömbölyített
végű függőleges vezérsíkokra – tökéletesek. Még a
motorháztető gyalogosszaggató, lökhajtásos vadászgépet idéző
oromdísze is a helyén van. A kisautó fényezése hűen követi az
eredetit, a türkiz-fehér kétszínű fényezés abszolút gyári
kivitel volt a Chevynél. Az alváz műanyag, a kerekek az eredetihez
a megszólalásig hasonló „krómozott” dísztárcsát és
gumiabroncsot kaptak. Az eredeti autón rengeteg a króm – erre is
utaltam azzal, hogy nehéz ezt jól megmintázni – amit a
Greenlight sok-sok ezüstszürke festékkel próbál megoldani.
Teljesen komolyan gondolom, hogy ez megvilágítás függvényében
teljesen jól is – normális nappali világításnál –, meg
borzasztóan talminak is – jól megvilágítva, mint a fotózáskor
– képes látszani. A realitások talaján mozogva azt kell
mondjam, hogy én elégedett vagyok ezzel a megoldással. Ugyanez
vonatkozik az első világítótestekre is. A Greenlight ezt is
ezüstszürkével tűnik megoldani – legalábbis
a
Cayenne Turbónál is ezt a megoldást választották –, aminél
a
3D-s hatást keltő festés szerintem jobb megoldás, de egyrészt
ez már tényleg a csomó keresése a kákán, másrészt a Mattel is
sokat használja „
az
egyetlen festékfolt” megoldást az első lámpákra. Pár
helyen azonban egy picit vastagnak tűnik a fehér festés, szinte
teljesen meg is eszi az üzemanyag beöntő nyílás fedelét, de a
dolog nem annyira vészes,
mint
amilyen szerintem porsche Chargerénél. Megkockáztatom, hogy a
Greenlight 55-ös Chevy megállná a helyét egy terepasztalon is –
már ha lenne olyan méretarány, amihez passzol.
Műhelybútor
A
címből már kiderült, hogy ez alkalommal nem egyetlen terméket
veszünk górcső alá, ugyanakkor ha ezt nem írom le, akkor
gyanítom a legtöbben simán átsiklottak volna afelett a tény
felett, hogy biza itt egy másik Greenlight termék is felbukkan. Jó
ideje már, hogy porsche és én is olyan papírból készült
háttereket használunk, melyeket ő készített. Ezekben szintén
papírból van némi berendezés is, de amikor a Greenlight
weboldalán felbukkant az 1:6x kisautókhoz arányos
műhelyberendezés, azonnal tudtuk, hogy nekünk kell ilyen. Az már
csak a megérkeztekor derült ki, hogy a részletes kis holmik
egytől-egyig műanyagból vannak – bár igazából egyikünk sem
számított fémre. Remek dioráma kiegészítők, abszolút nem
játékszerek, ha nem is tojáshéjból vannak, azért tanácsos
rájuk némileg vigyázni.
Mennyi az annyi?
Érdemes
egy kicsit időzni az árak felett. Mindkét Greenlight cucc
1500-1500 forintba fájt. Nézegettem az eBay-t és azt láttam, hogy
3 és 5 amerikai dollár – kb. 620-1050 forint – között futnak
ezek a cuccok. Ehhez persze hozzájön még a postázás költsége
Amerikából, ami minimum legalább ennyit jelent, de ha valaki tud
ennyire olcsó postázási megoldást, akkor legyen kedves azonnal
szóljon! Ehhez hozzájön még a Magyar Posta
elhagyási-ellopási-tönkretételi faktora és az ezzel kapcsolatos
idegeskedés. Mindezt figyelembe véve, nyilvánvaló, hogy az
importőr cég nem a Greenlight kisautókon keresett pénzből épít
majd székházat a Citadella oldalában, tehát azt gondolom, hogy az
1500 forint teljesen tisztességes pénz értük.
Ami
az ár-minőség mércét illeti: Nos, annak a fényében, hogy a
Matchbox vadul belecsapott a „
készítsünk
minél csiricsárébb cuccokat” irányba haladásba, mert az
ilyesmire fogékony kisgyerekekben látja a piacot, felnőtt
gyűjtőként inkább költöm el 3-5 Matchbox árát az ízlésemmel
sokkal inkább találkozó kisautókra más gyártótól.
Azt
hiszem érdemes vigyázó szemeinket a Greenlight cuccokon tartani!
A Chevy embléma és a gyalogosszeletelő oromdísz is ott a motorháztetőn. A krómpótló ezüstszürke festékből mintha kicsit túl sok is jutott volna a lökhárítóra.
Greenlight műhelyfelszerelés munkában.
Az arányok tökéletesek, a részletek szépen kiemelve.
A festék talán egy pindurit megint túl vastag, az üzemanyag betöltésére szolgáló nyílás fedelét szinte teljesen el is fedi.
Hátulja is van.
A türkiz-fehér gyári eredeti festés. A felnik már nem azok.
1955 Chevy Bel Air a Greenlight-tól, még mint NRFB.
A garázsberendezés még bontatlanul...
...a hátulján meg a lista, hogy mi is van benne.