Oldalak

2010/01/31

Matchbox Chevy Van variációk

Az első Chevy Van-ról szóló bejegyzésemben megemlítettem ugyan, hogy milyen változatokban készült, de eddig csak a jelenleg futó változatok különféle variációival találkozhattatok nálunk. Mostanra már sikerült felhalmoznom mind a négy változatából legalább egy darabot, így már semmi nem akadályozza meg, hogy bemutassam őket egy összehasonlító postban. Gondolom már senkinek nem kell bemutatni, hogy hogyan is néz ki a reinkarnált darab, elvégre már itt is szerepelt ötször - 1, 2, 3, 4, 5 -, így ezt fogom összehasonlítani, az eredeti, még angol modellel.

Az új változatból is egy olyan darabot választottam, ami még nem szerepelt itt. Ez nem más, mint a 2008-ban megjelent MB-49-es változata, ami egy városi közmű karbantartó cég autójaként üzemel, melynek igen tetszetős és részletes a festése - az ötlet nem új, hiszen 2006-ban már elsütöttek egy nagyon hasonlót egy Ford Transit-on. A régi és az új verzió nem tartalmaz semmilyen közös alkatrészt, még a karosszéria öntőformáját is újra alkották, ami számos ponton megfigyelhető. Az első ilyen, az a sárvédő szélesítések, melyek jóval gömbölydedebbek az új modellen. Az ablakok elöl kisebbek, míg hátul nagyobbak lettek, mely utóbbiba az oldalsó ovális ablak is beletartozik. A kilincsek, ajtóélek is meghíztak az idő folyamán, a hátsó lámpa rajzolata is más lett, egyedül a rendszám maradt a régi, bár mélyítése ennek is megnőtt. A tetőablakok kerete hangsúlyosabb lett, azonban a régi modellel ellentétben, már nem emelkednek ki a tető síkjába. Ablak téren már nem kényszerül erős színezésre a Matchbox, hiszen a régivel ellentétben, az új már kapott egy tisztességes belteret. A legnagyobb különbség azonban az alváz és a kerekek között van, ugyanis az ős fém alváza különböző átmérőjű kerekeket kapott, hangsúlyos oldalkidörgőkkel, míg a mostaninál csak a dupla kipufogóvég látszik ki a műanyag alvázon, ami egyforma és kisebb átmérőjű kerekeket kapott. A műanyag alvázról ráadásul eltűnt az első rendszám - cserébe legalább részletesebb a hűtőrács környéke -, valamint nem rejti el a felépítmény hátsó két karmát sem.

Látszólag egyformák, pedig nincs közös alkatrészük
Az ős Chevy egy kicsit tuningoltabb verziót mintáz
Innen jól látszik, hogy csak rokonok
A rendszáma ugyanaz maradt az újnak is
A tető is más lett

Következő páciensünk a 4x4-es kivitel, melynek első példányai 1983-ban jelentek meg. Ekkor váltja le ugyanis az alapjául szolgáló Chevy Van-t. A két modell között csak az alvázban és a kerekek méretében van különbség, a felépítményük ugyanaz, olyannyira, hogy a lökhárítók, és elöl az a feletti részük is megegyezik. Négykerék hajtású révén hatalmas terepgumikat kapott, ezáltal a hasmagassága jóval megnőtt az eredeti modellhez képest, e mellett az ék alak eltűnt. Ez a modell kiállta az idő próbáját, ugyanis 2006-ban is szerepelt a Matchbox 1-75-ös listáján, igaz a már időközben műanyagra cserélt alvázzal.

Nem kicsit nőtt a hasmagasság, igazi terep modell
Csak a lökhárító alatti részben különböznek
Vigyázat, aláfutás veszély!

A végére hagytam az igazi kakukktojást, a Breakdown Van-t, ami tényleg csak esti ködben és hunyorítva téveszthető össze bármelyik Chevy Van-al. Ahogyan a régi és az új Chevy Van-ban csak a név a közös, úgy itt pedig csak a Van szócska, annyira más modellről van szó. Amíg nem rendelkeztem egy ilyen Chevy autómentővel, addig azt hittem, hogy ennek is a 1979-es modell adja az alapokat, de az 1985-ben megalkotott modell teljesen új fejlesztés, csak a kipufogók jöttek át ide. Az alváznál maradva, a tengelytáv azonos, de a hossza rövidebb lett, hogy a gémtől még beférjen a szabvány dobozba. Az ék alaknak itt sincs már nyoma, egyforma átmérőjű - Convoy/terep - kerekeket kapott. A lökhárítók is mások, hátul szögletesebb, elöl rendszámtalan és felette elterülő hűtőrács is nagyobb lett az irányjelzőkkel együtt. A motorháztető laposabb szögben emelkedik az alul ívesebb, felül enyhébb ívet rajzoló szélvédő felé. Az ajtók hangsúlyosabbak, valamint a sárvédői "élesebbek". A tetőn helyett kapott két villogó a szélvédő anyagából, valamint egy hatalmas szélterelő, mely utóbi egy alkatrész a gémmel, amit ha lenyomunk, akkor a gém is lemegy vele, így a kampóba könnyebb beakasztani az elakadt autót. A felemelkedésről egy kis rugó gondoskodik, mely megoldás kitűnő példája annak, hogy mennyi mindent elvesztettek a mostani Matchbox modellek. A jármű hátsó fele nyitott, platós megoldással készült, hogy a gémnek helyet adjon, mindez kicsit pick-up-os megoldásra emlékeztet, a lenyíló hátsó ajtó nélkül. A plató burkolatát is kialakították a sárbédőkkel együtt, azonban belteret ez sem tartalmaz, kaptunk viszont még két merevítőt is a hátfalhoz. Kitűnő játékszer, mozgó alkatrészekkel, mely öt év alatt eltűnt a Matchbox kínálatából.

Sokkal robusztusabb a Breakdown, ...
... melyre még az is rátesz kicsit, hogy rövidebb
Földútra is bátran mehetünk autót menteni
Rokonok, de nem testvérek
Hátulról még csak nem is hasonlítanak
Chevy Van csoportkép, tornasorban
Négyféle kivitel, négyféle alvázzal
Egy havas bónuszkép a végére, ha már úgy is az van odakint

2010/01/30

Matchboxon kívüliek: Maisto Chevrolet Caprice Police

Egyszerűen vannak olyan hiánypótló darabok más gyártóktól mint a Matchbox, amiknek nem tudok ellenállni. Ez is ilyen. A Maisto nagyon szélsőséges minőséget produkál, néha borzasztó dolgokat képes dobozba, meg blisterbe tenni, máskor meg elsül a kezük. Mint nagyjából most is.

Capriccio ami nem is az
A GM kínálatában a Caprice volt a legdrágább és leginkább luxussal telepakolt modell, gyártásának 31 éve alatt. Amerikában ezeket a nagy dögöket „full-size”, azaz teljes méretű autóknak hívják. Igen, ezek azok a sokat emlegetett négykerekű csatacirkálók. A Chevynél amikor leállították a 1996-ban a Caprice – pontosabban a B-body (B-test) platform – gyártását, akkor a teljes céges piacot átengedték a Fordnak. Amerikában a hagyományosan full-size rendőrautók és taxik innentől Crown Victoriák, a limuzinok meg Mercury Grand Marquis-ok, és Lincoln Town Car-ok. (Jó, ez nem teljesen igaz így, mert jópár Chevy Impala rohangál mint rendőrségi autó, meg mint taxi, de az a típus egy jó számmal kisebb, mint a Caprice volt és első kerék hajtású. Nem is nagyon vannak oda érte a zsaruk, meg a taxisok mert jóval szűkebb – főleg hátul, bár ez inkább a taxisokat zavarja.) A Chrysler felismerte ezt a piaci rést és – több-kevesebb sikerrel – rá is rabolt, ezért dobta piacra a Dodge Chargerhez és a Magnumhoz is a rendőrségi csomagot.

96-ban több okból lőtték le a Caprice gyártását. Egyrészt pont a népszerűségük csúcsán vannak a bálna méretű SUV-ok, a cégnek meg kell a gyártókapacitás a Cadillac Escalade, a Chevy Tahoe és a Suburban gyártásához. Szóval egy kevésbé sikeres terméket feláldoztak azért, hogy egy nagyon sikeresen pénzt keressenek. Igen, a negyedik generációs Caprice – mai szeánszunk tárgya – nem igazán sikeres. Addig a Caprice generációk – meg persze a konkurens modellek – elől-hátul olyan szögletesek, hogy a levegőmolekulák csak hosszas habozás után tudják eldönteni, hogy most az autó elejénél vannak éppen, vagy a hátuljánál és hogy ennek megfelelően mi a csudát is csináljanak. 1991-es piacra dobása előtt a GM a gömbölyűbb, aerodinamikus stílusjegyeket próbálta bevezetni a full-size piacon is, egyrészt az éppen aktuális divat okán, másrészt bízott abban, hogy bár a mechanikai elemek zöme a korábbi modellekből jön, képes lesz valamelyest lejjebb szorítani a fogyasztást. A fogadtatás finoman szólva is vegyes volt. Két jelzős szerkezet a formát cikiző kedvenceim közül: „fejjel lefelé fordított fürdőkád”, illetve „partra vetett bálna”.

A rendőrségi 9C1 csomag alapmotorja a 200 lovas, L99 jelű, 265 köbhüvelykes (4,3 litiy) V8. A vicces az, hogy bár a civil változat alapmotorja az a 350 köbhüvelykes (5,7 liter) L1-es V8, ami a Corvetteben is szolgálatot teljesít, a 260 lovasra lebutított – már a 'Vettehez képest lebutított – L1-et lenyomják a kisebb, L99-es motorral szerelt rendőrautók. Gyanítom ebben azért a 9C1 pakkban lévő váltó és differenciálmű is szerepet játszhat.

Az amerikai gyártók legendásan hülye neveket tudnak adni az autóiknak és a Caprice is egyike ezeknek. ("Ford Lincoln Mercury Sable? A personal conveyance named after its inventor, an assassinated ruler, a character from Greco-Roman myth and a small furry mammal." Aki megmondja, hogy melyik filmből van az idézet, az megnyeri egy a lakóhelyéhez közeli személygépkocsi lemosásának a jogát.) Gyanítom a három jelentéséből, amit a szótárból sikerült kitúrni, nem a capriccio (szeszélyes, csapongó, kötetlen stílusú zenemű) és nem is a szeszély az, amire gondoltak, hanem a hirtelen, előre meg nem jósolható változásra – akár időjárásban, akár valakinek a gondolkodásában.

Az idők változnak, a SUV-ok már nem annyira népszerűek – bár magára valamit adó FBI ügynök még mindig Suburbannal rombol minden filmben – úgyhogy a GM bejelentette, hogy a 2011-es modellévben visszatér a Caprice, mint hátsó kerék hajtású, teljes méretű, rendőrségi autó és pletykálnak civil változatról is.

Maisto Caprice
A Caprice számtalan és egy filmben szerepel – az IMCDB 61 oldalon keresztül sorolja őket – úgyhogy filmrajongóknak és az amerikai autók kedvelőinek is kötelező darab. 1:64-közeli méretarányban a Maisto szolgáltatta a negyedik generációs modellt, ami annak ellenére, hogy igencsak olcsó, igazán jól eltalált darab. A rajta megjelenő részletekkel kívül-belül elégedett vagyok. Gyűjtői szemmel a fényhíd egy pöttyet nagyra sikerült, ha viszont a gyerekjátékot nézem benne, akkor viszont tökéletes.


Negyedik generációs Chevy Caprice a Maistótól.
Arra nem találtam bizonyítékot, hogy Springfieldben valaha is festettek így rendőrautókat.
A külső és belső részletekkel is elégedett vagyok. Hozzá még olcsó is.
A fényhíd kicsit nagy, de játékszernek tökéletes. Pici festékkel itt-ott nagyon fel lehetne dobni.

2010/01/29

2010 ROW modellek

Az Egyesült Államokban már kaphatóak a 2010-es modellek. Itthon sajnos még azt se tudtuk, hogy milyen modelleket várhatunk. Egészen idáig! Ahogy már megszokhattuk a tengerentúlon 100 modell van, nálunk pedig 75. Némelyik modellnek már megjelent az idei színvariációja is, képek a linkekben. Szerencsére az új modellek mindegyike elérhető lesz itthon is, melyekről már megjelentek az első hivatalos grafikák. Azért vannak kevésbé jó hírek is, Cadillac Ambulance továbbra sem lesz, és a Dodge Monaco is kikerül a sorból. Jó hír, hogy lesz például Ford Crown Victoria Taxi!

Íme a teljes lista, vastagon szedve az új modellek:

  • MB1 2010 Fisker Karma
  • MB2 2008 Holden VE UTE SSV
  • MB3 2010 Caterham R500
  • MB4 2008 Dodge Challenger
  • MB5 1965 Shelby Cobra 427 S/C
  • MB6 2008 Chevy Corvette ZR1
  • MB7 2007 Shelby GT500 Convertible
  • MB8 2008 Lotus Evora
  • MB9 2008 Mitsubishi L200/Triton
  • MB10 Dodge Viper GTS-R
  • MB11 2006 Lotus Exige
  • MB12 2009 Morgan Aeromax
  • MB13 1970 Volkswagen (T2) Bus
  • MB14 2007 Porsche 911 GT3
  • MB15 2007 Audi R8
  • MB16 1971 VW-Porsche 914
  • MB17 1969 Volvo P1800S
  • MB18 1971 Oldsmobile Vista Cruiser
  • MB19 1964 Austin Mini Cooper 1275S
  • MB20 1954 Jaguar XK120SE
  • MB21 1972 Lotus Europa Special
  • MB22 1969 Type 14 Karmann Ghia Convertible
  • MB23 1968 Citroën DS
  • MB24 1969 Cadillac Sedan DeVille
  • MB25 2010 Honda Insight Hybrid
  • MB26 2009 Toyota Prius
  • MB27 2007 Honda Ridgeline
  • MB28 VW Golf V GTI
  • MB29 2008 Honda Civic Type R
  • MB30 2004 Audi RS6 Avant
  • MB31 2010 Cadillac CTS
  • MB32 Cadillac Escalade
  • MB33 2006 Jaguar XK
  • MB34 2006 Lexus GS430
  • MB35 2006 Range Rover Sport
  • MB36 2006 Bentley Continental GT
  • MB37 Road Roller
  • MB38 1957 GMC Stepside
  • MB39 Skidster
  • MB40 Scraper
  • MB41 Quarry King
  • MB42 Ground Breaker
  • MB43 Tractor Plow
  • MB44 Power Lift
  • MB45 Chevy Suburban
  • MB46 2006 Cement Mixer
  • MB47 International CXT
  • MB48 2006 Utility Truck
  • MB49 Dump Truck
  • MB50 GMC Terradyne
  • MB51 Hazard Squad
  • MB52 2010 International Brush Fire Truck
  • MB53 Baja Bullet
  • MB54 2010 Ford F-150 SVT Raptor
  • MB55 Cliff Hanger
  • MB56 Pierce Dash Fire Engine
  • MB57 Sahara Survivor
  • MB58 Volkswagen Beetle 4x4
  • MB59 2010 Ford Transit Connect
  • MB60 Express Delivery
  • MB61 1943 Jeep Willys
  • MB62 Jungle Crawler
  • MB63 Ice Cream Van
  • MB64 MBX Street Cleaner
  • MB65 2007 Volkswagen Caddy
  • MB66 2008 Garbage Truck
  • MB67 City Bus
  • MB68 2006 Ford Crown Victoria Taxi
  • MB69 1974 Volkswagen Typ 181
  • MB70 2007 Ford Transit
  • MB71 Double Decker Bus
  • MB72 1997 Land Rover Defender 110
  • MB73 GMC Wrecker
  • MB74 1985 Toyota 4Runner
  • MB75 2009 Yamaha Rhino

2010/01/28

Matchbox MB-43 0-4-0 Steam Loco - UPDATED

Volt nekem egy remek tanárom általános iskolában – tulajdonképpen az a szomorú, hogy csak és kizárólag ő volt remek pedagógus, „a többi néma csend”. Biológiát és kémiát tanított nekünk és imádtam. Ő mondogatta mindig: „Hogyha egy felelésnél nem tudsz valamiről beszélni, akkor ne akarj arról beszélni, beszélj arról, amiről tudsz!” Így fogok tenni, mert a vasútmodellezéshez kicsit sem értek – csak tetszik – viszont most beszélni fogok róla egy Matchbox kapcsán.

Azt már egy régebbi postban tisztáztuk, hogy az 1970-es években a Matchbox lelkesen próbálkozott a „tologatós”, valóban gyerekek kezébe szánt játékvonatok piacán. A gyűjtők azonban nem becsülik túlzottan sokra ezeket, úgyhogy megint egy újabb olyan szériával traktállak benneteket, amit valószínűleg csak én kedvelek – persze ez azt is jelenti, hogy máshol olyan nagyon sokat nem is olvashattok róluk.

LMS Fowler Class 3F

Mint a fentebb már említett, MB-47 Panier Tank Loco esetében is, az MB-43 is valós gőzmozdonyt mintáz és ez sem a megmintázott eredeti nevét viseli. A mintát a London Midland and Scottish Railway (LMS), Fowler 3F 0-6-0T, Jinty becenevű lokomotív szolgáltatta. Most jutottunk el ahhoz a bizonyos „csak arról beszélj, amihez értesz” részhez. Azt tudom, hogy a két névben a 0-4-0 és 0-6-0 számsorozatok a futóműről és a meghajtott kerekek számáról hordoznak jelentést, de ahhoz vasút értő kéne, hogy ezeket kikódolja nekem, mert ami magyarázatot találtam a neten, azt nem egészen értem. Az viszont biztos, hogy az eredeti Jintyt 1924 és 1931 között gyártották és 1959-1967 közötti időszakban vonták ki a napi szolgálatból. Még a második világháborúban is szolgált, mint tolatómozdony és a brit csapatokkal átkelt a Csatornán Angliából Franciaországba. Mivel elég nagy számban készült – a Wikipédia 422 darabot említ – viszonylag sokat restauráltak, hogy nosztalgiaszerelvényeket vontasson. A Jinty azért is emlékezetes számomra, mert minden idők egyik legjobb valósidejű, birodalomépítgetős, gazdasági stratégia játékának – esküszöm a legkevésbé sem olyan unalmas, mint amilyennek így a leírás alapján hangzik – a Chris Sawyer jegyezte, Transport Tycoon-nak az egyik kezdő, alapmozdonya. (Akit kicsit is érdekel az ilyesmi és van bőven szabadideje, az látogasson el ide!)

MB-43

A 0-4-0 Steam Loco nem egy ritka darab, az 1-75 sorban 1979 és 1984 között bérelt helye van – igaz nem a képen látható zöldben, hanem pirosban és hozzá illeszkedő személykocsi is volt a sorban ezekben az években. Ezekről már értekeztem én korábban, de gyakorlatilag csak az említés szintjén. Az én zöld verzióm valamilyen Twin Pack, vagy MotorCity csomag lakója volt. Charlie Mack 25 verziót említ, értékben 2 és 200 amerikai dollár között. Mivel ez egy gyerekek kezébe szánt játékszer, és nem terepasztalra szánt vasútmodell, a pontatlanságai – úgy gondolom – megbocsáthatóak. Eleve sokkal tömzsibb, mint az eredeti, hosszában „összenyomták”, gondolom azért, hogy beleférjen az akkori dobozokba és blisterekbe. Természetesen a kerekeket összekötő rudazat is hiányzik, meg sok egyéb apró részlet, ami néha-néha az ilyen méretarányú autómodelleken még megjelenik.

Tudom, hogy sokaknak nem igazán a szíve csücske a Matchbox „tologatós” vonat szériája, de szerintem szerethető darabok, gyerekként nagyon szerettem volna ilyeneket is.

Matchbox MB-43 0-4-0 Steam Loco. Az eredetihez képest alaposan összenyomva hosszában.
Kicsit megviselt szegényke. A gyakori színe a piros.

2010/01/27

Superfast SF06 Porsche 935 és Ligthning Porsche 935

A Superfast mint speciális sorozat, 1986-ban lát napvilágot és egészen 1990-ig volt jelen. A sorozat huszonöt járgányt tartalmazott, melyek közül mind megkapta a speciális, jobban guruló kerekeket. A később megjelent, ugyanilyen elnevezésű szériákkal ellentétben, itt még jogos volt az elnevezés, ugyanis tényleg gyorsabbak voltak a normál modellekkel szemben. Aki emlékszik a Laser Wheels Racing Porsche 935-ről szóló postra, annak minden bizonnyal ismerősnek tűnik ez a darab, ugyanis az a széria is az itt debütáló kerekeket kapta, csak nem ezzel a küllős dekorációval. Az itt csak röviden Porsche 935-ös modell mindkét szériában a hatos számozást, és ugyanazt a tamponozást kapta, a kerekeken kívül csak az alapszínben van eltérés, ugyanis itt normál piros, amott metál bordó. Nem mintha szükséges lenne, de ennek ellenére azért a Matchbox nem bízta a véletlenre, és a csomagolás hátulján feltüntette, hogy a kerekeket és a tengelyeket ne olajozzuk meg. Ők is tudták, hogy milyen jó kis tuning fogás pár csepp műszerolaj.

Ha már a tengelyeknél tartunk, akkor meg kell említenem, hogy azok rugóznak, a szokványos központi laprugós megoldással. A Majorette által használt megoldással is készült Porsche 935-ös, ahol U alakú fémrúd szorítja le a kerekeket az alvázhoz annak széleinél, melyre a kisebb átmérőjű tengelyek miatt lehetett szükség. Gondolom így akarták elkerülni a gyengébb tengely görbülésének bekövetkeztét, mert így kisebb az erőkar, mint ha csak középen lenne rögzítve. Szétszedett állapotban ugyan nem tudom nektek megmutatni, de egy harmadik, ilyen kerékkel szerelt sorozat tagján lefotóztam alulról is a modellt. Igen harmadik ugyanis kiaknázták a kerék adta lehetőségeket, ami további sorozatot szült, mely Lightning névre hallgat. Sajnos azt nem tudtam kideríteni, hogy ez a fekete verzió valóban ide tartozik-e, mivel a kerék mintája nem villámos, de mindenhol oda sorolják, így ide teszem én is. A kerekek elég érdekesek ezen az autón - amit találtam képeket neten, azokon is mind ilyen -, ugyanis az első kerekek nyomtávja messze túlmutat a sárvédők méretein, hátul viszont ez stimmel, de az autó feneke picit ül. ne kérdezzétek miért lehet, mert magam sem tudom - aki esetleg tudja a megoldást, ne habozzon megosztani velünk. A mára már kissé megkopott fényezése elég "érdekesre" sikeredett, nem egy visszafogott megjelenése van, az biztos. A szélvédő krómozott, de ezt is "feldobták" egy kis fekete mintával. A beltérről meg is feledkezhetünk, elvégre úgy sem látszik - ennek ellenére azért ott van. A modell színvilága visszaköszön a Sperfast/Laser/Lightning kerék dekorációján, beleértve a krómozott szélvédőt is.

Superfast SF06 Porsche 935, NRFB
Kedvencem, a keretes írás
Jól néz ki ez a felni
Valójában nem ennyire rózsaszínesAnnyira "szép", nem?
Mintha egy elefánt ült volna a hátuljára
Ezen a képen jól látszik az első tengely széles nyomtávja

Speciális kerék, speciális rögzítés
A Lightning sorozat csomagolása (kép: eBay)A hengerben lehet tárolni az autót (kép: eBay)

2010/01/26

Matchboxon kívüliek: Corgi Porsche 935

Igyekszem a gyűjteményemet kizárólag a Matchbox kínálatából származó modellekkel gyarapítani, de olykor be-becsúszik más gyártó terméke is, főleg akkor, ha az egy Porsche-t mintáz. Ebből kifolyólag került hozzám egy Corgi Porsche 935-ös modell is. Nagyon tetszetős a kicsike, sokkal részletesebb a Matchbox kivitelénél, de ugye annál meg is írtam, hogy kicsit felületesre sikeredett. A képeken jól látszik, hogy mekkora a különbség köztük, mondhatni ég és föld. A Corgi vonalvezetése sokkal közelebb áll az eredeti modellhez, lágyabban bántak az élekkel, több ívet csempésztek bele, mely jól megfigyelhető például az ajtók mögötti sárvédő kitüremkedéseknél. Az orra sokkal laposabb, mélyre húzódó orrspoilere viszont már kicsit túlzó ugyan, de jól mutat. Itt elkövettek még egy kis hibát, ugyanis a lámpákat nem tolták ki elég szélre, de ez tényleg már csak kukacoskodás részemről. A motorháztető is megfelelően kidolgozott, még a sárvédő széleinél található szélterelő kitüremkedések is kivehetőek. Oldalról nézve az elefántfül ablak kialakítása, illetve a C oszlopon és a hátsó légterelőn kialakított levegőbeömlőkre lehetünk figyelmesek. A hátsó fertály mindkét modellnek érzékeny pontja, de a Matchbox-al ellentétben itt nincs nyoma oly mértékű túlzásnak, azonban a Porsche felirat itt is megtalálható. A karosszéria zöld színe és a rajta levő POLO felirat nem a fantázia szülte dolog, ugyanis egy régi cukorka csomagolását tükrözi - amilyet gyerekkorom óta nem is láttam. A beltérrel megadja a kegyelemdöfést a konkurenciának, ugyanis ez versenybelsőt kapott, épp csak a bukócsövek hiányoznak. Csak a kormány mögött van egy kagylósított ülés, jobbra tőle és mögötte pedig a nagy üresség tátong, leszámítva a hátsó kereszt merevítőt. A kerekek a szokásos négylevelű lóherés, ami az első tengelyhez picit széles, a hátsóhoz meg pont annyival keskenyebb. Összességében véve a Corgi alaposabb munkát végzett, mint a Matchbox műhelye, de nekem valahogy még is a Matchbox modelljének egyszerűbb megjelenése tetszik jobban.

Corgi Porsche 935
Merőben más megközelítés, mint a Matchbox
Sokkal részletesebb a Corgi orra, de a lámpa rossz helyen van
Vonalvezetésében is a zöld modellnél a pont
Itt van mindkettő gyenge pontja

2009 Matchbox Legjei – Citromdíj, avagy „Ezt igazán kár volt!”

Közös erővel összegyűjtöttük a 2009-es év Matchbox legjeinek jelöltjeit, négy kategóriában is. Az első három kategória szavazása már le is zárult, de az eredményeket majd később, mind a négy kategória megszavazása után teszem közzé és emelem képzeletbeli dobogóra az érintett modelleket.


Mostantól azonban indul a szavazás az utolsó kategóriában! A szavazási idő a szokásos egy hét.


Ez alkalommal az év legrosszabbját keressük, azt a modellt, amiért igazán kár volt, az alábbi jelöltek közül:

  • MB-01 1971 Oldsmobile Vista Cruiser
  • MB-09 '61 Jaguar E-Type
  • MB-14 TVR Tuscan S
  • MB-16 Lotus Evora
  • MB-29 Dodge Magnum (piros+woody, szörfdeszkákkal)
  • MB-55 2008 Ford F-350 Ambulance
  • MB-60 Ladder Truck
  • MB-61 Dodge Charger Police
  • MB-81 Dune Buggy

A szavazást megtaláljátok a menü tetején, a jobb oldalon!

2010/01/25

Matchboxon kívüliek: Hot Wheels Super Treasure Hunts – 2009 #043 Ford Mustang

"Lelki füleimmel” már hallom Tommit felhördülni, hogy „Hot Wheels nálad?!” Nos, tényleg nem vagyok Hot Wheels rajongó, ami egész egyszerűen annak tudható be, hogy nekem teljesen kimaradt a márka, de ez azt is jelenti, hogy semmiféle ellenérzést sem táplálok az irányában, egyszerűen ugyanolyan helye van nálam, mint a Corgi Juniorsnak, Sikunak, vagy bármi másnak. Viszont ha a kedvenc márkám nem készít el egy szeretett autót – mint az „állólámpás” Mercit például – akkor más gyártók, 1:64-körüli termékei felé is kikacsintok. Tehát így landolt nálam egy Hot Wheels. Nem is akármilyen.


T-Hunt, Treasure Hunt, Super Treasure Hunt, T-Hunt$

Aki HW ügyekben nagyjából úgy járatlan, mint én, annak biztos újat mondok azzal, amit mostanság sajátítottam el én is. A Treasure Hunt (KincsVadászat), vagy T-Hunt sorozatot 1995-ben indította el a Mattel. Akkor mindössze 10 000 darab ilyet készítettek, de 1996-ban már 25 000 darabra emelték a számot és később már nem is korlátozták a darabszámait ezeknek a modelleknek. Általánan 12 T-Hunt jelenik meg minden évben, de 2005-ben volt egy bónusz, tizenharmadik is – ezek szerint nem babonásak a Mattel srácok.


Hogy mi fán is terem ez a T-Hunt dolog? Az ebben a szériában megjelenő modelleket a hagyományos kiadásoktól spéci festés, egyedi tervezés és néha gumiból készült kerekek jellemzik. A blister kártyáján zöld csíkba írt Treasure Hunt, vagy T-Hunt felirat olvasható, így könnyű azonosítani, ha ilyenre bukkan valaki. (Mondjuk ez nem feltétlenül törvényszerűség, amerikai, nagykártyás blisterből láttam zöld csík nélküli TH-ot is.)


2007-ben a két verziója jelenik meg a TH autóknak: a hagyományos TH és a Super Treasure Hunt. A Superek festésükben és valódi gumiból készült, felnis kerekeikben különböznek az előbbiektől. A blistereik kártyáin is látható a különbség, ezeket T-Hunt$-nak írják. No, én egy ilyet kaptam ki magamnak.


Mustang már megint

Nem tudtam ellent állni a lenyitható tetejű Ford Mustangnak. A közelmúltban írtam a Mustangról – és a Pony Car-ról – egy Matchbox értelmezés kapcsán, és azt hiszem akkor világossá vált, hogy nagy kedvencem a típus. Amikor szembe jött velem ez a bordó convertible, akkor nem tudtam ellenállni neki. Persze csak itthon vettem észre, hogy érdemes lett volna még kicsit turkálnom, hátha találok egy szebben kivitelezett darabot. De haladjunk sorban!


Remek modell, pocsék összeszerelés

A Hot Wheels Mustangjának az alváza is fém, így már-már szokatlanul nehéznek tűnik – persze csak ha a kortárs Matchboxokhoz hasonlítjuk. Ezen 1983-as keltezés olvasható, ami egy régi öntőszerszám elővételét sejteti. A kerekek valódi gumiabroncsokat kaptak, bár ici-picit szélesek a modellhez képest, de ez csak akkor feltűnő, ha szuperközeli képeken nézzük, a valóságban nem ennyire súlyos a helyzet. Elképesztően csendesen fut rajtuk, de az én példányom eléggé balra húz.


Manapság már óriási dolog, hogy egy ilyen méretarányú kisautón a motorháztető felnyitható. Jelen esetben egy V8-as blokk búvik meg a fedél alatt. Ebből nyolc apró pöcök, a közepén elől meg egy kilencedik áll ki. Ez utóbbit a gyújtáselosztónak sejtem, a többi nyolcra pedig a hengerekhez tartó levegőleömlő a tippem, amihez kéne a közvetlen levegőleömlő (Ram Air) leglátványosabb alkatrésze, a motorháztetőn lévő légterelő nyílás. De nem van, igazolatlanul hiányzik!


A motorháztetőn és a csomagtartó fedelén futó fehér csíkok a GT változat teljesítménynövelő festésére emlékeztetnek, de persze szó sincs arról, hogy ez az autó autentikus Mustang változatot mintázna. Ez egy alaposan átépített gép, ami egy ilyen 45-46 éves autónál teljesen hihető és egyáltalán nem ritka eset. Az első kerékjárati ív mögött található „TH” betűk is az átalakított autó képét erősítik, meg persze utalnak a T-Hunt$ szériára.


Az autó frontendje nagyon tetszik, elől az alváz fémjét – beleértve a rajta lévő irányjelzőket – is megfestették, hogy az eredetin a vékonyka lökhárító alatti, színre fújt lemezt mintázza. Ha nagyon megerőltetjük a szemünket, a hűtőrácson vágtázó lovat is látni véljük – ebben a méretarányban kitűnő munka. A hátsó fertályon hasonló a helyzet, kifestett féklámpák és indexek néznek vissza ránk – bár a középső, korong alakú embléma már hiányzik. Itt van egy rút egyenetlenség az öntésben és a festék is megfolyt egy picit. Ebben a méretarányban a nyitott tetejű autó mindig hálátlan feladat, mert a beltérre lényegesen több figyelem terelődik, mint egy zárt kocsinál. A legfontosabb elvárásaimnak a Hot Wheels Mustangja ezen a téren is megfelel. A háromküllős, jellegzetes kormánykerék megvan, illetve a mindkét oldalon, szimmetrikusan „púpos” műszerfal is ott a helyén.


Ellenben az összeszerelési minőség ennél a darabnál egyenesen csapnivaló. A belteret sikerült csálén összeszerelni – illetve ez így nem is teljesen igaz, én nyomtam a helyére, mert annyira elállt. Tehát a pontos kórtörténet az, hogy a hibás összeszerelés miatt a műszerfal jobb oldala – az autó hátulja felől nézve jobb – el is görbült és hiába van most már a teljes beltér a helyén, a műszerfal görbe maradt. A szélvédő nagyon eláll, egyáltalán nincs a helyén, előre-felfelé dől. Töprengtem rajta, hogy nekimegyek pillanatragasztóval, de féltem, hogy azzal meg kárt teszek a fényezésben, ezért inkább marad úgy, ahogy van.


Összességében ez egy kitűnő modell, ha szembe jön veletek egy ilyen, akkor ne hagyjátok ki, de vizsgáljátok meg alaposan, hogy ne egy olyan pontatlanul szerelt, ezért tökéletlen darabot fogjatok ki, mint én.



Ebben a méretarányban ezek a részletesség teljesen rendben van! A kicsit túl széles kerekek megbocsáthatóak.
Nyitható motorháztető manapság már igazi ritkaság. Nyolc+egy bütyök a V8-as blokkon. A magyarázat alább.
A szín, a piros falú gumik! Remek! A szélvédő csúnyán eláll és előre bukik.
Megfolyt festék, és némi öntési hiba. A beltér már visszapattintva a helyére.
A műszerfalon megvan a két, szimmetrikus "púp". A hibás összerakástól még mindig eláll a műszerfal jobb csücske.
Magyarázat nyolc bütyökre. A közvetlen levegőleömlőhöz tartoznia kéne egy légterelőnek is a motorháztetőn. A kép bal felső részén látszik is a légterelő belső oldalához tartozó szivacs, a szigetelés. Amúgy ez az 5 lityis blokk is pont egy Mustangban lakik.
Ez pedig egy másik Mustangba szerelt V8, csak normális légszűrővel. A magyarázat a kilencedik bütyökre, az elől kiálló gyújtáselosztó.
Háromküllős kormány és a jellegzetes, szimmetrikusan púpos műszerfal.
Na, ilyen sem sűrűn volt még itt! Hot Wheels blister. Super Treasure Hunts – 2009 #043 Ford Mustang, NRFB.