Valamikor réges-régen tulajdonképpen szerepelt már ez a járgány e lapokon. Sőt, ez a konkrét példány. Abban a bejegyzésben igazából minden olvasható, ami lényeges vele kapcsolatban, de valamiért úgy éreztem, hogy megérdemel pár olyan képet, ahol egyedül „ő” a főszereplő, hiszen az eredeti, amit a hazai kisipar lemásolt.
Oldalak
2023/03/31
Matchbox MB-64 Fire Chief
2023/03/29
Matchbox Fire 5-Pack 1994 – Airport Foam Pumper
Elérkeztünk az ötös csomag utolsó járművéhez. Ez korábban már szerepelt nálunk, sőt a Bubba-Gump ráklistában is szerepel a teljes pereputtyával együtt, a „Matchbox MB-54 Mobile Home és annak derivátumai” alcím alatt találjátok meg őket. Érdekes példája annak, hogy hogyan lehet ugyanazt az öntvényt ötletesen újra és újra felhasználni.
Ehhez a konkrét darabhoz sok hozzáfűzni valóm nincs, azt leszámítva, hogy talán ennek a legszebb a festése az összes verziója közül és ahhoz az elenyésző számú kisebbséghez tartozik, melynek „krómozott” a habágyúja.
A csomaggal foglalkozó
utolsó bejegyzéshez egy érdekesség: Ezt a festési motívumot,
két évvel később, 1996-ban még egyszer felhasználta a Matchbox.
A Premiere
Collection, Jeep Cherokee Fire Chief ugyanezt viseli.
2023/03/27
Matchbox Fire 5-Pack 1994 – Airport Fire Truck
Elérkeztünk az ötös csomagból ahhoz az egyetlen járműhöz amivel nem foglalkoztunk még e lapokon. A „Reptéri Tűzoltóautó” is egy valóban létező járművet mintáz – ennek a nyúlfarknyi információnak az előteremtésében lényegesen több munka van, mintsem gondolnátok!
Gloster-Saro Javelin
A
brit cégek története gyakran szövevényesebb, mint egy brazil
szappanopera családfája. A fenti névből a Gloster-Saro a cégnév,
a terméké a Javelin, azaz Dárda.
Az 1960-as évek végén, az 1970-es évek végén két jellemzően repülőgépgyártással foglalkozó cég, a Saunders-Roe Folly – leginkább hidroplánok gyártójaként ismert – és a Gloster – első- és második világháborús vadászgépek gyártójaként ismert – közösen alapították a céget, hogy az alumínium megmunkálásban való jártasságukat tűzoltószerek gyártásában kamatoztassák. 1984-ben egy másik cég, a Chubb csoport kebelezte be a céget és én itt fel is adnám a cégtörténet kutatását, mert egyrészt dög unalom, másrészt olyan mint a telefonkönyv: Irgalmatlan sok szereplője van, cselekmény meg nulla. A lényeg, hogy a szigetországban elég sikeresnek tűnnek mint tűzoltójárművek, különösen reptéri tűzoltószerek gyártói. (Ja, ha tudod, hogy mire kell keresni, úgy már nem nehéz megtalálni valamit!)
A Javelinről azonban gyakorlatilag semmit sem sikerült kikutatnom, mivel a Gloster Javelin nevű vadászgépről találnak meg mindent a keresők. A lényeg, hogy a brit állami tulajdonban lévő nagy reptereken a 80-as, 90-es években voltak rendszeresítve ilyen reptéri tűzoltószerek. Műszaki adatokról nehéz beszélni, hiszen rendszerint nagyon sok opció közül választhat aki ilyen eszközt rendel. Érdemes átkattintani ide egy a Gatwick reptéren szolgáló példány műszaki adataiért és fotójáért. Remek támpont a méreteit, teljesítményét és egyéb tulajdonságait tekintve.
24+
Tehát
egy újabb olyan Matchboxszal van dolgunk, ami ilyen vagy olyan okból
nem lett nevesítve, de létező járművet mintáz. Az 1-75
szériában MB-24-ként debütál 1992-ben egy a reptéri tűzoltókra
nagyon jellemző, neon-narancssárga festéssel. Kisebb-nagyobb
kihagyásokkal utoljára 2002-ben bukkan fel a sorban, speciális
kiadásokban is szerepel, az utolsó ilyenben 2003-ban. Legalább 24
festési változata van, aminek a zöme remek. Az utolsó 6-7
változat egészen rémes, de vicces módon ami alatt a 8-lyukú,
vagy gumiabroncsos kerék van, az mind kitűnő.
Amit ebben a postban láthattok az csak egyedül erre az ötös csomagra jellemző festés – mint ahogy a pakkban szereplő összes többi jármű esetében is az.
Eleve
egy nagyon jól sikerült darabnak tartom, ezzel a festéssel meg
igazán ütős. Jól példázza, hogy a kisautóknak általában az
eltúlzott méretű, közel sem arányos megkülönböztető
fénytechnikák „állnak jól”. Ezen nagyon is arányosnak tűnnek
a kék „cicik” a testéhez viszonyítva, de kisautó alkatrésznek
meg pont hogy kicsinek.
2023/03/26
Matchbox Working Rigs - International Durastar 4400
A Matchbox International Durastar 4400-es autószállítója nem új jövevény nálunk, ám akkor még Real Working Rigs volt, most már csak Working Rig. Sajnos nemcsak a sorozat névből lett elhagyva egy rész, hanem az autó is egy picit visszafogottabb lett. Nagy dologra ne gondoljatok, ez alatt a kevesebb krómozást és a fényhíd kifestését értem. Szerencsére ezek nélkül is tetszetős és játszható kisautó maradt. A dekorációk és lámpafestések terén szerencsére nem spóroltak. Ugyan ezt más autómentésre alkalmas Matchbox-al ellentétben nem halmozom, de egyszerűen nem tudtam ellenállni ennek a 2020-ban megjelent példánynak. Főleg úgy, hogy az OCT - Official City Towing - "vállalat" El Segundo divíziójába tartozik.
2023/03/24
Matchbox MB-65 1985 Porsche 911 Rally
Elöljáróban annyit, hogy ez most egy rendhagyó post lesz a részemről.
A 2019-ben debütáló Matchbox 1985 Porsche 911 Rally-t már bemutattam az első, Toy Fair-es kiadással. Ez a mostani ugyanabból az évből származik, de már az 1-100-as sor tagja, mint MB-65. Mehetünk kicsit beljebb is ezt kibontva, ugyanis ahogyan Hot Wheels Mainline sorain belül vannak úgynevezett alkategóriák, úgy Matchboxnál is megtalálhatunk ilyeneket. Egész pontosan ez az MBX Off-Road 19/20-as tagja. Festését tekintve kicsit hasonlít a klasszikus, dohányipari cég logójával ellátott dekorációra. Így én ezt inkább erénynek mondanám, szerintem sokaknak mélyen berögződött az a színkombináció a régebbi versenyautókról. Persze jelen esetben elég minimalista ahhoz képest, a kék felület csak egy kis piros csíkkal van feldobva, illetve a kék alváz - a beltér is pont ugyanilyen színű - segít még rá a dekoráció kiteljesedésére. Az autó ezen kívül egységesen hófehér, nyoma sincs semmi extra kifestésnek, kivéve ahol az amúgy is betárazott piros színnel érinteni tudták a hátsó lámpát. Azon viszont meglepődtem, hogy az első fényszórók rácsozása is ki lett alakítva az öntvényből. A premier darab szöges ellentéte, minimalista, de azért tetszetős végeredménnyel.
Variációk! Variációk?
Bevallom, jelen bejegyzéssel nem az első bolti színvariáció bemutatása volt az elsődleges célom, hanem azt szeretném megmutatni, milyen lehet, mikor elgurul egy Matchbox gyűjtő gyógyszere. Persze nem új keletű a dolog, hogy igazán nüansznyi eltérések miatt az ember hajlamos "variációkat" venni bizonyos modellekből, ami manapság új szintre lép. "A gyógyulás első lépcsője a beismerés", szokták volt mondani, így én sem tagadom, hogy néha hajlamos vagyok a "betegségre". A Rally kivitel kapcsán egy egyszeri és célzott akció volt részemről, megálltam vele ezen a szinten amit alább láthattok. Szerintem már ez is egy értelmetlen és felesleges, de ki tudja, lehet sokat fog még érni ez az összeállítás. No, de miről is van szó most pontosan? Nem másról, mint a csomagolás és a kisautók aljára kerülő - vagy éppen nem kerülő - gyártási kódok variációjáról. Korántsem teljes az alábbi összeállítás, hiszen kartonban és gyártási kódban is lehetett volna tovább vinni a dolgot, de prezentálni éppen elég. Bővebben a képaláírásokban fejtem ki az eltéréseket.
2023/03/22
Matchbox Leipzig Modell Hobby Spiel Porsche - UPDATE
Matchbox kolléga jóvoltából nem most van szó először erről a találkozóra készült modellről. Most csak azt a bejegyzést egészíteném ki a saját képeimmel. Az ott levő gyártási adatlapon látható narancssárga kivitelből sikerült egyet birtokba vennem, a többi sajnos már tényleg nem az én pénztárcámnak való árakon mozognak. Részletesebben egy korábbi, Moving Parts-os kiadás kapcsán értekeztem erről az öntvényről, érdekességképpen a végére azért odacsempésztem egy kis visszatekintést is e kiállítás kapcsán.
2023/03/20
Matchbox Superkings K-98 Porsche 944
1989-90 között volt a kínálat része az az ezüst Superkings Porsche 944-es amit a fenti linken mutattam nektek. Azt váltotta le 1991-ben ez a fehér kivitel. Nem csak az alapszínben, hanem a plusz kiemelésekben, és a dekorációban is történt változás. Az ott nagynak talált embléma még nagyobbra hízott, így már jól messziről be lehetett azonosítani az autó márkáját, a pontos típusban pedig a két nyitható ajtón elhelyezett méretes 944S felirat ad támpontot. Lámpák festésének terén a minimalizmus elve érvényesül, pont annyi amennyi legalább elvárható, de mégis nagy pluszt adnak a kinézethez. Rendszámot nem kapott, elöl és hátul is Porsche felirat fogad annak a helyén, így tekinthetjük akár egy autószalonban álló kivitelnek. Összességében ez sem lett rossz, még ha egy kicsit visszalépés is az elődjéhez képest.