Oldalak

2021/08/17

Corgi Superhaulers - DAF 95XF Dukes Transport LTD

Már az utolsó töltényeimet lövöldözöm el Corgi Superhaulers ügyben. A rémesen kiábrándító és a csudaszép után újra egy klassz darabot mutatok, hozzá olyan vontatóval ami eddig nem szerepelt még itt – mármint ebben a méretarányban.

95XF
Én nem tudom mi van ezekkel a kamiongyártókkal, de a régi, amúgy cégtörténetileg fontos mérföldköveikről úgy hallgatnak, mint a CIA arról, hogy ki lőtte le Kennedyt! Mondom azt a keveset, amit erről a szériáról ki bírtam túrni: 1997-ben vezeti be a holland gyártó a hosszú távú fuvarozásra szánt szériát. A 2,25 méteres fülke háromféle változatban készül, Comfort Cab, Space Cab – a szójátékot már tisztáztuk korábban, ehhez a generációhoz képest amit most tárgyalunk kettővel újabb – és Super Space Cab. A DAF saját fejlesztésű, hathengeres, 12,6 literes, soros elrendezésű, 24-szelepes, Euro 2-es dízelmotorja, 381 – 483 lóerő közti teljesítményű változatokban rendelhető meg hozzá. A csúcsot a Cummins 500 lóerő körüli (530?) erőműve jelenti. 1998-ban Truck of the Year díjat kap, 2005-ben pedig az XF105 váltja.

Korabeli DAF sajtófotó. Balról a Super Space Cab verzió, amit a Corgi és a Matchbox is megmintázott. Jól látható a fülke felső részén az manzárdablak.

Vótmár!
Tulajdonképpen a vicces az, hogy szerepelt már ilyen vontató nálunk, csak éppen más méretarányban. Ez bizony teljesen ugyanaz, mint amit a Matchbox is hoz a Convoy szériában és a legmókásabb, hogy pont ugyanott van elnagyolva az is, mint ez. Kivételesen az ETS2-nek – korábban linkelt postokban rettentően túltárgyaltam mi ez – semmi köze nem volt ahhoz, hogy nekem kellett ilyen vontató. Csak a Matchbox miatt kellett nagyban.

A DAF következetesen 95XF-nek hívja a sorozatot. Más szériáknál a szám és az XF sorrendje változik, de ennél következetesek. No, ezt a Matchbox és a Corgi is elrontja.

Persze a nagyobb Corgi pontosabb, mint a Matchbox. A jellegzetes hűtőmaszk itt két, jól elkülönülő darabból van, míg a Matchboxon egyetlen darab műanyag adja ki. Mind a kettő a Super Space Cab változat, aminek egészen fent, afelett a rész felett, ahol a Corgin a „Dukes” felirat van, egy vékony ablak van, amitől a fülke hálórészébe is jut jobban fény. Ez mindkettőn megvan jelzés szinten, de „lefalazták”, amiért kár. Egyetlen okát tartom valószínűnek, hogy a Matchboxnál miért hagyták el ezt a részletet, ha már tetőablakot viszont készítettek a plafonra, tehát felvitték oda a szélvédő műanyagját: Annyira vékony lett volna a fülke fém része itt, hogy a strukturális szilárdság rovására ment volna. A Corginál nem tudok rá mentséget, hiányolom ezt a részletet. A Matchboxnál igen dícséretes, hogy ott a DAF sajátosság a három ablaktörlőlapát, de úgy kivitelezve az 1:64-es méretarányban, mint az 1:110 körüli Matchboxnál, ormótlan lenne. A feliratokat azonban hiányolom a hűtőmaszkról, ebben a méretarányban már kötelező jellegű gyakorlatnak gondolom ezt.

A beltér elnagyolt, de biztos ami biztos, jobbkormányos. Ez még a Superhaulers minőségi korszakából van, csakúgy mint a Renault, vagy a daycab Scaniák. A fém dominál mindenhol, az abroncsok gumik, nagyon-nagyon rendben van! A festéssel elégedett vagyok, egyrészt egy valamikor létező, de (talán a 2000-es évek elején) bekebeleződött cég motívuma. Mókás, hogy csak minden másféle vontatóval találni róla képet, DAF-al pont nem. Másrészt nem valami rettenetes, cirkuszoskocsi festés, ami a brit cégekre annyira jellemző.

A ponyvás félpótkocsi ugyanaz, mint a Renault szerelvénynél, de ezekben a színekben sokkal látványosabban kijönnek a részletek, mint ott. Nem tudom eldönteni, hogy az első tengely véletlenül áll feljebb mint a másik kettő, vagy ez egy tudatos, üzemanyaggal és gumival spórolós pótkocsi változat akar lenni.

Összességében nem rossz ez, de a brexitált Albionból történő beszerzését csak akkor javaslom, ha van valami jó trükkötök a méregdrága postázás, ÁFA-vám kavarás kicselezésre, szóval brit előre tolt helyőrséggel rendelkezők előnyben!

Itt még dobozban, de bár makulátlan, ő már volt dobozon kívül nem önkezem által is jól. A dobozon 2001-es dátum olvasható.
Nem rossz, nem rossz, de kicsit elnagyolt. Se típusjelzés, se manzárdablak. Ebben a méretarányban azért már illene.
A beltér elnagyolt, de jobbkormányos - mivel egy brit cég színeit viseli, ez így helyes.
"Metált bírod?" Fém. Mindenhol. Nehéz, masszív, kitűnő!

Valamikor létező cég, ízléses, letisztult motívuma. Határozottan tetszik!

Nem tudom eldönteni, hogy véletlen-e - nem látok sérülést semelyik szóba jöhető alkatrészen sem -, vagy verzió, hogy az első tengely felemelt állapotban van.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése