Oldalak

2010/08/31

Matchbox MB-73 GMC Wrecker

Nagy kedvencem a Matchbox GMC Wrecker modellje, így nagyon örültem, mikor megtudtam, hogy idén újra felkerült az 1-75 listára. MB-73-as számmal bukkan fel újra, azonban nem teljesen a régi modellt kapjuk vissza. Ne gondoljatok semmi extrára, csupán a gém és a vonószem készült lágyabb műanyagból, amire egy tavalyi ötös pakkba csomagolt darab esetén nem tértem ki. Esztétikai szempontból nem volt jó választás, de mivel ez játékszer, érthető ez változtatás. A lágyabb műanyag ugyanis nehezebben törik el, ennek előnyét pedig szerintem nem kell ecsetelnem. A vonóhorog talán lágyabb is lett a kelleténél, nagyon könnyen hajlik, azonban vontatási képességén ez nem ront, egy fém alvázas Matchbox-ot simán elbír torzulás nélkül. Hajlítgatásos tesztem során sikerült kicsit túllőnöm a célon, ugyanis kiugrott a helyéről a gém. Tulajdonképpen ennek - így utólag - örültem is, még sosem láttam a gém takarásban levő felét, visszarakása pedig nem okozott gondot. A vontató felszerelés szürke színt kapott, amiként az alváz is, ami egy fokkal jobb, mint ha fekete lenne, de krómozva az igazi. A karosszéria fényezésén viszont nem spóroltak, metálbordó színt kapott, arany díszítéssel - idén még várható egy narancssárga kivitel is. A hátsó lámpák azonban most sem lettek kifestve, csak az oldalsó helyzetjelzők, illetve kapott két tárolórekeszt a plató oldalába, mint a 2005-ös Superfast kivitel. Beltérrel most sem áldották meg, ezért a szélvédő továbbra is átlátszatlan, enyhén sötétített kivitel, ezáltal a villogók is, ami alá odaképzelhetjük a borostyán sárga világítótesteket. A kerekek terén is megújult a modell, ugyanis a régi, klasszikus autók alatt megszokott felnik köszönnek vissza. Fura vele, de nekem tetszik, főleg ha úgy tekintek rá, mint egy acélfelnire króm dísztárcsával, ettől függetlenül én nem ezt választottam volna. Vegyesek az érzelmeim iránta, tetszik, de nálam még mindig egy Convoy felnis, króm lökhárítós és narancssárga szélvédős kivitel az igazi.

Picit fura alatta ez a felni
Ez a vontató is állandó ügyeletben van
A vonóhorog lágy és rugalmas anyagból készült, ...
... de vontatási képességét nem befolyásolja
A Wrecker lényeges alkatrésze a gém, kampóval
Matchbox MB-73 GMC Wrecker

2010/08/30

Matchbox MB-14 Porsche 911 Carrera (Cabriolet)

A Matchbox Porsche típusválasztékának többsége már megjelent itt a blogon - három kivételével. Az egyik ilyen, a Porsche 911 Cabriolet, ami az első vízhűtéses nyitott tetejű 911-es a cég történelmében. 1997-ben került a gyártósorra a vízválasztó modell, ami szakított az addigi hagyományokkal. Teljesen újratervezték a típust, eltűnt a hátsó csíklámpa, az első fényszóró egybeolvadt az irány- és helyzetjelzővel - megkapta a Boxster lámpáit -, de a fő változás a motortérben történt. Egy 911-es Porsche-ban mindig is léghűtéses motor dolgozott, egészen mostanáig, ugyanis engedve a kor követelményeinek, vízhűtéses motort terveztek az autó farába. Mindezek elég radikális változások, a rajongók és a szaksajtó nem is átallotta kritikákkal illetni, amiknek fő célpontja a "vizesblokk" és a Boxster-hez hasonlító orr volt. Idővel azonban a kritikusok is elhalkultak, a piacnak tetszett az új modell, bejött a gyár számítása, újra fellendültek az eladások, amit a később megjelenő altípusok is segítettek, mint amilyen a nyitott tetejű változat is volt. A merev tető elhagyása miatt alaposan meg kellett erősíteni az autót, hogy minimális legyen a csavarodása, persze ez többlet súllyal járt. Ez a 75 kilogrammos többlet csak elenyésző mértékben hatott ki a menetteljesítményre, a 3,4 literes, 300 lóerős boxer motorral két tizedet romlott a százas sprint, ami így 5,4 másodperc. A tetőnélküliség másik hátránya egy esetleges boruláskor érződik, ezért szoktak bukókeretet rakni az ülések mögé. Jelen esetben ilyet nem látunk az autón, ugyanis az rejtve van, és csak boruláskor pattan ki a helyéről. A Porsche mérnökei arra is gondoltak, hogy ne csak egy évszakos legyen a cabrio modelljük, ezért terveztek hozzá egy kemény tetőt is, amit formatervezési díjjal értékelt a szaksajtó.

A Matchbox 1-75-ös kínálatában 1999-ben jelenik meg mint MB-72. Összesen nyolcszor szerepelt az alap sorozatban, de kétszer ugyanazt a sorszámot nem sikerült neki kiosztani, így lett 2000-ben MB-36 és 2001-ben MB-50. Itt egy kis szünet után 2004-ben bukkan fel újra MB-16-ként, utána jött a most szereplő MB-14, majd egy év szünet után jött a 2007-es MB-10-ként, eddigi pályafutását pedig MB-19-ként fejezi be 2008-ban. Persze ezek mellett más sorozatokban - Superfast, Stars of Cars és Stars of Germany - és pakkokban is helyet kapott, még idén is. A sorszámok cifrasága a dobozra/blistere felkerülő típus megjelölésben is rapszodikus eloszlást mutat. Szerepel csak sima Porsche 911 Carrera-ként, de van, hogy a végére odabiggyesztenek ezt-azt. Megtaláljuk a Cabrio vagy Cabriolet szavakat is. Az ezredforduló környéke nem a Matchbox legjobb évei közül való, ez meglátszik az autón is. Kidolgozása erős közepesnek mondható, a forma nagyon jól visszaköszön, azonban az első lökhárító kicsit bumszlira sikeredett, a hátulja viszont szinte tökéletes. A szélvédő műanyagja alkotja egyben annak napellenzőkkel ellátott keretét is, amit hol kiemelnek festéssel, hol nem. Hiányként a tükrök meg nem létét lehet felhozni. A belső tér kidolgozása jónak tekinthető, egy nyitott tetejű változathoz azonban szerintem kicsit kevés, amit a nagyon szépen megkreált kormány sem tud ellensúlyozni. Metálkék fényezése kapott első és hátsó lámpa festést, igaz ekkor ez még gyerekcipőben járt, de sokat dob az összképen. Összességében szép és jó kisautót kaptunk a Matchbox-tól, de egy szebben kidolgozott első lökhárítóval vonzóbb lenne.

UPDATE: Ugyan senkinek nem tűnt fel, de az eredeti autóról készült képeknél hibáztam, ugyanis egy ráncfelvarrás utáni modell képei szerepeltek - lekötött a kék szín stimmelése -, cserébe most kaptok képet a kemény tetőről is.

A lámpafestés még kezdetleges
A kormány nagyon szép, a beltér többi része tetőtlen autóhoz képest gyengécske kidolgozású
A tükröket sajnos lespórolták róla
MB-14 Porsche 911 Carrera (Cabriolet)
Az eredeti autó elölről ...
... és hátulról
A hozzá való kemény tető
Egy jó kis röntgenrajz

2010/08/29

Matchbox MB-36 Bentley Continental GT

A Matchbox 2010-es 1-75-ös katalógusában a Bentley Continental GT is helyet kapott, ezúttal MB-36-os számozással - korábban MB-39 volt. A korábban bemutatott verziókhoz képest a belső és külső színén kívül nem sok újdonságot tartogat számunkra. A felnit sem cserélték le, ami mondjuk szerintem nem is baj, a jelenlegi választékból mást nem is tudnék alatt elképzelni. Az említett nem sok újdonság pedig kimerül egy új, könnyen kikódolható rendszámtáblában hátul, elöl megmaradt a Bentley feliratos. A festett hátsó szélvédő tetején levő piros csík talán most a leghangsúlyosabb, amint a C oszlopon végigfutó él is, ami az öntő szerszám két felének találkozási éle. Utóbbi annak kopására, vagy nem megfelelő illeszkedésére enged következtetni.

A világoskék külsőt fekete belsővel kombinálták
Hátul az új rendszámra lehetünk figyelmesek
Matchbox MB-36 Bentley Continental GT

2010/08/28

Matchbox MB-54 Ford F-150 SVT Raptor

Amerika legnépszerűbb kisteherautója a Ford F sorozata, aminek a most futó darabjai már a tizenkettedig generáció képviselői. Tovább népszerűsítendő a típust, az F-150-ből a Ford erre szakosodott műhelye, az SVT készített egy erősen feltuningolt változatot. Az SVT rövidítés rendszeres olvasóinknak biztosan nem cseng idegenül, hiszen a tizedik generációból kikerülő F-150 Lightning Matchbox megfelelője már szerepelt itt. Amikor megjelent, nagyot ütött, igazi aszfalt szaggatót csináltak belőle, de azóta nem volt ilyen nagy durranás pick-up fronton, egészen mostanáig. Megalkották ugyanis Raptor-t, ami egy most futó F-150-es off-roder változata. Megkapott minden ehhez szükséges felszerelést, emelt futómű, terepgumik, karter védő, fényezetlen műanyag lökhárítók, illetve a sárvédők kerékjárati íveit műanyag idomokkal védik. Motorok terén sem spóroltak, az alap egy 5,4 literes V8-as (320 lóerő), de felárért 6,2 literes szintén V8-as (411 lóerő) motort is kérhetünk - mindkettőhöz hatfokozatú automata váltó jár -, amiket egy igen markáns hűtőrács mögé helyeznek el. Színből négy áll rendelkezésünkre, a vásárlók körében népszerű narancs mellett kék, fekete és fehér színt választhatunk, amit feldobhatunk a gyár által kínált grafikával is - digital mud grafic néven.

A 2010-es Matchbox újdonságok között találjuk meg a Ford F-150 SVT Raptor modelljét, mint MB-54. Mint az első darab, ez is narancs fényezést kapott, amiről természetesen az extra grafika sem hiányozhat. Idén még a kék színvariációt is elsütötték, amivel már felére csökkent a választható színek száma. Ha folytatja ezt az iramot a Matchbox és kizárólag csak gyári színnel adja ki, akkor még egy évig lesz a kínálatukban. Ennek nem örülnék, mert igazán jó kis modellt dobtak össze megint a Mattel műhelyében. Hasonlóan a Mitsubishi L200-hoz, az alváz és a beltér műanyagjai alaposan ki vannak használva. Az alvázból részletgazdag lökhárítókat - hátul vonóhoroggal ellátva - és az oldalsó fellépőket mintázták meg. A részletgazdag külső mellett a beltér sem marad le, aminek anyaga adja a platót az ott található pótkerékkel együtt, valamint a kerékjárati ívek műanyagjait. A leengedett első oldalablakokon megspórolt szélvédő anyagot tetőablakba, illetve a motorház két műanyag szellőzőjébe fektették, ami igen jó ötlet volt részükről. A kifestett hűtőrács markánsságát viszont nem sikerült teljesen visszaadni, de a Ford felirat és a három helyzetjelző lámpa nem maradt le. Gyenge pontként talán a hátsó lámpát említeném, ami így kifestetlenül abszolút nem mutat, valamint a tükrök sem az igaziak, amin csak ront, hogy túl meredek szöget zár be a karosszériával. Összességében azonban egy igen szemrevaló jól sikerült kisautó, ami szépen visszaadja a megmintázott jármű vonalait. Andrew0807 "műtermi" fotóival ellentétben én a szabadban lőttem róla pár képet, igaz a számos terepjáróval űzött sportok közül a triál versenyek hangulatához áll közelebb, mint az amúgy neki jobban fekvő Baja versenyekhez.

Kapott vonóhorgot, de sajnos nem igen van mit ráakasztani
Nem a legjobb kép hozzá, de innen is látszik, hogy a belseje is szépen kidolgozott
A pótkerék jó ötlet a platón, én azonban huzatot vagy krómozást raktam volna rá
Az elejéről nem maradt le a markáns Ford felirat
Matchbox MB-54 Ford F-150 SVT Raptor
Így néz ki eredetiben
A lámpa, ami nem igazán érvényesül kicsinyített másán

2010/08/27

Matchbox MB-68 4x4 Chevy Van - UPDATE

Nekem a már jól ismert Matchbox Chevy Van olyan, mint amilyen Joe-nak a Volvo Container Truck, kedves a szívemnek, van is belőle pár példány. Amit tudtam már megírtam róla, újat nem igazán tudok említeni, csak mutatni belőle egy újabb változatot. Most, az idei év talán utolsó kánikulai napján egy kis vízi sportot ábrázoló, azaz szörfözésre csábító grafikával ellátott darabot tárok elétek - elvégre télen hülyén mutatna itt. Egy szörfoktatónak ideális jármű.

Szörfre fel!

2010/08/25

Matchbox Superkings: K-70 Porsche Turbo

Megleptem magam az első, személyautót mintázó Superkings járgánnyal. Sokáig vártam vele, már többször visszautasítottam ajánlatokat, próbáltam keresztülnézni rajtuk, de a végzet utolért. Merőben más, mint az ugyanebből a sorból származó kamionom, így szinte teljesen újdonság számomra. 1979-ben bukkan fel először ez a típus a Matchbox katalógusaiban mint K-70, ez a színvariáció viszont csak 1988-tól érhető el. Az érzelmeim picit vegyesek iránta. Egyrészt nagyon tetszik, másrészt szembesülnöm kellett a minőségével, ami hagy némi kívánnivalót maga után. Ez főként a fényezésre értendő, tele van apró kosz szemcsékkel, ráadásul a szín sem mindenhol egyenletes, van benne egy-két elszíneződés. Utóbbi a festék vékony felhordásának, áttetszőségének, illetve a koszos, nem megfelelően előkészített karosszériának "köszönhető". Az elszíneződések pedig a fémen magán vannak - az anyag szerkezetében -, célszerű lett volna először alapozni, vagy kevésbé áttetsző színt használni. Sajnos ezek tükrében azt kell mondanom, hogy jól áll neki a távolság. Pedig a forma remek, a - rugózó - kerekek jól mutatnak alatta, tetszenek a beltérből kialakított lökhárító betétek, amik így védik a fényezést, hiszen mégis csak jobb, ha nem a fém ütközik neki valaminek, hanem egy kis műanyag. A beltere egy középkonzollal, valamint egy kesztyűtartós műszerfallal tud többet - mínusz egy váltókar -, mint kisebb testvére, amiből ajándékként csomagoltak is egyet mellé. A kelleténél kisebb légterelővel ellátott, nyitható motorháztető alatt pedig egy igen gyengén kidolgozott motortér fogad minket. A hátsó lámpa csíkja külön műanyag elem, amely megoldást elöl is szívesen viszontlátnám. A csupa fém - az alváz is az - kivitelnek köszönhetően súlyos darab és igen jól gurul. A sok negatívum ellenére sem tudok rá "haragudni", hiszen ez csak egy játékszer, ami minden hibája ellenére ingen kedves lett számomra. Reméltem, hogy nem így lesz, mert akkor nyugodtan leírhatnám, hogy ez volt az első és az utolsó is a gyűjteményemben, de tartok tőle, hogy követni fogja még pár darab.

Az öcsi és a bátyó
Matchbox Superkings: K-70 Porsche Turbo
Nem finomkodták el a részleteket
A beltere nem tartogat sokkal több részletet, mint kisebb testvére
A hátsó lámpasor külön műanyag elem
Ezért a motortérért kár volt. A spoiler alatt nem ilyen rossz a fényezés, csak nem vettem észre azt, amit a doboz engedett ki magából és ott landolt.
Hatalmas embléma és felirat
Ebben a dobozban lakik
Dummy is szereti a Porsche-t
A bütykölés sem idegen tőle

2010/08/24

Matchbox Skybusters SB-20 Helicopter

Nem ma volt az, amikor a Matchbox repülőgépes sorozatát boncolgattam, a Skybusterst. Nem tudom, hogy Ti hogy játszottatok anno gyerekként, de én komplett történeteket költöttem – rendszerint volt bennük autós üldözés rendőrségi részvétellel – és játszottam le. Ehhez pedig égetően szükségem lett volna egy helikopterre, de akkor ilyesmi még nem volt az 1-75 kínálatukban, csak sokkal később. A Skybustersben pedig volt, de akárhogy is nézegettem az SB-20-at csak nem akart nekem lenni olyan.

A fentebb már linkelt postban felvillan az SB-20 egy későbbi, csúszótalpas és kéttollú főrotorral szerelt változata, de az „igazi”, a kerekes, négytollú korai változat maradt nekem, mert vitán felül sokkal szebb. A két változat között mindössze ennyi a különbség, de sohasem értettem, hogy mi volt az ok, ami miatt átalakították. Most, hogy végre lett egy korai SB-20 példányom végre rájöttem! A gép farnehéz. Hiába van a kis, regular wheel-re hajazó kerekek – melyeket a blisteren nem átallanak Superfastnak titulálni – közül a hátsó pár a lehető leghátsó pozícióban, a gép hajlamos a farkára ülni. Jó persze, csak áltatom magam, a tervezőket hol érdekelte ez, sokkal fontosabb lehetett, hogy a csúszótalpak előállítása olcsóbb. A négytollú főlégcsavar leváltását pedig bizonyosan az szülte, hogy a kéttollúval sokkal egyszerűbb csomagolni a kis madárkát.

Változatlanul azt gondolom, hogy nem valós modellt mintáz, mert elég sok mindenre emlékeztet, de az apróbb részletek már nem stimmelnek. Szóval ha valami közelítő típust kell mondanom, akkor talán az AugustaWestland AW109-re emlékeztet a leginkább, de persze ehhez is kell némi köd és távolság.

Skybusters SB-20 Helicopter, az első szériából még négytollas forgószárnnyal...
...és kerekekkel.
Ezek ott állítólag Superfast kerekek... Aha... Biztos...
Teljesen odáig vagyok ezekért a grafikákért a régi dobozokon. A kártyán nem látszik jól, mert a gép orra és a forgószárny egyik tolla elfedi, de azt írja, hogy "Teljesen fém modell, Superfast kerekekkel". Az állítás eleje igaz.

2010/08/22

Matchbox MB-12 Dodge Challenger SRT8, Matchbox MB-04 Dodge Challenger és Hot Wheels '08 Dodge Challenger SRT8

A Chrysler nem hagyhatta szó nélkül az ötödik generációs Mustang által elindított irányvonalat, amihez a pár év pihenő után visszatérő - szintén ötödik szériás - Camaro is csatlakozott. A Ford 2005-ben már árulta a klasszikus formákat magán tudó kategóriateremtő pony car-ját, a General Motors viszont 2006-ban még csak egy koncepcióautót tudott felmutatni a Chevrolet Camaro-ból. A Chryslernél mindezt nem nézhették tétlenül, válaszként elővették a Dodge egyik legendássá vált típusnevét, a Challenger-t, amiből 2007-re össze is hoztak egy prototípust. Az alapokat a már jól bevált LX platformjuk adta, amin eddig a Chrysler 300C, a Dodge Magnum és a jelenlegi Dodge Charger osztozkodik. Utóbbi névhez egy, azt nem teljesen kiérdemlő autót fabrikáltak, de jelen esetben nem tévedtek le a konkurencia által már jól kitaposott ösvényről. A jó alapnak köszönhetően 2008 második felében már beindult az autó tömeggyártása, amivel sikerült egy évvel beelőzni a Chevrolet-et. Háromféle felszereltségi szintben lehet megvásárolni, ami egyben a motorok teljesítményét is kategorizálja. Az alap, az SE kivitel, amiben egy 3,5 literes V6-os dolgozik, amihez különféle Rally csomagokat is lehet vásárolni, ami a különféle külső dekorációs elemeken kívül 18 colos kerekeket tartalmaz. Az ilyen csomagok is a 60-as és 70-es években váltak népszerűvé, sokszor inkább a dekorációra, mint sem egy tárcsafékre költötték el az emberek a pénzüket. A középső szintet R/T-re keresztelték, ami egy szintén a Challenger-el újra elővett név, a Road and Track szavak rövidítése, vagyis az autót egyaránt megállja a helyét az utcán és a versenypályán is. Ez a rövidítés mi másra, mint egy V8-as motorral párosított autóra kerülhet fel, ami jelen esetben 5,7 literes Hemi 372 paripával. Az igazi csúcsot viszont az SRT8-as kivitel képviseli, amiben egy 6,1 literes Hemi V8-as dübörög 425 lóerővel. Ennek tükrében a futómű keményebb és alacsonyabb, a megállásról pedig a Brembo-tól származó fékrendszer gondoskodik. A kerekek immáron 20 colosak, a világítás természetesen Xenon, az ülések fűtött bőr sportok amiből vígan kezelhetjük a hatsebességes váltó karját, feltéve, ha nem az ötfokozatú automata váltót választottuk.

A Matchbox-tól 2009-től érhető el az 1-75-ös sorozatban a Dodge Challanger SRT8-as kivitele mint MB-12. A népszerű Hemi Orange fényezést kapta, azt is mindjárt kétféle verzióban. Az egyik metál fényezésű - mint amilyen az enyém is -, a másik sima festést kapott. A 2010-es év új színt hozott, ami szép metálszürke lett. Emellett az MB-04-re változás és az SRT8 elhagyása érdemel említést. A metálkék verzióért, ami egy 10-es pakk részeként jelent meg, tessék ellátogatni Rájen kollégához, ő birtokol belőle egy példányt. A Hot Wheels még a Matchbox előtt elkészítette saját adaptációját, ők 2008-ban adták ki az új Challenger-t mintázó modelljüket - egy évvel korábban a Concept-et is megmintázták. A megvalósítás, a kerékválasztás teljesen rendben van a Matchbox esetében, azonban erősen függ az eleje a tamponozástól. Azok nélkül elég bután nézne ki, nem lennének hűtőrácsok, fényszórók. A konkurenciánál azonban mindezek "valódiak", a fényszórók a karosszériából vannak kialakítva, a hűtőrácsok pedig az alvázból. Az első spolier és a küszöbök mindkét modellen az alváz részei, azonban a kipufogók a Matchboxon fémből, míg a másikon műanyagból vannak. A Hot Wheels-ről hiányoznak a tükrök, valamint egy hátsó lámpafestés sokat dobna rajta - az ideieken már van -, de például tetőablak mindkét modellen megtalálható. Összességében mindkét modell nagyon szépen sikerült, tetszetős darab, jobban nem is igen lehet őket összehasonlítani, hiszen a Hot Wheels hozzátette a maga egyediségét, ami a képeken jól látszik.

Az első változata ez a narancs, aminek volt nem metál festésű variációja is
A kipufogó festéséről sem feledkeztek meg, ami jelen esetben a fém karosszéria része
Az idei változat színével sem lőttek mellé
Hangsúlyosabb lett a hátsó lámpa és már forgalomba is helyezték
Nem csak a rendszám, a lámpa tamponozása is megváltozott, ...
... ami elöl változatlan maradt
Challenger a Hot Wheels értelmezésében
A nagyobb hátsó kereket már megszokhattuk a gyártótól
Már innen is látszik, hogy merőben más koncepciót követnek
A maga nemében mindkettő nagyon szép, a Hot Wheels pár aprósággal még jobb is lehetne
A motorház domborításai is egyeznek, a Matchbox-ról hiányzik a rá jellemző festés
Hátulról nagyon hiányzik a festés a zöld modellről
Egy vonalban van a fenekük, ...
... amiként az orruk is
Matchbox MB-12 Dodge Challenger SRT8
Matchbox MB-04 Dodge Challenger
Hot Wheels '08 Dodge Challenger SRT8Ilyen volt a koncepcióautó

Ilyen a végleges, a kereskedőktől megvásárolható autó
Konkrétan egy SRT8 változat