Oldalak
2008/01/29
Médiatámogató - Ford Escort és Mack CH600
2008/01/26
Pontiac Firebird Extravaganza – A második generáció
2008/01/23
Matchboxon kívüliek: 2007-es Coca-Cola karácsonyi promo kamion
2008/01/22
Code 3 – Érték vagy átverés?
Még 1977-ben volt, hogy a brit Matchboxnál egy Ray Bush nevű úr bevezetett egy belső jelölési rendszert, ami nem csak az 1-75 sorozatra, hanem a teljes termékskálára vonatkozott. A jelölési rendszer változott az idővel és nem is minden gyűjtő ért egyet az értelmezésében. Szóval elég nagy a káosz de én tartom magam a Charlie Mack könyvében olvasható meghatározásokhoz ezzel kapcsolatban – lásd alább.
Code 1: Minden olyan Matchbox modell, amit a cég gyártott, tett dobozba és az üzletekben meg lehetett vásárolni.
Code 3: Minden olyan Matchbox által gyártott, de átfestett, átmatricázott, vagy másként módosított modell, melynél a módosításokhoz a cégnek a világon semmi köze.
Code 4: Minden olyan különleges, egyedi, a Matchbox gyártotta modell, amit például olyan alkalmakra készítettek, mint egy jótékonysági aukció, vagy különleges díj.
A Matchbox gyűjtők általában értéktelennek tartanak minden módosított darabot. Példának okáért egy megviselt, lepattogzott festésű, de épp regular wheel modellért hajlandóak mondjuk 5-10 fontot adni, míg ugyanazt a darabot értéktelennek tekintik, ha valaki fémtisztára pucolja és újrafesti, restaurálja. Mi több, egyenesen odáig mennek, hogy egyszerűen hamisítványnak tekintik az ilyeneket. Egyszerűen azért, mert azt már nem a Lesney tette olyanná amilyen, hanem X.Y. Tulajdonképpen látom benne a logikát, de nem tudok vele azonosulni. Én úgy gondolom, hogy ezek értékek, mindaddig míg nem próbálják őket tökéletes állapotú eredetiként elsózni. A kérdés az, hogy mi teszi a Code 3-at. Az világos, hogy például amit Rauscher Tomi tett ezzel az egyébként már végletekig leharcolt Corvette-el, az értéket képvisel – az én szememben nem is kicsit, hiszen én egyszerűen nem rendelkezem a szükséges kézügyességgel. Gyakorlatilag szemétnek tekinthető állapotú valamiből hozott létre újat. (Na, nem mintha nekem lenne lelkem kidobni olyasmit, ami már olyan állapotban van, hogy a gyűjteménybe nem találom elég jónak. Erre a célra van a roncstelep cipősdoboz.) Az is világos, hogy egy percig sem tette kétségessé, hogy ő festette át. Azt hiszem pont ez a Code 3 esszenciája, az én szótáramban egy ilyen beavatkozás teszi a Code 3-at.
Viszont nem tudom értékelni azokat a Code 3-akat, amivel amúgy tele van az eBay. A színes nyomtatók és a már-már szinte maguktól dolgozó grafikai programok korában nem vagyok hajlandó meghatódni attól, hogyha valaki rábiggyeszt egy céglogós öntapadós matricát egy kutyaközönséges 1-75 sorozatú darab oldalára. Ennek ékes példája az alább látható MB-7 Scion xB, melyet az eBay-en árul egy egyértelműen ilyen műveletekre szakosodott ausztrál iparos. Ezt én is értéktelennek tekintem még úgy is, hogy az eladó őszintén hirdeti, ez biza Code 3. Bevallom egyszer elcsábultam egy Code 3 Convoy szerelvényre, de ennek pusztán az volt az oka, hogy az egyik legritkább Convoy vontatót, a Mercedes Benz Actrost párosította egy újfajta tartálykocsival az elkövetője. (A képet lásd alább.)
Viszont a napokban találtam egy Code 3-nak kikiáltott Convoy szerelvényt, ami alaposan elgondolkodtatott. Az Code 3 lenne, hogy valaki fog egy csőrös Kenworth vontatót, utána akaszt egy Low Boy trailert, amire felpakol két hatalmas kábeldobot, ami jócskán nagyobb, mint az 1:100 közeli Convoy szerelvény? Mert ilyet én is tudok! A roncsok közül kivettem egy repülőgép szállító vontatmányt, aminek el volt törve a műanyag felső része, ami eredetileg a repülőt tartotta, letörtem róla a csonka műanyagdarabokat. Mögé fogtam egy az 1-75 sorozatban szereplő, 2005-ös MB-71 Mercedes Actros vontatónak, majd turkáltam egy kicsit, hogy mi az, ami felfér a Low Boy-ra, de abban a formában sohasem párosította össze a Matchbox. Az 1979/1980-as MB-47 Pannier Tank Loco pont kapóra jött, de az 1973-as MB-21 Rod Roller is tökéletesen illeszkedik ide. Akkor ez a nagy katyvasz most egy Code 3 lenne?
2008/01/21
Matchbox MB-27 Mercedes 230 SL
Én eddig abban a tudatban éltem, hogy nagyjából ismerem a korai Superfast modelleket, de valahogy ez a darab nekem teljesen kimaradt. Ugyanannak a gyűjteménynek volt a része, aminek a Corgi Juniors U.S. Van mentő is, és rá nem jöttem volna, hogy ez egy transition Superfast Matchbox míg meg nem néztem az alját.
Az állólámpás SL Merci, regular wheelként 1966-ban debütált, 1970-ben megkapta a keskeny Superfast kerekeket – amilyenek az én példányomon is láthatóak – és krémszínű mellett megjelenik a sárga változat is, amit 1973-ig gyártanak. Areh szép gyűjteménnyel bír, amire már csak azért is érdemes egy kis időt szánni, mert jól látszik, hogy Areh vékony Superfast kerekű változatainak hátsó kerékjárati íve sokkal kisebbre vannak szabva, mint az enyémen. Nála ez a nagy ív a kék, bulgáriai kiadású verzión – a kifutott modelleket sok esetben gyártották tovább az eredetitől eltérő színű és feliratozású verziókban Bulgáriában, de például nálunk Magyarországon is – jelenik meg. Látszik az ok, hogy miért, az már széles Superfast papucsokat visel, ezért kellett megváltoztatni a karosszériát. De! Az előbb belinkelt, 1973-as katalógusképen jól látszik, hogy ott már szakasztott olyan látható, mint az enyém, de előtte egy évvel még olyan, mint Areh-nél. Ritkán sikerül ilyen pontosan behatárolni, hogy pontosan mikori kiadású darabbal van dolgom.
A fotókhoz első alkalommal élesben bevetettem Hitch ‘n Haul: Speed Bump twin pack egyik figuráját, így már nem olyan rettenetesen steril a kép.
Matchboxon kívüliek: Corgi Juniors U.S. Van – UPDATE II.
2008/01/18
Matchbox Twin Pack kamionok – már majdnem Convoy – Negyedik rész TP-25
A Twin Pack Peterbilt szerelvények utolsó tagja talán a legizgalmasabb a sorozatból, hiszen mint játékszer ez tudja a legtöbbet – persze ha eltekintünk a konténerszállítótól. Még a kezdet kezdetén írtam már erről a szerelvényről, de mivel a teljes Twin Pack kamionsorozatot szeretném bemutatni, indokolt ismét elővenni.
Az eredeti bejegyzéshez képest keveset tudok hozzátenni. A „conventional cab” Peterbilt vontató jól ismert, egyedül az Articulated Trailer utolsó változata érdemel szót. Az utánfutó két műanyag konzolt kapott, mely a rajta lévő három műanyagcsövet ugyan nem tartja a helyén, de az oldalsó hornyaiba akasztott két befőttesgumival már igen. Bevallom, nagyon tetszik ez a fajta gondolkodás, semmi spéci vacak, ami öt perc használat után tönkremegy, hanem kutyaközönséges befőttes, ami ha elpattan, akkor a legbénább kezű papa is másodpercek alatt képes pótolni azt.
Az összes többi TP vontatmánnyal ellentétben a Convoy sorozatba nem került bele a csőszállító, illetve... Illetve mégis. A CH600-as Mack mögé fogott utánfutó nagyon hasonlít a Twin Pack-re, de ez kapott oldalfalakat is. Ami nekem ebből megvan az egy blister, CS60, azaz Construction Set 60 néven. A Convoy Project mint CY031 hivatkozik rá és állítja, hogy mint több Construction Set-nek is része volt. Ennek kicsit ellentmond az a darab, amit az eBay-en láttam. Ott bizony Convoy dobozban látható – bár erre nem érdemes mérget venni, számtalan nem a korrekt dobozában lévő Matchboxot látni itt.
Ami a TP csőszállítót illeti, Charlie Mack hat különböző verziót említ, amiből a sárga és bronz színű vontatós változat akár 50 – 100 dollár körül is érhet. Nem tudom, nekem ez, a leggyakoribb zöld tetszik a legjobban, a kanárisárgát mindig kifejezetten idétlennek találtam.
2008/01/16
Matchbox Hitch ‘n Haul: Speed Bump
Itthonról háromsaroknyira rábukkantam egy játékboltra. Szemlátomást nem csak én nem tudtam, hogy itt játékbolt működik, mert az első dolog, ami szembe jött velem, az egy 2006-os kiadású Twin Pack. Már régebben gondoltam rá, hogy kéne ezekből venni, mert tetszettek a mellékelt, méretarányos figurák, amikkel fel lehetne dobni a fotókat. Sajnos kettő már nem volt belőle, ezért NRFB-mentesítenem kellett a cél érdekében.
Az ötlet alapvetően tetszik, végre fantáziamentes Mórickák is tudnak olyat játszani, hogy a „vezetőbácsi nekiment a táblának és most elviszik a kocsiját, há-há”. Nekünk, nem annyira fantáziamentes Mórickáknak az ilyesmi kiegészítők nélkül is ment kölöknek – fogtuk és proaktívan felborítottuk a sérült autót és mondtuk hozzá, hogy kabumm –, mostanság rá kell segíteni. Ez van.
A csomagolásból igazán nem látszik, csak a kibontás után derül ki, hogy a limónak óriási nyitott napfényteteje van, amin keresztül bele lehet látni a belsejébe. A kissé Batmobilos beütésű, Limousine 2002-ben jelenik meg katalógusban, mint MB-66, az alvázon 2001-es keltezés olvasható, míg az „EA 1856” jelölést egyáltalán nem tudom hová tenni. Az 1-75 sorozatból aztán el is tűnik rögvest, csak spéci csomagokban bukkan fel újra és újra. A festése... nos, az ízlés kérdése, nekem nem tetszik egyik sem igazán.
A vontató, amit a frappáns Tow Truck – azaz vontató – nevet viseli, hasonló történet. Az első katalógus amiben előfordul, mint MB-2 Auto Medic az a 2005-ös, az alvázon természetesen 2004-es keltezés olvasható. Az alvázon van még „MB 661” és „1896 EA” felirat is, mindenki ossza be ezeket magának. Tulajdonképp a festése szép és még akkor is funkcionális, hogyha a gémje merev, mert az azon kialakított kis pöcökbe szépen beleakad a limó és megy is utána lelkesen. Úgy tűnik, hogy a vontató csak mint MB-2 és csak mint ennek a csomagnak a részeként szerepelt. Areh is csak a premierváltozatot és ezt a Twin Packet említi.
A kiegészítők közül a két figuráról már tisztáztam, hogy rendben vannak, a jelzőtábla meglepő módon a tövénél merev műanyag, a felső végénél meg rugalmas. A két bazi nagy terelőbójára legalább egy piros-fehér csíkos matricát rátehettek volna, ha már ilyen túlméretesre sikerültek. Alapvetően azért jópofa, klassz játékszer. A legviccesebb a blister hátulján olvasható: „This totally wasn’t your fault.” (Ez egyáltalán nem a te hibád volt.) felirat. Viszont azt nem tudom, hogy mitől lett „Speed Bump”, azaz fekvőrendőr a neve.
2008/01/15
Matchbox MB-25 Flat car and container - UPDATE
A PS-1 kapcsán már a kezdet-kezdetén szerepelt itt az MB-25 vasúti pőrekocsi. Az egyetlen ok, amiért elővettem a témát, hogy a birtokomba került az 1-75 sorozatban megjelent változat, a maga kávébarna konténerével. Hogy azért mutasson is, elé kapcsoltam az Matchbox MB-24 Shunter egy a korábban bemutatottnál szebb állapotú változatát.
Matchbox MB-68 Mercedes Coach
Az igazán szép regular wheel darabok gyűjtésével egy baj van: az áruk. „Szerencsére” kevés olyan van ami érdekel, mert gyerekként kimaradtak ezek nekem. Persze azért van amikor nem tudok ellenállni egy-egy darabnak, függetlenül az árcetlin olvasható összegtől. (Na, jó, ez határeset, ezt cseréltem.)
Az Matchbox MB-68 Mercedes Coach pont ilyen. Valamiért azonnal beleszerettem. Talán mert egy kicsit emlékeztet a gyerekkoromban olyan gyakori Robur buszokra. Persze a kettő úgy hasonlít egymásra, mint az egyik sörnyitó a másik vízilabdakapura, de talán a sok ablak, meg a hátsó tengely mögötti túlnyúlás teszi. A busz 1965-ben jelenik meg és egészen az utolsó regular wheel évig, 1969-ig gyártják. Az első évben türkiz-fehér kivitelben készül, aztán már csak a narancssárga-fehér verziót gyártják, ezért az előbbi kivitel 150-200 dollárt is megér szép állapotban – legalábbis Charlie Mack könyve szerint. Nagyon szépen kidolgozott modell, egy H0-ás terepasztalon is megállná akár a helyét, főleg hogy ilyen méretarányú. Egyetlen ponton tudok belekötni: A vezető munkahelyét nem alakították ki, mindkét első ülés előtt a puszta tűzfal látható, bár az ajtók elrendezéséből ítélve a vezetőnek a bal oldalon kéne ülnie. Túrtam a netet ez után az oldtimer busz után, de csak annyit sikerült megtudnom, hogy valószínűleg a Mercedes-Benz 0321H sorozatához tartozik, bár pont ilyen, „a vezető ülése az első kerék felett, az utasok ajtaja közvetlenül az első tengely mögött”, kivitelűről nem találtam képet. Nagyon szép darab, nem látszik rajta a közel negyven év.
2008/01/14
Matchbox légpárnások: MB-72 és MB-02
Ha megveszel egy kupac valamit a neten, akkor abban a kupacban biztos lesz valami olyasmi, amiért egyébként eszed ágában sem lenne egy piculát is adni úgy amúgy. Aztán amikor már megvan, akkor úgy vagy vele: „eh elfér, maradjon”. Az 1-75 sorozat légpárnás hajói sohasem tetszettek, gyerekként sem, meg most sem. De a fentebb említett módon a birtokomba került a teljes szett, az összes légpárnás jármű, ami valaha is előfordult az 1-75 sorozatban. Mind a kettő.
Az első, az MB-72 Hovercraft SRN6 egyidős velem, 1972-ben debütál. Minden hagyománnyal szakítva nem csak ez az első év, amikor katalógusban megjelenik, hanem az alsó felén is ez az évszám olvasható. Hihetetlen, nemde? Az SRN6 egy valóban létező jármű, a hatvanas években tervezték a brit hadsereg számára és 1965-ben állt civil szolgálatba a kis, 38 személyes kétéltű. Régi legenda, hogy a neten még a transzvesztita náci eszkimóknak is van oldala és úgy egyáltalán minden fent van, de ezt akár a Hendrickson Relay Truck-al is tudnám cáfolni. Viszont az SRN6-ról találtam egy komolyabb összefoglaló oldalt! Tessenek megvizsgálni igény szerint. Az MB-72 érdekessége, hogy még Areh mester is csak egyetlen változatot jegyez belőle és az is szakasztott olyan, mint az én változatom, ellentétben az 1972-es katalógusban látható ezüst légcsavaros verzióval. Érdekes még, hogy milyen sokáig gyártották a brit ipar szeme fényét! Az 1-75 sorozatban 1972 és 1979 találjuk meg, aztán még ráadásként egy kicsit a TP-008 Twin Pack-be is bekerül 1976-ban egy londoni busz mellé. Tehát vagy hihetetlen népszerű volt, hogy eddig húzta, vagy annyira nem akart fogyni, hogy ennyi év kellett, hogy kifusson.