Oldalak

2024/07/10

Matchbox MB-60 Holden Pick-Up

Újabb olyan Matchboxot mutatok, ami gyerekként nagyon tetszett. Egy későbbi változata aztán meg is volt, gyűjtőként igyekszem beszerezni az összes verzióját. Matchboxtörténeti szempontból pedig azért érdekes, mert ezen debütált egy később oly sok mindenen használt kiegészítő.

UTE

Valamikor réges-régen tisztáztuk az UTE fogalmát. A személyautó alapú pick-upra az, amit a Matchbox megmintázott, ez a Holden HX alapú UTE tökéletes példa!

A HX sorozat meglepően rövid életű, mindössze 1976 júliusától, 1977 októberéig volt a piacon. A karosszéria változatok: szedán, kombi, kupé – szerintem különösen jól néz ki –, UTE és az abból képzett, magasított panel van. Ha az első Mad Max-ből megvan a Rockatansky család piros, az oldalán airbrush grafikát viselő családi járműve, na olyan! Csak ami a filmben szerepelt az még a HJ sorozat, jelen post tárgyának az elődje. A HX véleményem szerint felfogható az 1974-től gyártott HJ ráncfelvarrásának is, mert kívülről egészen kis változtatásokat eszközöltek csak rajta, leginkább a hűtőrács és az emblémák-díszlécek táján. A lényegi változtatás a motorháztető alatt történt azért, hogy az akkor bevezetett új emissziós előírásoknak megfeleljen.

A motorválaszték nem volt túl nagy, 3,3 literes, sorhatos amely 118 lóerőt tudott. 4,2 literes, V6-os 161 lóerős teljesítménnyel és egy másik V6, 5 literes 216 lóerőre hitelesítve. Az erőforrások a hátsó kerekeket hajtották, 4 sebességes kézi kapcsolású, vagy háromsebességes automata váltóművön keresztül.




A Belmont, Kingswood, Premier felszereltségi szintek közül ez a középső. A legmagasabb Premiert az is megkülönbözteti a többitől, hogy négy fényszórója van. Ez szemlátomást a legkisebb teljesítnényű és lökettérfogatú motor, a 3,3 literes sorhatos. (Képek: tradeuniquecars.com.au)

Ausztráliából szeretettel

Tulajdonképpen meglepő, hogy bár Ausztráliának komoly autógyártása volt, a Matchbox annak ellenére, hogy forgalmazták ott a termékeiket, országspecifikus sorozatai is voltak, mégis mennyire kevés ausztrál típust mintázott meg. A Holden FJ Panel Van-on kívül nem is ugrik be semmi más, pedig ki ne örülne egy Ford Falcon XB-nek hogy mást ne mondjak!

Amit ebben a postban láthattok, az az 1978-as premiermodell a Holden Pick-Upból, amiről mi tudjuk, hogy igazából Holden UTE-nak kéne hívni. Az eltérő források megoszlanak abban a kérdésben, hogy „egynyári” modellről van-e szó, vagy ez a szerintem nagyon szép, metál-meggypiros árnyalat 1980-ig együtt készült-e a fakópirossal.

A közelmúltban írtam a TP-31-es motorszállító Twin Pack-ről. Így már láthattátok ezeket a műanyag terepmotorokat e lapokon, de mint ahogy ott is utaltam rá, ezen a kisteherautón debütáltak az 1-75 szériában. Én csak a piros és narancssárga verzióit ismerem, de egyes források állítják, hogy citromsárga és khakizöld verziók is léteznek. Az biztos, hogy minden forrás szerint ezen a Holden Pick-Up változaton a sárgák a színhelyesek. Az előbb linkelt postban

az 5-, 8-, és 10-es rajtszámokat viselték a mocik, ezzel kiegészült a sor a 11-gyel és a 12-vel! Nem tudom, hogy voltak számozva és kideríteni sem sikerült, de most már kíváncsi vagyok és figyelni fogom!

Elfogult vagyok a Holden UTE-al, mert gyerekkori kedvenc, pedig az elejét leszámítva eléggé elnagyoltra sikerült. Az oldaláról hiányoznak a díszlécek, feliratok, üzemanyag betöltő nyílás, a hátuljáról is az apró részletek teljes egészében. A plató felé néző ablak hiányzik és lemez van ott, aminek több mint valószínű oka, hogy így sokkal egyszerűbb és merevebb a szerkezet.

Az összes verzió közül szerintem ez a legszebb színű! Az eleje szép részletes.

Az biztos, hogy ez az 1978-as premiermodell, de abban nem értenek egyet a források, hogy csak ebben az évben, vagy tovább gyártották.

Az oldaláról lemaradtak a díszlécek, de el tudom képzelni, hogy szándékosan - majd egy későbbi változatról szóló postból kiderül, hogy miért.

Ezen a kisautón debütálnak a műanyag terepmotorok az 1-75 sorban.

A hátulja eléggé elnagyoltra sikeredett.

Innen hiányzik egy üzemanyag betöltő nyílás...

...de az első kerékjárati ív mögé került egy hármas kopoltyú. Biztos egyedi karosszériamunka!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése