Oldalak

2023/04/17

EFSI Land Rover Series III LWB – UNICEF

Nagyon érdekes darabot leltem a közelmúltban: A csökkent munkaképességűek foglalkoztatójának induló, holland EFSI kisautógyártótól származó, az Egyesült Nemzetek Gyermekalapja színeit viselő Land Rovert, melyről úgy tűnik, hogy a szervezet holland irodájának támogatásszerzése okán értékesítették. Ejha! (Iniciálé kép: Airows.com)

 

Hiszem
Kevés szervezet van, amiben őszintén hiszek. Az UNICEF az egyik ilyen. Az ENSZ Közgyűlése a Gyermekalapját (United Nations International Children's Emergency Fund – Az Egyesült Nemzetek Nemzetközi Gyermek Vészhelyzeti Alapja) ideiglenes jelleggel hozta létre 1946. december 11-én. Mivel a II. világháború után az európai gyerekek éhínséggel és betegségekkel küzdöttek, a szervezet legfőbb célja az élelmiszer, a ruházat és az egészségügyi ellátás biztosítása volt. 1953. októberében a nevét United Nations Children's Fundra (Az Egyesült Nemzetek Gyermek Alapja) változtatták, egyben az ENSZ állandó segédszervévé tették, kifejezendő a szervezet tevékenységi körének bővülését. Sajnos, mi emberiség állati jók vagyunk abban hogy kiszúrjunk magunkkal, a saját utódainkat sem kímélve. Mára az UNICEF a gyermekek szükségleteinek megfelelően foglalkozik nagyjából mindennel, ami azt a célt szolgálja, hogy a bajban lévő gyerekeket segítse, illetve megakadályozza azt, hogy a gyerekek bajba kerüljenek. Így ételt, gyógyszert, kötszert, vizet, tisztálkodószereket, ruhát, tanszert visz oda ahol szükség van rá, foglalkozik oktatással, tanári- és gyermek képzésekkel. Védi a gyermekek alapvető jogait és kiáll értük, hogy ne használják ki őket, hogy megvédjék őket bármifajta abúzus ellen. Számos politikával bőven átitatott, íróasztalharcos szervezettel ellentétben – melyek legfőbb profilja a szájtépés és legfontosabb céljuk az önnön fennmaradásuk biztosítása –, ők ott vannak a sűrűjében, háborúban, természeti és humanitárius katasztrófáknál és tesznek. Minden gyermekért, mindenhol, bárhol.


Talán így már értitek, hogy egy UNICEF merchandise nekem mitől „hűha” dolog és miért kezdem ezt a bejegyzést a szokásoktól eltérően nem a járművel, hanem a tematikájával.

Oké, de mi is ez?
Nos, előre kell bocsátanom, hogy alig rendelkezem konkrét információval erről a kis gyöszről, ezért a tévedés jogát fenntartom! A csomagolás alapján nagyon úgy fest, hogy az UNICEF holland irodájának merchandising-jával van dolgunk. (Mi erre a helyes magyar kifejezés? A „reklámajándék” nyilván nem jó. Az adományszerzés egy bevett formája, hogy bizonyos tárgyak értékesítéséből származó hasznot a szervezet a működésére fordítja.) Ezt a kártyán lévő szöveg egyértelműsíti – bár a legalján, öt nyelven olvasható „köszönöm” megint csak okot ad találgatásokra, hogy biztosan Hollandia-e a kizárólagos előfordulási helye. Természetesen szó sincs arról, hogy nekem ilyen csodásan jó lenne a hollandom, de a Google Prism kitűnő munkát végzett a fordításban. Mutatom, mert én bizony rácsodálkoztam, mint busman a távírópóznára, hogy egy kutyaközönséges androidos okostelefon mire képes a felhőben futó alkalmazások segítségével:

Amiben teljesen tanácstalan vagyok, hogy mikorra helyezzem a keletkezését. A kártya hátulján semmiféle felirat nincs, a kisautón sincs évszám, úgyhogy csak abból tudunk okoskodni, amit biztosan tudunk. A Land Rover Series III-at 1971 és 1985 közt gyártották, illetve az EFSI 1988-ban bezár, tehát valószínűleg a nyolcvanas évek elejéről-közepéről származhat.

Jogos a kérdés, hogy mennyire autentikus. Nos, az biztosra vehető, hogy az UNICEF használt Land Rovereket a működése során. Találtam is elég gyatra képeket ötajtós LWB (Long Wheelbase – hosszú tengelytávú), Station Wagon karosszériás Landykról, melyeket tájföldön használtak valamikor a múltban. Tehát akár ez, a pickup verzió is elképzelhető. A festés azonban „showcar” jellegű és a merchandise-nak szól. Nyilván nem dobnak rá ki pénzt és pocsékolnak rá időt, hogy szépen lefényezzenek és emblémázzanak járműveket, amikor egy matrica, molinó, zászló megteszi. Ezt jól bemutatja az alábbi, a jelenből való videó is:

 

A sárga figyelmeztető villogó pedig teljesen valószínűtlen, az csak az EFSI öntvény sajátossága – bár nekem nem csípi a szemem.

A helyzet az, hogy – amúgy meglepetésemre, hogy egyáltalán létezik ilyen webbolt – a hazai UNICEF ebben a pillanatban is kínál hasonlót! Ugyan a méretarány pont a kétszerese annak, amit mi ezen a blogon preferálunk, de egyrészt kíváncsi vagyok hogy milyen lehet, másrészt ha már segítek akkor miért ne tegyem azt úgy, hogy nekem is legyen benne élvezet, harmadrészt meg remek témának ígérkezik a blogra! Úgyhogy amint feltöltöm a blogmotorba ezt a postot meg is rendelem! Maradjatok vételen, lesz belőle post!

Series III
Szerintem minden terepjárók egyik ősszülője kevés bemutatásra szorul, mert aki látott már bármilyen, Afrikáról szóló filmet, az látott Land Rovert is. Ugyanakkor a TotalCar és a Rozsdakupac olyan videót jegyez – mit ad isten – pont egy Series III Landyról, hogy annak is érdemes megnézni, aki ilyenekkel kel és fekszik! Ugyan ez az az ötajtós változat, de ez mit sem von le az élvezeti értékéből!


Én a száraz adatokat tenném hozzá a fenti mozgóképes ódához. Az első Landy-t ami 1948-ban készül a Második Világháború, klasszikus amerikai Jeep-je ihlette és inkább univerzális mezőgazdasági gép, mintsem közlekedésre szánt gépjármű. Mivel a háború után acélból kevés, alumíniumból meg még felesleg is volt, ezért a kasztnija az utóbbiból készült. Ezért talán még hihető is, az az 1992-es állítása a cégnek, hogy a valaha legyártott Landyk 70%-a még mindig használatban van. 1954-ben debütál az első, hosszú tengelytávú (LWB) verzió, amivel megszületik a világ első, sorozatban gyártott, ötajtós négykerékhajtású terepjárója. A „Station Wagon” – nem összekeverendő a station wagonnal, amit „kombinak” hívunk a mi földrajzi koordinátáinkon – a hivatalos neve a kivitelnek.

1958-1971 közt a Series II és II/A készül, mely megjelenésében nem sokat változik, de a motorpaletta bővül, nagyobb teljesítményű erőforrásokat kap, illetve komfortosabb kivitelben is rendelhető.

Land Rover Series III, LWB, pickup. (Kép: CoolMaterial.com)

1971-1985 közt gyártják jelen bejegyzés tárgyát, a Series III-at, melyből 440 000 darab készül ebben az időszakban. Elődeitől könnyű megkülönböztetni, mert az első fényszórók, helyzetjelzők és indexek középről a hűtőrács felől kikerülnek oldalra a sárvédőkre – melyeket szokás „szárnyként” (wing) is emlegetni. (Ugyanakkor a gyártás vége felé kis számban, de Series II/A-k is készülnek így.) A motorpaletta immáron négytagú. A sornégyesek közül a 2,25 literes benzines, 73 lovas, az ugyanilyen hengerűrtartalmú dízel 62 lóerős. A sorhatos, 2,6 literes benzines 86 lóerős, míg a V8-as dízel 3,5 literes 91 lovas. A négysebességes kéziváltót egy kétsebességes „felező” váltó egészíti ki. Az összkerékhajtás hagyományosan manuális kapcsolású.

A Hollandus
Az EFSI-nél – szokás szerint – remek munkát végeztek. A platós LWB alváza és karosszériája is fémből készült, csak a plató ponyvája műanyag. Az eredetit hűen hozza és ha azt mondom, hogy „a beltér elnagyolt” akkor az teljesen rendben van, lévén az eredeti beltere megfelel a (nyilván fikcionális) Ókori Spárta 1.0 szabványnak. A minősége abszolút vetekszik a nyolcvanas évek Matchboxaival, vagy Majorette kisautóiéval.

A kék szín, amiben pompázik egyértelműen sötétebb annál a kéknél, ami a szervezet jelenleg használt hivatalos színe, de egyrészt ennyi elnézhető neki, másrészt meg egyáltalán nem lennék meglepve, ha az elmúlt pár évtizedben az UNICEF is változtatott volna és amikor gyártották ez lett volna a hivatalos árnyalat.

Bár a blister törött és megviselt, nem szándékozom kibontani. Ebben nem csak az vezérel, hogy így értékesebb, mint bontottan, hanem az is, hogy talán még soha ennyire nem volt fontos számomra a gyűjteményemben bárminek is a csomagolása – nem kell részleteznem hogy miért.

Nem először használjuk a Land Rover tag-et a címkefelhőben. A szerepelt már regular wheel, Safari-tetős, Series IIA és Defender 110 a Matchboxtól, az előbbinek a vékony-Superfast kerekű, transitional verziója, spéci kiadású Defender 110, másik spéci kiadású Defender 110, nagyon spéci kiadású Defender 110, nagyon tiszta Defender 110 és nagyon koszos Defender 110 is. Nem is beszélve a Defender 90-ekről!

Az EFSI bevallottan az egyik kedvenc gyártóm. Az, hogy egy gyermekvédelemmel foglalkozó világszervezet, pont egy csökkent munkaképességűeket foglalkoztató gyártóval készíttessen el valamit, szerintem elképesztően menő húzás volt. Hozzá még a produktum, a játékszer is kitűnő minőségű.

A folytatásért kattintsatok ide!

NRFB, az eredeti szöveggel. Nagyon halványan, alnyomatként egy Safari-tetős Series III Station Wagon orra van a kártyán.

Mindene fém, kivéve a ponyvát. A figyelmeztető jelzés nekem nem fáj. A blister alatt öt nyelven "Köszönöm!" felirat.

A blister sajnos repedt, de nagyon fontos nekem az eredeti csomagolás, ezért marad így. Az orrából egyértelmű, hogy Series III Landyvel van dolgunk.

Annyira tetszik a hullámvonal a ponyva alján, ami a karosszériához kikötözést hivatott mímelni! Játékautóra ennyire túlméretes vonóhorog való, különben lepotyog a vontatmány.

"Land-Rover EFSI Holland Scale 1:63". Ebből nem lettünk okosabbak a gyártás időpontját illetőleg.

Az EFSI készített vontatmányt is ami illeszthető a Landyhoz - amiből mint a mellékelt ábra mutatja, más verzió is létezik. A csónak megtévesztésig hasonlít a Matchboxéra! (Kép: eBay)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése