Erről az öreg Ikarusról vannak gyerekkori emlékeim, holott már akkor is öreg csont volt, amikor én még az általános iskola alsó tagozatában koptattam a padokat.
A közelmúltban comingoutoltam az 1:72-es méretarányú DeAgostini buszos sorozatra történő rákívánásom kapcsán. A lejtőn lefelé megkezdett úton nehéz megállni, amikor az egyik online pénztemetőmben akciós lett az említett sorozatban ugyan nem szereplő, de ugyanarról az Edition Atlas / DeAgostini tőröl fakadó 311-es Ikarus, nem tudtam neki ellenállni.
311
A
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum a következőt írja a
típusról: „Az Ikarus 311-es egy 36 személyes, Csepel D-414
dízelmotorral szerelt autóbusz, mely elsősorban hazánk helyközi
és távolsági forgalmában töltött be meghatározó szerepet. Az
1951-től gyártott első önhordó Ikarus típus, a 30-as utódtípusa
volt, amelyből a hazai közlekedési vállalatok 1963-tól 1972-ig
mintegy 1607 darabot szereztek be. Az Ikarus gyár legendás
exportsikereit is ezzel a típussal alapozta meg: közel 900 darabot
értékesítettek az NDK számára és mintegy 400 darabot
Bulgáriába. Érdekesség, hogy egy Ikarus 311-es, egy Ikarus
630-as, valamint egy Csepel teherautó 1963-ban hathónapos afrikai
körúton vett részt, melyet a járművek a nehéz trópusi
körülmények ellenére különösebb meghibásodás nélkül
teljesítettek. A 311-es típusú buszok az ’70-es évek végéig
közlekedtek a hazai közforgalomban, ezt követően elsősorban
szerződéses járatokon és tartalékként üzemeltették őket. A
típuscsaládból (Ikarus 31, 311) 1956 és 1972 között mintegy
6515 darabot értékesítettek.”
Az
én emlékeim egy ilyen különjárathoz fűződnek. A sofőr bácsi
melletti széken osztoztünk elől, egy másik, hasonló korú
kissráccal mint én, úgy tízéves formák lehettünk. A járművet
nem tudom honnan bérelték, gyanús hogy valami környékbeli
TSZ-től. Tehát minimum tíz éves volt a jármű akkor, de
gyanítom, hogy öregebb.
Edition Atlas
Nem
fogom harmadszor is linkelni ugyanazt a postot, most az Edition Atlas
és a DeAgostini relációja kapcsán. Amit tudok az ügyről ott
olvasható. Amit nem tudok, hogy amúgy eredetileg ez a darab
pontosan hol és mikor jelent meg. Mentségemre szóljon, hogy
mindaz, amitől ezek a cuccok újságként értékesíthetőek voltak
bizony hiányzott mellőle. Ha Ti többet tudtok róla, akkor bátran
osszátok meg a tudásotok a komment szekcióban!
Azt hiszem erre a darabra is ugyanaz vonatkozik, mint az összes többire eddig a sorozatban: Nem rossz, lehetne jobb és részletesebb, de ebben az árfekvésben korrekt ár-érték arányt ad ki.
Eddigi Ikarusos bejegyzések a megmintázott eredetik gyártásának sorrendjében:
1951-1957 Ikarus 30
1954-1973 Ikarus 55
1959-1971 Ikarus 630
1960-1972 Ikarus 311, ez egy másik, nem a jelen bejegyzés, amit most olvastál
Talapzaton.
Teljesen hétköznapi csavarok tartották a helyén - a 66-ost nem - úgyhogy nem volt nagy kaland leemelni a piedesztálról.
"Különjárat". Nem véletlen a német felirat, ez a jellemző exportfestés, amivel az NDK-ba (is) került. Az Old-Ikarus oldalon két kép is van az eredetiről: Egyik, meg a másik.
A hátsó rendszámtábla feletti, a világítást rejtő aksszesszoár csak festékből van, de pont az ilyenekre gondoltam, hogy ebben az ár-teljesítmény arányban ez teljesen jó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése