Oldalak

2010/05/31

Matchbox MB-68 Chevy Van - UPDATE

A Matchbox Chevy Van modelljének már jó pár változata szerepelt itt, de a klasszikus, első kivitele még nem nagyon. Ezt orvosolandó álljon itt az 1981-ben megjelenő verziója, mely egy szép zöld színt kapott, oldalán sárga dekorációval. Utóbbi szerintem elég érdekesre sikeredett, bevallom, nem ez a változata tetszik a legjobban. Szerencsémre ennek is meg van az eredeti doboza - L típusú -, amin a grafika elég eltérőre sikeredett, kicsit szögletesebb az ott látható furgon, valamint a hátsó kereke sem nagyobb az elsőnél. Ez felveti bennem a kérdést, hogy lehet eredetileg nem is felemás kerékkel akartak piacra dobni?

Matchbox MB-68 Chevy Van - 1981
Kicsit érdekesre sikeredett ez a minta
Szokás szerint, a hátulja egyszínű

2010/05/30

Matchbox 2008 Best of British: MB-10 Routemaster Bus

Az teljesen nyilvánvaló, hogy a „Britek Legjobbjai” sorozatból nem maradhat ki a londoni emeletes busz. A Matchboxnál a történelme okán amúgy is kötelező gyakorlat ez. Ikarus256 kolléga lelkesen celebrálja is különböző, régebben megjelent darabokat a hetvenes és a nyolcvanas évekből is – nem hiába, a név kötelez. (Mi több a Matchbox Memories korai napjaiban is felbukkant itt egy ilyen, amin hamar túladtam. Úgy tudom ez a konkrét darab eladó sorban van, ha valakit érdekel, szívesen megadom a fellelhetőségét.) Amúgy azt hiszem, hogy akik hozzám hasonlóan a hetvenes években voltak gyerekek, azoknak a gyerekkori gyűjteményében biztos volt valamilyen emeletes busz, mert az apukák valami olyasmit láttak benne, amit mi gyerekek nem. Én konkrétan sohasem szerettem – nekem is volt –, de hát ízlések és pofonok mint tudjuk különböznek.

AEC Routemaster
Az AEC egy angliai járműgyártó cég volt, mely 1912-től működött. Buszokat és teherautókat építettek. A rövidítés az Associated Equipment Company nevet takarja, de így nagyjából sohasem hívták a céget, csak a rövid nevén emlegették. A cég több másik, kisebb céget is bekebelezett, többek között 1948-ban a Thorneycroft Antar nevű fantasztikus szörnyeteget gyártót is, így a nevét ACV-re változtatta (Associated Commercial Vehicles), de a járművek nevében megmaradt a jól ismert AEC. 1962-ben aztán őt is bekebelezte valaki, a Leyland Motors. 1977-ben az AEC név végleg eltünt a haszongépjárművekről, majd 1979-ben az akkor már British Leylandnak hívott cég is lehúzta a redőnyt.

1954-et írtak akkor, amikor az akkor még virágzó ACV-nél megépítették az első AEC Routemaster prototípust. A jármű alapvetően orrmotoros és hátsó nyitott platformmal bír és csak kis számú változata készül, össz-vissz hatféle, attól függően, hogy hol vannak és milyenek az ajtajai, illetve milyen hosszú. Sorozatgyártásba 1958-ban kerül, miután a gyártó legnagyobb vásárlója a London Transport – a mi BKV-nk ottani megfelelője, bár szerintem ezt nem volt nehéz kitalálni – 1956-tól kezdődően tesztelte, majd bevezette a flottájába. A Routemaster egészen 2005-ig teljesített szolgálatot – ezzel túlélve olyan típusokat is, melyeket eredetileg a leváltására szántak – de mind a mai napig két vonalon is munkában állnak Londonban, mint nosztalgiabuszok.

Az ACV a Routemastert már eleve a London Transporttal együttműködve fejlesztette ki, amely aztán közel az összes, újonnan a gyárból kikerült busz vásárlója lett. Kis számban, de az azóta már nem létező British European Airways (BEA) légitársaság és a Northern General Transport Company is vásárolt ilyen buszokat közvetlenül a gyárból, melyből összesen 2876 készült.

Ami minket a változatai közül a legjobban érdekel, az az alapkivitel, a 8,4 méter hosszú, 4,4 méter magas és 2,4 méter széles RM, hiszen a Matchboxnál ezt mintázták meg. Ez fajtájának a leggyakoribb tagja, összesen 2120 készült belőle. 64 ülőhelye és 9,6/9,8 literes, hathengeres dízelmotorja volt, melynek 115 lónyi ereje lényegesen könnyebben vitte az üresen 7,5-, utasokkal tele pedig 11 tonnás járművet, mint elődjei. Én a magam részéről még annyit hozzátennék, hogy a Routemaster bizonyos szempontból alacsony padlós busznak is tekinthető, mert a hátsó „peronja” nagyjából bokamagasságban van, tehát a járdáról tényleg csak át kell lépni rá. (Az emeletre vezető, nem tudom hány, állati meredek lépcsőtől most tekintsünk el.)

A Routemaster a maga idejében műszakilag több szempontból is forradalminak számított. Az építéséhez sok alumíniumot használtak, melytől lényegesen könnyebb lett, mint a korabeli konkurensei, független kerékfelfüggesztése volt elől, négyfokozatú automata váltója, hidraulikus-rásegítős fékei, és rásegítéses kormánya.

A londoni buszok színe alapvetően élénkpiros, de a Routmasterekből zöld példányok is futottak a London Transport „vidéki divízióinál”. Ezen kívül speciális fényezésű példányok is rótták az utakat, de ezekre majd később, az ilyen Matchboxoknál térnék ki részletesen.

Routemaster a Matchboxnál
Egy alapvetően brit cégnél az lenne a fura, ha nem mintáztak volna meg emeletes buszt. A Routemaster sem egyszer került terítékre. (Más, korábbi „csőrös” emeletes is volt a kínálatban, két fajta is, mint ahogy az az előző linkekből látszik is – hála Arehnek. Mivel eléggé elnagyolt, szinte lehetetlen megmondani, hogy az AEC Regent III RT, vagy a Leyland Titan szolgáltatta a mintát, mert mindkettőre eléggé hasonlít, de konkrét típus egyiknél sincs feltüntetve.) Először 1960-tól 1964-ig képviselteti magát az 1-75 sorban, mint MB-05. Ez a verzió is szép részletes, de nincs belső tere, ami az emelet és a rá vezető lépcső miatt eléggé kiábrándító. 1965-től 1968-ig már újabb verzió jelenik meg, szintén MB-05 sorszámmal. Az öntvény egyértelműen más, de a legszembetűnőbb különbség a műanyagból kialakított belső tér.

Itt ugranunk kell egy „picit” az időben, egészen 2007-ig. Mint MB-34 jelenik meg egy teljesen új Routemaster értelmezés, ez úttal kékben. Hogy a szín mennyire autentikus, azt nem tudnám megmondani, de gyanítom, hogy Londonban leginkább semennyire, más városban azonban igen, csak éppen nem jellemző. Ugyanakkor az elején (nehezen)olvasható végállomásjelzés – a Tottenham Court Road Station metróállomás – Londonra utal, bár az ötös busz nem áll meg itt. (Pusztán a történeti hűség kedvéért: ebben az évben is volt BoB verzió belőle.) 2008-ban az 1-75 sorban már aranyszínű és MB-53-as számot kap, ami annyiban oké, hogy volt aranyszínűre festett Routemaster RM a London Transport flottájában. Ez 2002-ben volt, amikor őfelsége Erzsébet a trónra lépésének ötvenedik évfordulóját ülte. 3 ilyen és 12 RML (hosszított, 9,1 méteres) változatot öltöztettek aranyba. Amiben viszont egyáltalán nem oké, hogy ugyanebben az évben lehúztak egy újabb bőrt is a típusról. Úgy van, e post tárgyát, a zöld, 2008-as Best of British verziót.

Nem mondok vele újat, hogy alapvetően eléggé kritikusan kezelem a különböző spéci, ezért drágább kiadásokat. Sajnos ez esetben sem látom, hogy mi az a plusz – a mellékelt papírdobozt leszámítva – amiért a magasabb árat fizetjük. Az oldalán persze ott egy reklámcsík, mely a festői Buckinghamsire-ben elterülő, High Wycombe-ba hívogat ottlakás és meglátogatás céljából. Ezen kívül aztán semmi. Még a világítótesteket, vagy a hűtőrácsot sem sikerült kifesteni, szóval zéró extra jár a magasabb árhoz. Ezen kívül a színválasztás is hibás. Addig rendben van, hogy mint ahogy fentebb említettem, a London Transport agglomerációba járó flottája tényleg zöld volt. (High Wycombe pedig Londontól nyugatra terül el.) Viszont Routemaster RM nem volt ebben a flottában, csak RML (hosszított változat, könnyű megismerni a középütt betoldott kisméretű ablakokról), RCL („coach” /kb. távolsági busz verzió/, szintén hosszított és nem nyitott fellépős, hanem harmonikaajtós zárt felépítményű, elől dupla fényszórókkal) és RMC (mint az előző, csak ez nem hosszított, de szintén dupla fényszórós és harmonikaajtós).

A 2008-as, BoB szériás Routemaster amolyan felemás darab. Egyrészt szeretem a részletessége és a kivitele miatt. Másrészt nem szeretem, mert a kerekei túl nagyok, ezért az egész hasmagassága lényegesen fentebb van, mint az eredetin, valamint nem látom benne azt a pluszt, ami megéri a BoB magasabb árát.

Matchbox 2008 Best of British: MB-10 Routemaster Bus, NRFB.
Sok extrát nem kapunk a BoB verzióval. Az apróbb részleteket nem festették ki.
A zöld szín nem teljesen légből kapott, de ez, a leggyakoribb Routemaster változat nem viselte.
A kerekek túlságosan is nagyok a buszhoz képest, ezért a hátsó "peron"...
... nincs olyan közel a földhöz, mint az eredetin.
Egy videó rengeteg Routemasterrel és más típusú londoni emeletessel.
Így muzsikál a 9,8 literes Leyland hathengeres.

2010/05/29

Matchbox MB-13 Superfast Chevrolet Silverado SS - UPDATE

Mint tudjátok én mindent kibontok, Joe pedig sok mindent nem, így előfordul, hogy csak blisteres képeket tud nektek mutatni bizonyos Matchboxok-ról. Amikor azonban van átfedés a gyűjteményünkben, akkor összedobjuk amink van, és így is úgy is láthatjátok őket egyszerre. Amikor a Superfast Chevrolet Silverado SS került terítékre, még nem rendelkeztem ilyen példánnyal, ugyanis nehezen szántam rá magam a megvételére, de végül nem tudtam neki ellenállni - a fenti beszámoló hozta a végső elhatározást. Mivel egy elég szépen sikerült darabról van szó, így gondoltam utólag mutatok a bontott darabról is pár képet, mert a csomagolás sok mindent elrejt, mint amilyenek például az ablaktörlők. Nem bántam meg a döntésemet, mivel tényleg egy jól sikerült darab.

A részleteket nehéz megmutatni bontatlanul
Itt nem nagyon látszik, de a plató szépen bordázott
Picit nagyok alá ezek a kerekek, bár manapság úgy is ez a divat

2010/05/28

Matchbox 2008 American Superfast MB-14 Mercedes-Benz Unimog U300

Azt hiszem megkockáztathatom a kijelentést: Akármikor is nyúltak a Matchboxnál a Merci Unimog témához, az eredmény mindig kedves volt a szívünknek. A legfrissebb Unimog verzió először 2007-ben bukkan fel, mint MB-46 – rögtön kétféle színváltozatban is – de 2008-ban is ott volt az 1-75 sorozatban. Mi több, a tengerentúlon a Superfast szériába is bekerült abban az évben. Hogy nagyon tömören összefoglaljam, hogy mit „tud” a Superfast változat a normál 1-75-ökhöz képest plusszban: nagyjából semmit. Persze zöld, és nem narancssárga, ezüst, kék, vagy piros-fekete, hogy nagyjából az összes eddig megjelent, színváltozatát említsem az 1-75-ben és azon túl, meg olyan kerekei vannak, mint semelyik másik eddig megjelent verziónak, de ennyi. Ezekkel a tulajdonságaival bőven lehetne hétköznapi 1-75 is.

2008-as, amerikai Superfast MB-14, Mercedes-Benz Unimog U300, NRFB.
Ilyen kerekekkel eddig még nem volt U300-as Unimog. Meg más Unimog sem, persze.
"Szokás szerint" nem nyújt semmi extrát a normál 1-75-ökhöz képest.

2010/05/27

Matchbox MB-28 Volkswagen Golf GTI - UPDATE

A Matchbox 2010-ben is kiadta a Volkswagen Golf GTI modelljét, ami az alapszínét leszámítva semmi újdonságot nem hoz a korábbiakhoz képest. Illetve mégis, a sárga szín mellet még egy új rendszámot is fel tud mutatni. Visszakapta a 2008-as, MB-28-as sorszámát, és azt a hatküllős felnit, amelyikkel debütált az 1-75-ös sorozatban.

Új szín, régi kerék
Lehet találgatni, hogy mit takar a rendszám vége!
Matchbox MB-28 Volkswagen Golf GTI, NRFB

2010/05/26

Matchbox MB-10 Jungle Crawler

A 2009-es év egyik újdonsága volt a Matchbox-nál a Jungle Crawler elnevezésű katonai jármű. A megjelenése már inkább a 2010-es év elejére tolódott, amit az új grafikájú csomagolás is alátámaszt, de mint tudjuk, a Matchbox útjai kifürkészhetetlenek. A nevéből már sejthető, hogy egy fantázia szülte négykerekűről van szó, ami részben igaz is, ám Rájen leleplezte, hogy nem egészen minta nélküli a gép. Elég erőteljesen hasonlít a Dodge WC szériás teherautói közül a WC-53-as modelljére. A Dodge ezen szériája, a második világháború idején a hadseregnek szánt könnyű teherautókat takarja, sorhatos motorral, 4x4-es hajtással kombinálva. A hasonlóság erőteljes, ám számos ponton eltér, pont annyira, hogy ne kelljen licencelni, így tekintsük fantázia modellnek. (Szerintem a Dodge M széria is adott hozzá géneket, mert annak volt olyan változata, ahol oldalra nyílt a motorház fedele, nem felfelé. Sam. Joe)

Kidolgozás tekintetében igazi profi munkával állunk szemben, egyetlen zsanér sem hiányzik, amiként a kilincsek, lámpák, tükrök és ablaktörlők is a helyükön vannak. Extraként kaptunk mindkét oldali fellépőre benzines kannát, de a fő, hogy a motortér oldalsó ajtajait eltávolították, így szem elé került egy kis része a motornak - ami jelen esetben egy V8-as - a kipufogó leömlőivel együtt. Utóbbiak a beltér műanyagjával készültek egy darabból, ami az ablakok belső oldalán is tartogat részleteket, van műszerfal, teli, de mély küllős kormánykerékkel, elöl két ülés, valamint hátul egymással szemben két hosszanti pad. Katonai járműhöz illően matt olajzöld fényezést kapott, amit egy csillaggal, lajstrom számmal és egy kis sérülés imitációval dobtak fel, valamint hátul nem feledkeztek meg a lámpákról, mindkettő megkapta a maga kis piros pontját. A végére tartogattam az igazi finomságot, ami a futómű környékén található. Nem az amúgy nekem nagyon tetsző felnikre gondolok - amit szerencsére feketén hagytak -, hanem azok rögzítésére, ugyanis nem fixek, hanem RUGÓZNAK. Igen, hosszú év után újra kaptunk egy olyan modellt, melynek van értékelhető rugózása, bár nem lennék meglepve, ha ez csak a véletlen műve lenne.

Dzsungelbe vele!
Nem spórolták le a lámpák piros pöttyeit
Jó ötlet volt a félig nyitott motorház
Elakadáskor segít a csörlő, ...
... de megállíthatatlanul tör előre
Matchbox MB-10 Jungle Crawler, itt még NRFB

2010/05/25

Matchboxon kívüliek: Maisto U-Haul Trailer

Korábban sem nagyon bővelkedhettünk a kisautókhoz való utánfutókból, bár azért mindig akadt mit a horogra akasztani. Mára azonban a helyzet katasztrofálissá vált, majdhogynem teljesen eltűntek a kínálatból. Amik voltak, azok többnyire a fantázia szülöttei voltak, konkrétan én még ez előtt nem is láttam olyat, ami egy létező utánfutó megmintázása lenne, de ez a darab ilyen, egy 6 x 12-es U-Haul trailer. Európai szemnek idegen lehet a látvány és ez a név, ugyanis az U-Haul úgymond "amerikai specialitás". Röviden összefoglalva, egy 1945-ben alapított cégről van szó, amely teherautók és utánfutók bérlésével foglalkozik az Egyesült Államokban, ezekből minden kategóriát felölelve - bővebben lásd a Wiki-n. A cég neve amúgy egy szójáték. Angolul az "u" kiejtve úgy hangzik, hogy "ju", azaz "you" amiről nagyjából mindenki tudja, hogy "te". A "haul" pedig szállít(mányoz)ás, vontatás, tehát a cég neve kb. annyit tesz, hogy "te szállítasz".

Kicsiben a Maisto készítette el, egészen jó minőségben, részletgazdagon, már amennyire egy nem túl bonyolult dolog ezt engedi. A "6 x 12" elnevezés az, aminek látszik, azaz "hatszor tizenkettes", ami az utánfutó dimenzióiból jön (6x12x5,5), lábban kifejezve.

Jól kivehetőek a tetőn a szegecselés nyomai, a hátsó ajtón találunk egy kis lakatot, megvannak a lámpák, amiről én hiányolom a piros pöttyöket. Ez az apró részlet sokat dobna rajta, ha már egyszer úgy is piros festékkel dolgoztak az oldalán. Szépek és jól olvashatóak a feliratok, egyedül a műanyag alkatrészeknél lehet belekötni, főleg az alváznál, ami egy picit el is áll az egyik oldalt. Vontatás közben semmi sem akadályozza meg, hogy leakadjon, így csak sima terepen használható, vagy egy Majorette mögé kell kötni, mely gyártónak az autóin van leakadás gátló "nyuszifül". Ezek azonban szerintem apróságok ahhoz képest, amit nyújtani tud egy gyerek számára, főleg úgy, hogy az utakon is visszaköszönhet rá egy ilyen nagyban - feltéve persze, ha amerikai az a lurkó.

Időtálóságát tekintve bármit elé foghatunk
A kerekek erőteljes Matchbox hasonlóságot mutatnak, ami a Maistotól egyáltalán nem szokatlan
Az ajtók szépek, de nem nyílnak, egy kis lámpafestés még jó lenne
Szlogenek egymás közt. "Költöztesd magad és takaríts meg", illetve "Könnyebbé teszi a költözést"

Maisto U-Haul Trailer, NRFB

2010/05/24

Matchbox MB-03 Porsche Turbo - UPDATE

A Matchbox Porsche Turbo modelljének mostani apropóját az adja, hogy végre sikerült teljessé tennem az 1-75-ös gyűjteményem, vagyis mind a kilenc variációja meg lett. Sőt, érkezett már meglévő változathoz képest, kis eltérést mutató darab is. Nem vagyok kifejezetten a jelentéktelen eltéréseket mutató variációk gyűjtésére ráállva - legalább is még -, mint amilyenek a szélvédő, a beltér, ne adj isten az alváz színének eltérése, de most nem tudtam nekik ellenállni.

Elsőnek kezdeném az újdonságokkal, de azokat is időrendben tárgyalva, így az 1982-ben megjelenő, piros alapszínen, fehér mintát viselő darabbal. Ez a változat már megvolt korábban, de sajnos nem tekinthető hibátlan darabnak. Ez volt az oka, hogy jött belőle egy másik, immáron hibátlan, bontatlan kék dobozos darab is, persze mikor a kezembe került, derült ki róla, hogy két külön változatról van szó. Az első az még angliai gyártású, beltere világos, ablaka nincs színezve, míg az újonc makaói darab, sötétebb belsővel és színezett ablakkal, tehát marad mindkettő.

Következőnek a személyes kedvencem jön, mégpedig az 1984-ben megjelenő, fekete változat, arany színű mintával. Gyakorlatilag megegyezik a leváltott pirossal, a minta ugyanaz, csak a színek vannak variálva. A képekből kiderül, hogy ebből is két darab van a birtokomban, amiből az egyik - a dobozos - marad bontatlan az utókornak, vagy majd ez is óriás szaloncukornak csomagolva fog fa alá kerülni egy decemberi hónapban, amiként én is kaptam anno a sajátomat.

A feketét egy fehér festésű darab követte, amit már korábban megmutattam. Ott tettem említést, hogy a fehérnek is van kék belsős változata, mint amilyen a halványkék darabé. Nos, elém ugrott egy ilyen darab a közelmúltban, annak sem tudtam ellenállni, így már a "főnökök" is hárman vannak, mint a magyar igazság.

Az utolsó négy évben futó darabok is újdonságot hoztak az elődeikhez képest, ám rendszeres olvasóinknak viszont nem annyira, hiszen a Porsche Set-ben található sárga 911-esel teljes mértékben megegyeznek, csak éppen a dekoráció alatt piros az alapszín, de ezt ott is leírtam. Írni írtam, de mutatni még nem mutattam, mert ebből az érából származott a hiányom korábban, ugyanis az utolsó két évre a küszöbön helyet kapó Porsche felirat feketéről sárgára módosult. Ezt nevezem én igazi újításnak, biztosan nem izzadtak vért a Matchbox műhelyében dolgozó szakemberek. Külön még megemlíteném, hogy nem csak piros és sárga alapszínen találhatjuk meg ezt a dekorációt, mivel készült egy fekete alapszínű is, így már kirakhatjuk belőlük a német lobogót is, ami a Porsche embléma színei is egyben - még egy fehéret csinálhattak volna belőle. A fekete darab egy hármas pakkból származhat - sajnos amit korábban láttam képet róla azt nem találom -, amiben még két fekete Porsche kapott helyet, egy 944 Turbo és egy 959-es. Nekem ugyan az nincs meg, de a Porsche Set és egy másik hármas csomag révén össze tudom állítani ezt a triumvirátust, ha más nem egy fotó erejéig.

Az elején említettem, hogy van angliai és makaói gyártású darab, amik teljesen egyformák, azonban készültek Thaiföldön is ilyen Porsche-k, némileg módosított alvázzal. Felülről nézve is ki lehet szúrni az innen származó példányokat, ugyanis a festék elég vastag rajtuk, megeszik a részleteket, elég csak az első lámpára vetni egy pillantást. Nem lenne teljes a felsorolásom, ha nem említeném meg a brazil gyártósoron készülteket, melyről sajnos csak egy eBay-ről származó képet tudok mutatni, de itt is látszik, hogy kicsit spórolósan, de az 1982-ben debütáló verzió köszön vissza.

Balra Made in England, jobbra Made in Macau
Két év után lett pirosból fekete, ...
... de a minta maradt ugyanaz
A fekete változattal nőttem fel
A fehér, kék belsős az újdonság
Variációk egy témára
Egyformák, de mégis picit mások
A fekete 911 Turbo egy ilyen összetételű pakkból származhat
Három helyen is gyártották őket, kétféle alvázzal
Matchbox MB-03 Porsche Turbo - 1982
Matchbox MB-03 Porsche Turbo -1984
Matchbox MB-03 Porsche Turbo - 1984 USA blister
Matchbox MB-03 Porsche Turbo - 1992
Matchbox MB-03 Porsche Turbo brazil módra (kép: eBay)
Az én fekete 959-em ennek a pakknak a része volt

2010/05/23

Matchboxon kívüliek: Hot Wheels Flippers

Amennyire a netről sikerült kitúrnom, 1990-ben volt, hogy a Mattel piacra dobta a Hot Wheels Flippers sorozatot. A nagy trükk, hogy ezek a kisautók úgy kétoldalasak, mint mondjuk a kifordítva is viselhető kabátok. Minden ilyen kisautó teste nagyon vékony, a kerekek túllógnak rajta alul-felül, középütt pedig átpattintható az utastér rész. Ez így leírva borzasztóan bonyolultan hangzik, de a mellékelt videó mindent világossá tesz. A Flipperekhez spéci autópályák is készültek, melyek kihasználták a kisautók „kettő az egyben” tulajdonságát.

A képen szereplő pickup-versenyautó kombó egy ismerősöm gyerekkori gyűjteményéből származik. Én nem adnék ezért a sorozatért pénz, mert igazán nem tetszik, azzal együtt ezen az oldalon a helye, hiszen érdekes koncepció. Jó lenne tudni, hogy vajon sikeres volt-e.

Hot Wheels Flippers, 1990-ből.
Az egyik oldalán pickup.
Ez lenne itt a plató.
A másik oldalán meg versenyautó.
Ahogy elnézem, a pickup tetszhetett jobban a gyerkőcnek, mert a versenyautó oldala...
...sokkal ütött-kopottabb, tehát az lehetett alul.


A reklámból  világosan kiderül, hogy mi is ez.

2010/05/20

Matchboxon kívüliek: Darda BMW 850i

Beczl egyik postjában, melyet a hazai kisautógyártásról írt esett szó a Darda nevű gyártóról. Egészen pontosan abban a kontextusban, hogy az ő modelljeik „ihlették” egyes hazai gyártók termékeit. Bevallom én előtte sohasem hallottam erről a cégről, így amikor egy ismerősöm gyerekkori gyűjteménye előkerült, örömmel fedeztem fel egy ilyen gyártmányú kisautót. Annyiban hibáztam, hogy nem tettem mellé egy jól ismert Matchboxot a méretbéli összehasonlítás végett, úgyhogy csak elmesélni tudom, hogy a Matchboxoknál valamivel nagyobbacska, de azért még bőven 1:43-on innen.

Darda BMW 850i. A felépítése tulajdonképpen nagyon egyszerű.
Remek minőségű műanyag a karosszéria. A szitanyomású díszítőelemek már kissé megkoptak.
A kerekek egy pöttyet nagyocskák, de legalább gumiból vannak a hátsókon gumigyűrűk segítik a tapadást.
Egy kép vakuval az aljáról, mely feltárja a szerkezetet.