ELKELT! MB-30 8 Wheel Crane - Egyértelműen átfényezési projekthez érdemes csak megvenni. A futómű és az alváz tökéletes, de sajna a daru horga törött.
Oldalak
2009/05/31
Elcserélném - UPDATE
ELKELT! MB-30 8 Wheel Crane - Egyértelműen átfényezési projekthez érdemes csak megvenni. A futómű és az alváz tökéletes, de sajna a daru horga törött.
Matchbox SuperKings: K-159 Racing Car Transporter
A 959-es Porsche tulajdonképpen egy precíziós versenygép, melybe minden technikai újdonságot belegyömöszöltek a gyárban, melyek a mai autók leírásában már természetesnek hangzanak. Eredetileg B csoportos rali autót terveztek építeni a 911-es alapjaira. Az FIA homologizáció elérése érdekében került sorozatgyártásba, 1986-tól 89-ig. Nem kell most valami hatalmas darabszámra gondolni, ugyanis mindössze 200 darab készült utcai kivitelben (1999-ben kapta meg az USA-ban az utcai jogot), a teljes termelés 337 darabnál állt meg. Lássuk mik is voltak a lényeges újítások, amik miatt igazi gyöngyszemmé, korának leggyorsabb sorozatgyártású autójává vált! A legfontosabb a motor, mely körülbelük fél literrel kisebb volt az akkori 911-es modellénél, egész pontosan 2,85 liter űrtartalmú. Nem tűnhet soknak, de hengersoronként – 6 henger, boxer elrendezésben – kapott egy-egy turbófeltöltőt is, mely igencsak nagy huzatot csinált a négyszelepes hengerekben. Az így létrejött 444 lóerős motort azonban már nem volt elég levegővel hűteni, így egy kombinált hűtési eljárást alkalmaztak, melynél a hengereket vízhűtéssel látták el. Hogy ezt az erőt át is vihessék az aszfaltra, a legfejlettebb 4x4 meghajtást tolták a szekér alá, mely képes volt dinamikusan elosztani az erőt a kerekek között; Alapesetben 20-80 százalék arányban osztotta el a hátsó kerekek javára. Ezt segítette még a rugózatlan tömeg csökkentése is, amit üreges magnézium felnik alkalmazásával értek el. Ha már a tömegnél tartunk, az alumínium, aramid (kompozit anyag) és nomex nagymértékű alkalmazásával sikerült 1450 kilogrammra levinniük. A hajtáslánc kitűnően vizsgázott, 1986-ban megnyerte a Párizs-Dakar ralit.
959 az 1-75 sorozatban
Matchboxnál 1986-ban alkották meg MB-07 kódnéven és 1987-ben látható először az 1-75 sorozat katalógusában. Ezzel a számmal, meglepően sokáig, 1997-ig készült, változatos festéssel. 1998-ban MB-56-ként találhatjuk meg a katalógusban, azonban 1999-ben már MB-17, utána MB-33, végül MB-54 ként fejezi be pályafutását 2001-ben. Kidolgozása szerintem kellőképpen részletes, azonban a hátsó légterelő kivágása lehetne teljes, ha már úgy is külön darabból van – amitől olyan hatása van, mintha nyitható lenne. A hozzám került két darab öntőmintája már a pályafutása végén lehetett, mert tisztán kivehető az illesztések helye. Areh példánya is hasonló tendenciát mutat – egyszerre készülhettek a szetthez –, azonban a többi kivitelénél nem, vagy csak alig látszik az öntőszerszám éleinek hiánya. Festése, dekorálása jónak mondható, azonban ennek az orrára is az eltúlzott Porsche embléma került, amely ebben az esetben logóként van jelen, mintsem emblémaként.
959 Superkingshez
Ehhez a szetthez a 959-es szerintem tökéletes választás volt, mivel ahogy fentebb írtam egy kísérleti nyúl volt. Inkább egy mozgó labor szerepét kívánja betölteni (nevével ellentétben), amit az is alátámaszthat, hogy nem verseny festésű a hozzá adott két autó. Igazából a kettő között nincs sok különbség, amit ki is használtak Matchboxéknál. A vontatmány hármas tagozódást mutat – nem, ez sem fej-tor-potroh –, az elején található a szállás rész, a középső a műhely, a végében pedig a két autó tárolására alkalmas hely. Az első részt gyorsan átugoratjuk, az ablakon benézve csak egy egybepados üléssor látható. A középső rész már izgalmasabb, a rámpa lenyitása után elénk tárul a műhely, ahol egy fordított F alakban munkaasztalok találhatóak, a jobb oldal pedig egy hatalmas szekrénynek ad otthont. A rámpával szemközti falon vannak a szerszámok, szépen sorakoznak, a leltárlista sem hiányzik mellőlük. A rámpákat függőlegesen, egy kicsit megemelve nyithatóak csak le, így csukott helyzetben is stabilan rögzülnek, kikopni sem tud, szerintem ennél jobban meg sem oldhatták volna. A hátulját lenyitva elénk tárul a kétszintes garázs. Az emeletről is könnyű leparkolni, ha meghúzzuk magunk felé, akkor máris lehajthatjuk, melynek szöge ekkor megegyezik a rámpáéval. Csak egy dolgot kifogásolok, ami tulajdonképpen az összes Convoyra is igaz, de itt szembetűnőbb, az a vonószem helye. Nagyon az elején van, így rákapcsolva a vontatóra, nagyon messze kerül a fülkétől.
Olasz vontató
A mobilitás érdekében, nem árt, ha van a pótkocsi előtt egy vontató, mely jelen esetben egy Iveco gyártmány. Nem könnyíti meg a helyzetemet a beazonosítás, mivel csak egy évszám van az alján, márkanév is csak a hűtőrácson olvasható. Nekem elsőre a TIR sorozatból is ismerős Iveco TurboStar ugrik be. Leszámítva a brutális – de kétségkívül tetszetős –, amcsi stílusú kipufogókat és a harmadik tengelyt, ugyanígy néz ki. Az utóbbi kettőt gondolom a látványosság miatt vetette be a Matchbox. Kicsit idegennek éreztem a tetején a két villogót, míg rá nem jöttem, hogy azokkal lehet kormányozni. Le-fel mozognak, jobb oldalit lenyomod jobbra fordul, utána a ballal lehet egyenesbe tenni, és fordítva. Újabb részlet, ami elismerésemet váltotta ki. Most őszintén, valaki tudott volna erre nemet mondani?
Matchbox MB-30 Mercedes-Benz 280GE - UPDATE
A Mercedes-Benz valódi terepjárójáról a közelmúltban értekeztem behatóbban. Akkor linkeltem Areh számos változatot jegyző gyűjteményét, de azokhoz képest is tudok újat mutatni. Régebben már esett szó e lapokon a Commando sorozatról. Nos, úgy fest, hogy végképp elköteleztem magam a Strike Team mellett, mert jelen sorok tárgya, az ebbe a szériába tartozó darab is a piros-fehér felségjelzést viseli. A mundér szerintem kifejezetten jól áll neki, a díszítés nélküli rücskös, Convoy-kerekek szintén morcosítanak rajta és a fehér helyett halványbarna tető is jó választás. Ezekben a színekben az MB-30 hiteles mint katonai jármű, ez a festés igazi telitalálat.
2009/05/30
Matchbox MB-30 8 Wheel Crane
Szép számmal ismerünk olyan Matchboxokat, melyeken valamiért nem tüntette fel a típust a cég, de könnyűszerrel azonosítani lehet őket. Olyanokat is ismerünk, melyeket már nem olyan könnyű azonosítani, de nem lehetetlen. Aztán vannak azok, melyeken nincs típusjelzés és csak találgatni lehet, hogy mit mintáz, már ha mintáz valamit egyáltalán. Az 1965-ben debütáló, MB-30 nyolckerekű daru is ez utóbbi kategóriába tartozik; ráadásul semmiféle kapaszkodót sem ad a találgatáshoz. A regular wheel modellnek nincs beltere – ha lenne, akkor máris lehetne okoskodni az alapján, hogy melyik oldalon van a kormány –, de szélvédői sem. Az 8 Wheel Crane annyi fémből van, mint manapság egy teljes 5-pack, lévén csak a kerekei és a daru horga készült műanyagból. Cserébe olyan sok mindent nem is tud, csak a darut lehet körbeforgatni, sem emelni, sem kihúzni nem lehet a gémet.
Az változatokról
Felettébb valószínűtlennek tartom, hogy a képeken szereplőkön kívül ebből nekem valaha is lesz másik, aminek az oka az ár. Amit birtoklok az a leggyakoribb regular wheel verzió, de Charlie Mack szerint így is megér 10-15 dollárt. Ha piros lenne a horga, akkor 18-25 dollárt érne, ha pedig – idézet következik – „mentazöld” („mint green”) árnyalatú lenne, amiről elképzelésem sincs, hogy milyen szín, akkor 2000-nél is több zöldhasút kóstálna. Areh gyűjteményében van egy sokkal világosabb zöld verzió, mint az enyémek, ergo nem kizárt, hogy ez a bizonyos mentazöld az az előbb linkelt lehet. (A feleségem szerint az türkizzöld, de én passzolok.) 1970-ben, a Superfast-kerekekre váltás évében elkészítik ezt a verziót is, de az csak ebben az évben van az 1-75 sorban. Viszont ennyi idő is elég, hogy két színváltozat készüljön. Arehnél megtekinthető a gyakoribb, vörös karosszériás, arany darus, sárga horgos verzió, ami Charlie szerint 35-50 dollárt ér. Ugyanez narancssárga daruval már 350-500 dollárt ér. Egy apró érdekesség: Az 1970-es katalógusrajzon – linkelve fentebb – két nyilacska arra utal, hogy a darugém kihúzható. Bár nekem nincs a Superfast verzióból, Areh fotói alapján úgy tűnik, hogy ez az alkatrész változatlan maradt és bizony akkor ilyen trükköt nem tud.
2009/05/29
Matchboxon kívüliek: Tatra T148 S1 dömper
A tisztelt olvasóközönség és a köztem húzódó generációs szakadéknak köszönhetően elképzelhetőnek tartom, hogy a többségnek elképzelése sincs arról, hogy mekkora királyságnak számított a hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek közepén az, ha az ember gyereke birtokolt egy bazi nagy, műanyag dömpert. Remekül lehetett velük úgy száguldozni, hogy belekapaszkodtunk a billenőplatóba és hátulról toltuk mint az őrült. Persze rohadtul nagyokat lehetett így zakózni, de hát kit érdekelt? Természetesen homokozni is isteni volt, belefért legalább 5-6 kiló föld. Emlékeim szerint akkoriban amikor én ilyesmivel töltöttem az időt, akkor mindenkinek ugyanolyan, sárga kabinos, piros hűtőrácsos dömpere volt és mintha talán IFA embléma is lett volna azon a hűtőrácson. A sógorom limlomjai között viszont olyat találtam, amivel bárki a játszótér császára lett volna az én kölyökkoromban – persze több mint tíz évvel vagyok idősebb mint ő, akkor nem volt ilyesmi.
Tatra T148
1969-ben a Csehszlovák Tatra gyárban úgy döntenek, hogy modernizálják a T138-as nehézteherautót. Az utód T148 erősebb, gyorsabb, halkabb, megbízhatóbb és kevésbé szennyező lett. A 4x4 és 6x6 hajtású kivitelben is létező gépezet lelke a 2000-es fordulaton, 200 lóerőt leadó, léghűtéses, V8-as dízelmotor. A 12 667 köbcentis apróság 100 kilométeren 32 liter gázolajat pusszant be. Nem tudom, hogy mi teszi, tán a léghűtés de a jellegzetes, legömbölyített élekkel megformált csőrös fülkéjű gép jellegzetes, sivító hangot adott ki. Melyik fiúgyerek ne lelkesedne valamiért, aminek tíz kereke van, bazi nagy, narancssárga – erről később – és hangos? A T148 gyártását 1972-ben kezdik meg és 1982 decemberéig folytatják. A 113 647 darab készül belőle és ebből 63 700 darab kerül a világ 43 országába. A legnagyobb felvevőpiac a Szovjetunió. Én leggyakrabban daruskocsi formájában találkoztam vele, de az S3-as dömper is rémlik.
A játszótér császára
Az ismeretlen gyártótól származó dömper a T148 S1 változatot mintázza. A sógorom nyilvánvalóan rendeltetésszerűen használta zsengébb korában, azért a fülke mögötti akszeszoárok már hiányoznak. Nem faggattam ki róla, de gyanítom, hogy a játékon is pótkeréktartó volt, mint az eredetin. A fülkét csupán patentok tartották az egyetlen darabból készült alvázhoz, melyek nagy része mára már az enyészeté lett. Érdekes, hogy helyenként mennyire részletgazdag ez a homokozói játék, például a hűtőrácson keresztül kivehetőek a motor körvonalai, meg a jellegzetes hűtőventilátor. (A képek mobiltelefonnal készültek, igény esetén legközelebb viszek magammal fényképezőgépet és készítek normális fotókat.)
2009/05/27
Matchbox MB-09 Chevrolet Corvette ZR1 - UPDATE
A tavalyi metálkék – típusismertetővel és Hot Wheels vs. Matchbox összehasonlítással – és az idei speedsárga – amerikai Superfast ismertetővel – után a harmadik színváltozat, mely a tudomány mai állása szerint létezik a tavalyi, MB-09 Corvette ZR1-ből: a meggypiros!
2009/05/26
Matchbox CY-30 Grove AT 1100 Crane - UPDATE
Több mint egy éve volt, hogy a Convoy sorozat legritkább darabjáról írtam, abból az alkalomból, hogy Postás Bácsi megjött vele. Amikor kézbe kaptam már nem is fájt annyira az a kétcsilliárd forint, amit kiadtam érte, merthogy nem csak a képeken mutat jól, hanem a valóságban is. Állandó helyet is kapott az üvegvitrinemben, ahová csak a legkedvesebb darabok kerülnek. Azonban adós maradtam az NRFB képekkel, nyilvánvalóan mert az én példányom meztelenül érkezett. Pontosabban az eBay-ről, meg Arehtől nyúlt bélyeg méretű valamiket közöltem róla, de hát azért az nem az igazi. (Azt a nagy szettet azóta is siratom, amikor eszembe jut.)
Teljesen esélytelennek tartottam, hogy valaha is elém kerül még egy Grove AT 1100 Crane, nem is foglalkoztatott, nem is kerestem, de a véletlen érdekes dolgokat művel; beszereztem egy CS-60, NRFB verziót! Íme:
2009/05/24
Matchbox Memories Transit
Komolyabbra véve pár szó a modellről. Mint Matchbox Joe már itt kitárgyalta, így ezt diplomatikusan kihagyom és a konkrét darabra szorítkozom. Ez is saját örökségem, megjárta az alkoholos filces korszakomat, ilyen állapotban került fel a padlásra is. Szétszedés, kromofág már rutinszerűen ment. Az ablakokra is került filc, azonban kitartó munkával, és egy alkoholos ronggyal ezt sikerült megszüntetni. A lámpákról is sikerült eltávolítani a hibajavítót, mely ezüst festék híján egyenlőre marad fekete. A festésbe már kezdek belejönni, azonban a fehér nem fed olyan jól, így kicsit vastagra sikeredett a fényezés. Az alvázat is fehérre fújtam fekete helyett, erősítve a replika mivoltát, gondolok itt például a beömlőkre, ami jelen esetben ál, így ki sincs vágva a kaszni alatta. Próbáltam valami ütős dizájnt készíteni rá, sikertelenül. Maradt a matricázás, melyet etikett címkével oldottam meg, bár így utólag elnézve lehetne kicsit nagyobb is a felirat.
Matchbox TP-117 - MB-30 Mercedes-Benz 280GE - MB-43 Pony Trailer
2009/05/21
Matchbox MB-72 Sprint Racer
Pár szó a Sprint Car versenyről. 1958-tól űzik odaát ezt a tevékenységet, ahol egy ovál pályán köröznek, nagyon könnyű, ellenben irtózatosan erős – elérhetik a 850 LE-t is – versenyautókkal. Nem ismerős ez valahonnan? Dehogynem, hiszen a NASCAR-ra ugyanezek a jellemzőek, vagy mégsem, itt ugyanis a versenypályák nincsenek aszfaltozva, illetve csak csekély hányaduk. Nehezítésként, már ha nem lenne elég nehéz egy 800 lovas gép terelgetése egy földes pályán, ezeket a versenyeket főként éjszaka rendezik. Ebből adódóan tulajdonképpen egy izgalmas driftverseny az egész, ezért van szükség a hatalmas szárnyakra is, amiket először a hetvenes évek elején kezdtek alkalmazni. Létezik a versenyágnak egy szárnyakkal nem rendelkező autóval futó ága is, ők mennek az aszfaltozott pályákon. Ízelítőnek tekintsétek meg ezt a videót.
Matchboxék 1990-ben alkották meg ezt a modellt, majd a 91-es katalógusban bukkan fel először, mint MB-72. Hatalmas pályafutása nem volt, 93-ban már nyoma sincs (1-100-ban még két évig jelen volt). Ebből kifolyólag sok verziója nem is volt, Areh hármat jegyez belőle. Megvalósítását tekintve szerintem nagyon eltalálták, a lehetőségekhez képest részlet gazdag, kapott sofőrt is kormánnyal, van négy az egyben kipufogó, megvan a hátsó lökhárító is. Tetszenek a kerekei is, illenek hozzá, elöl kicsi hátul nagy versenykerék. Amit negatívumként említenék az, hogy a két leszorító szárny – a nagyobbik példás kidolgozású – nincs egyvonalban. A Rollin’ Thunder felirat a Rolling Thunder – angol nyelv szépségei – nevű pályára utalhat.