Szaporodnak nálam az olyan modellek, amikről régen elkönyveltem, hogy „áhh, nekem ilyenem sohasem lesz”. Aztán mégis. Ezek főleg a regular wheel sorozatból kerülnek ki – tiszta szerencse, hogy ezekről már régebben kinyilatkoztattam, hogy nem birizgálják a fantáziám, merthogy gyerekként kimaradtak.
Állítom, hogy vannak olyan autók, amikről még az is azonnal, első blikkre tudja mik, akiknek semmi közük az autókhoz. Ezek az autóipari gizai piramisok, vagy Eiffel Tornyok nagy részét megmintázta a Matchbox és párat már én is bemutattam, példának okáért a VW Bogarak és a Minik egy részét. Nos, a VW kisbuszok is pont ilyen, „még a nagymamám is tudja mi ez” autók. A típusismertetőt ezért teljesen feleslegesnek tartom, aki viszont szeretne ebben az ügyben képződni, az semmiképp se hagyja ki a TotalCar virágkorából való – kokós virággyerekek, vidám téli dürrögése mentesített, cenzúrázott – videót, a Transporter ötvenedik születésnapjára keletkezett cikket ugyanettől a periodikától, illetve a Wikipédia ide vonatkozó bejegyzését – itt bónusz fotóval az eredetiről.
A Matchbox története során előszeretettel dolgozta fel a különböző Volkswagen kisbusz típusokat. Elég ellentmondó információk állnak rendelkezésre a különböző forrásoknál, meg a nekem meglévő katalógusokban, ezért minden következő évszámot az AS/2-es szabvány (Ahogy Sikerül, de azt is oszd el kettővel) szerint vegyétek pontosnak. Az első a sorban az 1957-es kiadású MB-34 volt, ami Volkswagen Micro Van fedőnéven futott és a Volkswagen Type 2 alias Transporter 1 – röviden T1 – kisárú szállító verzióját mintázta. Egyszerű modell, se szélvédői, se belső tere, se ablak a hátsó rakodóajtón, ráadásul messze túl a megfizethetőség határain. Ez egészen 1961-ig szerepelt a sorozatban. 1962-től 1966-ig ismét T1 volt az MB-34, de már mint Volkswagen Caravette. (Hogy ezek a fedőnevek mit jelentenek, a Wikipédiát ajánlom figyelmetekbe, bár gyanús, hogy ezt valaki elszúrta. A VW-nél Caravelle van, nekem 65-től van katalógusom, amiben konkrétan Volkswagen Camping Car van. Szóval hogy tényleg ez van-e az aljára írva, vagy Areh szúrta el, azt nem tudom. A Kéznek is szemet szúrt, ő meg elég precíz gyerek.) Oldalán kétszárnyú ajtó engedett betekintést a bent elterülő két, egymással szembe fordított üléssorra és a köztük lévő asztalkára. A tetőn jókora ablak futott végig, de már rendesen szélvédővel, csakúgy mint elől. 1967-ben és 1968-ban is MB-34 marad a T1, de már mint Volksvagen Camper. Ezzel el is érkeztünk ehhez a verzióhoz, melynek a közelmúlt óta vagyok boldog tulajdonosa. A Caravette-hez képes ez egy emelt tetőt, azokra meg hat oldal- és egy tetőablakot kapott. Érdekes hogy 1969-ben és 1970-ben is megmaradt a Camper, de a magasított tetőt – ki tudja miért – lejjebb eresztették és eltűntek róla az oldalablakok. 1970-ben is regular wheel volt a camper, amennyire én tudom Superfast verzió nem készült belőle és valószínűleg jól tudom, mert az előbb linkelt katalógusrajzon ott a megjegyzés, hogy „nem-Superfast”.
Az én példányom már eléggé ütött-kopott, de az ajtói hiánytalanul megvannak, ami ezeknél a modelleknél minden, csak nem jellemző. Érdekes, hogy a Camper középső részében kiképezték a bútorzatot – mint ahogy arra már kitértem – de a vezető munkahelyét, illetve a hátsó traktust már egyáltalán nem. Ezt az apróságot leszámítva szerintem kifejezetten szép és jól kidolgozott ez a negyven év körüli modell.