Oldalak

2023/01/25

Tomica No. 57 Toyota Crown Comfort Taxi

A Tomica sajnos nem az a tag, amit tönkre használunk a címkefelhőben, én lennék a legboldogabb, ha több jutna belőle, mert mindig rácsodálkozom a minőségére. Amit ebben a postban láthattok, az igazi különlegesség, mert – kicsi csalással – JDM és taxi is!

Korona Kényelem
Gondolnátok, hogy a Toyota közel 23 évig gyártson egy személyautó egyetlen generációját – nyilván ráncfelvarrásokkal? Az ilyesmi inkább a volt Szovjetúnióra jellemző, nemde? Pedig pont ez történt. 1995-ben mutatták a Crown Comfort modellt, ami egy nyújtott tengelytávú, közepes méretű szedán. Alapvetően a flottás vásárlóknak, taxi és limuzinszolgáltatóknak szánták a japán belpiacon, a Nissan Crew és Cedric modellek konkurenseként.

Toyota Crown Comfort taxi a japán éjszakában.
(Kép: Tumblr - Szégyellem, de elkutyultam a linket erre a zseniális képre, ha meglelem pótolom!)

Ennyi idő alatt számos motorral szerelték. Benzines erőforrásból hatfélét – sornégyesek, két sorhatos –, dízelből háromfélét – mind sornégyes, egy közülük turbós –, LPG-sből pedig háromfélét – egy sorhatos, a többi sornégy – építettek az autó elejébe. A teljesítményük 79 és 139 lóerő közt mozgott, váltóból négysebességes automata, vagy 4- és ötsebességes manuális kerülhetett beléjük.

364 000 darabot gyártottak az autóból. Azt hiszem kis félrenézéssel tekinthetjük JDM modellnek, mert csak nagyon kis számban exportálták őket újként Hong Kong-ba, Indonéziába és Szingapúrba. Az már más kérdés, hogy a használt, nagyon jó állapotú japán taxik aztán milyen mennyiségben kerültek máshová Ázsiába, ahol az autóknak jobb oldalon van a kormánya.


Mozgóképes óda a Toyota Crown Confort taxihoz! Komolyan, mintha csak nekünk forgatták volna! Csinos ázsiai hölgy mellett vegyétek észre a jellemző japán taxi akszesszoárokat, úgyis mint a vezető által nyitott bal hátsó ajtó, oldalsó csipkefüggönyök és üléshuzatok és a sofőr fehér szövetkesztyűje! Érdekessége, hogy Indonéziában forgatták.
 

Minőség
Nem is vártam mást ettől a gyártótól, egyszerűen süt belőle a minőség! Beszélgettem ázsiai Tomica gyűjtővel és nagyon sok olyan dolgot mesélt, ami párhuzamos a Matchbox gyűjtők (egy részének) nézeteivel. Szóval Takara Tomy / Tomica fronton is van egyfajta #regenmindenjobbvolt, „a japánban gyártott Tomicák az igaziak” becsípődés. Ők is értékelik, ha egy modell rugózik és igen, ők is pattogtatták a kisautókat mint mi, gyerekkorunkban. (Megemelni az elejét vagy a hátulját és nézni, hogy rugózik-e a kerekein.)

Nos, ezt az 1/63 méretarányú kis Toyotát 2007 júliusában dobták piacra japánban, 53-as szám alatt. 2020-ban az Egyesült Államokban és Kanadában is árulták – Walmart exkluzív modellként, nagyon valószínű, hogy az enyém is onnan lehet –, és Dél-Koreában is.

A bal hátsó utasajtó nyitható, de csak az. Ez azért egy nagyon érdekes részlet, mert japánban a taxik járda felé néző, hátsó ajtaját a sofőr nyitja egy mechanikus, vagy pneumatikus szerkezet segítségével. Nem tudnám megmondani, hogy ez kötelező felszereltség-e, de minden taxiban van, ugyanúgy mint a függönyök a hátsó oldalablakokon és csipkehuzat a hátsó üléseken.

A kis Crown Comfort Vietnámban született és elképesztően jól rugózik! Az első hűtőrács és világítótestek közös műanyag alkatrészeken osztoznak és az ezen lévő indexeket festéssel külön kiemelték. A beltér – meglepő módon – elnagyolt, a kormány is csak egy pizza – ejnye! – de cserébe a szabadjelző mindkét oldalán ott a taxi felirat! Külön szeretem, hogy a Tomicákon mind a mai napig előfordul vékony kerék, nem ütik agyon az autók arányait széles abroncsokkal. Ja és az alváza is fém!

Nagyon jó minőségű holmi, nagyon kedvelem.

Szeretném hangsúlyozni, hogy ez NEM egy speciális kiadás! Krómbetét a hűtőrácshoz és a lámpákhoz, festett indexekkel, szabadjelző a tetőn, keskeny, arányos abroncsok.

Szívesen beülnék.

Nem kevés munka van abban, hogy tudom, hogy a felirat az első ajtón: "Tomica Transportation Taxi", azaz nagyjából "Tomica Szállítmányozás Bérkocsi". A szám előtti két karakterbe beletörött az OCR bicskája.

A bal hátsó ajtó nyitható. Japánban a taxisofőr ezt belülről nyitja-zárja a kedves utasnak egy szerkentyűvel.

A szabadjelző hátsó oldala is megkapta a taxi feliratot. Apróság, de értékelem. Márka és típusjelzés, kiemelt világítótestek.

A jobboldalon minden le van falazva.

Valamiért sokkal jobban szeretem a hétköznapi autókat kisautóként visszontlátni, mint mondjuk a szupersportkocsikat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése