Oldalak

2022/05/01

Matchbox CY-010 Convoy Canon Williams Renault Race Car Transporter

Korábban ejtettünk már szót arról e lapokon, hogy a Matchboxnak a White Rose Collectibles révén volt köze az NASCAR-hoz. Arról viszont még nem, hogy a kilencvenes években a nagy vízen innen népszerű autóverseny sorozathoz, a Forma 1-hez is. Ebben a postban nem csak erről lesz szó, hanem arról is, hogy hová tűnt Damon Hill!

Williams F1 és a legalacsonyabb rajtszám
Anno én úgy tanultam, hogyha felelsz, akkor olyasmiről beszélj, amit tudsz és ne olyasmiről próbálj amit nem tudsz. A Forma 1 nekem abszolút terra incognita, valahogy soha nem hoztak lázba a hétköznapi autóra már csak távolról emlékeztető gépcsodák. Ezért ebben a postban igyekszem a Matchboxokra koncentrálni majd lejjebb, mert a „lecke” ezt a részét tudom, a Forma 1 részét meg puskáznom kell. Ami a Williams csapatot illeti, a Wikipédia igencsak alapos szócikket jegyez róluk magyarul, úgyhogy ajánlom a téma iránt érdeklődők figyelmébe.

Hogy pontosan lássuk, hogy mivel van dolgunk Matchboxban, meg mi ez a 0-s rajtszám, abban az F1 Zona segít. Az előbb linkelt postjukat idézem az alapvető információk ügyében: „1974-ben lépett életbe egy új szisztéma, melynek keretében az 1973-as konstruktőri bajnokság végeredménye alapján társítottak rajtszámokat az egyes csapatokhoz. Az 1-es rajtszám a mindenkori világbajnokot illette meg, melyből kifolyólag csapattársa kapta a 2-es rajtszámot, és csak úgy változhatott egy csapat által használt rajtszámpáros, ha megnyerte a bajnokságot, vagy végleg elhagyta a Forma 1-et. […] Ha az adott évi világbajnok nem indult a következő évben, akkor adták ki a győztes csapatnak a 0-s rajtszámot. 1992-ben Nigel Mansel nyert a Williamsnek, de miután a brit visszavonult, az 1-es rajtszám nem illette meg a helyére érkező Damon Hillt, így a londoni születésű pilóta kapta a 0-át 1993-ra. 1993-ban Alain Prost játszotta el ugyanezt, így Hill további egy évre a nullás számmal állt rajthoz, mígnem Michael Schumacher első világbajnoki címének köszönhetően ért véget a valaha kiadott legkisebb rajtszám eddigi pályafutása.” Ez a szabály azóta változott, az előző évi bajnok még mindig 1-essel indulhat de csak ha akar, ha ragaszkodik a saját szerencseszámához nem kötelező, de mindenki más csak a saját választott számával.

Damon Hill és az ő 0-ás Williams Renault-ja, 1993-ból. (Kép: F1 Zona)

Nigel Mansell és az ő "vörös 5-ös" Williams Renault-ja, 1993-ból. (Kép: F1 Zona)

Tehát innentől már gyerekjáték kikövetkeztetni, hogy ez a szett Damon Hill, 1993-ban használt versenygépét mintázza – szándékosan nem merülök meg abban, hogy pontosan milyen típust, rögtön kiderül, hogy miért. 

Ilyen állat pedig nincs!
Kezdjük a nagyobb vassal, hiszen számtalan Team Convoy, Forma 1-, és más verseny témájú szett alapja a Papa Truck. Nyilván szó sincs arról, hogy bármely F1, vagy bármilyen más csapat használt volna ilyen átalakított Kenworth teherautót, de a Matchboxnál kéznél volt és igencsak látványos holmi, és ha már volt, hát felhasználták. És milyen jól tették, hiszen mesés festésű – bár a valóságban sohasem létezett – versenyjármű szállítókat kreáltak belőle.

A Matchboxnak volt a tarsolyában akár F1-es versenygépnek is nézhető kisautója – lásd ebben a fantasztikus 1989-es szettben – de olyan kis szerethetően bumfordi holmi, komolyan nehéz venni. Gyanítom a licenc adók elé nem is álltak oda vele, hanem inkább kreáltak egy a korszak Forma 1-es autóira sokkal jobban emlékeztető, „egy méret jó mindenkinek” járgányt. Ez 1988-ban az 1-75 sorba is bekerült, mint MB-74 Grand Prix Racing Car (Nagydíj Versenyautó), de az F1 szettekben aztán az volt minden, nem csak Williams, de Ferrari, Lotus, Sauber is! Igazából szerepelt is már nálunk, az 1993-as Footwork Arrows FA14 Mugen Honda színeiben.

1996-1997-es Matchbox katalógus F1 oldala. Az MB-74 számos versenygép szerepében.

Azt már tisztáztuk, hogy ez a szett bizonyosan 1993-as. 1994-ben a Canon-t a Rothmans váltja szponzorként a Williamsnél és ezzel a festéssel is születik megfelelő szett – lásd alább.

Érdekes, hogy az egészen apró részleteket – értsd: a kicsi szponzorlogókat – nem dolgozták ki, sőt az 1994-es verzióra a dohánygyár Rothmans nem annyira kicsi logója sem került fel – gondolom ez utóbbit okkal nem akarták egy gyerekjátékra feltenni, meg talán már akkor is voltak országok, ahol a dohánytermékek reklámja tiltott volt, viszont az F1-es ajándékokat szerették volna értékesíteni ezekben is. Ugyanakkor a versenyző sisakjának jellemző mintája megvan. Azt gondolom teljesen vállalható kompromisszum ez.

Hogy 1997-ben hová tűnt Damon Hill, arról gőzöm sincs, de 1993-ból itt van a vitrinemben, az biztos!

Papa Truck is megkapta a Canon Williams Renault színeket és a 0-ás rajtszámot.

Nyilván a valóságban soha nem létezett ilyen, de azért szépséges, nem?

A nagy pöcök miatt csak így lehet rá feltenni a versenygépet - bár Papa Truck pöcke több helyen és méretben is tud lenni más szetteknél.

Szettidegen, de Mansell is itt van! Ajándékba kaptam attól, akitől vásároltam még réges-régen - egy halom másik F1 cuccal együtt. Fedezd fel az apró eltéréseket!

Ilyen dobozban lakna, ha meglenne még neki. De nem van. Ezt a darabot a Vaterán árulták, de nem kelt el. Ha a kép forrása linkre kattintotok, akkor fel tudjátok venni a kapcsolatot az eladóval, ha rákivántatok volna. Hátha megvan még neki! (Nem, nem én árulom, de ha már használom a fotóját, akkor miért is ne segítenék neki? Szóval a kép forrása: Vatera.hu)

Ez pedig az 1994-es változat ugyanebből. Ez sem csúnya! (Kép: eBay)

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nem Cannon, az "ékszerelmére", hanem Canon...

Sam. Joe írta...

Nem hát, szövegszerkesztő azt hitte hogy angolul van - közben valami buddhista nemtudommi átirata, soha nem értettem mi ez - én meg nem vettem észre! Köszi, javítottam.

Megjegyzés küldése