Lehet,
hogy a kékfényes járműmodellek kedvelőinél ismét szerzek
néhány rossz pontot, de bevallom, megint csak civilautóvá
varázsoltam egy mentőkocsit. Nincs kékfényfóbiám,
egyszerűen csak így adódott a helyzet. Mentségemre legyen szólva,
hogy nem sűrűn fordul elő a Matchboxnál, hogy egy-egy
sikeresebb modellből van civil és kékfényes változat is. Talán
csak a Ford Transit a kivétel. Tisztán látszik, hogy meg kell
hozni a döntést a tervezőknek, hogy melyik karosszériaváltozat
mellett döntsenek amikor kiadják az utasítást a - nem kis
pénzekért előállítható - öntőforma elkészítésére. És ha
már dönteni kell akkor a kék vagy sárga villogók sokkal
vonzóbbá, eladhatóbbá teszik a kisautókat az áruházak polcain.
A gyerekek jobban odavannak ezekért a dolgokért mint a felnőttebb
gyűjtők. Viszont a gyűjtők meg a változatosságot, a különböző
eltérő variációkat lesik inkább.
Alakul az iparosautó
Mi leszek ha nagy nyugdíjas leszek?
Nehéz
kérdés, ezért én – mint már hivatalosan is elismert és
befogadott Vanitisz sorstárs - eldöntöttem ezt a dilemmát is. Nem
helyreállítás, hanem átalakítás. Az egyik kedvencem a
Volkswagen Transporter T3 körlámpás kisbusz verziója lesz a végeredmény. Azért annyit még
illik megemlíteni, mielőtt a festékoldóba dobnánk a kasznit, hogy
T3-as mentők bár léteztek, de igazán nem voltak jellemzőek és
szerintem a méretét tekintve valójában kevéssé voltak alkalmasak
mentőnek, mint bármi egyébnek. Bármi egyébnek viszont nagyon
alkalmasak voltak. De azért van olyan hely, ahol még egy ilyen
mentőkocsi is életet menthet, hasznos lehet, tehát gyártották,
még magasított tetőszerkezettel is. Volt ahol a megbízhatóság,
az olcsóság fontosabb volt mint a hely vagy a kényelem.
Az új ablakok még tiszta át- és belátást engednek, háttérben az ős
Átmeneti állapot, de abból rengeteg
A Volkswagen T3 (Type 2 kódú) Transportere egy bizonyos szempontból átmenetet képez a levegős boxer és a modernebb ma használatos dízel és benzines erőforrások között. Ez az a kaszni amelyben volt boxer is, soros is, benzines is dízel (1,6 és 1,7 literes) is, léghűtéses (1,6 és 2,0 literes) és vízhűtéses (1,9 és 2,1 literes) is, kézi és automata váltós is, a gyártó fantáziadús gondolkodását, leleményességét és haladó műszaki érzékét bizonyítva. A típust 1979-1992 között gyártották a németek, de még utána is készültek Dél-Afrikában ilyen kisbuszok. Minimális külső és belső változások és variálások történtek az évek során. Ezek legjellemzőbbike talán az első lámpa amely kerekként indult de a vége felé már szögletessé vált. A többi látható és nem látható különbség az egyes modellek között inkább a különféle felszereltségektől és kialakításmódoktól függtek. A sima lemezoldalú és mikrobusz verzión kívül készült Caravelle és Multivan luxusfelszereltségű busz, Westfalia kempingbusz, duplakabinos verzió de összkerékhajtásos (Steyr-Daimler-Puch gyártotta) bokorugró is. Platókialakításból többféle is volt. Normál tetőmagasság emelt tetőmagasság és magastető is szerepelt az opciók között. Az amerikai szabványok és elvárások szerinti módosulásokról nem is beszélve. Ha mindezeket egy mátrixban összerendezzük látható, hogy igen-igen nagy variációs lehetőségei vannak a kisbusz megjelenésének. A szokásos Volkswagenes ötletek és a megbízhatóság nagyon sikeressé tette szerte a világon. Nemcsak a civil oldalon, hanem a fegyveres erők (még az amerikai is) kötelékében vagy a tűzoltóknál és egyéb kékfényes szervezeteknél is jócskán akadtak-akadnak speciális kialakításúak is. (Ezzel megint csak a képzeletbeli verziómátrixunk bővült.) A szokásos érdekességek közé sorolható a Paris-Dakar Porsche csapat kísérőautójaként szolgált B32 kódú limitált számú 3,2 literes Carrera motoros szervizautó is vagy a hathengeres Oettinger tuningos (WBX6 kódú) 3,2 és 3,7 literes busz is. Rengeteg anyag van az elejébe beépítve ezért korához képest is nagyon biztonságosnak mondható a karosszéria.
Miből lesz a... ...cégesautó
Az
én Matchbox mentőm esetében is a leharcolt állapotról
beszélhettünk amikor beállt a „kezelendő” járművek
parkolójába a vitrinemben. A kopottságán kívül az ablaka és
természetesen a legkiállóbb része, a villogója is karcos,
töredezett volt. Így könnyebb volt a döntés, hogy a civil szférába tér vissza az újbóli hadrendbe állás helyett. Az egyik legfontosabb változás a tető lyukainak
befoltozása és a hátsó ajtó fix helyzetűvé alakítása (gyk:
beragasztása). Erre azért volt szükség meglátásom szerint, mert
igazából nagyon nehézkesnek tűnt az ajtó nyitása (messze nem
nyílt ki olyan szögben ahogy az illett volna, talán mert jóval
tömzsibb volt a valóságos arányoknál), én magam úgyse nyitnám
soha és nem is tetszenek a mozgatható ajtók a Matchboxokon. A
villogók helyét mini sztirollappal és tapaszolással tüntettem
el.
Fix lett ez a rész
Alakul az új beltér
És
itt van az a pont ahol némi kis csalást is eszközöltem, de talán
a tuning kategóriába ez még belefér: csiszolással és
tapaszolással eltüntettem a tetőlemez széles keresztbordáit. Nem
feltűnő annak, aki nem ismeri a típust, viszont a szakértőknek
egyből szemet szúrhat valami furcsa ott fent. A korábban átalakított T2-essel ellentétben itt már a belső teret is
átalakítottam. Kitisztítottam a fölösleges részektől, vagyis a
mentős cuccokat kivágtam és készítettem egy új belső
padlószerkezetet. Ezt fontosnak éreztem, mivel itt már belátni a
belső térbe is, és nem akartam olcsón, ablaksötétítéssel
megúszni ezt a kérdést.
Az
eredeti ablakok használhatatlansága miatt átlátszó iratborítóból
készültek az ablakok. A karosszéria festését az oly jellegzetes
kéttónusú, sárga-fehér kombinációra készítettem el, ezzel is
hangsúlyozva a tucat munkásautó hangulatot. Csak ne lógjunk ki a
sorból, olyan ez az autó, mint a többieké szerte a világon, csak
a rányalt cégfelirat (lenne) más és más. A felnik Majorette-féle domború 8-dotra cserélődtek,
matt ezüst festést kaptak a dísztárcsák. A lámpák színezése
szerintem hozzájárult a valósághűbb megjelenéshez ezúttal is.
A megszokott kis kerek lámpák kifestve
A sárga-fehér alapszín volt
A nagytestvér figyel a háttérben
Krómozott lökhárítók