Furcsa,
talán sosemvolt - Matchbox-ős - autók utáni kutatásunk következő
részében egy igen furcsa szerzettel ismerkedhetünk meg. Két
motor, méghozzá két V8 egy autóban! Létezhet ilyen egyáltalán?
Hát Matchboxban igen, ez a Gruesome Twosome. De vajon mi ihlette az
alkotóit?
Dupla motor (majdnem) dupla autó
Származási bizonyítvány
Nem
könnyű egy fantázianévvel jelölt kisautó után kutatni, hiszen
a márkanév ismerete nélkül hatalmas, félig meddig még létező
koncepcióautó halmazban kell kutakodni, jóformán fotók alapján.
Esetleg egy-egy elejtett megjegyzés is útnak indíthat egy
irányban. Így vezettek a nyomok egy bizonyos autóhoz, az AMC Phaze ll-höz. Ez egy dizájn ötletelés eredményeként született jármű,
amiről nagyon keveset lehet tudni. Nyilván nem is volt akkor sem
nagy jelentősége. Viszont abban biztosak lehetünk a fotó alapján,
hogy az eredetiben nem volt két motor. Talán egy sem.
Duplán ijesztő
A név eredete után kutatva egy hasonló című rajzfilmhez vezetnek a szálak. Talán a "borzasztó páros" elnevezés lehetne magyarul a név fordítása, de a két motor abszurditásánál több kapcsolat nincs a film és a kisautó között.
A szélvédő síkjának szögei egy lopakodóban is helyt állnának
Lehet egy kicsit több?
Ennek
ellenére a Matchbox dizájnerei bátran odatették magukat és a
Phaze ll alapján alkottak valami nagyon hasonlót. Talán szebbet is
mint az eredeti. Viszont annyira nem dolgozták ki a részleteket,
hogy szinte semmi sem töri meg a karosszéria - egyébként nagyon
szép – vonalát. A Politoys elkészítette egy modelljét az
eredeti autónak, és ők – úgy tűnik, hogy jobban - törekedtek az azonosságra is. Ebből lehet igazából kicsit többet megtudni
az eredeti jármű részleteiről. Itt például egyértelműen
kiderül, hogy az eredeti járgányt középmotorosra tervezték.
„Nagyon” középmotorosra, vagyis nem csak nem a hátsó tengely
mögött van, hanem erőteljesen a két tengely közé, középre helyezték el.
A méretét tekintve valószínűleg a V8 helyesnek látszik a
szívótorkok és a kipufogók kivezetéseit számolgatva. Amúgy
nagyon magasnak tűnik a motor pozíciója, ennek a kanyarstabilitás
miatt van szerepe.
Előrébb
haladva látszik, hogy a kocsi nyitott volt, némi színezett műanyag
vette körül a vezetőt oldalt és elől. Ajtókról nem
beszélhetünk még. A kocsi nagyon alacsony volt és ebben a
Matchbox jól eltalálta az arányokat. Viszont az eredetin levő
lámpaimitáció teljes egészében lemaradt. A kocsi eredeti
arányain egy picit változtatva belecsempésztek egy-egy standard Matchbox nyolchengerest az elejébe és a hátuljába is.
Itt
kell megemlíteni, hogy a későbbiekben volt olyan kiadása is ennek
a modellnek, ahol egyáltalán nem volt benne motor. Itt még a fülke
üvegezése is teljesen átlátszatlan fényes feketére sikeredett.
A mintapéldány sötétszürkében és rózsaszínben készült,
narancs ablakkal. Ebből az ablak megmaradt és a kaszni kapott egy
arany-szerű, kissé narancsos-bronzos színezést. Talán így
ismeri mindenki, jóllehet készült rózsaszín üveggel és vöröses
színben is. A motor nélküli kiadásoknál (super GT sorozat) pedig
a fehérben, kétféle kékben, narancsvörösben és sárgában is
különböző matricákkal. A legritkább verzió a szürke
kaszni+sárga ablak.
A
belső tereket az átlátszó ablakok ellenére nem nagyon dolgozták
ki. Bent van két ülés meg még valamik, had guruljon a kocsi... A
hátsó résszel szintén nem sokat molyoltak, valószínűleg nem
akartak a megfelelő mennyiségű (?) kipufogószámmal előrukkolni
ott, ezért nagyvonalúan egyszerűsítettek.
A dizájn ék profilból
Kipufival is tisztességesen ellátva
Lámpák hiányában kizárólag nappal használandó
Szebb, mint a valóság
Összességében
egy szép formájú, megnyerő autót tarthatunk a kezünkben, amiről
nem is nehéz elképzelni a sorozatgyártást a valóságban. Voltak
ennél már érdekesebb autók is az utakon de ellenkező előjelű
dizájnok még nagyobb számmal. Ha a szögletességtől eltekintünk és csak a kocsi gelépítését, arányait kialakításmódját nézzük egy retroszűrőn keresztül akkor még a Porsche 910 formája is felködlik a múltból. Tulajdonképpen nincs sok új a nap alatt. A szélcsatornás teszt eredményei és a mechanika törvényei ugyanarra a formai kialakításra vezetnek bármely cég faragja is ki az agyagkarosszériát. Így csak az aktuális divattrend az, ami a karosszéria tömbjén belül az egyes komponensek határvonalait meghatározza. A kisautó a formája miatt ma is megállná a
helyét élőben is akár, kiváltképpen amikor ismét lecseng a „mindent
gömbölyűre” szezonja és visszatérnek a határozott élek az
autókon. Szívesen látnám az utakon. Persze nem két motorral!
A szögletesített üvegkupola esete
Biztosan nagyon haladós járgány lenne ezzel a kasznikialakítással és motormennyiséggel
És végül a Politoys műve összehasonlításképpen. Ugye mennyivel másabbak az arányai?
A Különleges autók kicsiben sorozat összes része.
1 megjegyzés:
Huhh, ebben nem kevés munkád lehetett, hogy kiástad az eredetét! Respect!
Megjegyzés küldése