Oldalak

2013/02/28

Átalakítás: Hot Wheels Chevy Blazer - l. rész

Vannak mini posztok és vannak hosszabb lélegzetvételűek. Ez most egy ilyen - két részre osztott - jumbo bejegyzés lesz, hogy képileg és szövegileg is teljes legyen a tartalom. Az ok majd kiderül, de csak a következő részben. Íme az első fejezet!

A Hot Wheels bumfordi kerekű pickupja a fiamnál kezdte pályafutását tizensok évvel ezelőtt. A régi - játék - ereklyéket tartalmazó dobozokat nézegetve ismét a felszínre került a kocsi. Igaz, hogy a fiam már dolgozott a sportosításán, de attól még nagyon jó alapanyagnak tűnt az elképzelésemhez. Ami egy ilyen kaliberű vas esetében – milyen meglepő is – a terepezés, az úttalan utakon való portyázás. Az alapanyagot elnézve azt gondolná az ember, hogy a tervezők megint egy nagy és látványos fantáziakocsit alkottak az irdatlan kerekekkel, de nem. Van ilyen. Amerika más léptékei bizony néha nagyon érdekesek tudnak lenni.

Az "eredeti" állapot. Érdemes megnézni, hogy az ügyes gyerekkezek milyen finoman kihagyták az eredeti metálvörös színt, mint lángnyelveket

A Chevy Blazer mindenképpen a mai SUV-ok egyik kiindulópontja a maga robosztusságával és erőteljességével. Ehhez társul a személyautós belső, függetlenül attól, hogy zárt a kocsi vagy nyitott a hátulja. Ezt a különbséget ugyanis csak egy lecsavarozható hátsó tetőelem képezi. Nagyon sok verzióban és funkcióval – a hókotrótól a mentőautóig - léteznek Blazerek immár 1969-től.
Ezeken az oldalakon is sokszor volt szó a típusról és annak különböző verzióiról, ezért a részletek ott is olvashatóak ismét, vagy direktben a Totalcar részletekben bővelkedő leírásában egy magyar vonatkozásról.

Az asztalomra került kisautó már erős, gyerekkezek által felhordott festékmennyiséget viselt magán, amit szépen el kellett távolítani. Mivel különösebb átalakítást nem terveztem a karosszériával, így az megkapta a fekete selyemfényű színt. Azért, hogy némi szerkezeti munka is legyen vele, a kissé elgörbült tengelyeket szükséges volt kirobbantanom a bepréselt alvázból, hogy aztán kiegyenesítve visszakerülhessenek a helyükre. Készítettem bele félig letekert ablakokat, egy új szélvédőt a régi és megkopott, de amúgy is igen vastagra sikerült eredeti helyett. Kapott egy kinyitott tetőbevilágító ablakot is az érdekesség kedvéért. 

Kalandra fel!
A kiegyenesített tengely újra visszaragasztva
Matricázás után

A platón levő bukókeretet kiegészítettem egy támasztókönyökkel. A nulla belső tér helyett beleoktrojáltam egy máshonnan elszármazott – a helyére alakított, kipótolt és kifestett – bélést. A kerekek igen csúf jellegzetes felnijeit kifaragtam és így egy hellyel közzel alapfelszereltségű acélfelnit kaptam, ami a kaszni kontrasztjaként fehér színt kapott. Kiszíneztem a platót, a megformált pótkereket és cérnából készítettem az ilyen helyeken alapfelszerelésként megkövetelt vontatókötelet is. Kapott néhány teljesítményfokozó matricát is, hogy kellően feltűnő és „sportos” legyen az erdő közepén levő sártengeri mérkőzéshez. Itt ott még hagytam, hogy kicsit elhasználtra kopjon, életszerűbbé váljanak a részletek. Nos, így néz ki az autó amikor elindul a kalandra.
Vigyázat, folytatás következik!

Itt még az aszfaltúton, útban a tetthely felé a cimborákkal együtt
Konvojban szép az élet
Aszfalton is eléggé meggyőző
Itt sem okoz gondot a nagy sebesség
Talán erre izgalmasabb lesz az út
 Letérünk az aszfaltútról
Vissza a szakadékból
Nincs akadály előttünk
Próbálgatjuk, hogy mit tud a gép
Kicsit úton, kicsit út mellett
Vissza tud kapaszkodni vagy nem?
Fölért!
Ismét a biztos úton

2013/02/27

Matchboxon kívüliek: Movie Cars - Hot Wheels: The Flintstones - Flintmobile

A Hot Wheels az utóbbi időben számos nagyszerű filmes autóval örvendeztetett meg minket, ezek közül az Ecto-1 és a  Time Machine már szerepelt is nálunk. A jelenlegi négy, akarom mondani kétkerekű jármű inkább a televízió képernyőjéről, mint sem a mozivászonról lehet ismerős. Igaz, hogy 1994-ben megfilmesített változata is megjelent, de az szerintem nem méltó, a két kőkorszaki szaki hírnevéhez. Összesen hat évadot és 166 epizódot élt meg az 1960-ban indult rajzfilmsorozat. Nekem mindig tetszett, gyerekként egy részt sem hagytam ki, mai fejjel pedig az tetszik benne, hogy a modern világ ipari remekeit hogyan ültették át a kőkorszakba. Nincs ez másként az autókkal sem, amik jobb híján lábhajtással működnek, beleértve a féket is, ezért padlót nyugodtan elfelejthetjük. Ebből adódóan a teljesítmény és a fékerő az utasok függvénye. Egyik főhősünk, azaz Frédi autója is hasonló elrendezésű, amiből többféle kivitelt is megfigyelhetünk az epizódok között. Persze nagy vonalakban ugyanaz az elrendezés, csak kisebb részletek változnak, illetve volt egy és két üléssoros kivitel is.

A Mattle az egy üléspaddal ellátott modellt mintázta meg, ami hasonlóan a rajzfilmben látotthoz, igen egyszerűre sikeredett. Persze ettől még a fa erezete, a tetőmerevítések kötözőzsinórjai és a "kerekek" egyenetlensége jól kivehető, sokkal több részletet nem is lehetne belecsempészni. Azért egy felejtős, kormánynak látszó dudort összehoztak a a "műszerfalra". A méretéhez és látszólag sok műanyaghoz képest elég rendes súlya van, aminek köszönhetően igencsak jól gurul a négy segédkeréken. Összességében elégedett vagyok vele, persze azért alul marad a korábbi megoldásuktól.

 Az albínó dínó a műszerfalat vizslatja
 A kormányozhatatlan autó azért kapott egy kormányszerűséget
 Jól kivehető a fa erezete
 A turpisság
Hot wheels: The Flintstones - Flintmobile

2013/02/26

Matchbox World Class Porsche 935

A Matchbox Racing Porsche modellje már jó régen szerepelt itt nálunk, amit most kivételesen a rendes nevén fogok hívni - mivel a gyártó is így tett, nem is értem eddig miért nem -, vagyis Porsche 935-ről lesz szó. Az apropót az adja, hogy nem olyan rég sikerült szert tennem az eddig hiányzó két, World Class szériás Porsche modellre. A "duplavécé" széria mibenlétét a fenti linkre kattintva megtekinthetitek, az első szériában megjelenő három Porschéval egyetemben. Jelen két alanyunk az 1991-es hármas és az 1992-es négyes sorozat tagjai, azon belül is a sárga a fiatalabb. A kivitelét tekintve hozza a fullextrás kivitelt, azaz Good Year feliratos gumikkal ellátott felniket, gazdag részletfestést és krómozott ablakokat - ez nélkül már Premiere minőségűek lennének, kár érte. A két autó között igazából csak a színben és a rendszám kifestésben van eltérés. A fehér viszont annyival tud többet, hogy metál fényezésű, aminek enyhe flip-flop hatása is van, ahogyan a fény megcsillan rajta, úgy kis kékes és/vagy pezsgő színű árnyalatot vesz fel. Élőben nagyon szép, sajnos a képek ezt a részt nem adják vissza. Az első szériához képest változott a háttér, ezüstről aranyra, ami sokkal kevésbé tartós, könnyen ledörzsölődik a papírról. Mondjuk miután bevarázsoltam őket a vitrinbe, ez már nem nagyon zavar.

 Szerintem gyönyörű, csak a króm üvegezést kéne belőle kihajítani
A valódi gumi is emeli az összképet
 Sokat dob rajta az extra festés
 Szép, színjátszó fényezés
 A sorja kicsit rondít rajta
 Picit hátrébb került a 935-ös felirat
Mindkettőre felkerült a World Class logó
 Matchbox World Class Series III Porsche 935
 
 Matchbox World Class Series IV Porsche 935

2013/02/25

Variációk egy témára: Matchbox és Maisto Ford F-150 SVT Raptor

Az Auchan áruház saját márkanév alatt többféle kisautót is forgalmaz, melynek kamionos szekcióját Joe nem is olyan régen feltárta. Én most a normál Matchbox viszonyokba engedek egy kis betekintést. A kamionnal ellentétben itt sokkal jobb a helyzet, ugyanis egy jóval igényesebb gyártó dolgozik be az áruháznak. A Rik & Rok termékcsalád ugyanis Maisto modelleket tartalmaz, ami annyira nyilvánvaló, hogy a blister hátulján és az autók alján is feltüntetik. Persze többnyire a régi öntőmintákból szemezgetnek - azokat is még egyszerűsítve, ha lehet -, nehogy saját konkurenciája legyen, ugyanis szinte egymásmás mellett vannak a dobozos Maisto és a bliszteres Rik & Rok kisautók. Az egyik nagy bevásárlás alkalmával viszont egy igencsak példás ósanmobilra leltem, ami nem volt más, mint egy Ford F-150 SVT Raptor. Mondanom sem kell, egyből landolt a kosaramban, hiszen már első ránézésre is meggyőző az alakítása és ez a véleményem később sem változott. Az alig háromszáz forintos kategóriában igazi ékkő, még ha egy kidolgozott beltér és egy kicsit igényesebb kerékszett már nem is fért bele. De nézzük meg, hogy mit tud egy Matchboxhoz képest - amiből sajnos a pirosat még mindig nem sikerült begyűjtenem.

 Balra a Matchbox, jobbra a Maisto Raptora
 Kicsit tömzsibbnek hat a Maisto orra a Matchboxéhoz képest. A részletek kidolgozása mindkettőn példás, ám a festése egyértelműen Matchbox felé billenti a mérleget.
 Eltérő arányokkal és részletkidolgozásokkal dolgoznak. Az "ósanoson" fém a tetőablak és a motorház szellőzői, nagyobbak a merevítő bordák és üres a plató, aminek a hátfala is bordázott. Nekem ez a rész jobban is tetszik, mint a pótkerekes megoldás, csak sajnos nem függőlegesek az oldalfalak.
 Az olcsóbb modell oldalán is meg van minden részlet, de nincs külön kiemelve a sárvédő műanyag, viszont az oszlopokat átkenték, mert itt azok fémből vannak - ahogyan a fellépők is.
 Hátulról van igazán elemében a Maisto modellje, itt különösen oda tették magukat, szerintem felül is múlja a Matchbox megoldását. Egyrészt a kilincs és az embléma is festett, ráadásul kapott feliratokat is. Ami viszont még mellette szól, az a hátsó lámpa kialakítása, festés nélkül is jól dominál, ellentétben a konkurenciáéval. A fülke hátfala is eltérő, a narancs tolóablakkal, a piros pedig pótféklámpával büszkélkedhet.
 A dekor mindkettőn példás, a kerekeket meg szerintem felesleges megemlíteni, az egy nagyon gyenge pontja a Maistonak.
 Alulról elég egyszerűre sikeredett a kínai kisautó
Maisto - alias Rik & Rok - Ford F-150 SVT Raptor

2013/02/24

Átalakítás: Matchbox MB-44 Boss Mustang, MB-10 Piston Popper és MB-67 IMSA Mustang

A Ford Mustangról és megjelenéséről az autópalettán, már igen részletesen volt szó ebben a korábbi posztban, a későbbi változatról meg ez a poszt szól. Az 1971 utáni verziókról több bejegyzés is van. Viszont a hetvenegyesről még nem volt szó. Úgy vélem, megér egy szösszenetet ez a nem kevésbé híres verzió is. Annál is inkább, mert a Matchbox több formában is megjelentette. Az asztalomon egyszerre három Mustang landolt egy alkalommal. S minő szerencse, mindhárom különböző volt, a Matchbox három verziója az alaptípusról.

Ahogy begurultak a műhelyembe: A Boss, a Mach 1 és a Piston Popper

Némi kortükör és ismertetés a híres 351-esről
1969-ben a Ford kiadott egy limitált – akkoriban a legerősebb - Mustang szériát, a Boss 429-es illetve 302-es sorozatot. A „Boss” név – állítólag - a titokzatos tervezés folyamán ragadt a kocsira, viszont a konkurenciával szembeni pozíciójára utalva nem is nagyon akarták elvetni a kódnevet, ami végül is az ismertetője lett a kocsinak. 1971-ben jelent meg a korábbi változatokat leváltó és jóval erősebb (Cobra Jet és Super Cobra Jet) V8 motorokkal szerelt Boss Mustang 351. A korábbi Mustang karosszériáját némileg meg kellett növelni hosszában és szélességében is, hogy a nagyobb erőforrás beleférjen. Ettől sokkal nyúlánkabbnak ható lett a kocsi. A kocsi 330 lóerőt tudott. Kissé megváltozott a homlokfal kialakítás és a hátsó lámpák elosztása és felülete is. A Shelbytől származó motorházfedél kissé fölfelé ívelt a szélvédőnél, hogy – újdonságként - takarja az ablaktörlőket. A Mach 1 felszereltség csomagként a fastback verzióra volt kérhető. Különösebb pluszt nem jelentett, inkább külcsínbeli dolgokban volt mérhető. A 71-es Mustang Mach 1szerepelt a Diamonds Are Forever című James Bond filmben is. Számos változat készült ebből is, igaz nem egetrengető különbségekkel, inkább csak apróbb eltérésekkel.

Bár az alapkocsi ugyanaz, de mindhárom alváz különböző
A kasznik kialakítása is eltér
Alapozva
A háromféle karosszériapótlás

v1.0
Lesney ezt az 1971-es Boss Mustangot mintázta meg a leginkább ismert élénksárga kaszni-fekete áttört motorházfedél verzióval, bár akadtak más színösszeállítások is. A kocsi színeiben is nagyon jól eltalált jól illik a korai hetvenes évek Amerikájának vidéki félporos világába. Már itt egy kissé látványosabbra vették a figurát az eredetinél, mivel a hengerek szívótorkai(?) - ha szerényen is de – kikandikálnak a motorházfedél nyílásán. Éppen elfogadható és elhihető mértékben, elegánsan, dögösen. Klassz. Maga az autó kialakítása nagyon jól sikerült, jól hozza arányaiban és kidolgozottságában az eredeti Mustang jellemzőit. Itt-ott kissé kevéssé vették szigorúan a valóság lekicsinyítését (például a hátsó lámpáknál), de nem feltűnő. Mégis, az átalakítás során nem törekedtem az eredetileg hiányzó motorházfedél tökéletes újraformázására, mert olyan bárkinek lehet. Egy sokkal életszerűbb, sőt – hellyel-közzel - létező motorházfedél+légbeömlő kombó kialakítást igyekeztem megvalósítani. Ezt a szokásos kis sztirollapok vágásával és helyére hajlításával végeztem el. A közönséges utcai verzió állt elő, ezért nem is nagyon akartam túldekorálni. Jóllehet nem egy gyári Mach 1 kialakítású a motorházfedél, de ilyen verziót is találni a tuningváltozatok között a valóságban is. A belső rész változatlan maradt, csak az első motorrészt vágtam le róla. Mégis kicsit másképpen mutat az erőltetett sárga színű eredeti ablak megszüntetése óta.

A Boss új motorházfedele az új légbeszívóval készítés közben
Az eredeti és az átalakított
Mindkét sárga másért szép

v2.0
A második donor, köztes vagy átmeneti példány egy hibrid. De nem a mai értelemben. Egyesíti az eredeti Matchbox Boss Mustang alapvonalait a Rola-Matics kreténség adta lehetőségekkel. Ezáltal egy látványos, de nem valós, mi több nem korrekt motorverzió zakatolt egykor előttünk ha elgurítottuk a kisautót. A hengerek száma még csak kicsit sem stimmel, holott egy ilyen autónál a V8 evidens. Itt meg szép párhuzamosan liftezik a két az egyetlen hengersor imitáció. Most azon nem is filozofálgatok, hogy miként lehet átlátszó egy motorblokk és a hengerek miért rudak, mert tudom, hogy ez nem egy műszaki hasonmás, hanem egy gyerekek fantáziáját megragadó, oktatás közeli élményorgia. Mint ilyen, inkább csak darabra kell, hogy meglegyen. Megvolt, lejátszott, hozzám került, megszűnt, átalakult, újraéledt. Az én verzióm is egy halovány fantasy kategória, mégis talán hihetőbb. Ilyen – többé-kevésbé - kilógós motorú verziók a Mustangokból is készültek, ezért a még vállalható kategóriába tartozik az átalakítás. Nem akartam teljesen eltüntetni a - valamikori Jeep-ben szolgált - Matchbox egyen nyolchengerest, ha már ilyen donorom volt, ezért készült ez a kicsit igaz, kicsit túlzó változat a motorházfedélre szerelt a motorházból erőteljesen kilógó erőforrással. Ehhez némi lemezpótlás kellett az arányosabb méretű motor miatt, a régi motorimitáció helyén. Egy utcai versenyautó, a szürke átlagnál kicsit több dekorációval, kissé (vagy nagyon) feltűnő motorral, szebb színben. A beltérhez nem nyúltam, csak az ablakait készítettem el újra a széttört eredeti sárga helyett. Megfigyelhető, hogy ennek a modellnek eltér a belső panelje a másik kettőétől, ezért nincsen oldalt a küszöböknél kipufogódob.

Az eredeti "furcsamotoros" és a másképpen "fantasy"
A világító narancs szín nem tud átjönni ennyi pixelmanagement során


v3.0
A legváltozatosabb külsővel a harmadik kocsi rendelkezik. Az IMSA (International Motor Sport Association) verziót is a Mach 1 alapmodell felhasználásával alakították ki annak idején a Ford specialistái, a versenyelőírások figyelembevételével, sőt arra kihegyezve. Szélesedtek és szögletesedtek a sárvédőidomok, első és hátsó spoiler került rá és a légbeömlők is megváltoztak. A versenykövetelményeknek megfelelően a hátsó kerekei szélesebbek lettek. Többé kevésbé az eredetihez hasonló lett a kisautó kialakítása is. A kocsi aerodinamikai dolgairól el lehetne mélázni, de fogadjuk el, hogy akkoriban ez jónak, ha nem a legjobbnak számított, hiszen ott és akkor a cégek mindent megtettek a siker érdekében. Az eredeti kocsik néhol meglepő kialakítással bírtak, ami elsősorban a hátsó traktusnál jelentkezett. Ebből kifolyólag a kasznin lévő hátsó lámpák matchboxos kialakítását el lehet fogadni helyesnek, de furcsának. Mivel, az alvázpanelen ott figyelnek az eredeti lámpák is. Ezért a szélesítés hátulján levő lámpaszerű dolgokat én valami másnak jelöltem. Természetesen ez a kocsi kapta a legtöbb extrát a felújítás során, ami a dekorációt illeti. Az eredeti fekete Matchbox autó matricáit elkezdtem rekonstruálni, de időközben rájöttem, hogy egyrészt még segédkapcsolatuk sincs a valósághoz, a korhoz, a stílushoz, másrészt belegondolva rettentően gagyi az eredeti cicoma. Azon felül meg még nyomtatási hibás is volt, nem kicsit. A felirat meg felejtős, semennyire sem emlékeztet a valóságra. Több verzióban is dekorálták, de azonos színvonalon. A belső rész nekem tetszett ilyen ezüstösen, mert bár nem valóságközeli a dolog, mégis az adott kocsinál teljesen a helyénvalónak érzem. A nagy – újragyártott - ablakfelületeken át jól mutat, pláne, hogy a hátsó, immár sötétített ablakon is intenzíven átvilágít. Ráadásul, így teljesen amerikás lett. 

Ahogy a matricák készülnek a képernyőn. Az eredeti kaszni méretarányos képe adja az alapot
Teljes versenydekorációba öltöztetve, füstszínű hátsó üvegen átsejlő belső térrel
Elölről is sportos meg hátulról is dögös
Ezt nem sokan látták a tükörben

Érdekes, hogy a motorja ugyanaz, mint az alapverziónak. Ide bizony illett volna eredetileg is valamit módosítani a motortéren, ha már kilóg belőle valami. Ennek megfelelően ezt teljesen le is takartam egy új fedéllel, mert a versenyváltozatokon is többnyire így csinálták.
Nyilván egy versenyautó karosszériája a legjobb felület a reklámok és kreatív dekorációk elhelyezésére. Ezért is igyekeztem egy korának megfelelő, de mégsem szolgaian lemásolt matricasort kiszerkeszteni. Így lett egy mai beütésű, de tartalmában korhű matricaszett. A cél az akkori, amerikai versenypálya hangulat megidézése volt.
Összességében elmondhatjuk, hogy mindhárom autó esetében igen szép példányok kerültek ki a maguk korában a gyártótól. Talán néha még szebbek is a Matchboxok mint az eredetiek. Mindenesetre igyekeztem a változatos mutatósságot továbbvinni és egy kicsit hozzá is tenni az én példányaim által.

Hátsók
Tulajdonképpen egyformák
Három különböző homlokfal
Színorgia
A teljes Boss Mustang készletem