Oldalak

2012/12/31

Hogy volt? 2012

Bár már a múltban is készült éves visszatekintő anyag, szokatlan post lesz ez, mert a Matchbox Memories kezdeteitől fogva azt vallom, hogy az az érdekes, amivel foglalkozom és nem a személy, aki a hobbija kapcsán előállítja az itt megjelenő tartalmat. Nos, ebben az írásban bőséggel lesz „én”, meg „mi” – elnézést kérek érte, de majd látni fogjátok, hogy miért volt muszáj – és ígérem, ezt az egyesszám-többeszám zavart is helyre fogom tenni.

Levelek és szerzők
Soha annyi olvasói levelet nem kaptunk még, mint 2012-ben! Ezt több dolognak tudom be. Egyrészt a Facebook oldalunk segítségével sokan fedeznek fel minket, másrészt mivel már 2006 augusztusa óta létezünk, a keresőknél elértük azt a kritikus tömeget, hogy a kisautós keresésekben elég előkelő helyen szerepeljünk ahhoz, hogy az első pár találat közt szerepeljünk – innen a forgalom.

Viszont pont az olvasói levelek kapcsán döbbentem rá, hogy sokan gondoljátok azt, hogy a Matchbox Memories egyetlen szerző műve. Nos, ez nem így van, jelenleg öten publikálunk a blogon – e sorok a blogalapító billentyűzetéből kerülnek ki. Bár a postok legvégén ott szerepel a szerző neve, ez nyilvánvalóan nem jelenik meg elég hansúlyosan. Próbáltam ezen változtatni, de a kezdet-kezdetén kiválasztott layoutnál ez volt a beállítás – „egyszemélyes hadseregként” nem tartottam fontosnak a dolgot – és hiába próbálom átállítani, a módosítások nem jelennek meg a blogon. A Blogger – mely helyt ad nekünk és messze jobb, mint bármelyik, általam próbált, „.hu”-ra végződő című, ingyenes blogszolgáltató terméke – sem teljesen hibátlan. Mint kis utánnaolvasással megtudtam, ez sajna egy ismert bug, szó szerint évek óta nincs rá orvosság. Vajákolással javítható a dolog, de nem vagyok akkora CSS virtuóz – semekkora sem vagyok – hogy neki merjek menni a dolognak, féltem a tartalmat. Az ő nevükben is elnézést kérek, próbálom valahogy hosszú távon orvosolni majd a dolgot.

Pimp my...
Soha ennyi átalakítás témájú post nem volt még a blogon, mint 2012-ben! Ez egyrészt köszönhető annak, hogy – a szerzői sorrend a csatlakozás időrendjét követi – porsche, Tommi és Andrew0807 kollégák is magas szinten űzik ezt a művészetet, tehát már csak emiatt is sokkal több ilyen témájú írás kellett, hogy megszülessen, mint korábban. Azonban ami az igazi lökést adta, az az volt, hogy október végén csatlakozott hozzánk wmormo kolléga, aki csak ilyesmiben utazik – ez nem öndícséret, ezért nem bűzlik – és állíthatom, hogy igencsak magasra tette az átalakításos mércét! Az ő nevéhez fűződik egy régóta dédelgetett tervem életbentartása. Andrew0807 indította be az Átalakítás Iskolát de egyértelműen wmormo az, aki viszi. Mivel én ehhez semmiféle tehetséget sem mutatok, csak annyit tudtam tenni a múltban, hogy a kolléga urakat piszkáltam időről-időre, hogy itt lenne az ideje belevágni – például úgy, hogy átküldtem a csapatnak az ez ügyben érkező, kérdésekkel szépen teletűzdelt olvasói leveleket – sokáig nem sok minden történt. Aztán jött wmormo, aki a gondolatot tettre váltotta. (Igen fiúk, be van szólva – egy kicsit!)

Soha még...
2012-ben már egyértelműen több, nem Matchbox kisautó szerepelt nálunk, mint a blog nevét is adó patinás márkához tartozó. Okok? Nos, azt hiszem mindannyiunk nevében mondhatom, hogy mi autótípusok miniatúráit gyűjtjük és nem pedig csak egy márkához tartozó termékeket halmozunk vakon. A közös pont az az 1:64-közeli méretarány.

Az is az idén volt, hogy bevezettük a vendégpost intézményét. Eredetileg viccelődésnek indult Rájen kollégánál a kommentekben, de aztán komollyá fajult. Az ötletet továbbgondolva úgy döntöttem, hogy időről-időre a hazai kisautós blogok terméséből fogok szemezgetni, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy így ismerjem el a munkájukat. Természetesen ezt nem önkényesen teszem, csak akkor ha a szerzők megengedik ezt nekem. Persze egy percig sem gondolom, hogy mi lennénk itt a helyi érdekű puzsérrobik, de mivel én is fogyasztója vagyok az ő produktumaiknak, van egy egészen magasan lévő mércém azzal kapcsolatban, hogy mi az ami jó. Nos, ami ide kerül mástól, az bizony jó, és úgy gondolom, hogy érdemes fogyasztani a kollégák többi művét is úgy általában. Ami az igazán jó hír, hogy a kisautós blogok gazdái üdvözölték ezt az ötletet.

Mea culpa, mea maxima culpa!
Amire viszont nem vagyok büszke 2012-vel kapcsolatban, az az, hogy mennyire kevés post született az idén. Alapvetően ez az én bűnöm. Anélkül, hogy nagyon belegázolnék a magánéletem posványába: az év végére olyan szinten hullott szét – már ha egy posvány képes ilyesmire –, hogy képtelen vagyok a bloggal foglalkozni. A gyűjteményem és én több kerületnyi távolságban tartózkodunk egymástól, így meg nehéz. Ez ügyben semmit sem tudok ígérni, nyilvánvalóan ha megváltozik a helyzet, az majd látszani fog az itt megjelenő postok számában is. Addig is szponzort keresek!

Porsche kolléga is sokkal kevesebbet postol a szokásosnál, de ő abszolút igazoltan van távol, ugyanis megszületett a kisfia, aki bármifajta hobbinál fontosabb és ez így van jól.

Külön köszönetem kell kifejeznem wmormo kollégának, aki mostanság szinte egyedül viszi a blogot úgy, hogy mi akik felépítettük azt, nem igazán tudtuk úgy segíteni az első lépéseinek megtételét, ahogy illett volna!

Számok, számok, számok
Önmagunk ünneplésében sohasem voltunk túl jók, így a statisztikák készítésében sem. Az egyedi látogatókat mutató számláló most valahol 283 000 felett jár, ami egy olyan blognál, amit egy nagy portál támogat, vagy olyan témával foglalkozik, ami többeket érdekel, mint a kisautók röhejesen alacsony. Viszont egy teljesen független hobbiblognál – azt gondolom – nem rossz. Meglepett azonban a látogatók területi megoszlása. Azt gondolnám, hogy egy magyar nyelvű blog forgalma nem nagyon jöhet máshonnan, mint Magyarország, ezzel szemben a második helyen az Egyesült Államok áll, a harmadikon meg – és talán ez a legmeglepőbb – Oroszország.

Idén 195 post született, amivel mint azt már fentebb említettem, közel sem vagyok elégedett, viszont merem állítani, hogy a túlnyomó többségük érdekes, értékes olvasnivalót kínál, sokszor olyan témákat feszegetve, olyan részleteiben bemutatva egy-egy típust, amihez hasonlót csak a valódi automobilok bemutatásával foglalkozó publikációkra jellemző.

Nagyon érdekesnek találom, hogy mely tíz volt a legnépszerűbb post a 2012-ben publikáltak közül! Fordított sorrendben ezek:

  1. Nissan Bluebird átalakítás – kétszeresen – melyhez a Hot Wheels szolgáltatta az alapot és Andrew0807 munkája.
  1. A Matchbox egyik legfrissebb Chevy Van értelmezése, ami ki másnak a szövegszerkesztőjéből is származhatna, mint porschétól, aki köztudottan a típus lelkes híve.
  1. A Matchbox, Mercury Cougar értelmezésének átalakítása, a TotalCar méltán híres tollforgatójának, Winkler Robinak a játszóautója nyomdokain. A post és természetesen az átalakítás is Andrew0807 munkája.
  1. 2012 januárjára csúszott a Coca-Cola, 2011-es akciójában, az üdiítők mellé csomagolt teherautók bemutatása, ismét tőlem. Idén amúgy plüssmaci volt az ajándék, szóval hasonló post 2013 januárjában biztosan nem lesz.
  1. Hogy szerettétek a vendégpostok ötletét, mi sem bizonyítja jobban, hogy az előkelő ötödik helyre egy ilyen futott be. Rájen kolléga, a Hot Wheels BMW 2002-esét mutatta be, porsche képeivel remixelve.
  1. Februárban tette közzé a Mattel, a Hot Wheels a 2012-es szortimentjét bemutató posztert. Ezt Andrew0807 osztotta meg veletek.
  1. Magam sem értem, hogy mitől lett ilyen népszerű, de a Matchbox, 2009-es, Best of British különleges sorozatába tartozó, egészen fura árnyalatú Lotus Evoráról szóló postom a dobogó harmadik helyéig vitte.
  1. Az ezüstérmet az Átalakítás Iskola első része söpörte be, amit Andrew0807 készített el.
  1. 2012-ben a legtöbbet megtekintett post a Matchbox Memories-on – mi más is lehetne, mint – egy átalakítás! Ismét egy TotalCar-os újságíróhoz kötődő jármű, Nínó Karotta játszóautója, a Hangyász öltött kisautótestet a Hot Wheels, Nissan 240Z alapjain, megint csak Andrew0807-nek köszönhetően!

Hogyan? Tovább!
Nos, ötlettel tele a fejem, csak a fentebb már emlegetett magánéleti gixerek állnak az útban. Azt viszont megígérhetem, hogy tudásunkhoz, szabadidőnkhöz és pénztárcánkhoz mérten igyekszünk folytatni, amit elkezdtünk és már évek óta művelünk.

Köszönöm szépen a kollégák megtisztelő támogatását és hogy önzetlenül osztoznak a hobbimban! Porsche, Tommi, Andrew0807, wmormo, nélkületek a Matchbox Memories nem lehetne az, ami!

Köszönöm nektek, olvasóknak azt, hogy érdeklődtök az iránt, amit csinálunk!

Mindenkinek kívánok 2012-nél boldogabb, sikeresebb és kisautókban (is) gazdagabb új évet!

Sam. Joe
a Matchbox Memories blog alapítója

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése