Oldalak

2024/11/13

Matchbox MB-21 My First Matchbox Breakdown Van

Ezer meg egy éve volt, hogy utoljára írtam a Matchbox Breakdown Van modelljéről, egész pontosan a kedvencem szerepelt itt utoljára, ami a roncstelepes ötös csomagból származik. A mostani páciensünk szöges ellentéte, ugyanis ez a tarka színezésű, vagyis a My First Matchbox sorból való, amiról volt szó korábban egy Peterbilt kapcsán. Ennél is ugyanazzal a négy fő színnel dolgoztak, ha úgy nézzük eléggé Harlequin-es ez az összeállítás. Ha a kerekei feketék lennének talán egy fokkal jobb lenne, de így nehéz letagadni, hogy játék és semmi több. Létezik belőle amúgy kerékváltozat, ami a Convoy keréken a keréktárcsa lenne és normálisan krómozott, az ennek a kis gyösznek egyes verzióin citromsárgára van színezve.

A motorháztetőn levő számsort leszámítva ötletes és jópofa a dekoráció, illik az autóhoz

Semmit nem vesztett a funkciójából a gém

Ilyen dobozban lakott valamikor. Ez pont a fentebb említett színezett kerékváltozat. (Kép: eBay)

2024/11/11

Majorette No. 216 Plymouth Fury

Egy Majorette klasszikust ismerhettek meg a mai postból. Szerintem már eleve attól érdekes, hogy a franciák amerikai autót mintáztak meg, ami hozzá még rendőrautó is.

Düh

El nem tudom képzelni, hogy milyen világ lehetett az amikor közel öt és fél méteres csatacirkálók volánja mögül üldözték a bűnt! Illetve valamelyest sejtem a korabeli rendőrsorozatokból, de az közel nem ugyanaz. Márpedig üldözték, mert a Plymouth Fury 1969 és 1973 közt gyártott, ötödik generációja nem egy rendőri szervnél teljesített szolgálatot, amire bizonyíték is van.

A Majorette csak Plymouth Furyként hivatkozik erre a kisautóra, de a hűtőrácsa révén nem volt különösebben nehéz beazonosítani a modellévet és a pontos típust. Tehát dobpergés, fanfárok: ez egy 1971-es Plymouth Fury III 4-door Sedan. Hogy Sedan és nem Hardtop, azt onnan lehet tudni, hogy van B-oszlopa.

Meg tudom mutatni a Plymouth Full Size csatahajók személyautók katalógusát, amiből kibogarászhatóak a műszaki adatok.
















Mint fentebb említettem, bizonyíték van rá, hogy több rendőri szerv is használta pontosan ezt az autót – majd látjátok lent a képeket. Amire elképesztően kicsi az esély, de mégis létezik, hogy Magyarországon is van egy pontosan ilyen autó, ami hozzá még rendőrautó replika is! Ezen a linken lelitek meg az egészen remek képeket róla, ne hagyjátok ki! Érdekes, hogy a neten én nem találtam ilyen festéssel 71-es NYPD Plymoutht, csak a 72-es évjárattól, de ez egyfelől nem jelent a világon semmit, másfelől ez a kék-fehér a kedvenc NYPD festési sémám, szóval ha történetesen mégsem pontos történelmileg attól sem alszom rosszul, mert ez bizony bitang jól néz ki!

A jellegzetes, összetéveszthetetlen LAPD színekben.

NYPD színekben. 1971-es Furyt én csak ilyen festéssel láttam, de ez egyfelől a világon semmit nem jelent, másfelől mit sem von le a fentebb linkelt replika élvezeti értékéből, hogyha esetleg a kedvenc NYPD színsémám nem történelmileg akkurátus ennél az évjáratnál. Vegyük észre a kiegészítő megkülönböztető jelzés lámpasort a tetőn! Szerintem ezt mintázta meg a Majorette! (Fenti két kép: nem jegyeztem fel a forrást - mea culpa, mea maxima culpa - de valószínűleg Flickr.)

1973-1980

A Majorette hét éven át tartotta a kínálatában a Plymouth rendőrautót. Úgy volt rengeteg változata, hogy a különbségeket minimális eltérések adják ki. A 73 és 78 közt kínált változatok abban megegyeztek, hogy kivétel nélkül metálkék fényezésük, világos-borostyánsárga megkülönböztető jelzésük és színezetlen ablakaik voltak. Az előbbi kettő nem feltétlenül az a szín, ami rendőrautóra jellemző, de gyerekként nem lett volna számomra emészthetetlen.

Nos, most jönnek azok a részletek, amik a különbségeket adják ki! A leggyakoribb – nevezzük így – főverzió úgy fest, hogy a motorháztetőn egy sheriff-csillag matrica van, valamilyen számmal a közepén. A számozás egytől kilencig futott, de nyolcast nem említ a Majorette biblia. Zseniálisnak tartom, mert gyerekként mekkora menőség lett volna eltérő számozású járőrautókkal játszani kojakosat, tídzséhúkereset, vagy a tetszőleges, kedvenc jenki rendőrsorozatosat!

Az így matricázott autók oldalán egy feletébb csicsás, engem ici-picit az Egyesült Államok Légierejének azonosító jelére emlékeztető matrica látható. Az én példányomon ez nagyon megviselt, de ha kinagyítjátok az 1978-as, vagy az 1979-es katalógusok megfelelő oldalát, akkor meg tudjátok nézni.

Természetesen van kivétel. Létezett ugyanebben az időszakban olyan verzió, ami az oldalain és a motorháztetején egyszerű Police matricákat visel. Nem néz ki rosszul, én a sheriffcsillag, Police feliratok kombót szeretném a legjobban, de olyan nincs.

A kis Plymoutht háromféle kerékkel szerelhették. A Majorette adatbázisok akkurátusan felsorolják a sheriffcsillag száma és a hozzájuk tartozó kerékváltozatok kiadta verziókat, de történetesen olyan konstellációt, mint amilyen nekem is van, egyik sem említ. Nos, két eset lehetséges! Olyan ritka változatom van, aminek az árából trópusi szigetet is vehetnék, vagy ami sokkal valószínűbb, hogy a háromféle kerék a matricaváltozatok bármelyikével lehet együttállásban.

1979-ben egy sárga alapszínű verziót villant a Majorette. Ennek átlátszatlan piros megkülönböztető jelzése van, az oldalán a már említett Police felirat a motorháztetején pedig valami egészen fura, absztrakt rendőrségi embléma. Gyerekként egészen biztos értékelhetetlennek tartottam volna. 1980 az öntvény hattyúdala. Visszatér a jól bevált kék árnyalat, de azokkal a részletekkel, amiket a 79-esnél említettem, de hozzá inkább sötét, mint világoskék ablakokkal.

Érdekes, hogy francia barátaink valamiféle fényszórósort, vagy hátrafelé néző villogó terelőfénysort terveztek a tetőre a C-oszlop fölé. Az én példányomról ez le van pusztítva, de megértő vagyok az elkövetővel, mert gyerekként számomra is értelmezhetetlen lett volna. Ami hátramaradt a beavatkozás után, az meg olyan mint egy fényhíd. Ugyanakkor utalnék a fentebb látható, NYPD Furyról készült képre. Valószínűleg ezt akarta megmintázni a Majorette.

Sheriff-csillag a motorháztetőn. A Majorette adatbázisok pont ezt a szám-kerékváltozat kombót nem említik.

A hűtőrácsról azonosítható, hogy ez egy 1971-es évjáratú Fury.

Az oldalsó matricát eléggé elpusztította valamelyik korábbi tulajdonos, de megbocsátom neki, mert szörnyen csicsás. A fentebb linkelt katalógusokból kiderül, hogy hogyan fest sértetlenül.

Ezen kívül még kétféle kerékkel szerelték.

A beltérben nem pizza a kormány. #regenmindenjobbvolt

Valamelyik korábbi tulajdonos lepusztította róla a kiegészítő megkülönböztető jelzést. Megbocsátó vagyok, mert gyerekként valószínűleg én is ezt tettem volna.

Mennyire szeretem, amikor a frontend részletei öntvényből vannak és nem festékből! #regnemindenjobbvolt

A maradék meg olyan lett, mint egy fényhíd. Érdekes, hogy a megkülönböztető jelzések és az ablakok két külön alkatrész. Mégis az egészen valószínűtlen borostyánsárgát választották az előbbi színének.

2024/11/10

Matchbox RW005 Working Rigs International Workstar 7500 Dump Truck

Bár mindig elmondjuk, hogy igazából nem gyűjtjük, ez a (Real) Working Rigs vissza-visszatér e lapokra mint a bumeráng!

Erről tudnotok kell!
A (Real) Working Rigs szériával kapcsolatban itt találjátok az alapvető információkat. Az International teherautók ebből az időszakból gyakoriak ebben a sorozatban, és azon kívül is előfordulnak a Matchboxnál. Egy ideje – nem vagyok benne teljesen biztos, de 2018 környéke – az International megváltoztatta a sorozatai nevét. A sokkal menőbb, „valamilyen star” nevekről, kétbetűs típusnevekre tértek át. A Working Rigs Durastarokat amikkel foglalkoztunk már az előbbi linken találjátok, a Convoys sorozatú Lonestarokat itt – idővel ez majd bővülni fog más sorozatból származóval is.

A Workstar sorozat azonban ezzel a mostani bejegyzéssel debütál. Ebben az időpillanatban a Working Rigs sorozatban még egy Workstar van – egy utcaseprő jármű – az 1-100-ban pedig egy egészen pofás, terepjáró tűzoltószer.

Workstar 7500
A Workstarokon belül négyféle verzió létezik. Rendre 7300, 7400, 7500, 7600-as típusok. A minket érdeklő 7500-as, 6x4-es hajtásképletű, azaz a hátsó kerekeit hajtja. Motorból a Cummins ISL9, 8,9 literes, sorhatos, 380 lóerős, illetve az International saját, Navistar N10, 9,3 literes, szintén sorhatos, 370 lóerős dízelmotorjaival volt rendelhető. Vagy 18 sebességes manuális Eaton/Fuller, vagy 6 sebességes automata Allison váltók közül választhatott a kedves megrendelő. A széria 2008 és 2018 közt készült. Az International jelenlegi kínálatából – link fentebb – a HV széria az utódja.

Az alábbi videó nagyon idevág és megállapítható belőle, hogy a Matchbox jó munkát végzett!


RW005

Jelen postunk tárgya öt változatban létezik és öt modellévben szerepelt az RWR / RW sorozatban. 2009-ben két verziója is kapható volt, 2010-ben pedig e post tárgya debütált. Kilenc évig pihent a széria és 2019-ben amikor az RWR-ből RW-lett, ugyanolyan színekben tért vissza a dömper, mint amilyeneket 2010-ben is viselt. A csomagolása nélkül nem lehet megmondani, hogy egy adott darab melyik évből való. 2020-ban és 2021-ben más-más festésekkel is megjelenik még. Legutoljára ugyanolyan motívummal, mint amit e postban láttok, csak az alapszíne burgundivörös helyett, metál-vörösesbarna. Őszintén szólva nem mernék rá mérget venni, de én ezt amit itt láttok az előbbinek nézem és ezért gondolom, hogy vagy 2010-es, vagy 2019-es évjáratú.

Teljesen elégedett vagyok mind a megjelenésével, mind a részleteivel, azzal meg végképp, hogy a billenőplató – vagy micsodája is van egy ilyen cuccnak – működik! Klassz játékszer.

(sóhaj) Króm!

Nem mernék rá mérget venni, de én ezt burgundyvörösnek nézem. Tehát vagy 2010-es Real Working Rigs...

...vagy 2019-es Working Rigs kiadás. A csomagolásuk nélkül nem lehet őket megkülönböztetni egymástól.

Jók az apró részletei, de a legjobb, hogy működik a billenőplatója! (Még mindig nem vagyok benne biztos, hogy ezt a dolgot így hívják. Ha nem így lenne, legyetek már olyan jók, hogy szóltok!)

A hátsó nemtudomhogyhívjákja ilyet is tud! Félelmetes, hol tart a tudomány! A hátulja is szép részletes.

Meg ilyet is tud!


A két oldalán az alváz eltérő akszesszoárokat hordoz.

2024/11/09

Matchbox MB-23 Volkswagen Camper UPDATE

Még augusztusban írtam klasszikus kedvencemről. Akkor már tisztáztam, hogy ez a kisautó – beleértve az összes változatát – afféle Moby Dickem. Úgy tűnik, hogy a dobozával kapcsolatban is hozom Ahab Kapitányt!

Még a blog kezdetei környékén írtam egy egészen elképesztő, „barn find” dobozleletről. Ugyan lelkiismeretesen készítettem nekik egy munkalapot az Antiochiai Szent Excel Táblázatban, hogy teljesen kimenjen a fejemből, hogy összenézzem őket az új beszerzésekkel. Most eszembe jutott!

A pakk legleharcoltabb darabja egyértelműen ez – megkockáztatom a többi tökéletes – de ha azt vesszük így dukál: lepukkant kisautóhoz, viharvert dobozt!

Nagyon szeretem ezeket a dobozgrafikákat, simán el tudnék képzelni belőlük egy gyűjteményt képként, keretben.

Itt már kezdődnek a bajok...

Aú! Kár érte, korai, "Type B" Superfast doboz.

2024/11/08

Movie Cars: Disney Pixar Cars Lightning McQueen Dinoco

Comingout: Szeretem a rajzfilmeket! A 2006-os Verdák – és a folytatásai – meg kifejezetten a kedvenceim közé tartozik. Amikor az egyik börzén – nem mostanában volt – turkálóban felfedeztem Villám McQueen-t, tudtam hogy haza fog kísérni. Ezek az 1:64 – egyes források szerint 1:55 – méretarányú kisautók jelenlegi kiadása amúgy méregdrága, 3500 forinttól indul az áruk a netes játékboltokban. Az eredeti, 2006-os kiadású, bontatlan darabok meg már gyűjtői árban szaladnak.

Villám McQueen úgy öltözött Dinoco színekbe, hogy még viszonylag a film elején arról álmodozik, hogy a legmenőbb szponzor égisze alatt versenyezhet. Ez a jelenet fent van a YouTube-on:



Funfact: A Dinoco egyértelműen az ikonikus, a logójában zöld brontoszauruszt „viselő”, eredetileg New Yorkból induló, de 1975 óta wyomingi, 108 éves olajcég, a Sinclair Oil a Verdák világában való megtestesülése. Csak annyira alapos az utalás, hogy a cég tulajdonosa Mr. Stex – eredetiben Tex Dinoco – egy (nahát, pont) 1975-ös Cadillac Coupe de Ville.

Villám McQueen a legmenőbb szponzorról álmodozik.

Kaptam már meg, hogy "gyerekes vagyok" a hobbim miatt. És aki mondta, még nem is tudta, hogy én szeretem ezeket a rajzfilmeket még a Disney-Pixar megőrülése előttről.


Amikor megnyerem a lottó főnyereményt, lesznek bizonyos jelek. A Toyota Century a garázsban, nagy mennyiségű Tomica mellett a Verdák kisautók is a gyűjteményben!

De a jelenlegi pénztárcámhoz ezek (is) túl drágák, az éppen futó sorozat darabjai úgy 3500 forint környékéről indulnak. A régebbiek - mint aminek ezt is gondolom - meg már gyűjtői árban vannak, főleg az NRFB-k.

Nagyon szép, részletes, de teljes egészében műanyag. Ennek fényében az ára különösen húzós, de a merchandising már csak ilyen műfaj. Még mindig olcsóbb, mint a Vissza a Jövőbe pólóim voltak.

Nagyon tetszik, hogy mennyire pontos a festése.

Nagyon szépek a kerekek is. A "Lightyear" gumimárkával utalás helyes értelmezői közt élethosszig tartó Matchbox Memories előfizetéseket sorsolunk ki!

“KA-CHOW!”

2024/11/06

Matchbox Chevy Ambulance Code Red

Néha nagyon pici apróságokon múlik, hogy egy-egy Matchbox mennyire ritka és milyen értéket képvisel. Ma egy olyan kisautót mutatok, amit én a sokkal gyakoribb, ezáltal kevésbé értékes változatnak vettem, közben meg pont hogy a ritkább!

Ez történt az előző részekben

Több korábbi postunkra is vissza kell utalnom a mai bejegyzés kapcsán. A titokban Chevy Ambulance-ról itt olvashattok bővebben. Az előbbi post típusismertetőt is tartalmaz! Nem állom meg, hogy a másik már e lapokon megjelent változatát ne linkeljem, ami ugyan viharvert állapotú de nagyon klassz festésű!

Azzal kapcsolatban, hogy a Code Red sorozat mi fán terem, itt érdemes kezdeni az olvasást, az eddig itt megjelent Code Red sorozatú járművekről készült írásokat meg itt találjátok meg – a kereső ezt a mostani bejegyzést is listázni fogja.

Meglepetés!
A Code Red sorozat járművei még kivétel nélkül angliában készültek. A „Pacific Ambulance” feliratú mentő alvázán „Lesney Products & Co. Ltd.” a gyártó és Superfast logó is szerepel. 1981-et írunk, pont a cég csődje előtt járunk időben. (Megjegyzés: A legtöbb adatbázis 1982-re datálja a szériát, de mivel a tévésorozat 1981-ben debütál és mindössze egyetlen évadot ér meg, nagyon valószínűtlennek tartom, hogy a merchandising egy évvel később jelenjen meg.)

1981-1982-ben az 1-75 szériában MB-41 a Chevy mentő, fehér alapszínnel, az oldalán kék-sárga alapon, fekete „Ambulance” feliratú matricával. 1983-ban azonban már az új tulajdonosnál MB-25 lesz, a gyártás ázsiába kerül. Csak arra az egy évre megkapja a Code Red, „Pacific Ambulance” festését, de az alvázon már „Matchbox Intl (International) Ltd.” a gyártó és nincs Superfast embléma.

Mivel egy évig készül az ilyen 1-75 változat, ezt sem nevezném túl gyakorinak, de nem is kimondottan ritka, hiszen a világon mindenhol ez volt az MB-25 1983-ban. Ugyanakkor lényegesen kevesebbszer látni, mint az egy évvel később debütáló, a legelsőnek linkelt postban szereplő narancssárga csíkos változatát. A csak amerikai, Code Red kiadás értelemszerűen ritkább.

Nem akarom fényezni magam én sem tudtam, hogy mit vettem míg ehhez a posthoz újra kézbe nem vettem, mert a „kockás”, Type M, Superfast egyendobozban árulták. Nem akkora fegyvertény ez a mostani – mostani a frászt, 2009 előtt megesett – eset, mint a pre-proDodge Challengerem története, de újabb „az eladó nem tudta mit ad el, a vevő nem tudta mit vesz meg” ügylet, ami kivételesen a vevőnek kedvezett.

Lehetne MB-25 is az 1-75 szériából 1983-ból, de nem az. Ez az alvázából derül ki.

Egy ici-picit elcsúszott a festése.

Érdekes, hogy minden oldalán megvan az elcsúszás. Egész jól állok a Code Red szériával, már csak három hiányzik a nyolc járműből!

Mind együtt, a "Reptér" dallamára: "BELTÉR!" Ezt és a fenti képeket 2009 április 25-én, szombaton lőttem. Szóval nehogy azt gondoljátok, hogy ezeket a korosabb cuccokat én mostanság, a mostani árukon - a mostani pénztárcámból - szerzem be!

A különbség a két alváz közt - részletek, hogy melyik melyik, fentebb. (Kép: Matchbox.Fandom.com)

Ilyen Type M Superfast dobozban vettem. (Chevy) Ambulance-hez való, csak nem ehhez.