Oldalak

2024/10/11

Mások gyűjteménye: Peti ZTMK NSU Ro 80-asa

Nagyon egzotikus kisautógyártó és nagy érdekes autó kedvéért lépünk ki a komfortzónánkból és egy 1:43 méretarányú modellt mutatunk be. Ha ez nem volna elég, másvalaki gyűjteményéből. A Hot Wheels egy kevésbé ismert üzleti próbálkozásáról és akvizíciójáról is beszélni fogunk!

Forgódugattyús 80-as

Az utókor magabiztosságával kijelenthetjük: Ha nincs az NSU Ro 80, akkor az Audi és a VW sorsa is nagyon másként alakul. Mégis ezt az autót meglepően kevesen ismerik. Szerencsére van nekünk Csikós Zsoltunk, aki 12 évvel ezelőtt tesztelt egy döbbenetesre restaurált példányt és erről cikket is jegyez a TotalCar-on. Típusismertető, autótörténeti visszatekintés és teszt letudva. Amit hozzá tudok csapni, egy korabeli videó, amit én egy afféle a mi Deltánkhoz hasonlatos csehszlovák tévéműsorból valónak gondolok. A mondanivalót gondolom pont annyira fogjátok érteni mint én, de a képsorok aranyat érnek!


A fura alcím magyarázata: Furta az oldalam, hogy honnan jön az autó neve. Nos, a „Ro”-ról eléggé nyilvánvaló volt, hogy a „Rotary” azaz forgódugattyús motor rövidítése, míg a 80 csak egyszerűen egy típuskód, mint később az Audi 80, vagy Audi 100.

Meccanica Bessana Toys

Jelen post tárgya egy kevésbé ismert olasz gyártó termékének illegális másolata. Az eredeti gyártójának története viszont annyira érdekes, hogy remek ürügyet szolgáltat arra, hogy alaposabban is foglalkozzunk vele!

A Mebetoys-t Ugo és Martino Besana alapította 1959-ben az olaszországi Oleggio Castellóban. Testvérük, Mario Besana 1967-ben csatlakozott a céghez, egy évvel annak indulása után. Mind a piacot akkor uraló brit triumvirátushoz – Corgi, Dinky, Matchbox – mind a kontinentális konkurensekhez – a dán Tekno, az olasz Polistil és Rio, francia Solido és Majorette – képest eléggé megkésve, hiszen ezek a játékgyártó cégek jellemzően az 1950-es évek elején-közepén kezdték meg működésüket. A cég jellemző méretaránya az 1:43 volt, de készítettek 1:24-hez méretarányú modelleket is. Nekem a kedvencem tőlük a Fiat 124-es, amit – kapaszkodjatok – „Fiat 124 Ziguli” néven is árultak, az első ajtókon szovjet lobogós matricával. A Mebetoys kisautóit nagyon részletgazdag, nagyon igényes modellként tartották számon – a mi érdeklődési körünkből csak a méretarányuk miatt esnek ki.

1969-ben a Mattel megvásárolta a Mebetoyst. Nem sikerült kiderítenem, hogy mi állt a felvásárlás hátterében. Az amerikaiak ily módon akartak terjeszkedni Európában, vagy a cég került szorult anyagi helyzetbe? Passz, mindkét verzió elképzelhető, de én az előbbire gyanakszom – majd alább kiderül, hogy miért.

A Mattel a cég nevét a Mattel S.p.A.-re (Società Per Azioni – részvénytársaság) változtatta. Akkoriban a Mebetoysnak 40, 1:43-hoz méretarányú modell szerepelt a kínálatában. Az amerikaiak folytatták ezt a termékvonalat, de a gumi abroncsokat a jobban guruló műanyagokra cserélték – azt hiszem ismerjük ezt a történetet valahonnan. A Mebetoys márkanév azonban megmaradt az átvett modellek alvázán. Az 1:24/25 méretarányú termékvonal is megmaradt, amiben meglepően sok szedán szerepelt, aminek az állhatott a hátterében, hogy az autókereskedésekben kínált dealer modelleket is ők gyártották. A különböző források más-más évszámokat említenek, de 1981-1984 közt a Hot Wheels olaszországi gyártását felszámolták. Ezzel a Mebetoys örökség is felszámolásra került.

Érdekes és vicces is, hogy a Mattelnek egy időben volt egy olyan elképzelése, hogy a Hot Wheels nevet, ami – mint tudjuk – szleng a „Menő Verdákra” és mint ilyen nehezen fordítható frappánsan, próbálják meg lokalizálni a kiszemelt nagyobb külföldi piacokon. Olaszországban ez „Sputafuoco” lett, szó szerinti fordításban „Tűzköpő”. Németországban „Heisse Räder” volt ugyanez, aztán szerencsére valamikor kapcsoltak és hagyták a csudába az egészet.

Hogy miért gondolom, hogy a Besana testvérek nem voltak pénzügyi zavarban, amikor eladták cégüket a Mattelnek? Nos, nem ültek sokáig a babérjaikon és megalakították a Martoys-t. Ez a cég mindössze két évig, 1974-től 1976-ig gyártott 1:24-es méretarányú autómodelleket. Aztán, valószínűleg a Louis Marx and Company-val (New York-i székhelyű, nálunk kevéssé ismert amerikai játékgyártó, mely 1919-1980 közt működött) való névhasonlóság miatt a nevet Bburago-ra változtatták, melyről azt hiszem mindannyian hallottuk már. 2006-ban ezt a céget a Maisto vásárolta fel, de ez már egy másik történet lesz egyszer.

Ukrajnából szeretettel
Porsche barátom kollégája Peti nagyon erős a szovjet játékszer vonalon, hiszen ő az, aki a Fehéroroszország fővárosában készült Lada 2101-est is tulajdonolja és nem szándékozik megválni tőle. Az illegális Mebetoys Ro 80 kópiát az 1960-as évek végétől kezdődően gyártották Ukrajnában a zaporozsijei (Óriási, ezt „záporőzsíjei-re” akarja javítani az Open Office Writer helyesírás ellenőrzője!) ZTMK gyárban. Végeztem némi kutatást és kijelenthetem, hogy a Szovjetunió játékgyártása elég szabadosan értelmezte a szerzői és kapcsolódó jogokat. A Mebetoys népszerű célpontjuk volt, bár pont az ukrán gyárban egy másik olasz gyártó, a Politoys Ferrari 250 GT Berlinetta készült, 6-8 másik helyen kopírozták a termékeiket Szovjetunió szerte.

Érdekes, hogy az eredeti modellen nem butítottak semmit. Az összes nyitható ajtó – motorháztető, csomagtartó, két első ajtó – megmaradt, de még az előre dönthető ülések is, ami felettébb értelmetlen funkció egy négyajtós szedánnál. Persze a felhasznált anyagok sokkal hitványabbak, mint az olasz eredetin. Érthetetlen módon az eBay-en sokszor Mebetoys név alatt futnak a ZTMK kópiák is – jobb esetben odabiggyesztik, hogy „remake” ami azért nem túl elegáns. Matchbox Memories pro tipp: A Mebetoys Ro 80-asok csak nagyon szép barna árnyalatú beltérrel készültek. Ha nem ilyet láttok, akkor az ZTMK. 1970-ben – tehát már a Mattel tulajdonlás idejében – a cég együttműködési megállapodást írt alá a francia Solidóval és az ő nevük alatt is forgalomba került az Ro 80-as. Ez is kizárólag barna beltérrel készült.

Autótörténeti szempontból is érdekes jármű, duplán érdekes gyártótól és még az illegális kópia is figyelemre méltó minőségű! Az alábbi képek és a videó is porsche kolléga munkája.


Illegális kópia létére egészen tisztességes minőségű!

A szovjetek nem butítottak rajta érdemben semmit, az összes "működő" részlet megmaradt, de az olyan jellegzetességek is, mint a szélvédő anyagából kialakított első világítótestek, vagy az óriási "NSU" felirat a motorháztető előtt.


Nyilván a felhasznált anyagok nem olyan jó minőségűek és a fényezés sem olyan szép, mint az eredetin - link fentebb.

Nem látni sorjákat és öntési hibákat sem sehol!

Az első ajtók nyithatóak. Az eredeti Mebetoys Ro 80-asok csak gyönyörű barna árnyalatú beltérrel készültek.


És akkor mind együtt, a "Reptér" dallamára: "BELTÉR!"

A Zaporozsijei gyárban nem spórolták le a világítótestek festékkel való kiemelését! Figyelsz Mattel fiam? Még a szovjetek is! Áh, dehogy figyelsz!

A táska a Mebetoys eredetiben is ott van a csomagtartó közepén.


A kerekek is maradtak gumírozottak.

Motortér. Lehet ám helyesen, előre nyíló motorháztetőt is készíteni ám! Mattel fi... Áhh... Hagyjuk!

Cirilbetűs (fél)típusjelzés. Az eredetit is csavarok tartják össze.

1 megjegyzés:

Trolleybus írta...

A minap jelent meg ez a cikk: https://player.hu/auto-motor-2/nsu-ro80-2-porte-plus-2-pininfarina-1971-sztori#google_vignette

Megjegyzés küldése