Oldalak

2024/07/31

Welly Volkswagen Transporter T4

Mindig mondom, hogy hétköznapi autókat sokkal nehezebb beszerezni a háromhüvelykes méretarányokban, mint szuper-, meg hipersportautókat. Főleg, ha az a „hétköznapi autó” történetesen haszongépjármű, akkor még nehezebb. Ha meg (még) nincs kultusz státuszban, mint ahogy a VW T1 és T2, akkor végképp nehéz. A Welly e téren is pótolja a hiányt.

Transporter negyedszer
A VW Transporter T4 mind a mai napig abszolút az utcakép része, nálunk a postán mind a mai napig szolgál egy mint tartalék. Ami bántásban annak része volt... Füstöl-csattog, de néha-néha látom, amikor a jóval fiatalabb igásló kidől, vagy annyi a kézbesíteni való, hogy be kell ugrania. Nos, a típusismertetőt ismét kiszervezhetem! A Vezess.hu cirka négy éve típustörténettel és használt teszttel is szolgált, tessenek kedves lenni fogyasztani az írást!

Szokásom szerint mellékeltem brosúrát, ez alkalommal a gyártás harmadik évéből, azaz 1992-ből származó ausztrál katalógust a Caravelleről, azaz a személyszállító változatról.





















Nem nagyon van másik

Tehát mint a bevezetőben is említettem, a hétköznapi járműveket tekintve sokszor fordul elő az, hogy a háromhüvelykes méretarányokban, játékszerként elkészítsék őket. Én negyedik generációs VW Transportert csak a Sikutól ismertem, a Wellyről egyáltalán nem tudtam, míg gyűjtő cimboráim ki nem bányászták ezt a konkrét példányt valamely börze, valamely turkálós dobozából.

A fura az, hogy jó is meg nem is. Az arányok rendben vannak és bár márka és típusjelzés nincs rajta, azonnal felismerhető, hogy ez bizony az, ami. Viszont az orra, na az fura! Mielőtt bárki jó autó-társadalmi igazságosság harcosként Cyranoért kiállt, gyorsan kifejtem hogy mire gondolok! A helyzet az, hogy a tervező tulajdonképpen nem is végzett rossz munkát. Vannak méretbeli pontatlanságok ezen a tájékon, de az, hogy a fényszórók és a felső hűtőrács, valamint az első lökhárító közti rész nem fém, hanem krómozott műanyag, teljesen összezavarja a szemlélőt. Porsche kolléga egyenesen a Chevrolet Astro / GMC Safari (a második generációs) vonásait vélte felfedezni benne és igazat kell adjak neki. Nekem az a sanda gyanúm, hogy ez nem véletlen. A modell egészen biztosan nem licencelt és beleterveztek annyi hibát, hogy pont meg lehessen megmagyarázni róla, hogy „áh, fantázia szülte ezt”.

Természetesen a Siku licencelt és tökéletes, de nem is ez az árfekvés. Új korában sem volt az, most meg mint gyűjtői darab aztán már végképp nem az.

Tehát a Welly T4 értelmezése pótolja a hiányt, de csak ha képesek vagyunk arra a kompromisszumra, hogy erősen hunyorítva szemléljük.

Szerintem az orra szándékosan van elrontva, hogy ne perelje be őket a VW Csoport, akiknek a legdurvább ügyvéd-nindzsa hibridjei vannak a világon.

Ebből a szögből viszont már egyértelműen Volkswagen Transporter T4.

Egyáltalán nem légbőlkapott egy Transporter T4, mint egy kis, önkéntes tűzoltóság járműve! Mint csapatszállító meg egyenesen gyakori. Az angol , amerikai stílusú felirat teszi kissé valószínűtlenné.

Hátul sincs semmiféle márka-, vagy típusjelzés!


Be lehet kukkantani a raktérbe. A padlót és a vezetőfülkétől elválasztó falat ugyanaz a műanyag alkatrész adja, mint a sofőr munkahelyét.


Oldalajtó a bal oldali kormányhoz igazítva.

A Matchbox Memories a fényhíd-ipar lelkes támogatója. Mint ilyen hiányoljuk a fényhidat! Megkülönböztető jelzést minden tűzoltószerre!

2024/07/29

Matchbox 50th Anniversary Superfast 1959 Volkswagen 23 Microbus

A Matchbox annak ötvenedik évfordulója alkalmából 2019-ben újra elővette a Superfast sorozatot, egy 12 darabos széria erejéig. Ennek a harmadik tagja volt ez a VW T1-es kisbusz is, aminek a nevéből is látszik, hogy a 23 ablakos verzió. Nem is olyan régen volt már ilyenről szó a MB-64 VW Transporter kapcsán, Joe ott le is tisztázta az ablak kérdést is.

Az a verzió egy normál 1-75-ös Matchbox, ez viszont egy teljesen új modell, semmi köze a korábbi változatokhoz. Ráadásul ez úgy Superfast kivitel, hogy egyben Moving Parts is, ugyanis a két oldalsó ajtaja nyílik. Ez egy nagyon szép visszakacsintás az egyik ős Volkswagenre, mégpedig az MB-34 Camper-re, aminek Joe jegyez is egyet a magasított tetős változatából. Nézzétek csak meg, hogy annak hogyan nyílnak az ajtajai! Nos, ennek is hasonlóképen. De míg az akkor egy filigrán vékony falvastagságú öntvény volt, a mostani egy igen vaskos darab. Kicsit ront az összképen az ajtónyitáshoz szükséges vastag falvastagságú kialakítás. Maga az ajtó sem túl vékony, főleg az ablakoknál és elég sok helyet el is vesz a nyílásból. Ez tekinthető gyenge pontjának, de szerintem még vállalható kompromisszum. A nyitható ajtók, a sok ablak és az elhúzott vászontető miatt a belteret sem lehetett elhanyagolni, ami szintén jól sikerült, de sajnos ez az általános anyagvastagítás itt is látszik - ahogy minden új keletű Matchboxon. A kerekek is jól mutatnak alatta, még ha stílusban talán nem teljesen passzolnak, de az összkép tetszetős. Összességében véve szerintem egy nagyon szép, jól sikerült kisautó!

Szép, részletes Matchbox

A 65-ös logó a Matchbox márka évfordulója, ami kicsit megtévesztő egy "50 éves a Superfast" kiadáson

Nem kellett túl sok mindent dekorálni hátul, hiszen az egész autó minimalista

Ajtók csukva

Ajtók nyitva

Erősítés miatt az ajtók feletti ablakok csak jelképesek

A kormánya az arany középút, soha rosszabbat

Nekem nem csak a kisautó, hanem a doboza is tetszik

Ezt a videót még szigorún tanuló jellegűnek kell tekinteni, se rendes fény, se állvány nem volt használva a készítésekor. Ez volt életem első videója amit vágtam, hangot tettem alá, stb. Remélem azért így is tetszik, dolgozok majd a technikámon.

2024/07/28

EFSI Mercedes-Benz NG A&O 2000

Tavaly posztoltunk utoljára EFSI Mecedes-Benz NG nyergesvontatót dobozos félpóttal, azt hiszem már a túladagolás veszélye nélkül jöhet a következő!

Jelen post tárgya egy holland szupermarketlánc színeit viseli, melynek olyan bonyolult a története, hogy képtelen vagyok megmondani, hogy az A&O-ból mikor, hogyan és miként lett A&O 2000. Azt meg végképp nem, hogy miért „A másik szupermarket” a szlogenjük. Az biztos, hogy egy 1979-es egyesülés óta már másként hívják őket – amiket azóta további névváltoztatások követtek.

A piros nem csak a tűzoltóautók színe!

Erre a képre én is rákerültem. Ha az életem múlna rajta, akkor sem tudnám reprodukálni, ezért megtartom!

Nem vagyok benne biztos, hogy fotóztam-e valaha ilyen nyergesvontatót szólóban. Most bepótolom, ha nem!

Olyan kicsinek tűnik az az üzemanyagtartály, nemde?

A sűritett levegő tartálya is aprócska.

Eléggé egyértelmű, hogy az LP volt az NG kiindulási alapja. Az számos nem nyergesvontató vátozat alapját adja. Csak példaként: létrás tűzoltószer, ponyvás pótkocis szerelvény, dömper.

Megáll a saját lábán!

A fém alváz a doboz alatt. Nincs agyon bonyolítva és viszonylag anyagtakarékos.

Nyitható, de inkább nem feszegettem.

2024/07/27

Tévéreklámok: 199x Majorette Sonic Flashers

Valami azt súgja nekem, hogy akkoriban ez lehetett a szülők kedvence.

2024/07/26

Hot Wheels Mercedes Benz 300 SL (W198)

A világ egyik leggyönyörűbb autóját a Mattel azon márkája mintázta meg, amitől talán kevésbé várnánk, de nagyon is jó okuk volt rá: iszonyúan szeretnének hozzáférni a gyűjtők pénztárcájának a tartalmához! Az az igazság, hogy jók is benne!

A Sirályszárny
Mindig nagyon óvatosan közelítek az autóipari legendákhoz és a Sirályszárny, avagy Gullwing, úgy is ismert mint Flügeltürer típusismertetője nem kicsit érződött olyan akadálynak, amiben nem voltam biztos, hogy én meg tudok ugrani bakik nélkül és méltóan a témához. Egyáltalán nem számítottam arra, hogy a hazai webűrben találok olyan forrást amit idézhetek. Pedig de! A Vezess.hu-nál érdemes kezdeni olvasással, aztán a TotalCar-nál videózással – lásd alább!


Ha szabad javasolnom, akkor ne álljatok meg itt, ezzel a videóval érdemes folytatni, így bő negyven percre kitolni a mozgóképes szórakozást.

Az egyik legváratlanabb Hot Wheels
A kőbe nem vésett, de hallgatólagos szereposztás a Mattel kisautómárkáknál, hogy a Hot Wheels a... ööö... szabadabban szárnyaló tervezői fantázia brandje, míg a Matchbox a valódi autóké. Ennek teljesen ellentmond az, hogy a Sirályszárny Hot Wheels logót visel. De tudom még furcsábbá tenni a képletet: Nem is ez az első Gullwing a Hot Wheelsnél!

2019-ben debütált a Mattel Creations – a Mattel Speciális kiadásainak saját webshopja, nem csak a kisautós termékekhez – oldalon egy Redline Club (RLC) exkluzív – a Hot Wheels gyűjtők „klubja” a Mattelnél, gyakorlatilag egy vásárlói csoport, amibe éves tagsággal kell bevásárolnod magad, amibe szerintük belefér, hogy hetekig nem postáztak semmilyen terméket külföldre, az ebben az időben megjelent termékek megvásárlásából kizárva minden külföldit –, Spectraflame zöld Sirályszárny. Ez egy utcai autót mintázó öntvény, vannak lökhárítói és nyithatóak az ajtajai. Ezt 2021-ben követte egy polírozott fém változat, szintén RLC exkluzív. 2022-ben egy a Bathing Ape, vagy BAPE nevű céggel – azt hiszem ez valami fast fashion divatmárka – „együttműködve” egy terepszínű változat, amit én a legmagasabb kifinomultság és ízlésesség megkérdőjelezhetetlen jelének tartok – ja, nem. Szintén a Mattel Creations-nél volt beszerezhető, de nem kellett hozzá RLC tagság. Végül 2023-ban egy újabb RLC exkluzív, Spectraflame burgundi vörös – a Mattel szerint bivalyvér vörös, hát gratulálok, tényleg! – verzió. Ezek átszámítva cirka 15 000 – 25 000 forint körüli áron jelentek meg a Mattel Creations-nél, a másodlagos piacon pedig – nem hiszem, hogy ez meglepő lesz – az áruk a csillagos ég felé tart.

E post tárgya másik öntvény, lökhárítók nélküli, nem nyitható ajtajú versenyautót mintáz. 2020-ban a Car Culture: Team Transport sorban debütál egy versenyautó szállító teherautó társaságában. Ez egy remek tematikus sorozat, birtoklunk is belőle párat, de nem jelenti azt, hogy meg is írtuk már őket mind. Nyilván nem az olcsóbbik végéről van a Hot Wheels kínálatnak, játékboltokban és hipermarketekben is megvásárolhatóak, de közel sem az a groteszkül túlárazott, mint az RLC exkluzív darabok. Ugyanabban az évben Mattel Creations exkluzív változat is születik belőle, ami nem csúnya, de igazából semmi különleges – ha csak a 10 000 forint körüli árát nem számítjuk annak. 2021-ben „teszi be a kerekét” először a mainlineba. Az IWC Schaffhausen valóban létező versenyfestését kapja, ami szerintem még szebb is mint az előbb említett változaté. Ebből készül spéci verzió is. Ugyanebben az évben ezen kívül még két különleges kiadása születik. Ezzel végre elértünk jelen postunk tárgyához!

2023-ban dobják piacra jelen bejegyzés tárgyát, ami a második inkarnációja a Mainlineban az öntvénynek. Létezik Spectraflame vörös Super Treasure Hunt verziója is, annak sejthető gyakoriságával és a másodlagos piaci árával.

Csak a teljesség kedvéért: 2024-ben már három speciális kiadásban – köztük a C.C.: Team Transportban – is szerepel.

Ez egy gyönyörű öntvény, de egyértelműen törekszik a Mattel arra, hogy a Mainline változatok ne legyenek „túl jók” a spec kiadásokhoz képest. Mondjuk az IWC festésűnél szerintem elszúrták, az nagyon szép lett! Ennél a konkrét darabnál ezt szerintem a piros kerekekkel sikerült elérni. Egyáltalán nem mondom, hogy ez így rossz! Ízlések és pofonok egyértelműen különböznek, de egy kevésbé harsány, de változatlanul versenyautóra valónak tűnő kerékszettel sokkal jobban mutatna. Még azt is megkockáztatom, hogy ugyanez ezüstben is teljesen rendben lenne.

Kíváncsi leszek az öntvény sorsára, egészen pontosan arra, hogy fogjuk-e még a Mainlineban látni.

Nagyon igyekszik a Mattel azon, hogy a Mainline változatok ne legyenek olyan vonzóak, mint a drága, speciális kiadások. Nincs könnyű dolguk, gyönyörű az eredeti is és ez egy remek öntvény!

A versenyautósága nem csak a lökhárítók hiányából és a rajtszámos festésből jön.

Az oldalablakok kialakítása árulkodó. Ezek a kerekek az én ízlésemnek már túl harsányak, de nem nevezném őket rossznak!

Talán ebből a szögből látszik a legjobban: a beltere be is van csövezve.

Hű, ez a forma!

NRFB