Oldalak

2022/02/02

Guisval Ford Escort WRC

Ezzel a posttal megduplázódik blogunkon a Guisval termékekkel foglalkozó postok száma! A spanyol gyártó mifelénk – nem csak e lapokra, de a földrajzi koordinátáinkra értve is – ritka madár.

WRC
A Ford Escort RS Cosworth egyenesági leszármazottja a WRC, azaz a World Rally Car. Ezért logikusan annak a történetét folytatnám onnan, ahol azt befejeztük ebben a postban. 1996-ban a Ford figyelme a következő szezonban debütáló WRC felé fordult. Míg kifejlesztenek a világbajnokság kifejezetten erre a sorozatára szánt versenygépet – úgyis mint Ford Focus WRC –, szükségük volt valamire, ami betölti az űrt. A FIA (Fédération Internationale de l'Automobile – Nemzetköti Automobil Szövetség) áldását adta a Coswort átalakítására a WRC előírásoknak megfelelően. A hátsó felfüggesztést MacPherson rendszerűre cserélték, változtattak a sebességváltón és valamelyest a karosszérián is – bár utóbbin annyit, hogy ha az életem múlna rajta, akkor sem tudnék megkülönböztetni egy Escort WRC-t egy Cossytól.


Ebben az összeállításban Carlos Sainz használja rendeltetésszerűen a Ford Escort RS-t és a WRC-t?

Nagyjából ebben az időszakban kerül képbe Carlos Sainz a spanyol ralilegenda. A karrierje elején járó pilóta a Repsol csapat színeiben 1996-ban még Escort RS Cosworth-al nyeri a Rally Indonesiát, 1997-ben már WRC-vel az Acropolis Rally-t és ismét győz Indonéziában.

Gusival
A Seat 131-esük kapcsán egy jó pár évvel korábbi postban már megírtam mindent, amit a spanyol gyártóról tudok. Ehhez annyi hozzáfűzni valóm lett, hogy szemlátomást mind a mai napig működnek és meglepő módon még mindig gyártják – igaz más festéssel – e post tárgyát az Escort WRC-t.

A legfontosabb, hogy a Guisval a múltban Sainz, Repsol színekben pompázó versenyautóját készítette el és ami a versenyfestést illeti, szerintem remek munkát végeztek.

A Sainz-Repsol Escort WRC. A helyszín: Rally Sweden. (Képek: Boxrepsol.com)

Ami viszont ezt a konkrét példányt illeti, hát nem volt vele szerencsém. A kisautó ajtajai nyithatóak lennének, de ennek a szegénynek valaki a múltban letörte az ajtajait. Az eladó a Vaterán nem csak azzal vezetett meg, hogy elhallgatta a járgány gyártóját – akkoriban még volt némi Matchbox csőlátásom – de a tényt is, hogy ő bizony modellragasztóval fixen beragasztotta a két nyílászárót. Mára ez a ragasztó elengedett és csak a gravitáció tartja a helyén az ajtókat míg arra kedve szottyan – nem volt egyszerű fotózni így.

Ha lehet még ezt tetézni, a példányom festése elkezdett megrepedezni. Még hasonlót sem láttam soha kisautón. Az okot csak találgatom: lehet hogy rozsdásodik alatta az öntvény?

Összefoglalva: szép kiállású járgány ez, ralitörténeti szempontból legalább olyan izgalmas, mint a Matchbox, amit már linkeltem korábban, de ez a példány pechemre bizony rettentő állapotban van sajnos.

Itt még semmi gyanúsat nem látni.

A festés remekül visszaadja az eredeti versenygépet. Az ajtók leszakítva és modellragasztóval fikszálva. Valamiért a teljes fényezés kezd repedezni. Az egyik legrosszabb Vaterás vásárlásom. Az eladó már réges-régen eltűnt a színről.

Sainz és Moya neve is rákerült a gépre, mint az eredetin.

Hátul is csúnyán dobja le a festéket. Rozsdásodna alatta?

2 megjegyzés:

Andrew0807 írta...

Tudomásom szerint ebben a korszakban a Guisvalok nagyon nagyon rossz anyagból készültek. Rozsdásodni nem tud, mert ugye spiáter, de valamelyik ötvözőanyag hiányzik és konkrétan szétesik az öntvény. Láttam olyat, hogy bliszerben, bontatlanul csak az autó maradványai feküdtek a csomag alján.

Sam. Joe írta...

Ú, az korrekt! Nem tudom, ez a rozsdásodás dolog hogy van, majd mutatok rá példát egy Motor City csomaggal, amivel - szintén - eléggé átvertek.

Megjegyzés küldése