Oldalak

2021/07/26

Matchbox 2008 USA Superfast MB-20 Baja Bandit


2008-ban a Matchbox kiadott egy húszdarabos, csak az Egyesült Államok Wal-Mart áruházláncában kapható Superfast szériát. Mikor e sorokat írom, tizenkettő már megjelent a blogon a szériából. Szóval tizenhárom éves a restancia, amit be kell pótolnom.

Tulajdonképpen nem is lepett meg, amikor szembesültem azzal, hogy a Matchbox Memories-on a minimálisnál kevesebbet foglalkoztunk csak buggykkal. (Imádom, hogy a szövegszerkesztőm ezt a szót „bugyikra” akarja javítani!) Az nyugodtan írható az én számlámra, soha nem éreztem vonzódást az afféle kültelki duhajkodáshoz, amire ezek valók.

A Buggy vajon mi?
A buggy úgy általánosságban könnyű, minimális karosszériával rendelkező, terepjáró-képességgel bíró járművet jelent. A szót eredetileg nagyon könnyű, kétszemélyes lovaskocsikra használták, amire amúgy van egy klassz magyar szavunk: homokfutó. Szerintem szép kifejezés, kár hogy a buggyra nem terjedt el úgy, mint mondjuk ahogy a terepjáró a terepjárókra.

A buggyknak is megvan a saját faj- és fajtatana. A „dune buggy”, vagy „beach buggy” az Egyesült Államokból, Kaliforniából származik. A szörfkorszak szülötte, az 50-es évek vége, 60-as évek eleje volt a virágkora. Jellemzően az olcsó, végtelenül egyszerű szerkezetű Volkswagen Bogarak átépítésével, pontosabban azok alkatrészeinek felhasználásával készültek. Alapvetően az volt a feladatuk, hogy le lehessen velük járni a partra, elvigyék utasaikat meg a szörfdeszkáikat oda úgy, hogy aztán a mély homokban ne akadjanak el. A „buggy” név is innen jön. Mint azt tudjuk angolul a bogár, „bug”, a VW Bug-ból épült jármű pedig értelemszerűen lett a „buggy”. Az Egyesült Államok egy fejlett fogyasztói társadalom volt már akkor is, a házi építéseket hamar követték a kis manufaktúrák által készített, de még mindig VW Bogár-alapú átépítések. Az egyik legismertebb ilyen a Meyers Manx.



A mi földrajzi koordinátáinkon a dune buggyt vitán felül a Különben Dühbe Jövünk, Bud Spencer és Terence Hill tette fel a térképre. Az előadó Oliver Onions, a szerzők pedig a zseniális De Angelis fivérek, Guido és Maurizio.

A „baja bug” még mindig VW Bogár alapú, de nem tengerparti csapatásra és szörfös villantásra készültek, hanem sivatagi versenyzésre. A név is a Baja 1000 versenytől jön, mely egyfajta terepverseny, melyet ősszel, Mexikó Baja California félszigetén rendeznek 1967 óta. Az útvonala többé-kevésbé mind a mai napig változatlan, de nem csak eléri, de inkább meghaladja a névadó 1000 mérföldet. A számos géposztályban – beleértve motorkerékpárokat, teherautókat, széria és épített járműveket is – rendezik meg, amiből három is a VW Bogarakról szól.

  • A Class 11 a széria, de emelt hasmagasságú és a terepre megerősített Bogaraké.

  • A Class 5 1600 előírja, hogy a léghűtéses, 1600 köbcentis VW motor használható, de a Bogárnak „baja bug” kinézetűnek kell lennie, az összes szükséges karosszéria módosítással (kivágással) ami a terep-futómű megkíván.

  • A Class 5 Unlimited mint az előző, de bármilyen négyhengeres „VW-stílusú” motor használható. Ez nem teljesen egyértelmű nekem, hogy mi értendő alatta, de gondolom boxermotorokról szól, de hogy ebbe mondjuk belefér-e egy Subaru blokk, vagy mondjuk „csak” tuningolt VW, vagy Porsche erőforrások is, na azt ne kérdezzétek!

"A" baja bug. Mint látható ez is eléggé szellős egy jószág, például szélvédő meg ablak nem sok van benne. A menetszél és a menethomok ellen a sisak véd, a kövek ellen háló, a felborulástól meg a bukócső. (Forrás: Wikipedia)

A Baja Bugon sincs túl sok karosszéria, de semmi esetre sem egy olyan szellős valami, mint a beach bug, hiszen meg kell védenie az utasait a tempós közlekedés mellékhatásaitól, úgyis mint menetszél, menethomok, felcsapódó kövek és kavicsoktól. Ezen kívül alaposan be van csövezve, hogy komolyabb borulások is túlélhetőek legyenek benne, amihez némi lemezborítás kifejezetten hasznos.

Ez nem Jim Beam!”
Tehát mint az fentiekből kitűnik, amit MB-20-ként a 2008-as Superfast szériában piacra dobtak, az pont annyira „Baja Bandita”, mint amennyire „Szibéria Szörny”, vagy „Bakony Betyár”. Semennyire! Ez bizony kérem egyértelműen egy beach buggy! A vicces az, hogy amikor ez forgalomba került, volt a Matchboxnak minden kétséget kizáróan, ízig-vérig hamisítatlan baja bugja, amit a fentiek alapján én simán a Class 5 1600 versenygépnek gondolok. Sőt, a Hot Wheels-nek is, már 1983 óta, ami meg Class 5 Unlimited-nek tűnik.

Aranyos beach buggy ez, aki kedveli az efféle járműveket biztosan értékeli is, de az elnevezése eléggé elhibázott.

Beach buggy ez kérem, akárki meglássa!

A némiképp teknőszerű kiképzés nem véletlen: így nem megy be a felcsapódó víz a tengerparton (olyan könnyen) az utastérbe. A nagy hátsó kerék is a homokban közlekedésről szól, nem a terepversenyzésről.

A dobozba rakó ember fordítva rakta bele a dobozába. Ezt azóta korrigáltam.

1 megjegyzés:

wmormo írta...

Ez eléggé torz lett, az eredeti buggy arányaihoz képest. Ennél már volt arányosabb is a kisautó történelemben. És még annyit, hogy az első buggyt Bruce Meyers építette (nemrég halt meg), és az ő cégének/buggyjainak a neve Manx Meyers, mint etalon ebben a műfajban. A többi csak utánérzés.

Megjegyzés küldése