Oldalak

2016/02/25

Matchbox Ultra Class Porsche 911 Carrera 4

A Porsche 911-es különböző generációiból a 964-es kódjelűvel még nem foglalkoztunk itt a blogon, aminek legfőbb indoka, hogy a kisautó gyártók nem nagyon kedvelik, nagyítóval kell keresni az 1:6x-es méretarányban. Szerencsére azért akad ilyen, bár most én is egy kicsivel nagyobb léptékű modellel kezdek.

964
A 911-es harmadik generációja elég rövid életű volt, mindössze négy évig, 1989 és 1993 között gyártották. Tulajdonképpen a gyár is átmeneti modellként kezelte, az alapjait az előd, 930-as adta. Összességében azért a 85 százaléka új, de a karosszéria fő elemei megmaradtak. Persze az új lökhárítók és a hátsó lámpa más arculatot kölcsönöz neki, de a tető íve és az ajtók formája könnyedén lebuktatja. Az igazi újdonságokat a műszaki paramétereknél találjuk. A külsőnél maradva például kapott egy aktív hátsó szárnyat, ami 80 km/h felett automatikusan kinyílt. A klímaberendezés és az elektromos ülések már alapfelszereltség részét képezték, de itt mutatták be először a Tiptronic váltót. Ez egy automata váltó volt, de a sofőr eldönthette, hogy az automatára bízza a fokozatok kapcsolását, vagy saját maga váltogatja őket. A motor maradt a korábbi 3,6 literes, ám azt is egy kicsit átdolgozták, immáron 250 lóerőt préselt ki magából. A legnagyobb újdonság viszont a 959-es modellből megismert összkerékhajtás bevezetése volt. Olyannyira fel akarták hívni rá a figyelmet, hogy az első évben csak azzal árulták, 1990-től lehetett rendelni csak hátsókerekesként.

1990
Szintén 1990-ben jelentek meg az RS és az RS touring modellek. Utóbbi 150 kilóval volt könnyebb az alap kivitelnél, míg a sima RS 1230 kilót nyomott szemben az 1450 kilós alappal. Ennél például a súlycsökkentés jegyében nem csak a klímát, az elektromos üléseket és a kárpitok nagyját száműzték, hanem az alvázvédelmet sem fújták fel az autó aljára. Az utolsó évben készült egy 3,8 literes, 300 lóerős RS változat is, ami igazi ritkaság a kis példányszáma miatt - mindössze 90 darab készült belőle.
A Turbo modellt is 964-es pályafutásának második évében mutatta be a Porsche, amiben nem a 3,6-os, hanem korábbi átdolgozott 3,3 literes motor dolgozott 320 lóerővel és 450 Nm-es nyomatékkal. A hátsó sárvédők szélesítéséről és a hatalmas hátsó szárnyról nem nehéz felismerni, ám külön jellegzetessége, hogy ezen jelentek meg az átdolgozott visszapillantó tükrök, amik a 911-es sorozat következő generációjára is átkerültek.

Ultra Class
A Matchbox Superkings sorozatát is elérte 1991-ben, hogy létrehozzanak belőle egy Ultra Class sorozatot. Öt modellt szemeltek ki erre a célra, én ebből a Porsche 911 Carrera 4-et szereztem be magamnak. Tulajdonképpen nem értem, hogy ha 1:43-ban megcsinálták, akkor kicsiben miért nem készítette el a Matchbox a 964-es típust, hiszen a licensz megvolt, a 930 Turbot pedig kis átdolgozással át lehetett volna alakítani. Feltételezem a Superkings-nél is ez történhetett, hiszen az ajtók még a korábbi, kilincses verzióról jöhettek - sajnos ilyenem még nincs. Ettől eltekintve persze magán hordozza a 964-es minden jellegzetességét, egyedül a kerekeit nem kapta meg - érdekes, hogy a sima és mellékelt kártyán levő modell pedig igen. Persze azért ezek a Lamborghini Countach-éra emlékeztető peres krómfelnik sem állnak neki rosszul, főleg ezekkel a Good Year - valódi - gumikkal.

Az extrák sora itt nem ér véget, az összes lámpát és ablakkeretet kifestették, nem feledkezve el a rendszámokról és a feliratokról. Utóbbiak eléggé túlzóak lettek - sajnos ez Matchbox sajátosság - de ettől eltekintve nagyon szépre sikeredett az összkép, amit a gyöngyház fehér alapszín csak erősít.

A dobozban az autó mellett találunk egy alapzatot is, aminek a szélére egy három lapból álló lapozható katalógust is kapunk. Ebben megnézhetjük az autó technikai paramétereit, az utolsón pedig a sorozat többi tagjához kapunk egy kis kedvcsinálót.

 A kép nem adja vissza, de nagyon szép ez a gyöngyház fehér
 Kicsit túlzó a felirat mérete
 A műszerfal elég elnagyolt
 A hátulját is rendesen kifestették
 Az alja is kapott egy kis kiemelést
 Asztaldíszként ezen a talapzaton lehet tárolni
 Ilyen kerékkel jobban hasonlítana az eredetire
 Technikai információk
 A motor paraméterei és a sorozat tagjai
 A további Ultra Class példányok pár sorban
 Ez a kiemelő tartja a helyén a dobozában
 Ebben a dobozban lakik
 A doboz hátulja
 Ilyen az eredeti
 Ez a felni a 964-hez készült
 Ebben a három karosszéria változatban készült

2 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Nekem nagyon tetszik ez a felni. Egyértelműen Lambo, de akkor is.

Névtelen írta...

Szép gép ez nagyon. Csere egy Mergára? :)
(varadyg)

Megjegyzés küldése