Oldalak

2016/02/27

Living on (Matchbox) Video III.

Irtózatosan régen volt videoanyag a blogon, de cserébe most egy annál érdekesebbel rukkolunk elő - a skapl Játékdokié, lévén ő lelte.


A YouTube videó címe megtévesztő, az egészen biztosan fals, már jócskán a Lesney érán túlról származik. Szemlátomást és fülhallomást az Egyesült Államokban készült. Abból, hogy az 1984-es Camaro megmintázásáról szól, ami 1994-ben debütál a Matchbox kínálatában, én nagy bizonyossággal a Tyco-érára datálom a keletkezését. Ami meglep, hogy a számítógéppel segített tervezésnek (CAD) nyoma sincs a tervezési folyamatban.

2016/02/25

Matchbox Ultra Class Porsche 911 Carrera 4

A Porsche 911-es különböző generációiból a 964-es kódjelűvel még nem foglalkoztunk itt a blogon, aminek legfőbb indoka, hogy a kisautó gyártók nem nagyon kedvelik, nagyítóval kell keresni az 1:6x-es méretarányban. Szerencsére azért akad ilyen, bár most én is egy kicsivel nagyobb léptékű modellel kezdek.

964
A 911-es harmadik generációja elég rövid életű volt, mindössze négy évig, 1989 és 1993 között gyártották. Tulajdonképpen a gyár is átmeneti modellként kezelte, az alapjait az előd, 930-as adta. Összességében azért a 85 százaléka új, de a karosszéria fő elemei megmaradtak. Persze az új lökhárítók és a hátsó lámpa más arculatot kölcsönöz neki, de a tető íve és az ajtók formája könnyedén lebuktatja. Az igazi újdonságokat a műszaki paramétereknél találjuk. A külsőnél maradva például kapott egy aktív hátsó szárnyat, ami 80 km/h felett automatikusan kinyílt. A klímaberendezés és az elektromos ülések már alapfelszereltség részét képezték, de itt mutatták be először a Tiptronic váltót. Ez egy automata váltó volt, de a sofőr eldönthette, hogy az automatára bízza a fokozatok kapcsolását, vagy saját maga váltogatja őket. A motor maradt a korábbi 3,6 literes, ám azt is egy kicsit átdolgozták, immáron 250 lóerőt préselt ki magából. A legnagyobb újdonság viszont a 959-es modellből megismert összkerékhajtás bevezetése volt. Olyannyira fel akarták hívni rá a figyelmet, hogy az első évben csak azzal árulták, 1990-től lehetett rendelni csak hátsókerekesként.

1990
Szintén 1990-ben jelentek meg az RS és az RS touring modellek. Utóbbi 150 kilóval volt könnyebb az alap kivitelnél, míg a sima RS 1230 kilót nyomott szemben az 1450 kilós alappal. Ennél például a súlycsökkentés jegyében nem csak a klímát, az elektromos üléseket és a kárpitok nagyját száműzték, hanem az alvázvédelmet sem fújták fel az autó aljára. Az utolsó évben készült egy 3,8 literes, 300 lóerős RS változat is, ami igazi ritkaság a kis példányszáma miatt - mindössze 90 darab készült belőle.
A Turbo modellt is 964-es pályafutásának második évében mutatta be a Porsche, amiben nem a 3,6-os, hanem korábbi átdolgozott 3,3 literes motor dolgozott 320 lóerővel és 450 Nm-es nyomatékkal. A hátsó sárvédők szélesítéséről és a hatalmas hátsó szárnyról nem nehéz felismerni, ám külön jellegzetessége, hogy ezen jelentek meg az átdolgozott visszapillantó tükrök, amik a 911-es sorozat következő generációjára is átkerültek.

Ultra Class
A Matchbox Superkings sorozatát is elérte 1991-ben, hogy létrehozzanak belőle egy Ultra Class sorozatot. Öt modellt szemeltek ki erre a célra, én ebből a Porsche 911 Carrera 4-et szereztem be magamnak. Tulajdonképpen nem értem, hogy ha 1:43-ban megcsinálták, akkor kicsiben miért nem készítette el a Matchbox a 964-es típust, hiszen a licensz megvolt, a 930 Turbot pedig kis átdolgozással át lehetett volna alakítani. Feltételezem a Superkings-nél is ez történhetett, hiszen az ajtók még a korábbi, kilincses verzióról jöhettek - sajnos ilyenem még nincs. Ettől eltekintve persze magán hordozza a 964-es minden jellegzetességét, egyedül a kerekeit nem kapta meg - érdekes, hogy a sima és mellékelt kártyán levő modell pedig igen. Persze azért ezek a Lamborghini Countach-éra emlékeztető peres krómfelnik sem állnak neki rosszul, főleg ezekkel a Good Year - valódi - gumikkal.

Az extrák sora itt nem ér véget, az összes lámpát és ablakkeretet kifestették, nem feledkezve el a rendszámokról és a feliratokról. Utóbbiak eléggé túlzóak lettek - sajnos ez Matchbox sajátosság - de ettől eltekintve nagyon szépre sikeredett az összkép, amit a gyöngyház fehér alapszín csak erősít.

A dobozban az autó mellett találunk egy alapzatot is, aminek a szélére egy három lapból álló lapozható katalógust is kapunk. Ebben megnézhetjük az autó technikai paramétereit, az utolsón pedig a sorozat többi tagjához kapunk egy kis kedvcsinálót.

 A kép nem adja vissza, de nagyon szép ez a gyöngyház fehér
 Kicsit túlzó a felirat mérete
 A műszerfal elég elnagyolt
 A hátulját is rendesen kifestették
 Az alja is kapott egy kis kiemelést
 Asztaldíszként ezen a talapzaton lehet tárolni
 Ilyen kerékkel jobban hasonlítana az eredetire
 Technikai információk
 A motor paraméterei és a sorozat tagjai
 A további Ultra Class példányok pár sorban
 Ez a kiemelő tartja a helyén a dobozában
 Ebben a dobozban lakik
 A doboz hátulja
 Ilyen az eredeti
 Ez a felni a 964-hez készült
 Ebben a három karosszéria változatban készült

2016/02/22

Matchboxon kívüliek: Majorette Mercedes-Benz Zetros Firetruck

A magyar mentő- és  rendőrautó után már csak a tűzoltóság részére készült példányt nem mutattam a Majorette ez irányú sorozatából.

Zetros
Mi is az a Zetros? Ha nagyon egyszerűen akarnám jellemezni, akkor azt írnám, hogy olyan, mint az Unimog, csak nagyobb. Na jó, azért annyira nem sokoldalú, de a Mercedes mostoha terepre szánt teherautóját is számos feladatra fel lehet készíteni. Két és három tengelyes kivitelben készül, 18-27 tonnás össztömeggel,  amit egy hathengeres, 7,2 literes motor mozgat 327 lóerővel, és 1300 Nm-es nyomatékkal. A motort nem a fülke alá tervezték, ami így teljesen sík padlót kapott, nem mellesleg a zajkomfort is sokkal jobb lett. A hajtás mindkét kivitelnél összkerekes, minden tengely külön differenciálzárat kapott. A felépítményre szinte csak a képzelet szab határt, lehet belőle lakóautó, platós, dobozos, tűzoltó, de akár nyerges vontatót is készíthetünk belőle. Szinte bárhova eljuthatunk vele, hiszen az úttalan utakra tervezték.

Pirosban
A Majorette nagyon jól átvitte az autó jellemvonásait a saját modelljére, szépen kidolgozták a fém fülkét, amiről szerencsére a légszűrő sem hiányzik. A műanyag felépítmény sem teljesen légből kapott, az igaziak is hasonló elrendezésben készülnek. Gyakorlatilag egy hatalmas téglahasábot cipel a hátán, a tetején egy fecskendővel. Persze azért akadnak itt is részletek rolós ajtók és létrák képében. Az alváz is hasonlóan részletes, mint a fülke, egyedüli rondaság rajta, a hátulján elhelyezett hatalmas aláfutás gátló rúd. A kerek szinten pofásak, remekül illenek a teherautó alá.

Kellően részletgazdag kisautó.

Könnyen beazonosítható a hovatartozása.
 Jól áll neki ez a kerékszett.
A tetejére kapott egy méretes fecskendőt.
Az a rúd rontja csak le az összképet.
Majorette Mercedes-Benz Zetros Firetruck

2016/02/14

(félperces) Átalakítás: Hot Wheels - Ford Maverick Grabber

Elég régen elkészült már a most bemutatásra kerülő kisautó, de mindig találtam bemutatásra érdemesebbet, ezért szegény csak lapult a vitrinemben, amíg el nem jutottam addig, hogy lefotózzam.

Eredeti célom a Halálos iramban mozifilm-sorozat 5. részében szereplő autó megmintázása volt. Tudom, hogy nem sikerült tökéletesen, de azért hunyorítva talán hasonlít a Han által hajtott példányra.

Kiinduló alapom a 2011-ben megjelent Maverick Grabber verzió volt. A koptatott felületeket kicsit megcsiszoltam, majd egyszerű lakkfilccel lekentem, a lökhárító alatti részről a kiálló splittert levágtam, majd a maradékot feketére festettem, a kerekek pedig matt ezüst színt kaptak.

 A kopottas részek kialakítása jelentette a fő feladatot.
Nem 100%-os a metálkék szín miatt.